ویژگی های مهمی که باید در یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای وجود داشته باشد چیست؟

فروشگاه اینترنتی که به صورت حرفه ای می تواند در کسب و کار شما موثر باشد چگونه فروشگاهی است؟
ما در این مقاله تصمیم داریم به این موضوع بپردازم که اگر شما صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید یا میخواهید در این حوزه وارد شوید، بهترین راه برای انتخاب یک فروشگاه اینترنتی خوب چیست.
ما در نسخه جدید فروشگاه اینترنتی سپهر گستر محصول جدیدی به صورت کاملا مهندسی شده و طی تجربیاتی که گذشته در طراحی انواع وب سایت ها ونرم افزار تحت وب داشته‌ایم طراحی و تولید کرده ایم.
این cms فروشگاهی نیز مانند سایر فروشگاه های برتر همچون دیجی کالا، بامیلو و یا سایر فروشگاه هایی که به صورت تخصصی در حال فعالیت هستند پیاده سازی می شود. در طراحی این cms از هیچ ماژول رایگان و عمومی استفاده نشده است و کلیه بخش های اصلی و فرعی نیز بر اساس تحلیل، بررسی اصولی طراحی و ابداع شده است.

امروزه جایگاه کسب و کارهای اینترنتی بسیار پررنگ تر از گذشته شده و با بررسی بازار های مختلف می توان به این نتیجه رسید که حجم تردد مشتریان در مغازه ها و پاساژ  هایی که زمانی بسیار پر رفت و آمد بودند کم و محدود شده است. آیا این به آن معناست که مشتریان دیگر خرید نمی کنند؟ به طور مثال آیا در بازار کامپیوتر یا موبایل لوازم اصلی و جانبی از مغازه خریداری نمی شود؟ قطعاً پاسخ به این سوال خیر است. تنها، روش خرید مشتریان است که تغییر کرده است. برای اثبات این موضوع می توان به پیشرفت بسیار زیاد فروشگاه مهمی مانند دیجی کالا اشاره کرد.

مرد نگران و نمودار سقوط رشد

 

اما فروشگاه های اینترنتی بعد از گذشت مدتی دچار مشکلاتی می شوند که حل آنها از عهده طراحان خارج شده و ترجیح داده می‌شود سایتی از نو طراحی شود. این روش بسیار آسیب زاست؛ یعنی بعد از گذشت چند سال و با به دست آوردن رتبه ای خوب در گوگل سایت به طور کلی عوض شود و دلیل آن هم چیزی نیست جز عدم ارائه خدمات پشتیبانی خوب و یا علاقه به روز رسانی متناسب با تغییرات جدید. فروشگاه هایی که تصمیم دارند به صورت تخصصی کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ را ادامه دهند و یا آغاز کنند باید سنگ بنای آن را بسیار سنجیده و اصولی قرار دهند. دچار مشکل شدن فروشگاه ها بعد از چند سال نشان از این دارد که خلل و ضعفی در این حوزه وجود دارد که مشاوران و کارشناسان در ابتدای کار از آن چشم پوشی کرده و یا آن را به خوبی نمی بینند. وجود انواع cms های رایگان یا انواع فروشگاه ساز هایی که در عنوان رایگان هستند اما در واقع هزینه نگهداری و توسعه بسیار بالایی دارند، بازار بسیار متنوع و داغی را برای انواع طراحان وب سایت که با وردپرس یا جوملا یا با استفاده از قالب های رایگان طراحی می کنند ایجاد کرده است. البته نمی‌خواهم بگویم استفاده از وردپرس بد است، چرا که استفاده اصولی از هرچیز به نوبه خود می تواند بسیار عالی و کارآمد باشد اما متاسفانه این کار به صورت سلیقه ای و با سطح دانش و تجربه های مختلف توسط طراحان سایت انجام شده است و نتیجه آن را می‌توان در شکست وب سایت ها و فروشگاههایی دید که بعد از چند سال مجبور هستند عملیات بازطراحی را انجام دهند یا اینکه اصلا به این نتیجه برسند که برای خود واحد it مستقلی تشکیل دهند. به طور واقعی و با برآورد هزینه ها می توان به این نتیجه رسید که داشتن یک تیم آی تی مستقل بهترین گزینه نیست و آن هم چالش های خاص خود را دارد. به طور مثال لازم است که سلسله مراتبی برای تیم تعریف شود تیم بر تجربیات و دانشی که قرار است پیاده‌سازی کنند کاملا مسلط باشند که عملا پیدا کردن افرادی که بتوانند با هم به صورت حرفه ای روی پروژه فروشگاه کار کنند کار ساده ای نخواهد بود. نبود نیروی کار واقعا متخصص و البته متعهد از اساسی ترین چالش های تشکیل تیم است. شاید در یک سطح بسیار ساده و پایین این کار را بتوان انجام داد اما با گذشت زمان اکثر تیم ها با مشکلات درونی خود حتی موجب آسیب رسیدن به اصل پروژه نیز میشوند. اینجاست که نقش پر رنگ شرکت های دانش بنیان و یا شرکت های متخصصی که به صورت حرفه ای روی طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی کار می کنند به چشم می آید.

شش دایره آبی به هم پیوسته و یک دایره جدا و سپهر گستر

 

ما در مجموعه سپهر گستر به دنبال ایفای این نقش بسیار مهم هستیم. هدف اصلی این مجموعه ارائه پکیج نرم افزاری می باشد که به صورت کاملا تخصصی با فریم ورک های مشهور سمت سرور و سمت کاربر فرایند خرید، فروش یا انبارداری تحت وب، واحد خدمات مشتریان یا سیستم تیکتینگ و انواع ماژول های بسیار کاربردی را به صورت یکپارچه به همراه نرم افزار حسابداری تحت وب کاملا هماهنگ با فروشگاه اینترنتی ارائه کند.
در طراحی این سیستم به صورت کامل به اصول و قوانین طراحی کاربرپسند توجه ویژه شده است تا مدیر و اپراتورها با سرعت بسیار بالا و ساده از آن استفاده کنند. ما می‌خواهیم در فروشگاه اینترنتی شما، فرآیندهای مالی را با فرآیند فروش یکپارچه کنیم و دخالت نیروی انسانی در صدور فاکتورهای فروش را به صفر برسانیم. فرض کنید فروشگاهی دارید که روزانه صدها فاکتور فروش در آن ثبت می شود. لازم است برای کالاهای فروخته شده و طرف حساب ها در نرم افزار حسابداری شرکت عملیات مالی ثبت و ضبط شود؛ که عملا بسیار مشکل و طاقت فرسا است که یک نیروی کار یا حسابدار به صورت دائم این کار را انجام دهد. 
حتی روش های دیگری مانند خروجی اکسل فرآیند ثبت و ضبط را با مشکلاتی همراه می کند. به طور مثال در صورت بروز خطا باید همه اسناد عقب گرد شده و یا مغایرت گیری شود و از طرفی موجودی واقعی انبار شما نیز به صورت لحظه ای کنترل نخواهد شد. تصور کنید که روزانه تعداد زیادی از محصولات شما توسط مدیر سایت شارژ می شود و از طرفی هم در محل شرکت تعدادی از کالاها به صورت حضوری فروخته میشود و تعدادی نیز به صورت اینترنتی. خب اینجا لازم است که نرم افزار یکپارچه تحت وب حسابداری با ترجمه کردن عملیات جزیره ای در یک نقطه مشترک این کار را انجام دهد که نرم افزار حسابداری تحت وب سپهر گستر این کار را به خوبی انجام میدهد. حذف مدل های جزیره ای و جلوگیری از موازی کاری هدف اصلی ماست.
 

ماشین حساب و دفتر و نمودار

 

در کنار فروشگاه روزانه سوالات پشتیبانی متداولی مطرح می شود که با استفاده از نرم افزار تیکتینگ کلیه کاربران می توانند وارد حساب کاربری خود شده و با دپارتمان های مختلف ارتباط برقرار کنند. نرم افزار تیکتینگ سپهر گستر قابلیت های ویژه ای دارد که می تواند سوالات مشتریان را بر اساس اولویت زمان ارسال نمایش دهد و حتی با استفاده از الگوریتم های رتبه بندی، مشتریان برتر را در بالای صفحه قرار دهد تا اپراتورها در زمان بسیار کوتاه و سریع به سوالات آنها بپردازند. ویژگی های نرم افزار تیکتینگ به گونه ای است که می تواند با فروشگاه آنلاین شما هماهنگ و یکپارچه باشد.

بسیاری از کسانی که می خواهند به صورت حرفه ای وارد کسب و کار آنلاین خود شوند این سوال را می‌پرسند که چرا برخی از طراحان سایت ادعا می‌کنند با هزینه بسیار پایین سایتی مانند دیجی کالا را می توانند طراحی کنند. به نظر شما آیا کار شرکتی که بیش از ۱۰ سال از سابقه فعالیت آن می گذرد و با داشتن تیمی بسیار کارآزموده و مستعد در تمام سطوح فروش و مالی که با دقتی بسیار بالا کار می‌کنند باید با کار یک طراح سایت که از ماژول های کپی شده و حتی رایگان کار خود را انجام میدهد یکسان باشد و آیا این ادعاها که موجب آسیب به اعتماد مشتریان می‌شود اصلا درست است؟ به نظر من به طور کلی اینکه بتوان کار بسیار بزرگی را با قیمت بسیار پایین انجام داد هم از نظر عقلی هم از نظر منطقی اشتباه و رد شده است. خوشبختانه فضای مجازی به گونه ای شکل گرفت که حتی بدون یک ریال هزینه هم بتوان از امکانات آن استفاده کرد. فرصتی که شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها به صورت رایگان ایجاد کرده اند بسیار ستودنی است و باید این خدمات را در کنار هر نوع کسب و کار اینترنتی به کار گرفت. اما همیشه کسب تجربه می تواند انتخاب های بعدی را بسیار جدی تر و دقیق‌تر کند. فراوان دیده ام که بسیاری از مشتریان ما قبلا با انواع سایت ساز های رایگان کار کرده اند و بعد از مدتی پشیمان شدند و می گویند که تصمیم نداریم کسب و کار خود را با این نوع سرویس ها حتی با قیمت های بسیار بالا نیز طراحی کنیم زیرا اول اینکه مورد اعتماد نیستند و در حال تغییرات متفاوتی هستند و دوم اینکه سازنده مشخص و دقیقی ندارد. این به معنای نقض جامعه اپن سورس نیست. من در مورد نرم افزاری مانند وردپرس صحبت می کنم که بسیار در حال تغییر است و وبسایت های آن نیز مجبور هستند طی مرور زمان خود را با آخرین تغییرات هماهنگ کنند و این خود هزینه بسیار زیادی برای استفاده کنندگان خواهد داشت‌. 

    طراحی فروشگاه اینترنتیطراحی اختصاصی



    مطالبی که به شما پیشنهاد میشود
    عضویت در خبرنامه
    صرفا جهت اطلاع رسانی و مقالات جدید