رابط کاربری و تاثیر آن در کسب و کارتان

اولین صحنه ای که با آن مواجه می شوید چهره ی عبوس و درهم مسئول پذیرش است که با شانه هایی افتاده در صندلی اش فرو رفته و دائما در حال جویدن آدامس است. با تردید چند قدم به جلو بر می دارید و به میز پذیرش می رسید. مسئول پذیرش نگاهی به شما می اندازد، غرولندی می کند و ابرویی بالا می اندازد. آیا با این وضعیت اشتیاقی برای شروع صحبت دارید؟
حالا تصور کنید، می خواهید بخش جدیدی از نرم افزار افیس را امتحان کنید. برای اولین بار برنامه را باز می کنید، با این توقع که بتوانید همان لحظه از آن استفاده کنید اما در عوض با انبوهی از دکمه ها و دستور ها مواجه می شوید که شما را گیج و در خود غرق می کنند. حالا چطور؟ باز هم ادامه خواهید داد؟

مسئول پذیرش ترشرو

چهره ی گرفته و عبوس در واقع توهین آشکار است. رابط کاربری (UI) بد در دنیای دیجیتال همان تاثیری را دارد که یک مسئول پذیرش ترشروی نچسب در دنیای واقعی دارد. هر دو آنها ناخوشایند، بدون جذابیت و غیرقابل پیش بینی هستند و متاسفانه تاثیر بدشان تا همیشه در ذهن ماندگار است.
نتیجه ی این نارضایتی اولیه بسیار ناخوشایند است. گاهی این برخورد اول چنان تاثیری می گذارد که ممکن است سفر شما در همان نقطه به پایان برسد. اگرچه ممکن است یک پذیرشگر همچنان فرصت داشته باشد که موقعیت را به سرعت با یک لبخند یا شوخی نجات دهد اما هنگامی که کاربر در حال کلیک بر روی علامت ضربدر است و قصد بستن برنامه ی شما را دارد چنین معجزاتی رخ نخواهند داد.

تاثیر در یک نگاه
نگاه اول در دیجیتال حتی ممکن است کشنده هم باشد. از مطالعه ای که از سال 2004 آغاز شده است به این مطلب دست یافته اند که 94% جذب شدن ها دریک نگاه و در نگاه اول، وابسته به طراحی هستند. در دنیای فناوری، جایی که مشتریان انتظار محصولات در ظاهر جذاب را دارند و با احساس خود دست به انتخاب می زنند، محصولاتی با طراحی جذاب که در یک نگاه دل و دین از بیننده می ربایند بسیار مهم هستند.
به چشم انداز دنیای دیجیتالی که در آن هستیم نگاه کنید. زمان "دفترچه راهنما" دیگر سر آمده است. وب، دیگر تحت تسلط و کنترل ما درآمده است. برنامه ها تنها با یک کلیک در اختیار ما قرار دارند. اگر مشتری آنچه می خواهد را در همان لحظه از محصول شما بدست نیاورد احتمالا دیگر با شما ادامه نخواهد داد. درمورد طراحی سایت ها و برنامه ها نیز همینطور است. اگر برخورد اول بد باشد میتواند اخرین دیدار باشد.

غرولند به جای احوال پرسی
کلیک اول در یک محصول جدید باید جذاب باشد. یک رابط روشن و واضح باید کاربر را به نرمی و با اطمینان به سمت هدف هدایت کند. این ماجرا دقیقا معادل است با قدم زدن در یک ساختمان و دیدن خدمتکارانی که دائما به شما لبخند می زنند.
رابط کاربری دوستانه، به کاربر از طریق در ورودی برنامه تان خوش آمد می گوید و او را به جای مناسبی دعوت و هدایت می کند. در مقابل، رابط کاربری بد مانند غر زدن به جای سلام کردن است. زمانی که کاربر با صحنه ای ناخوشایند از یک UI قدیمی یا گیج کننده مواجه شد، همان زمانی است که احساس عدم اطمینان و اشتیاق خواهد کرد.

رابط کاربری شما، برند شما

تصور نکنید که UI مسئله کوچکی است. برای کاربر نهایی، ظاهر شما برند شماست. چگونگی تعامل آنها با محصول شما، نقطه ی ارتباط و اتصال آنها با شرکت شما خواهد بود. به طور غیر مستقیم اما بسیار تاثیرگذار، رابط کاربری شما با کیفیت محصول یا خدمت تان ارتباط دارد.

براساس تحقیقی در استنفورد 75% از کاربران از روی طراحی درباره ی اعتبار یک شرکت قضاوت می کنند. رابط کاربری بد، یک علامت خطر است. UI مانند ویترین مغازه است که باید در یک نگاه به کاربران تان نشان دهد که چقدر برای رضایت آنها سرمایه گذاری کرده اید. اگر برای جلب رضایت آنها هزینه ای نکرده باشید، دیگر دلیلی برای آنها نمی ماند که بخواهند برای شما هزینه کنند.

نکته مهم در کاربردپذیری

این خیلی ساده است که که قضاوت هایی سطحی و بر مبنای UI داشته باشیم. اما چقدر اهمیت دارد اگر UI در یک طراحی کمی ضعیف باشد اما در عوض تکنولوژی پشت آن بی نقص کار کند؟

راستش را بخواهید، بسیار مهم است. قضاوت کردن درباره ی یک محصول یا برنامه از روی رابط کاربری آن معادل قضاوت درباره ی یک کتاب از روی جلد آن نیست.در واقع قضاوت برنامه از روی UI مانند قضاوت کتاب از روی خوانا بودنش است. اگر محتوای کتاب غیر راهبردی و پیچیده باشد، پیامش از ارزش و اعتبار کافی برای به چالش کشیدن خواننده برخوردار نخواهد بود.

همین اتفاق درمورد UI هم می افتد. اگر کاربران در درک رابط کاربری به مشکل بربخورند، برای دسترسی هایشان به کمک نیاز خواهند داشت.

مشکل نگرشی

کاربردپذیری ضعیف موجب ایجاد و افزایش بی اعتمادی نسبت به برند تان می شود. حتی اگر برنامه ی شما مشکل و خطایی گذرا داشته باشد، یک رابط کاربری بد سبب ایجاد نگرشی بد درباره شما خواهد شد. 88% از مشتریان آنلاین تمایلی ندارند به وب سایتی که حس و تجربه ی خوبی در آن نداشته اند بازگردند و 70% پروژه ها به دلیل عدم تایید و رضایت کاربران شکست خورده اند.

اول UI بعد کار!

خلاصه ی همه ی این ها یعنی UI بد، حس و حال کاربر را خراب می کند. رابط کاربری شما در واقع چهره ی شرکت شماست.چهره ی شرکت خود را نازیبا نسازید. تنها با اندکی بررسی متوجه خواهید شد شرکت هایی چون وبینه می توانند بزرگ ترین حامیان شما در کسب و کارتان باشند. با طراحی وب سایت زیبا و البته اصولی به سرعت در کار خود پیشرفت خواهید کرد. تفاوت شما با رقبایتان همین زیرکی و ریزبینی شما در مسائلی است که به نظر اکثر افراد بی اهمیت است. پس اول UI بعد ایمنی بعد کار!!!

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید