طراحی اصولی وب سایت

طراحی وب سایت یک پروسه کاملا فرد محور است. برای خلق نتیجه ای کاملا منحصر به فرد و تأثیر گذار، طراحان باید ایده های پیش فرض خود درباره شکل ظاهری یک وب سایت را کنار بگذارند. در عوض، آنها باید اجازه دهند که ارزش های تجاری، آسایش مخاطبین و نقاط تمایز وجه مثبت آنها شود و در طول طراحی آنها را راهنمایی کنند.
اما در حالی که طراحی کاملا به معنای شکستن " قوانین " و ایجاد قوانین شخصی شما است، چند اصل طراحی وب وجود دارد که همه طراحان باید در خاطر داشته باشند. این دستورالعمل های آزمایش شده، برای ایجاد وب سایت های کاربردی که مخاطبان شما را درگیر خود کند، ضروری است. برای اطلاع از خلاقیت های آتی که می توانید در طراحی به کار ببرید، 15 اصل اساسی در طراحی وب را در ادامه برای شما لیست کرده ایم.

1. فونت های وب دوستانه و خوانا

نقش تایپوگرافی در طراحی وب را نمی توان کم رنگ دانست. استفاده از فونت های مناسب، شخصیت برند شما را نشان می دهد و به سرعت توجه مخاطب شما را جلب می کند. با این حال، معطوف کردن تمام توجه به ظاهر امر مناسبی نیست. فونت هایی که در طراحی وب خود استفاده می کنید نیز باید کاربردی و خوانا باشند. از این گذشته، اگر کاربر برای دیدن متن شما مجبور شود چشمان خود را باریک کند و به خود زحمت دهد، این بدان معنی است فونت سایت مناسب نیست و کاربر برای ارتباط با پیام سایت شما در تلاش است. ایران سنس، ایران یکان، وزیر، شبنم همه نمونه هایی از فونت های وب دوستانه هستند و به این معنی است که آنها خوانایی را در هر اندازه ای حفظ می کنند و هم در موبایل و هم در کامپیوتر های خانگی به خوبی عمل می کنند.

2. استفاده از الگوی "F"

انسان بنده عادت است و حتی در نحوه استفاده از محتوای سایت ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. مطالعه گروه Nielsen Norman درباره ردیابی چشمان کاربران نشان می دهد که وقتی اطلاعات موجود در یک وب سایت را با چشم اسکن می کنیم، اکثر ما این کار را با الگوی “F” انجام می دهیم. این بدان معنی است که ما ابتدا عناوین مهم را در بالای صفحه می خوانیم، سپس از سمت چپ صفحه، هر شماره و نکات کلیدی یا ستون های کناری را اسکن می کنیم، سپس دوباره در سرتاسر متن، متن های بولد شده یا زیر عنوان ها را اسکن می کنیم. در طراحی وب، استفاده از الگوی “F” شامل تقلید است.

3. الگوی "Z"

در حالی که الگوی "F" یک الگوی معمول اسکن چشم است، اما این تنها الگوی موجود نیست. طرح “Z” یکی دیگر از اصول مهم طراحی است و درعمل زمانی است که چشم از چپ به بالا سمت راست اسکن می کند و یک خط افقی را تشکیل می دهد. چشم، به سمت چپ صفحه می رود و یک خط مورب ایجاد می کند. سرانجام، دوباره به سمت راست باز می گردد و یک خط افقی دوم را تشکیل می دهد. بنابراین، چه زمانی از طرح “Z” نسبت به طرح “F” بیشتر استفاده می شود؟ در حالی که طرح “F” برای صفحات فرود بهترین عملکرد را دارد، الگوی “Z” به طور کلی برای صفحات با حداقل اطلاعات که در آن اصلی ترین فراخوان به عمل است، مناسب تر است.

4. استفاده از فضای منفی

گاهی اوقات، می توانید نقاط منفی را نیز به مثبت تبدیل کنید! مطمئنا در مورد استفاده از فضای منفی در طراحی وب سایت نیز این امر صدق می کند و به عنوان فضای خالی یا فضای سفید نیز شناخته می شود، این نواحی خالی بین عناصر بصری در طرح شما وجود دارند (به عنوان مثال، عکس ها، متن و نمادها).
وب سایت های بیش از حد بهم ریخته و پیچیده کاربران را تحت فشار قرار می دهند و از اقدامات مثبت و سودبخش آنها جلوگیری می کنند و این دقیقا برعکس آنچه شما می خواهید، است! در همین حال، استفاده از فضای منفی توجه آنها را به مهم ترین مطالب جلب می کند، خوانایی متن را افزایش می دهد و یک تجربه کاربری یکپارچه ایجاد می کند.

 

به تصویر بالا نگاه کنید، تمرکز اپل همیشه بر روی محصولات شان بوده است، زیرا برای فروش به مخاطبان خود نیازی به زرق و برق آنچنانی ندارند. استفاده از فضای منفی در این طرح مینیمالیستی، جایی که آنها توجه به محصول جدید خود آیفون X را حفظ می کنند، به خوبی منعکس می شود.

5. طراحی خود را ثابت نگه دارید

می دانید که سازگاری از اصول ثابت در طراحی وب است. اما توجه به این نکته مهم است که این مورد فراتر از یکنواخت نگه داشتن فونت ها، رنگ ها و نماد ها در مارک تجاری شماست. همچنین شامل ثابت نگه داشتن فاصله در چیدمان ها نیز می باشد و کمک می کند تا وب سایت شما را حرفه ای و کاربردی تر معرفی کند و همین موضوع باعث افزایش اعتبار برند می شود.

6. پیمایش ساده و منطقی

وب سایتی که دارای پیمایش سخت است مانند یک جاده پر پیچ و خم بدون نقشه است. در این حالت استفاده از وب سایت برای بازدید کنندگان شما دشوار و گیج کننده است. از طرف دیگر، یک پیمایش که به خوبی طراحی شده باشد تجربه کاربری ساده و آرامش بخشی را برای کاربران ایجاد می کند. نکته اصلی این است که مکان یابی آن آسان باشد، در همه دستگاه ها به خوبی کار کند.

7. استفاده از یک پالت رنگ مکمل

پالت رنگی که استفاده می کنید حالت و چهارچوب کلی طراحی وب شما را نشان می دهد. به عنوان مثال، استفاده از مقدار زیادی رنگ قهوه ای تیره و سیاه می تواند حس ناخوشایندی ایجاد کند، در حالی که رنگ های پاستلی کاملا مدرن به نظر می رسند. به هر سمت و سویی که می روید، مهم است اطمینان حاصل کنید رنگ هایی که استفاده می کنید به خوبی با هم تطابق دارند. گاهی اوقات، این بدان معناست که باید از رنگ های مشابه استفاده کنید اما موارد متضاد نیز می توانند باعث جلب توجه کاربران شوند (به عنوان مثال نارنجی و کله غازی). در طیف رنگ ها چه به دنبال رنگ هایی باشید که در تضاد با یکدیگرند چه رنگ های نزدیک بهم و هم خانواده، آنها حتما باید مکمل یکدیگر باشند.

8. مخاطب را در ذهن داشته باشید

طراحان برجسته می دانند که صرفا ایجاد یک وب سایت با ظاهر جذاب مورد نظر نیست. برای تولید حقیقی وب سایتی که سر و صدای اینترنتی به پا کند، آنها باید مستقیما از طریق طراحی با مخاطبان شان صحبت کنند. خود را به جای مخاطبین شان قرار دهند و از خود بپرسند که بزرگترین نیازها، خواسته ها و ترس آنها چیست. این موارد باید از فونت ها و رنگ هایی که استفاده می کنید، تا گزینه ها و پیمایش سایت در طراحی شما لحاظ شوند.

 


9. دکمه ها و فراخوان به عمل ها را بهینه کنید

در حالی که دکمه ها اغلب آخرین چیزی هستند که به یک طراحی وب اضافه می شوند اما نقشی اساسی دارند. آنها می توانند عاملی تعیین کننده باشند که آیا کاربر به وب گردی سایت شما ادامه می دهد یا پنجره را می بندد. دکمه های وب سایت شما باید فریاد بزنند، نه نجوا. یعنی باید در مقابل سایر عناصر بصری صفحه برجسته باشند و به راحتی پیدا و کلیک شوند.

 

10. سلسله مراتب بصری را حفظ کنید

وقتی پیش تر به الگو های اسکن چشم و پیمایش اشاره کردیم، در واقع از سلسله مراتب بصری حرف زده ایم. در نتیجه، این یک اصل مهم است که ارزش توجه خاص را دارد! اگرچه طراحی وب سایت باید از نظر خلاقیت و زیبایی نوآورانه باشد، اما همچنین لازم است منطقی هم باشد. یعنی شما باید تعامدا محتوای خود را به گونه ای تنظیم کنید که برای کاربر منطقی باشد حتی اگر آنها یک آگاهی نسبی از آن داشته باشند.

 

11. به جزئیات توجه کنید

به کارگیری تصاویری با سایز بزرگ بدون شک هنگام طراحی وب مهم است. از این گذشته، توجه کنید چگونه تمام عناصر بصری در کنار هم قرار می گیرند تا ظاهر و احساس وب سایت شما را القا کنند. با این حال، مهم است که از موارد کوچک غافل نشوید. توجه دقیق به جزئیات مانند آیکون های زیر صفحه، فاصله متن و ریز تعاملات حقیقتا به متمایز شدن وب سایت شما کمک می کند.

 

12. از قانون Fitt استفاده کنید

قانون Fitt که توسط روانشناسی به نام پاول فیتس در سال 1954 مطرح شده است، بیان می کند که مدت زمان لازم برای حرکت به سمت هدف نه تنها با فاصله آن بلکه با اندازه هدف نیز مطابقت دارد. اگرچه این تئوری در ابتدا به سیستم حرکتی انسان مربوط می شد اما اکنون یک اصل در طراحی) UX تجربه کاربر) به شمار می رود. این ایده که اغلب در رابطه با دکمه ها استفاده می شود، مطرح می کند عناصری که می خواهید به راحتی انتخاب شوند (به عنوان مثال فراخوان ها به عمل) باید بزرگ و دارای نزدیک ترین موقعیت مکانی به کاربر باشند.

 

13. تصاویر خود را هوشمندانه انتخاب کنید

عیان است که یک طرح بصری رساتر از هزار کلمه می تواند عمل کند و روشن تر محتوا را به مخاطب منتقل کند، همچنین مطمئنا در طراحی وب سایت نیز این مورد صدق می کند. تصاویر می توانند در تحقق اهداف گوناگونی مانند داستان سرایی، نشان دادن عملکرد محصول و برانگیختن احساسات مخاطبین کمک کننده باشند و در ایجاد شور و جو مورد نظر ما در طراحی وب کاربرد داشته باشد. به خاطر داشته باشید که همه عکس ها تاثیر یکسانی ندارند. مطمئن شوید عکس هایی که در طراحی وب خود استفاده می کنید متفکرانه انتخاب شده باشند. آنها نه تنها باید از کیفیت حرفه ای و با وضوح بالا برخوردار باشند، بلکه باید از نظر زیبایی شناسی متناسب و هدف مشخصی داشته باشند.

 

14. تجربه کاربر را در اولویت قرار دهید

تجربه کاربر فقط برای طراحان UX نیست. هر فردی که می خواهد مخاطبانش در وب سایت دست به اقدامی بزند (مانند خرید یا اشتراک پستی) باید به وب گردی آنها توجه کند. خبر خوب این است که این امر لزوما محدود به یک فرآیند پیچیده یا کاملا فنی نمی شود، پس خودتان مسیر را برای کاربران خود آسان سازی کنید.

 

15. طراحی برای موبایل و کامپیوتر

روند جاری ارتباطات امروزه نشان می دهد تلفن های هوشمند قرار نیست از رده خارج شوند. در واقع، آنها به طور فزاینده ای به محبوب ترین روش مصرف محتوا تبدیل شده اند. به همین دلیل طراحی با توجه به کامپیوتر و موبایل بسیار مهم است. این بدان معنی است که باید اطمینان حاصل کنید که سرصفحه ها و پاراگراف های شما به خوبی در هر دو دستگاه نمایش داده می شوند، هیچ عکس یا عناصر بصری حذف نشده اند و استفاده از دکمه ها در صفحه کوچک به آسانی انجام می شود. همچنین شامل اطمینان یافتن از وب سایت شما می باشد. پس اطمینان حاصل کنید که سایت شما در هر دو دستگاه به آسانی بارگیری می شود.

 

طراحی اصولی وب سایت کار مهم شرکتی است که کار طراحی وب سایت را برعهده میگیرد ، جدا از رابط کاربری خوب و کاربرپسند امکان توسعه و گسترس باید فراهم باشد ، اصولا استفاده از نرم افزارهای متن باز مانند وردپرس نتیجه خیلی خوبی را نمی دهد ، و از سوی برنامه نویسی سایت به تنهایی کار پیچیده و پرهزینه است ، کمااینکه با سعی و خطا همراه باشد و تا رسیدن به بهترین الگوریتم راه طولانی باید طی شود .

طراحی اصولی وب سایت


طراحی اصولی در رعایت قواعد زبان های طراحی رابط کاربری و پوسته سمت کاربر
طراحی اصولی با بهره گیری از فریم ورک های سطح بالا سمت سرور
رابط کاربری با داشتن دانش کمی قابل اجرا و پیاده سازی است حتی اگر طراح شما یک فرد آماتور و کم تجربه باشد.
استفاده از فریم ورک های سمت سرور ساختار نرم افزاری پروژه شما را پیاده سازی میکند ، دیتابیس را مدیریت میکند و امنیت وب سایت را تحت شعاع قرار میدهد ، اگر نرم افزار وب سایت شما ضعیف باشد امکانات کمی را در طراحی و توسعه خواهد داد در انتخاب CMS دقت کنید.
فناوری IT و برنامه نویسی لحظه به لحظه در حال تغییر است ، همه نرم افزارها باید همگام با این تغییرات خود را به روزرسانی کنند ، اگر شما از یک شرکت طراحی وب سایت سرویسی را خریداری کرده اید و اینکه فعالیت آن شرکت در زمینه توسعه و به روزرسانی ضعیف است باید خیلی دقت کنید که روزی خواهد رسید که مجبور میشوید وب سایت خود را باز طراحی کنید و از ابتدا هزینه های گزافی برای طراحی مجدد پرداخت کنید بدتر از این از بین رفتن جایگاه شما در موتورهای جستجو است ، با تغییر وب سایت و از تغییر در ساختار لینک ها خزنده های جستجوگری مانند گوگل دیگر نمیتوانند صفحات وب سایت شما را بخوانند و در عوض یک خطای 404 در Webmaster tools شما ثبت میکنند .
خطاهایی که موتورهای جستجو از وب سایت شما ثبت میکنند مانند یک کارت زرد هستند که در نهایت به کارت قرمز تبدیل میشوند و دیگر شما در نتایج جستجو دیده نخواهید شد .
موارد فوق تنها بخشی از معایب عدم توجه به انتخاب شرکت طراح و CMS است که باید با دقت انتخاب شود.

طراحی وب سایت در وبینه به چه صورت انجام میشود؟

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید