طراحی پرتال آموزش الکترونیکی LMS

 

سیستم-مدیریت-یادگیری-LMS

سیستم مدیریت یادگیری نرم افزاری برای ایجاد، مدیریت و ارائه محتوای آموزش الکترونیکی است. سازمان ها از LMS و نرم افزارهای مرتبط برای مدیریت برنامه های یادگیری آنلاین خود استفاده می کنند.سیستم های مدیریت یادگیری اولین بار در اواخر دهه 1990 در بخش آموزش عالی استفاده شد.
LMS های اولیه، مانند Moodle ابزارهای تسهیل کننده برای سازماندهی دوره های آنلاین تحت مدیریت معلمان و اساتید داشته اند. در ابتدای امر این سیستم ها بسیار ساده و ابتدایی و بیشتر شامل ماژول‌ های تعریف شده و ویژگی‌ های ارسال تکالیف بودند. بیشتر کلاس ها شامل سخنرانی های از قبل ضبط شده و مطالب درسی کتبی می شدند. در صورتی که نرم افزارهای بزرگ LMS امروزی اینگونه نیستند و بسیار پیشرفته و کامل شده هستند.
 
در اوایل دهه 2000، شرکت‌ ها شروع به استفاده و تطبیق نرم ‌افزار LMS برای کمک به برآوردن نیازهای یادگیری و توسعه (L&D) خود کردند. با افزایش علاقه و درآمد، LMSها از سیستم های ارائه دوره آموزش الکترونیکی به پلتفرم های یادگیری آنلاین جامع با ویژگی های دوره سازی، مدیریت و تجزیه و تحلیل تبدیل شدند. امروزه، LMSهای شرکتی یک تجارت 2.5 میلیارد دلاری تشکیل داده و 79٪ از تمام کاربران LMS خارج از صنعت آموزش فعالیت دارند.
 
LMS نرم افزاری برای مدیریت برنامه های یادگیری آنلاین است. این پلتفرم یادگیری آنلاین را تسهیل می کند و راه حلی سطح بالا برای ایجاد، مدیریت و ارائه دوره ها ارائه دهد. Moodle، Coursera، Blackboard و Adobe Captivate نمونه هایی از LMS سنتی هستند.
 

نحوه استفاده از LMS

LMS به واحد آموزش سازمان ها کمک می کند تا کل چرخه فرآیند یادگیری را مدیریت کنند. این سیستم ها از جمله ابزار ضروری برای هر شرکتی است که می خواهند یک برنامه یادگیری آنلاین جامع را اجرا کنند. شرکت ها از LMS برای ایجاد دوره هایی جهت آموزش به کارکنان خود استفاده می کنند. برخی از LMS ها به یک ابزار تالیف جداگانه برای ایجاد دوره نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به شما اجازه می ‌دهند مستقیما روی پلتفرم خود آنها را طراحی و ایجاد کنید.
 
تیم های مدیریت یادگیری از LMS های خود برای ذخیره، سازماندهی و ارائه دوره ها برای کارکنان در صورت نیاز استفاده می کنند. کارمندان دوره ها را می گذرانند و با استفاده از رابط LMS بازخورد ارسال می کنند و نظرات خود را نسبت به دوره ها می گویند. LMS خوب به مدیران اجازه می دهد تا پیشرفت کارمندان را نظارت کنند، تجزیه و تحلیل ها را مشاهده کنند و برنامه های یادگیری خود را مجددا تنظیم کنند تا بیشترین تأثیر و نتیجه آنها را در پایان دوره های آموزشی دریافت کنند.
 
مدیران یادگیری همچنین از LMS برای مدیریت برنامه های یادگیری در شرکت ها استفاده می کنند. آنها نقش ها و مجوزهایی را به کاربران مختلف اختصاص می دهند تا بین اساتید و کارمندانی که در دوره ها شرکت می کنند تفاوتی وجود داشته باشد. مدیران، دوره‌ ها را بر اساس موضوع سازمان ‌دهی می ‌کنند یا مسیرهای خاصی را ایجاد می‌ کنند تا کارمندان آنها را دنبال ‌کنند. سپس می توانند پیشرفت کارمندان و بازخورد آنها را دنبال کنند.
 

مزایای سیستم مدیریت یادگیری

مزایای استفاده از LMS برای ایجاد دوره های موثر یادگیری آنلاین به کارمندان حتی بعد از آموزش آنها نیز متوقف نخواهد شد. این سیستم مزایای مثبت زیادی دارد که در ادامه چند مورد از آنها را آورده ایم.
 
افزایش رضایت کارکنان: برنامه های یادگیری آنلاین راحت تر و لذت بخش تر از نشستن در کارگاه ها یا سخنرانی های آموزشی طولانی مدت هستند. مطالعه ای که در سال 2020 انجام شده، نشان داده که 51٪ از کارمندان آموزش آنلاین خود آموز را به آموزش تحت مدیریت فرد دیگری ترجیح می دهند.
 
حفظ بیشتر کارکنان: ارتباط بین توسعه شغلی و حفظ کارکنان به خوبی ثابت شده است. بر اساس گزارش سال 2018 لینکدین درباره ی یادگیری در محل کار، 94 درصد از کارمندان گفتند که اگر شرکت روی شغل آنها سرمایه گذاری کند، مدت طولانی تری سر کار خود باقی خواهند ماند و کار می کنند. کمک به کارکنان برای یادگیری مهارت ‌های جدید و ارتقا شغلی، راهی عالی برای نشان دادن تعهد شما به آنها است.
 
حضور جامع ‌تر: فرآیند جدی onboarding  ( مکانیزمی که براساس آن کارمندان جدید به دانش مهارت و رفتارهای لازم دست می ‌یابند تا به عضو موثری در سازمان تبدیل شوند) بسیاری از اتفاقات را در شرکت شما دستخوش تغییر کرده و به تعامل و حفظ کارمندان جدید کمک می ‌کند. مطالعات نشان داده‌ که فرآیند موفق onboarding  باعث می‌ شود که تا 69 درصد امکان حضور و فعالیت کارمندان به مدت 3 سال یا حتی بیشتر افزایش یابد. 
 
افزایش حفظ دانش: یادگیری آنلاین به کارکنان کنترل بیشتری بر فرآیند یادگیری می دهد. آنها می توانند وقت خود را صرف یادگیری مفاهیم پیچیده کنند یا در صورت نیاز به مباحث گذشته برگشته و واحدهای قبلی را مرور کنند. در نتیجه، نرخ ماندگاری و حفظ دانش بین 25 تا 60 درصد افزایش خواهد یافت.
 
کاهش هزینه های (L&D) ال اند دی: LMS واقعی در آینده یادگیری شرکت شما خواهد بود. در حالی که ممکن است در ابتدا هزینه ها بالا باشد، ایجاد دوره های آنلاین می توانند هر چند بار که لازم است تکرار شوند و بسیار ارزان تر از برگزاری دوره های حضوری تمام خواهند شد. بسیاری از شرکت های بزرگ هزاران یا حتی میلیون ها دلار را با تغییر به یک مدل یادگیری آنلاین پس انداز کرده اند.
 
تیم سازی آسان تر: در حالی که یادگیری آنلاین ممکن است یک فعالیت انفرادی به نظر برسد، پلتفرم های یادگیری مشارکتی جدید به شما این فرصت را می دهند که کارکنان را به فرآیند ارزیابی نیازهای آموزشی، ایجاد دوره ها و ارائه بازخورد تشویق کنید.
 
بازگشت سرمایه (ROI) بهتر در برنامه های آموزشی: LMS ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد که برای اندازه گیری اثربخشی برنامه های آموزشی مختلف نیاز دارید. آنها را دقیق تنظیم کنید تا بهترین بازگشت سرمایه را داشته باشید. برخی از LMS ها با ابزارهای دیگر (مانند Salesforce) ادغام می شوند تا شما ارتباط مستقیم بین آموزش و اعداد فروش خود مشاهده کنید. این داده ها به شما امکان می دهند منابع آموزشی خود را به طور مؤثرتری به کارمندان اختصاص دهید تا هزینه های آموزشی شما بیشتر شود.
 
استفاده از دوره های درسی یادگیری آنلاین به معنای تعطیلی تمام برنامه های آموزشی حضوری قبلی شما نیست. بسیاری از شرکت ‌ها برنامه‌ های یادگیری ترکیبی دارند که ترکیبی از برنامه‌ های آموزشی تحت مدیریت اساتید و برنامه‌ های آموزش الکترونیکی LMS ناهمگام است.
 
سیستم-مدیریت-یادگیری-LMS
 

موارد استفاده از آموزش الکترونیکی LMS 

اکثر شرکت ها از LMS برای ایجاد آموزش های استاندارد کارکنان استفاده می کنند، اما امکاناتی که این سیستم می تواند در اختیار کاربرانش قرار دهد بسیار فراتر از این حرفا ها است. در ادامه تنها برخی از راه‌ هایی که می ‌توانید از یادگیری آنلاین برای افزایش دوره ‌های یادگیری شرکت خود استفاده کنید آورده شده‌ است:
 
Onboarding: همانطور که در بالا ذکر شد، یک فرآیند قوی Onboarding، زمینه کار در شرکت شما را فراهم می ‌کند و به کارکنان فرصت می دهد تا اعتماد به نفس و آمادگی بیشتری داشته باشند. سازمان‌ هایی که فرآیند Onboarding خود را بهبود می ‌بخشند، شاهد رشدی ۸۲ درصدی در استخدام های جدید و افزایش بهره‌ وری 70 درصدی هستند. 
 
Onboarding حتی برای شرکت هایی که از راه دور مدیریت می شوند نیز حائز اهمیت است زیرا در این قبیل شرکت ها کارکنان فرصت یادگیری و کسب تجربه از هم را ندارند. فرآیند کنترل از راه دور قوی این شکاف یادگیری و کسب تجربه را جبران می کند و اطمینان می دهد که کارکنان هم برای شغل و هم برای فعالیت های شرکت آماده هستند.
 
ارتقای مهارت فناوری: بر اساس گزارش IBM، بیش از 120 میلیون کارگر در همه صنایع باید طی سه سال آینده برای مدیریت پیشرفت ‌های اتوماسیون هوش مصنوعی آموزش ببینند یا مهارت های قبلی خود را ارتقا دهند. برنامه ‌های آموزشی آنلاین یکی از مقرون‌ به ‌صرفه ‌ترین راه ‌ها برای کمک به کارکنان برای به‌ روز ماندن با فناوری جدید است.
 
آموزش مهارت‌ های نرم: مهارت‌ های نرم یکی از سخت ترین مباحث در حوزه یادگیری آنلاین است. دوره هایی جهت آموزش حل تعارض، رهبری، تکنیک های مدیریت زمان و موارد دیگر تشکیل دهید.
 
توانمند سازی فروش: تیم‌ های فروش از آموزش‌ های جدی در جهت فروش محصولات استفاده می کنند، این آموزش دقیقا از Onboarding شروع می ‌شود و در طول زمان موجب حرکت رو به جلو و پیشرفت تیم فروش می شود. ما به طور فزاینده ای شاهد حرکت به سمت استفاده از LMS برای تسهیل آموزش فروش از راه دور هستیم.
 
آموزش عملی: LMS برای اجرای آموزش عملی جهت کاهش مسئولیت شرکت و خطرات عالی عمل می کند زیرا سابقه واضحی وجود دارد که نشان می دهد آیا کارمندان دوره های آموزشی را تکمیل کرده اند یا خیر. این دوره‌ شامل ایمنی محل کار، آموزش دفاع شخصی و آموزش های مختلفی است که خطرات را کاهش داده و محیط کاری شادتر و ایمن ‌تری را به وجود می آورد.
 
آموزش مشتری: شما مجبور نیستید دوره های آموزشی خود را به کارمندان شرکت محدود کنید. برخی از شرکت ها از LMS خود برای آموزش مشتریان بالقوه، مشتریان جدید یا آموزش استفاده از خدمات و محصولات جدید به مشتریان فعلی استفاده می کنند. ایجاد یک دوره آنلاین استاندارد مقرون به صرفه تر از ترتیب دادن آموزش حضوری برای هر مشتری است.
 

انواع نرم افزارهای مدیریت یادگیری

در حالی که سیستم‌ های مدیریت یادگیری به اصطلاح استاندارد به نرم‌ افزارهایی تبدیل شده ‌اند که یادگیری آنلاین را تسهیل می ‌کنند، انواع مختلفی از راه ‌حل‌ های یادگیری وجود دارد. برخی از آنها با LMS ها همپوشانی دارند و برخی اهداف کاملاً متفاوتی دارند. تمام واژه‌ های اختصاری مدیریت یادگیری کاملا گیج‌ کننده هستند: LMS، TMS، LXP و غیره، مهم است که ویژگی های هر کدام را بشناسید تا بتوانید سیستم مناسب را برای برآورده کردن نیازهای خود انتخاب کنید.
 

کدام LMS برای شما بهتر است؟

انتخاب یک سیستم مدیریت یادگیری به خصوص برای خریدارانی که برای اولین بار دست به خرید می زنند، می تواند بسیار دشوار باشد. چگونه می توانید انتخاب های خود را محدود کنید وقتی به معنای واقعی کلمه صدها گزینه مختلف وجود دارد؟ بهترین یا محبوب ترین نرم افزار ممکن است برای نیازهای شرکت شما مناسب نباشد.
 
فهرستی از فاکتورهای مهمی که باید هنگام تصمیم گیری برای خرید در نظر بگیرید را جمع آوری کرده ایم. جستجوی خود را با تمرکز بر ویژگی‌ ها، مشخصه ها و گزینه‌ های انعطاف ‌پذیری که به بهترین وجه با نیازهای یادگیری شرکت شما مطابقت دارند، متمرکز کنید. موارد زیر به شما ایده می دهد که به دنبال چه چیزی باشید.
 

ویژگی های LMS

هر پلتفرم LMS مجموعه ای منحصر به فرد از ویژگی های خاص را ارائه می دهد. در ادامه برخی از رایج ترین و مهم ترین ویژگی های LMS وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:
 
تجزیه و تحلیل و گزارش دهی: ارزیابی عملکرد دوره ها از نظر تکمیل و مشارکت در آنها به شما کمک می کند تکنیک های خود را برای ایجاد دوره های موثرتر در آینده اصلاح کنید. ایجاد فرآیند تجزیه و تحلیل همچنین به شما کمک می کند تا گزارش های بهتری ایجاد کنید که استفاده مداوم شما از LMS را توجیه می کند. ادغام شخص ثالث همچنین می تواند به شما در گزارش ROI آموزشی کمک کند. به عنوان مثال، می توانید CRM خود را به LMS متصل کنید تا ببینید چگونه آموزش ها بر تعداد فروش تأثیر می گذارد.

قابلیت های موبایل: استفاده از دستگاه های تلفن همراه توسط کارمندان برای دسترسی به دوره های آنلاین روز به روز در حال افزایش است. این کار آسان و راحت است و به کارمندان اجازه می‌ دهد در هر زمان و در هر موقعیت مکانی از دوره های آموزشی استفاده کند. یک LMS با طراحی موبایل پاسخگو (یا یک برنامه تلفن همراه اختصاصی) موجب استفاده آسان از این سیستم می شود. 

گیمیفیکیشن: انسان‌ ها عاشق بازی هستند، بنابراین یکی از ساده‌ ترین راه‌ ها برای ترویج یادگیری فعال و افزایش نرخ اتمام دوره، بازی‌ سازی تجربه یادگیری است. LMS های مختلف رویکردهای متفاوتی را برای گیمیفیکیشن ارائه می دهند، از جمله رقابت بین یادگیرندگان، شبیه سازی ها، سیستم امتیازدهی و حل پازل. LMS های مختلف رویکردهای متفاوتی برای گیمیفیکیشن ارائه می دهند.

پشتیبانی مشتری: مهم نیست که استفاده از LMS چقدر آسان باشد، احتمالاً گاهی اوقات کاربران با مشکلاتی روبرو می شوند که نیاز به دریافت کمک دارند. LMS ای را انتخاب کنید که فرمت ارتباطی (تلفن، چت آنلان، و غیره) و مجموعه ساعات پشتیبانی را که برای شما مناسب است، ارائه می دهد.

ادغام های شخص ثالث: برخی از LMS ها با ابزارهای دیگر ادغام می شوند تا به اتصال گردش کار شما کمک کنند. می ‌توانید برای ایجاد دوره‌ های جالب ‌تر به نرم‌ افزار ویدیو و انیمیشن متصل شوید، یا می ‌توانید آن را با یک نرم‌ افزار مدیریت استعداد وصل و Onboarding را آسان تر کنید.

فرمت های مختلف محتوا: دوره آموزشی که چیزی جز متن ارائه ندهد، بسیار خسته کننده خواهد بود. فرمت‌ های محتوایی که برخی اما نه همه LMSها از آن پشتیبانی می ‌کنند شامل ویدئو، پاورپوینت، وبینارها، فایل‌ های صوتی، اسناد قابل دانلود و قابلیت VR/AR می باشند. در طی مراحل یادگیری دانشجو میتواند به صورت غیر حضوری با استاد ارتباط داشته باشد.
 
آموزش می تواند به شیوه های متنی یا چند رسانه ای ارائه شود مانند (پاورپوینت ، ویدئو ، صدا،تصویر) در هر یک از روش های آموزشی روش استفاده و صحیح آموزش الکترونیکی یا از راه دور با استفاده از محیطی ساده و کارآمد پیاده سازی می شود. نسبت به نوع سفارش پروژه طراحی اختصاصی صورت می گیرد. آموزش از راه دور یکی از خدماتی است که با گسترش اینترنت برای کاربران قایل استفاده و در دسترس می باشد. با استفاده از این روش می توانید هزینه های دوره را دریافت کنید و سپس رمز ورود به کلاس را برای دانشجو یا دانش آموزش ارسال کنید.
 
 
سیستم-مدیریت-یادگیری-LMS
 
هوش مصنوعی و شخصی سازی: برخی از LMS ها از هوش مصنوعی برای تولید دوره ها بر اساس اسناد یا داده های دیگر و همچنین برای شخصی سازی دوره ها و مسیرهای یادگیری استفاده می کنند.

مطابقت با SCORM/Tin Can: تمامی LMS های سنتی برای ایجاد محتوا با استفاده از مدل مرجع شی گرا و محتوای قابل اشتراک گذاری به SCORM به L&D نیاز دارند. این امر اغلب به معنای ایجاد دوره با استفاده از یک ابزار تألیف جداگانه و سپس آپلود آن در LMS است. LMS های جدیدتر و ابزارهای یادگیری عملی به شما امکان می دهند دوره های خود را از ابتدا با استفاده از ابزارهای پلتفرم ایجاد کنید.

توابع تالیف مشترک: عملکرد چند نویسنده به چندین عضو تیم اجازه می دهد تا با هم کار کنند تا دوره جامع تری ایجاد کنند.

توابع بازخورد فوری: برخی از LMS ها پس از اتمام دوره، نظرسنجی بازخورد ارائه می کنند. در واقع این کار بهتر از این است که هیچ کاری نکنید زیرا روش بسیار مؤثری برای جمع ‌آوری بازخورد دقیق ‌تر در مورد مطالب دوره است. بازخورد فوری که یک LMS در این دوره ارائه می دهد شما را قادر می سازد تا برای ایجاد محتوای بهتر اقدام کنید. 

انواع مختلف گزینه های به کارگیری LMS عبارتند از:
 
•    مبتنی بر ابر
•    خود میزبان
•    اپلیکیشن دسکتاپ
•    اپلیکیشن موبایل

LMS های مبتنی بر ابر بر روی ابر میزبانی می شوند و اغلب از یک نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) مدل کسب و کار پیروی می کنند. فروشندگان LMS مبتنی بر Cloud مراقبت از سیستم و انجام هرگونه به روز رسانی یا ارتقاء فنی را بر عهده دارند. کاربران آنلاین می توانند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور از هر کجا و در هر زمان به سیستم دسترسی داشته باشند.

LMS های خود میزبان نیاز به نرم افزاری دارند که توسط کاربر دانلود شود. پلتفرم خود میزبانی کنترل خلاقانه و سفارشی سازی بیشتری را فراهم می کند، اما کاربران باید خودشان سیستم را مدیریت و اغلب باید برای به روز رسانی ها هزینه کنند.

LMS های اپلیکیشن دسکتاپ همانطور که از نامش پیداست بر روی دسکتاپ کاربر نصب می شوند. با این حال، این اپلیکیشن همچنان ممکن است در چندین دستگاه قابل دسترسی باشد.

LMS های اپلیکیشن موبایل از یادگیری آنلاین در تلفن همراه پشتیبانی می کنند و در هر کجا و هر زمان از طریق دستگاه های تلفن همراه قابل دسترسی هستند. این نوع استقرار پلتفرم به کاربران اجازه می دهد حتی تا در حال راه رفتن یا رانندگی با ابتکارات یادگیری آنلاین خود درگیر شده و آنها را دنبال کنند.

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید