در این مقاله شما را با اهمیت ساختار وب سایت در افزایش SEO آشنا می کنیم اما قبل از همه بهتر است با خزنده های موتورهای جستجو نیز آشنا شوید تا درک شما را در منطق خزنده ها بالا ببرد.

نرم افزاری که در موتورهای جستجو به پیمایش و تجزیه تحلیل صفحات وب سایت می پردازد خزنده یا عنکبوت نام دارد .
خزنده موتورهای جستجو به سرعت بسیار زیاد و حیرت آوری صفحات را میخوانند و از یک صفحه به صفحه دیگر می روند سپس اطلاعات بدست آمده را به اصطلاح Index و در پایگاه داده خود که مانند یک کتاب عظیم است در کنار میلیارها ها صفحه از سایت های دیگر ذخیره می کند.
هنگامی که کاربری مرورگر کامپیوتر یا موبایل خود را باز می کند و در سایت گوگل یا بینگ  وارد میشود ، هنگام وارد کردن یک عبارت این کتاب عظیم باز می شود و صفحات مرتبط را برای کاربر نمایش می دهد او بر حسب اولویت بندی که انجام داده اولین را به عنوان بهترین هدف انتخاب می کند و روی صفحه مانیتور کاربر نمایش میدهد معمولا در هر صفحه 10 مورد به ترتیب اولویت زیر هم نمایش داده میشود.
معمولا سایت ها دلایلی خاصی برای جلوگیری از ورود خزنده ها ندارند اما وجود یک سری مسائل موجب اختلال در عملکرد و یا تلاش برای فریب دادن خزنده ها می شوند، مثلا اگر لینک ها و متون مخفی در صفحه وجود داشته باشد یا با ایجاد انواع کلید واژه ها هم رنگ پس زمینه که از دید کاربر مخفی می ماند اما از دید خزنده مخفی نیست .

 بعد از آپدیت الگوریتم های موتورهای جستجو وجود همچنین ترفند هایی به معنی فریب دادن است و از نظر ساختاری وب سایت با مشکل روبرو میشود.
بررسی وب سایت شما توسط موتور جستجو بر اساس بودجه ای محدود است ، مثلا گوگل برای وب سایت شما نهایتا تایم خاصی را در روز در نظر می گیرد ، بودجه ای که گوگل برای یک سایت در نظر می گیرد بر اساس اطمینان و قدرت آن سایت است ، میتوان در نظر گرفت که یک سایت خبری با یک وبلاگ که در ماه یک مطالب منتشر می کند نیاز به پیمایش و تجزیه وتحلیل بیشتری دارد.
اما ما چگونه میتوانیم خزند های موتورهای جستجو را برای پیدا کردن صفحات وب سایت یاری کنیم ؟
مجوز ورود به خزنده را فایل robots.txt که در ROOT سایت قرار داد صادر می کند ، محتویات فایل robots.txt میتواند ورود به یکسری پوشه ها و مسیر ها را مسدود کند یا از ورود خزنده به سایت خوداری نماید ، در طراحی سایت سئو و بهینه تلاش میشود تا لینک های داخلی مرتبط در یک صفحه دیده شوند ، لینک های داخلی مسیر خزنده ها را روشن می کند ، هوشی که در طراحی سایت باید در نظر گرفته شود این است که لینک های مرتبط با موضوع نمایش داده شود ، تکرار زیاد لینک ها تقریبا میتوان بودجه ای که موتور جستجو برای پیمایش سایت در نظر می گیرد را هدر دهد.
نقشه سایت Sitemap اصلی ترین راهنما خزنده ها است که در Web master tools باید وارد شود ، و معمولا از نوع XML ساخته میشود در نقشه سایت لینک همه صفحات سایت وجود دارد ، نقشه سایت باید پویا و داینامیک باشد و در صورت افزودن یا حذف یک صفحه سریعا در نقشه سایت اعمال شود ، شما میتوانید در فایل نقشه سایت متغیر period و سیکل سر زدن خزنده را مشخص کنید.


یک نکته مهم در طراحی سایت سئو این است که برای انسان سئو و بهینه باشد نه برای موتورهای جستجو این یعنی همه تلاش برای بهینه سازی سایت برای افزایش بهره وری کیفیت و اطمینان برای انسان است نه رقابت کاذب.

عدم تکرار محتوا و استاندارد سازی


گاهی اوقات در این کتاب بزرگ (پایگاه داده موتور جستجو) تکرار یک موضوع رخ میدهد که نقض یکی از سیگنال های سئو است ، هنگامی که خزنده 2 یا چند صفحه با محتوای مشابهه را می بیند و در نهایت برای اینکه کدام را به نتایج جستجو نمایش دهد گمراه میشود و این اصلا خوب نیست.
حتی با لینک دادن بین چندین صفحه که در حالت کپی و تشابه قرار دارند موجب بدتر شدن قضیه میشود ، هر صفحه از طریق لینک یا URL خود شناخته میشود و به موجب وجود تشابهه اختلال در تشخیص و درک صفحه اصلی رخ میدهد. به منظور جلوگیری از این چنین مشکلاتی اگر سهوا این کار را انجام داده باشید باید صفحات تکرار را با 301 Redirect به صفحه اصلی ارجاع دهید یا استفاده از تگ rel=canonical صفحه اصلی را به خزنده معرفی کنید و یا اینکه صفحات تکراری را حذف نمایید.
به طور مثال اگر در یک مورد خاص شروع به ساخت صفحات مختلف کرده اید و صرفا برای شرح بیشتر برای کاربران سایت است در صفحه اصلی میتوانید تگ rel=canonical را به کار بگیرد تا موجب ایجاد تکرار در سایت نشود.


موبایل پسند یا صفحه دوستانه موبایل Mobile Friendly


اکثر جستجو های انجام شده در گوگل از طریق موبایل صورت گرفته است ، پس لازم و مهم است که یکی از سیگنال های مهم موبایل پسند بودن سایت باشد، این موضوع با طراحی سایت واکنش گرا یا رسپانسیو نیز شناخته می شود از این رو اگر سایت شما رسپانسیو باید در گوگل نیز محبوب میشود ، این ویژگی در Bing هم وجود دارد ، با این کار شانس بدست آوردن رنکینگ بهتر در گوگل را افزایش میدهد و کاربران سایت شما با رضایت بیشتری از آن استفاده می کنند.


سرعت سایت بسیار مهم است


گوگل میخواهد سایت ها با سرعت بالا برای کاربران باز شود و کاربر با حداقل امکانات سرعت بدون معطلی وارد صفحات مختلف شوند ، گوگل خود به موضوع اظهار کرده است که سایت هایی که سرعت بیشتری دارند کمی رنینگ بالاتری را بدست می آورند اما فکر نکنید با افزایش سرعت میتوانید بر نتایج اول جستجو دیده شوید ، سیگنال سرعت به فرض تنها 1 سیگنال از 100 سیگنال رتبه بندی را دارد ، اما موجب تقویت سایر فاکتور ها میشود.
مردم امروز صبر کمی دارند ، و علاقه ای به معطل شدن ندارند ، اگر موتور جستجو اهمیت کمی به این فاکتور دهد اما انسان به سرعت و کیفیت بالا اهمیت بسیار بالایی میدهد.


سرعت سایت خود را بالا ببرید قطعا مورد قدردانی مردم و گوگل قرار می گیرد.

URL های توصیفی اگر در نام دامنه یا در لینک صفحه عباراتی مرتبط با موضوع جستجو شده باشد به چشم انداز رنکینگ شما کمک می کند. این موضوع به خودی خود از فاکتورهای رنکینگ نیست اما حساسیت و کیفیت صفحه را بالا می برد.
یک نمونه لینک توصیفی


https://www.webine.ir/طراحی-سایت

سایت امن با HTTPS


گوگل دوست دارد به منظور افزایش امنیت کاربران وب تمام صفحات وب سایت روی سرور های HTTPS قرار بگیرند ، گوگل پاداش کمی به سایت های که از HTTPS استفاده می کند میدهد.این سیگنال موجب قرار گیری در رتبه های اول نمی شود اما برای ایجاد یک جستجوی موفق اگر سایت شما با HTTPS امن شده باشد چشم انداز رسیدن به موفقیت درخشان تر است.

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید