آموزش تغییر مسیر در cmd

CMD کوتاه عبارت Command Prompt و به معنی "خط فرمان" می باشد. این خط فرمان یک رابط کاربری متنی است که در مقابل آن رابط کاربری گرافیکی یا Graphic User Interface قرار دارد که به اختصار GUI نامیده می شود.

کار در محیط GUI بسیار دلپذیرتر از محیط CMD می باشد. به عنوان مثال برای باز کردن فایلی در ویندوز از دابل کلیک استفاده می کنیم که این همان Graphic User Interface است اما اگر بخواهیم همین عملیات را در محیط CMD انجام دهیم باید دستوری برای آن تایپ کنیم.

 

دستورات کاربردی cmd

دستورات CMD ویندوز برای بسیاری از برنامه نویسان و طراحان وب سایت کاربردی است. مثلا یکی از روش های اصلی استفاده از فریم ورک Laravel جهت طراحی و توسعه نرم افزار تحت وب در دستورات خط فرمان هستند که لازم است با برخی از این دستورات کاربردی بیشتر آشنا شوید.

ابتدا جهت تغییر مسیر در cmd باید از دستور CD استفاده کرد. کار اصلی این دستور تغییر دایرکتور یا مسیر فعلی خط فرمان است. به طور مثال جهت رفتن به پوشه php که خط فرمان در حال حاضر کنار آن قرار دارد میتوان دستور را به شکل زیر وارد کرد.

cd php

دستور cd.. یک دایرکتوری شما را عقب می آورد

cd..

انتقال سریع به درایو D

D:

بعد وارد پوشه php میشود

cd php

در نهایت شما وارد مسیر c:/php وارد می شود

 

دستور باز کردن cmd محیط ویندوز 

مثلا میخواهید به مسیر E:\xampp\htdocs\ccc\env تغییر مسیر دهید. خیلی ساده در محیط ویندوز وارد مسیر مورد نظر شوید و با نگه داشتن دکمه Shift و زدن کلیک راست گزینه open command window here را انتخاب کنید.

 

آیا CMD جایگزین بهتری دارد ؟

git bash

بله اگر شما زیاد با دستورات مشابهه و یا terminal کار میکنید بهتر است git bash استفاده کنید این نرم افزار قابلیت های زیادی به نسبت نسخه پیش فرض ویندوز دارد و همچنین دستورات linux را هم پشتیانی میکند لذا برنامه نویسان حرفه ای همیشه آن را روی سیستم خود نصب می کنند چرا که بسیاری از فریم ورک ها بخش command console را در امکانات خود را دارند مثلا لاراول به عنوان قوی ترین فریم ورک php که بسیاری از برنامه نویسان آن در ویندوز از آن استفاده میکنند بسیاری از دستورات خود جهت نصب - اپدیت - دستورات اجرایی و ... را در خط فرمان قابل اجرا است .

n.iتیر 13، 1398

واقعا ممنونم
mostafaخرداد 24، 1399

میشه تو فایلی که هستیم در نوار آدرس CMD یا Powershell رو تایپ کنیم تا CMD یا PS و تو همون قسمت داشته باشیم.
حسنمرداد 01، 1399

سلام لطفا کاربرد این دستورات در سیستم command line لاراول هم آموزش دهید .
vesal

The system cannot find the path specified. واسه من این ارور رو میده وقتی cd میزنم مشکل از چیه؟
وحید الوندی

این خطا زمانی دیده میشود که مسیر مورد نظر یافت نمیشود . احتمالا آدرس اشتباه زده اید
حسین

واقعا ممنون ، عالی و مفید بود