نرم افزار تحت وب چیست و چرا

 

 

نرم افزار تحت وب یا Web Based چیست

و چرا تکنولوژی تحت وب پیشرو است

 

معرفی کامل نرم افزار تحت وب و چگونه می توان از قابلیت های نرم افزارهای تحت وب برای بهبود کسب و کار افزایش کارایی سازمان ها استفاده کرد. اموزه هر راهکاری که بتواند حتی یک چالش را از کسب و کارها و سازمان ها برطرف کند مورد توجه کارشناسان و افراد خبره قرار میگیرد تا بتوانند سرعت و کارایی و دقت سیستم ها را افزایش دهند . در واقع با نگاهی وسیع تر به دسترسی پذیری نرم افزار تحت وب نگاه کرد و حذف محدودیت های جغرافیایی و زمانی میتواند در ۲۴ ساعت آنلاین باشد. 

تاریخچه و پیدایش 

مفهوم برنامه های کاربردی وب برای اولین بار در سال 1999  ظاهر شد از آن زمان با گسترش اینترنت و ارتقا زبان های برنامه نویسی امروزه بسیاری از سازمان ها ترجیح میدهند که به جای نصب نسخه های محلی یا on premise از روش تحت وب استفاده نمایند. سازمان ها و شرکت ها با دیدن فرصت های ویژه این تکنولوژی انواع سامانه های ثبت سفارش و موضوعات مرتبط با تجارت الکترونیک را بر بستر اینترنت بنا کردند. خوشبختانه دنیای IT جایی است که هر روز در حال بهتر شدن است و روش های برنامه نویسی و توسعه در آن تکامل پیدا میکند ما در شرکت وبینه یک تیم با ۱۰ سال سابقه در طراحی و تولید نرم افزار تحت وب در تهران هستیم. 

معرفی و کارکرد
نرم افزار تحت وب نوع خاصی از نرم افزارهای کلاینت و سرور هستند که استفاده آنها نسبت به نرم افزارهای ویندوزی ساده تر و مقرون به صرفه تر است. طی سالهای اخیر و سرعت رشد بسیار بالاتری را در سالهای اخیر در حوزه متعددی از جمله سیستم های مالی، بازرگانی و فروش و... داشته است، نرم افزار تحت وب روی کامپیوتر کاربر نصب نمی شود و کاربر با استفاده از Browser های مرسوم مانند Google Chrome ، Firefox به صورت صفحات وب به سیستم دسترسی پیدا می کند. ویژگی در دسترس بودن و توزیع بودن نرم افزار میان همه کاربران در سطح سازمان یا در کل دنیا از مهم ترین مزیت های نرم افزار تحت وب است که محدودیت جغرافیایی را از بین خواهد برد. در ادامه با تاریخچه پیدایش و از جایگاه فنی بیشتر با نرم افزارهای تحت وب آشنا خواهید شد، پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
 

کارایی به نسبت بالاتر از نظر مقیاس پذیری جغرافیایی

سرعت دسترسی به نرم افزار تحت وب یا web based از سرعت و عملکرد بسیار بهتر و مطلوب تری برخوردار بوده و می تواند با استفاده از موبایل، تبلت و لپ تاپ و هر دستگاهی که اجازه باز کردن صفحات اینترنتی را می دهند  همچنین وابستگی به منابع سخت افزاری دستگاه کاربر ندارد . مثلا مهم نیست که برای اجرای یک نرم افزار حسابداری تحت وب چه میزان حافظه RAM در موبایل و یا رایانه شخصی لازم است یا اینکه چه میزان سرعت CPU  یا تعداد هسته ها مورد نیاز است! چرا که همه نرم افزارهای تحت وب به طور کامل از منابع سرور استفاده میکنند و کاربر صرفا آن را مانند یک وب سایت باز میکند و همینکه کاربرها تجربه رضایت بخشی از سرعت سرویس تحت وب در هنگام استفاده دارند میتواند کارایی کافی را به همراه داشته و نیازی به تهیه سخت افزار کاربر نیست، بلکه با همان سخت افزارهای قدیمی یا معمولی که دارند قدرتمند ترین سرویس های دنیا را مانند سرویس ایمیل یا حسابداری تحت وب را استفاده کنند. در روش تحت وب سازمان مسول تهیه و ارتقا و بهبود سخت افزارهای مورد نیاز سرور سرویس است و کاربر دغدغه ای از این بابت ندارد اما در روش های نصب روی کامپیوتر کاربر یا اصطلاحا on premises کاربر باید همه نیازمندی های لازم و اجباری را از جمله منابع سخت افزاری را خریداری کند. از طرفی نرم افزارهای تحت وب تنها روی سرور مرکزی توسط یک تیم IT واحد مدیریت و نگهداری میشود اما در روش های نصب روی رایانه شخصی به ازای نصب و نگهداری و به روزرسانی باید به طور جداگانه باید روی هر سیستم انجام شود که به نسبت اگر در مقیاس بزرگ اینها را با هم مقایسه کنیم هزینه های نگهداری سیستم های تحت وب بسیار مقرون به صرفه است.
 

تکنولوژی های پیش رو PWA و افزایش تجربه کاربری UX

طراحی و تنوع در روش های طراحی در اینگونه نرم افزارهای بسیار متنوع و مدرن شده تا جایی که شرکت های بزرگ نرم افزاری مانند گوگل راه حل هایی برای بهبود بخش UI  وب اپلیکیشن ها یا نرم افزارهای تحت وب ارائه کرده اند که در نسخه های Windows Form دیده نمی شود و آن تکنولوژی PWA است که به صورت یک نرم افزار قابل نصب روی گوشی و رایانه شخصی نصب میشود و هچنین منابع گوشی یا رایانه را اشغال نمی کند بلکه میتواند به صورت اپلیکیشن APK روی گوشی های اندرویدی یا IOS نصب شوند و از حجم دانلود بسیار بسیار پایینی دارند اکثر اوقات زیر یک مگابایت هستند.
 

پایگاه داده اشتراکی و نکهداری داده های عظیم در دیتاسنترها

یک پایگاه داده برای همه کاربران از دیگر ویژگی های تحت وب بودن است همه عملیات از قبیل عضویت، تراکنش های مالی، سفارشات، رزرو ها در یک جا قرار می گیرند و این مهم موجب حذف پراکندگی و تکرار اطلاعات خواهد شد . از سویی پشتیبان گیری از این پایگاه داده به سادگی قابل انجام خواهد بود بلکه به صورت خودکار هم توسط سرور قابل برنامه ریزی روزانه است . یکپارچه بودن و دسترسی در هر زمان و هر مکان از دیگر مزیت ها و دلایل استفاده از این نوع تکنولوژی است. به طور مثال سرویس هایی اینترنتی که گوگل یا فیسبوک دارد به عنوان یک وب اپلیکیشن هستند ، ارتباط با پایگاه داده های قدرتمند مانند Oracle , mysql , sql server و انجام گزارشات حرفه ای است که این تکنولوژی برای ما فراهم کرده است. از این جهت تکنلوژی های خوبی برای راه اندازی چندین سرور برای یک وظیفه ایجاد شده اند که سایت های بزرگ از آنها استفاده میکنند مثل Docker یا kubernetes که اصولا چالش های قطعی و خاموش بودن یکی از سرور ها و قطعی کلی سرویس را برطرف میکنند.
 

امنیت و قابلیت اطمینان پذیری 

سایت هایی که در پروتکل  HTTPS  اجرا می شود می توانند حامل تصاویر و مطالب باشد در حالی که نرم افزارهای تحت وب از پیچیدگی و الگوریتم های ریاضیاتی و محاسباتی متنوعی برخوردار است و کلیه تبادلات از کاربر تا سرور به صورت رمزنگاری شده بوده و امکان شنود توسط هکر مقدور نیست . از طرفی فریم ورک هایی که توسعه دهنده ها برای تولید نرم افزارها استفاده میکنند روزانه در حال توسعه هستند و به صورت مرتب انواع آپدیت های به روز را برای استفاده توسط تولید کنندگان نرم افزار منتشر میکنند یکی از این فریم ورک ها Laravel نام دارد که با زبان PHP میتوان با کمک این فریم ورک نرم افزارهای امن تحت وب را طراحی و تولید کرد .
 

بهترین روش ساخت نرم افزار تحت وب

اصولا با جدا سازی بخش رابط کاربری از برنامه های سمت سرور که به اصطلاح BackEnd گفته میشوند میتوان خروجی و کیفیت بسیار بالاتری بدست آورد در این راهکار فریم ورک های جاوا اسکریپتی زیادی وجود دارند از جمله React و Angular و ‌Vue که میتوانند رابط کاربری را به یک کلاینت اپلیکیشن با قابلیت حرفه ای PWA تبدیل کنند در واقع بدون استفاده از این فناوری ها باید به صورت FullStack برنامه را با فریم ورک هایی مانند لاراول یا دات نت نوشت که UX یا همان تجربه کاربری را کاهش میدهند و محدودیت های زیادی را خواهد داشت. نتیجه جدا سازی دو بخش مهم وبسایت میتوانند نتایج بسیار قابل قبولی را از نظر تجربه کاربری به همراه داشته باشد و قابلیت نگهداری و توسعه پذیری پروژه را هم بسیار افزایش خواهد داد.
 
پیام رسان های جهانی نوع بارز تکنولوژی تحت وب
پیام رسان ها با حجم عظیمی از اطلاعات نوعی نرم افزار تحت وب محسوب می شوند و تنها راه حل برای اجرای پروژه های Big data استفاده از این فناوری است . اما به راستی وسعت نرم افزارهای تحت وب به چه اندازه است ؟  و اگر کسی یک نمونه ساده از یک Application راه اندازی کرد نرم افزار او قدرت رفتاری مانند پیام رسان های مانند تلگرام یا اینستاگرام را دارند ! خیر معماری پایگاه داده بخش بسیار پیچیده و پیشرفته ای است که تنها شرکت های دارای تجربه زیاد میتوانند معماری Big Data را به خوبی پیاده سازی کنند مثلا اگر قرار باشد میلیون ها نفر از یک نرم افزار پیام رسان ابری استفاده کنند ساختاری پایگاه داده ای آن باید به چه صورتی باشد که در صورت جواب ندادن  منابع سخت افزاری بتوان با افزودن سرورهای جدید مشکل سرعت و پاسخ گویی حل شود ! این ها چالش های بزرگی هستند که اکثر سازمان های بزرگ که حجم کاربران زیادی دارند درگیر آن شده اند .
لذا به نسبت میتوان معماری را به دو شکل کلی Vertical  عمودی یا افقی Horizontal تقسیم کرد این دو نوع معماری در انواع پروژه ها مورد استفاده قرار میگیرد که نوع افقی با بزرگ شدن پردازش ها و منابع سخت افزاری مشکلی در توسعه پذیری و محاسبه ابری نخواهد داشت .
 
horizontal scale
 
 
 

تفاوت تحت وب ابری چیست ؟

سوالی که در ذهن بسیاری از کاربران ایجاد میشود که واقعا چه تفاوتی بین تحت وب ابری وجود دارد ؟ در واقع تحت وب به معنای واقعی یعنی نرم افزاری که با تکنولوژی WEB و روی سرور با استفاده از مرورگر قابل استفاده باشد.  این نوع نرم افزار بدون وابستگی به سخت افزار و نرم افزار کلاینت یا کاربر نهایی قابل اجرا شدن در گوشی یا تبلت یا انواع رایانه ها را دارد و با توجه به این ویژگی رشد خوبی در توسعه آنها به وجود آمده است .  اما نرم افزارهای ابری هم مانند تحت وب می باشند آن طور که رایج شده است نرم افزارهای ابری با روش متفاوت تری ارائه میشود ، اولا هیچ تفاوتی از نظر ساختاری با تحت وب ندارد و ثانیا روش استفاده آنها متفاوت است یعنی کاربر با عضویت در یک سایت که مثلا حسابداری آنلاین را ارائه می کند در کمتر از 2 دقیقه میتواند نرم افزار خود را تهیه و استقرار کند ، این روش کلیه فرایند خرید هاست و دامنه نگهداری و توسعه را توسط شرکت ارائه دهنده خدمات دریافت میکند و مشتری به صورت اجاره ای و در مدت محدودی با توجه به تعرفه ای که به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت میشود از سرویس ابری استفاده میکند. پس درواقع تفاوتی در تکنولوژی و نحوه پیاده سازی این دو وجود ندارد.
 
 
هر زمان و مکان با شماست
 
 

جمع بندی به طور کلی..

- نرم افزار تحت وب در هر زمان و مکان قابل اجرا و استفاده است
- امن تر از نرم افزارهای ویندوزی هستند به دلیل عدم وجود نرم افزارهای مخرب ( مخصوصا در لینوکس )
- عدم نیاز به بکاپ گیری دستی و ذخیره در USB Flash و عدم نگهداری اطلاعات در موبایل یا رایانه قابل حمل به دلیل زیرساخت های خودکار به شرط پیاده سازی
- شرکت تولید کننده سرویس قدم به قدم شما در حال استفاده در اطلاعات حساس و مهم است پس همه تلاش خود را برای بهتر ساختار و امن تر کردن آن خواهد کرد(راهکار ابری)
- همه چیز در یکجا قرار دارد تنها باید در حفظ رمز عبور خود کوشا باشید
- روزانه از دیتا شما بکاپ گرفته میشود
- تضمین امنیت و نگهداری دیتا توسط شرکت سرویس دهنده تحت وب تضمین میشود
- همیشه از آخرین نسخه بدون نیاز به نصب و آپگرید توسط شما به روز میشود
- نیاز به نصب و دانلود ندارد با یک مرورگر معمولی مانند فایرفاکس یا گوگل کروم از آن استفاده کنید
- هیچگاه نخواهید پرسید که آیا با دستگاه من سازگاری دارد چرا که در هر دستگاهی که به اینترنت وصل باشد کار میکند
- در خانه یا در جاده با سرویس به صورت آنلاین کار کنید کاملا منطبق با راهکارهای دور کاری
- قابلیت به روزرسانی خودکار را دارند مخصوصا در روش ابری
- در انواع زبان های برنامه نویسی مانند PHP , ASP , Python , Node.js ,... قابل ساخت است همه آنها طرفداران میلیونی دارند و امن هستند
- در سمت کاربر با فریم ورک های به روزی قابل ساخت است مانند Livewire , Vue , React و پویایی خوبی در هنگام استفاده دارند
- هزینه های نگهداری بسیار پایینی دارد یعنی اگر شما در یک سازمان با 1000 رایانه بخواهید یک نرم افزار تحت وب را استفاده کنید فقط کافی است به شبکه داخلی یا اینترنت دسترسی داشته باشند
- در انواع شبکه ها مانند اینترنت - شبکه Lan - شبکه اینترانت قابل اجراست و صرفا برای اینترنت ساخته نشده است

زیرساخت های لازم نرم افزار یا پلتفرم های تحت وب

نرم افزارهای تحت وب با هر زیرساختی سازگار هستند در واقع آنها میتوانند از ساده ترین و ارزش ترین سرویس های اشتراکی هاستینگ یا نصب نرم افزار های ISS یا XAMPP در لوکال در ویندوز یا وبسرورهای معروف Apache و Ngnix و حتی در ماشین مجازی ها مثل Docker نیز اشاره کرد . یکی از مهم ترین موضوعاتی که در خصوص اهمیت زیر ساخت نرم افزار تحت وب باید اشاره داشت بحث به روزرسانی است در روش حرفه ای ایجاد زیرساخت بر اساس ماشین مجازی یا سرور اختصاصی با کمک docker نیز بسیار کاربردی است که در این خصوص نیاز به حضور افراد متخصص در این زمینه را دارد اما این راهکار میتواند همه شرایط لازم برای اجرای پلتفرم را به خوبی فراهم کند .

Mahdiتیر 19، 1398

خوب بود
حسنمرداد 20، 1398

با عرض سلام من نیاز به طراحی نرم افزار تحت وب در زمینه فروش کالا به صورت اینترنتی دارم مقاله شما را خواندم ظاهرا شما در این زمینه فعالیت میکنید به چه صورت باید موضوع را پیگیری کنم ؟
وحید الوندیمرداد 20، 1398

سلام. شرکت وبینه به صورت تخصصی روی طراحی وتولید نرم افزار تحت وب فعالیت میکند . میتوانید در ساعات اداری با شماره های درج شده در بخش تماس با ما ارتباط برقرار نمایید یا باعضویت در سایت به صورت تیکتینگ خواسته های خود را مطرح فرمایید
محمدرضامهر 14، 1398

سلام ما یک شرکت خدماتی در تهران هستیم که تصمیم داریم یک نرم افزار سفارشی تحت وب طراحی کنیم برای این کار شما را در نتایج اول گوگل پیدا کردم و با توجه به تجربیاتی که در حوزه های مختلف طراحی نرم افزارهای تحت وب دارید برای شروع ما را راهنمایی کنید . چون مشورت هایی هم که از همکارانتون گرفتم قیمت های مختلفی به من دادن چطور میشه بهترین قیمت با بهترین تکنولوژی ها بدست آورد ؟
مدیر سایتمهر 15، 1398

سلام آقا محمدرضا بحث قیمت بسیار مهم است اما نباید کیفیت با قیمت مقایسه شود برای ساخت نرم افزار تحت وب زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارد اما همه اینها ابزار کار هستند نه همه کار به طور مثال برای ساخت یک خانه ماشین الات سنگین مانند لودر هم مدتی کار میکنند اما اصل قضیه نیسند و خریدار نهایی به کیفیت ، دوام و زیبایی بنا توجه میکند نه اینکه با چه لودری اینجا خاک برداری شده ، تجربه ای که طراحی نرم افزار دارد هم روی قیمت تاثیر می گذارد مثلا شخصی که یک برنامه را خیلی بهینه و کار آمد طراحی میکند باید فرق داشته باشد با شخصی که تازه ابتدای راه است و پروژه شما برای او حکم سعی و خطا را دارد
احمدیمرداد 16، 1399

سلام . نرم افزار تحت وب میتواند شامل همه نوع نرم افزار باشد حتی نرم افزارهای پیچیده محاسباتی ؟
مدیر سایتمرداد 21، 1399

سلام . بله نرم افزارهای تحت وب از نظر منطقی هیچ تفاوتی با نرم افزارهای دسکتاپ ندارد .
دانیال مصباحی

عالی
رضوان یعقوبی

سلام خسته نباشید.یه سوال داشتم، اینکه آیا هزینه نرم افزارهای تحت وب با توجه به تعداد کاربران متغیر هست یا خیر؟ چون در نرم افزارهای تحت ویندوز تعداد کاربرهای میتواند هرچقدر باشد و هزینه اضافه تری برای شرکتهای نرم افزار دربر نخواهد داشت.
وحید الوندی

سلام خانم یعقوبی .اگر تصمیم به سفارش طراحی نرم افزار دارید هیچ محدودیتی وجود ندارد اما معمولا نرم افزارهای ابری و آماده که به صورت مدت دار خدمات می فروشند به ازای تعداد کاربران هزینه جدا دریافت میکنند مانند نرم افزارهای تحت وب crm
محمد

س عالی
پریسا

عالی و جوابگویی بشدت سریع و حرفه ای
مستوره محمدی

مرسی
مجید اکبری

عالی بود
محمد

آیا هر نوع نرم افزار ویندوزی را می‌توان تحت وب ساخت ؟ یعنی تکنولوژی و منطق تحت وب با لوکال ویندوزی یکسان است ؟
وحید الوندی

سلام . بله هر نوع نرم افزاری را میتوان به صورت تحت وب ساخت البته برخی از نرم افزارهای ویندوزی وابستگی زیادی به کارت گرافیک و سرعت بالا دارند مانند نرم افزارهای تدوین فیلم یا نرم افزار 3 بعدی سازی که باید روی لوکال اجرا شوند . اما از نظر کاربردی بخواهیم نگاه کنیم هر نرم افزار کاربردی را میتوان به شکل تحت وب و موبایل امروزه با کیفیت بالا طراحی کرد
lizopubg

عالی
مهمان

ممنون . مقاله آموزشی مفیدی بود .