UX یا UI؟ کدام مقدم بر دیگریست؟

وقتی واژه ی تجربه ی کاربری یا UX به گوشتان می خورد احتمالا به سرعت به یاد طراحی وب سایت می افتید. اگرچه پیوند دادن این دو مفهوم کار اشتباهی نیست اما یکی دانستن اینها یا اشتباه گرفتن یکی بجای دیگری می تواند از اشتباهات اساسی بعضی از طراحان وب سایت باشد.

UX از آنچه کاربر در وب سایت شما تجربه می کند کمی فراتر است. درواقع شامل تجربه ی کامل مشتری است. یعنی از زمانی که شخص برای اولین بار با برند شما آشنا می شود تا اولین خرید و اگر خوش شانس باشید تا مدت ها بعد.

اول UX

هدف از تجربه ی کاربری خوب، ایجاد تعامل معنادار و ارزشمند میان کامپیوتر و انسان است که در نتیجه ی این تعامل تجربه ای مثبت و در نهایت، فروش اتفاق بیفتد. UX ارتباط تنگاتنگی با احساس کاربران و طرز فکر آنها دارد زیرا کاربران مختلف عناصر متفاوتی را در طراحی می پسندند. با این وجود چند الگوی مشخص وجود دارد که از بهترین شیوه های طراحی سایت است و بیشتر مشتریان را از شما راضی نگه خواهد داشت. این همان جاییست که رابط کاربری یا UI، ایجاد یک تجربه ی کاربری یا UX مثبت را از طریق روش های موثر طراحی برعهده می گیرد.

طراحان در طراحی وب سایت جدید هیجان زده می شوند. آنها همه ی جزییات را بررسی و هر احتمالی را امتحان می کنند. گاهی اوقات معنای واقعی UX در بهم ریختگی طراحی گم می شود. آن جنبه هایی از UX که توجه کاربر را به سایت جلب می کند، ممکن است فراموش شوند. جنبه های بسیار مهمی از UX وجود دارد که قبل از مراحل اولیه ساخت وب سایت، کمی دور به نظر می رسند. اگربتوانید این جنبه ها را تا رسیدن به نتیجه ی مطلوب مدیریت کنید، می توانید به UX مسلط شوید.

اول UX بعد UI

 

یک تعریف خوب برای درک رابطه ی این دو، این است که UX غیرقابل لمس و دیدن است درحالی که UI ملموس و عینی است. UX به مراحل و جریانات فکری که در پس هر محصول نهایی قرار دارد مربوط میشود اما UI چیزیست که ایده ها را به واقعیت قابل لمس تبدیل می کند.

UX یعنی استراتژی. با داده ها و تجزیه تحلیل، تحقیق، طراحی بصری و معماری اطلاعات سروکار دارد.

شما تا زمانی که به طور فیزیکی محصول نهایی را تولید نکنید، به UI دست نخواهید یافت. یکی از بدترین کارهایی که می توانید انجام دهید اینست که به طور همزمان با UI و UX سروکار داشته باشید و بدتر از آن اینکه UX را به طور کامل از قلم بیندازید.

طراحی UX را با تحقیق آغاز کنید.

 

تیم مسئول UX باید تحقیق، بررسی و مشاهدات زیادی برای تشخیص مخاطبان نهایی انجام دهند و قبل از شروع طراحی UI، اهداف سایت را تعیین کنند. افراد گروه در زمان تست باید سوالات کاربران را از خود بپرسند. سوالاتی مانند " چه چیزی را می خواهید به صورت آنلاین بخرید؟ " و " حداقل چیزی که درباره ی فرایند پرداخت دوست دارید چیست؟ "

تحقیقات انجام شده در زمان طراحی UX، اطلاعات مورد نیاز برای جذب مصرف کنندگان نهایی از طریق UI را به شما خواهد داد. به عنوان مثال طی بررسی ها متوجه شدید که کاربران از پنجره های  pop-upخوششان نمی آید پس در روند طراحی خود روشی را انتخاب می کنید که بازدیدکنندگان را راضی نگه دارد.

کاربران را قبل از بازدید سایت، جذب کنید.

 

حسی که کاربر قبل از دیدن سایت شما تجربه می کند نیز دارای اهمیت زیادی است. چندین عنصر مهم در UX وجود دارد که به خارج از محیط وب سایت مربوط می شود. ممکن است شما به عنوان یک طراح احساس کنید تمام کار شما از شروع تا پایان در وب سایت خلاصه می شود. اما اشتباه فکر می کنید. یک تجربه ی کاربری خوب برای وب سایت، اپلیکیشن یا هر محصول دیگری به تجربه ی کامل کاربر، هرآنچه از ابتدا تا انتها تجربه میکند، بستگی دارد. وب سایت تنها بخشی از این تجربه است.

بازاریابی جای خوبی برای شروع برنامه ریزی UX است. بازاریابان شما باید درباره ی اینکه چه چیز از وب سایت یا محصول جدید شما به گوش مشتریان تان می رسد صحبت کنند.

بازاریابی نیز بخشی از رابط کاربری به حساب می آید زیرا ممکن است این اولین باری باشد که مشتری از برند شما می شنود و با آن برخورد می کند. پس خوش شانس خواهید بود اگر احساس خوبی برای بار اول در مشتری ایجاد شود. طراحی بازاریابی کامل کننده ی رابط کاربری و سایر مکانیزم های برندسازی شما خواهد بود.

درواقع بازاریابی طرز فکر افراد درباره ی برند شما و آنچه از شما می گویند را شکل می دهد، پس تاثیر آن را بر تجربه ی کلی کاربر دست کم نگیرید.

مورد دیگری که می تواند مشتریان را به سمت برند شما جذب کند، آن هم قبل از دیدن وب سایت تان، حذف موانع برای مشتریانیست که میخواهند به برند شما روی بیاورند. به چیزهایی که ممکن است فرد را از خرید از شما منصرف کند فکر کنید. یکی از این موانع به عنوان مثال می تواند نداشتن امکان انتقال داده ها از برنامه ی قبلی به اپلیکیشن شما باشد. برطرف کردن این مانع یعنی برنده شدن در رقابتی بزرگ.

به تمام جنبه های UX قبل از شروع UI فکر کنید.

 

برای دستیابی به یک تجربه ی کاربری رضایت بخش، باید خیلی قبل تر از ساختن رابط کاربری، UX را شروع کنید. به اینکه سایت یا اپلیکیشن شما چطور کار خواهد کرد یا چطور مشتریان از آن استفاده خواهند کرد فکر کنید.

UX اساس و پایه ی سرمایه گذاری شماست. در واقع منبع درامد هر وب سایت، اپلیکیشن و محصولی به UX وابسته است.

UI آنچه دیده و حس می شود است اما UX فکر پشت هر عمل است.

اگر می خواهید کاربران را از برند خود شگفت زده کنید حتما باید به UX خیلی قبل تر از UI فکر کنید.

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید