نکاتی به منظور بهبود کارایی وب سایت شما

کاربران وب سایت های مدرن دسته ی مشخص و قابل تشخیصی هستند. توقعات آنها چیزی فراتر از یک متن استاتیک ، لینک های شکسته  و محتوایی با کیفیت پایین است.  قابلیت استفاده یا کاربرد پذیری، یکی از ویژگی های مهمی است که باید در زمان طراحی ، نگهداری و به روز رسانی هر وب سایتی مورد توجه قرار گیرد. هرچه برای بهبود کارایی و عملکرد وب سایت خود انجام دهید ، مسلما مهم ترین آن ، دو مرحله ی برنامه ریزی و تست می باشد.

تنها با برنامه ریزی دقیق و کامل میتوانید مطمئن باشید که همه عناصر مورد نیاز را به روشی خوانا و قابل استفاده در صفحه خواهید داشت. تست کردن و آزمودن هم به شما این اطمینان را میدهد که همه ی عناصر صفحه  بر روی همه دستگاه ها ، در همه ی مرورگرها و تحت هر شرایطی به درستی و کامل به نمایش درمی آیند.

  • طرح، طرح، طرح

 

 

طرح اولیه وب سایت مورد نظر خود را آماده کنید. طرح ابتدایی یک وب سایت مانند نقشه و طرح اولیه یک ساختمان است.

این کار به شما قدرت منسجم و یک سو کردن ایده ها و افکارتان را میدهد. و این بدین معنی است که توسعه دهندگان مختلف و تولیدکنندگان محتوا هر مشکل بالقوه ای را حتی پیش از مواجه شدن با آن تشخیص خواهند داد.

  • محتوای کوتاه شده

محتوای نوشتاری وب سایت خود را به نصف کاهش دهید و در عوض از عکس ها، ویدئو ها و منابع و مطالب شنیداری استفاده کنید چرا که این نوع محتوا در تفهیم پیام شما به مخاطب ضروری است و کاربر واقعا از آنها بهره خواهد جست. اما به این نکته هم توجه کنید که مخاطب را به دیدن یا شنیدن چیزی مجبور نکنید زیرا این کار باعث آزردگی و عصبانیت آنها خواهد شد به خصوص درمورد کسانی که سرعت اینترنت آنها کم است.

  • استفاده از عنوان، زیر عنوان و قالب بندی

 به خاطر داشته باشید که بازدید کنندگان شما عناصر خاص و مشخصی از قالب بندی را انتظار دارند. به عنوان مثال متنی که زیر آن خط کشیده شده باشد به طور کلی یعنی دارای لینک می باشد و کاربران شما انتظار دارند که رنگ متن های لینک دار متفاوت از بقیه نوشته ها باشد و همچنین لینک های دیده شده هم دارای رنگی متفاوت باشند. از پیچیده کردن نوشته ها با لینک ها و یا استفاده از قالب های نوشتاری که چنین حالتی را برای متن ایجاد میکنند اجتناب کنید.

  • بررسی لینک های مرده

لینک های شکسته و مرده (به پیوند هایی گفته میشود که به صفحات یا منابعی اشاره می‌کنند که در حال حاضر قابل دسترس نیستند ویا دیگر وجود ندارند) نه تنها برای کاربران آزاردهنده هستند بلکه به سئوی وب سایت شما هم صدمه خواهند زد. وجود لینک های مرده ی زیاد در یک وب سایت نشانه ی این است که این وب سایت مدتی است مدیریت نشده است. گوگل قابلیت استفاده را به عنوان یک ویژگی مهم در طراحی وب در نظر می گیرد، بنابراین آنها در جستجوی سایت های با کیفیتی خواهند بود که دارای لینک های شکسته نباشند.

 

از Webmaster Tools برای پیدا کردن این لینک ها استفاده کنید، یا آنها را درست کنید یا از وب سایت خود حذفشان کنید. مطمئن شوید که شما دارای صفحات خطا با محتوایی معنی دار، قسمتی برای جستجو، لینک هایی به مقصد های ممکن و سایر اطلاعات مفید میباشید.

  • پیشنهاد نقشه سایت و جستجو 

 

 کیفیت بالا، قابل اعتماد بودن و راهبرد صحیح و دقیق، همه ی اینها برای تجربه ی کاربر (UX) کاملا ضروری هستند اما همیشه کافی نیستند. بعضی از بازدیدکنندگان برای جستجو، مستقیم به سراغ قسمت جستجوی سایت خواهند رفت و این در حالی است که عده ای هم ممکن است برای یافتن صفحات عمیق تر و جدی تر از نقشه ی سایت استفاده کنند.

 مهم تر از این، نقشه ی سایت یا همان سایت مپ، لینک های متنی برای تمام صفحات فهرست شده ی شما فراهم میکند و این موضوع برای اسپایدرهای موتورهای جستجو سودمند است.

بیشتر کاربران دربالاترین قسمت صفحه در گوشه ی سمت راست به دنبال بخش جستجو میگردند که با توجه به نتایج تست های قابلیت استفاده و از نظر اندازه، هرچه عریض تر باشند بهتر است. زیرا کاربران قادر خواهند بود آنچه را که نوشته اند به راحتی بخوانند و به آنها اطمینان میدهد که در حال جستجوی اطلاعات و صفحات مورد نظرشان هستند.

  • دادن دستورالعمل های شفاف به بازدیدکنندگان

به موازات حذف تمام موانعی که ممکن است بازدیدکنندگان شما را از آنچه مطلوب آن هاست بازدارد، باید اطمینان حاصل کنید که آن ها به دستورالعمل ها و راهنمایی های روشن و بی ابهام نیز دسترسی دارند. چه یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید یا یک وب اپلیکیشن خاص، آموزش هایی شفاف اما کوتاه و مختصر درمورد چگونگی استفاده از نرم افزار برای مخاطبان خود تهیه کنید.

سبدهای خرید در فروشگاه های اینترنتی موضوع ناشناخته و غیرمعمولی نیست اما شما نباید این تصور را داشته باشید که همه ی مشتریان بالقوه شما چگونگی استفاده از آنها به طور عام و یا آنچه شما پیشنهاد داده اید به طور خاص را می دانند.

  • دادن بازخورد شفاف به بازدیدکنندگان 

وقتی تلفنی با شخصی صحبت و یا او را ملاقات میکنیم، از بازخورد های گفتاری و لفظی به منظور جلوگیری از ایجاد اصطکاک در مکالمه و همچنین روان و آرام پیش رفتن امور استفاده میکنیم. در نظر داشته باشید که وب سایت شما در اصل یک مکالمه ی بزرگی است که بین شما و بازدیدکنندگان تان در جریان است. به این ترتیب این به آن معناست که شما باید بازخورد مناسبی از خود ارائه دهید.

به بازدیدکنندگان خود اجازه دهید از موفقیت آمیز بودن ارسال پیام هایشان باخبر شوند. اگر بر روی لینکی که صفحه ای در آن وجود ندارد کلیک کردند، راهنمایی شان کنید. با این کار نه تنها تجربه کاربر را افزایش میدهید بلکه میتوانید از این فرصت برای ایجاد تغییر و هدایت کاربران اینترنت به سمت وب سایت خود استفاده کنید.

  • راهبری ساده

 

 راهبری اصل مهمی در میان عناصر موجود در یک صفحه است و بدون راهبری سازمان یافته، بازدیدکنندگان شمادر صفحاتی که نمیخواهند بی دلیل به این طرف و آن طرف میروند. اکثر باردیدکنندگان اگر نتوانند به سادگی نوار راهبری یا فهرست را پیدا کنند دور خواهند شد. از استفاده از راهبری که بر اساس عکس یا جاوا اسکریپ است بپرهیزید. اطمینان حاصل کنید که گزینه های راهبری در مقایسه با سایر قسمت های طراحی شده و دیگر مطالب موجود برجسته تر هستند و محل قرارگیری فهرست وب سایت خود را با دقت انتخاب کنید تا کاربران شما به سادگی آن را بیابند و به راحتی از آن استفاده کنند.

  • تست، تست، تست

 

 همانطور که داشتن طرح دارای اهمیت زیادی بود، تست کردن کار نیز بسیار مهم است.شاید حتی مهم تر از طرح. منظور از تست کردن تنها این نیست که وب سایت را در مرورگر رایانه ی خود باز کنید. مرحله ی آزمون باید توسط سیستم ها و برنامه های مختلف  ، انواع مرورگرها  و همچنین باید برای همه ی قسمت های وب سایت انجام شود. در واقع هدف اصلی از این آزمون، یافتن خطاهای موجود می باشد و تنها زمانی می توانید کار خود را تمام شده درنظر بگیرید که از این آزمون سربلند بیرون بیایید.

حسن کریمیمرداد 22، 1398

با عرض سلام و خسته نباشید . بابت محتوای کاربردی که منتشر کرده اید . من یک سوال دارم ما یک وب سایت برای شرکتی که دارم طراحی کردیم اما نمی دونیم چه جور محتوایی را باید توش قرار بدیم و معمولا چند ماه یکبار در حد چند تا عکس و متن خیلی کوتاه روش وقت میزاریم . شما چه راهکاری را برای حل این مشکل دارید ؟
وحید الوندیمرداد 22، 1398

سلام اقای کریمی . خوب واقعا این روش تولید محتوا شما را به جایی نمی رساند بهترین کار این است که از بسته های تولید محتوا استفاده کنید یا حداقل یک کارمند به صورت پاره وقت استخدام کنید