اهمیت نماد الکترونیکی در طراحی فروشگاه اینترنتی

اینماد

چرا اعتماد مصرف کننده به کسب و کار شما ضروری است؟

سوال آسانی به نظر می رسد. قطعا شما می خواهید مشتریانتان به شما اعتماد کنند تا بتوانند از شما خرید کنند و همچنان به خرید ادامه دهند و شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند.
از ابتدای تجارت الکترونیک، مردم یک بی اعتمادی و دو به شکی به خرید آنلاین داشته اند. اما امروزه تقریبا همه چیز فرق کرده است، زیرا می بینیم که سایت های غول پیکری مانند آمازون و سایر سیستم عامل های خارجی و حتی داخلی مانند دیجی کالا کمتر با این مشکل و بی اعتمادی دست و پنجه نرم می کنند و مردم از سرتاسر دنیا از این سایت ها خریدهای اساسی و روزانه خود را نیز انجام می دهند.
برای پیوستن به غول های اینچنینی یا حتی افزایش نرخ تبدیل خود، به نمادهای اعتماد نیاز دارید. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم نمادهای اعتماد چه چیزهایی هستند و چگونه می توانند به شما در جهت کسب اعتماد مشتری کمک کنند.

چگونه می توان در مصرف کنندگان اعتماد ایجاد کرد؟

اگر به تازگی شغل جدیدی دست و پا کرده اید و با طراحی سایت تازه در فضای کار و فروش اینترنتی قرار گرفته اید، حتما مردم در مورد خرید از شما و سایت شما احساس نگرانی می کنند. امید خود را از دست ندهید مواردی وجود دارد که می توانید برای اعتماد بیشتر مردم به خودتان انجام دهد.
برخی از این موارد شامل داشتن امنیت خوب و بالا برای سایت است، اما همچنین به دنبال چیزی باشید که ما آن را نمادهای اعتماد می نامیم.

نمادهای اعتماد کدام ها هستند؟

اولین نماد اعتمادی که سایت شما باید داشته باشد، هم برای اعتماد مصرف کننده و هم برای سئو، صلاحیت HTTPS در URL شما است. قرار دادن این "s" های کوچک در پشت HTTP به معنای ایمن بودن سایت شما است و وقتی پای نمرات کیفیت و رتبه بندی می رسد، Google به خاطر آنها پاداش خوبی (تا حدی) به شما می دهد.

نمادهای اعتماد رسمی

تماس-با-ما

وقتی شخصی به سایت شما سر می زند، می خواهد بداند در صورت بروز مشکل می تواند با شما تماس بگیرد یا خیر. تصور کنید که کاربری در سایت شما یک سفارش ثبت می کند و در هنگام پرداخت خطایی رخ می دهد و مجبور به پرداخت مجدد می شود، از حساب وی دو بار پول کسر می شود، و در رسیدی که برای وی ایمیل شده است به دنبال یک راه تماس با شما می گردد.
این مشتری انتظار دارد که اطلاعات تماس در آنجا وجود داشته باشد. اینطور نیست؟ و اگر در خود سایت اطلاعات تماس وجود نداشته باشد، چطور؟ به همین دلیل اطلاعات تماس یکی از نمادهای اعتماد است.
باید در هر صفحه ای از سایت این اطلاعات قابل مشاهده باشد، حتی اگر به معنای کلیک کردن روی گزینه "تماس با ما" باشد. اگر می خواهید فراتر از آن بروید، باید یک chatbot نیز داشته باشید، حتی اگر یک دستیار هوش مصنوعی باشد.
اگر فرد بیش از آنچه ربات می تواند به او ارائه دهد نیاز داشته باشد، ربات می تواند فرمی را برای وی ارسال کند که به یک راه ارتباطی با شما ختم می شود.

نمایه ها و نمادهای رسانه های اجتماعی

همراه با اطلاعات تماس، افراد می خواهند ببینند که شما حضوری آنلاین دارید. نه فقط در وب سایت خود بلکه با کاربران و مشتریان خود تعامل دارید. به طور مثال در پروفایل فیس بوک یک شرکت، به طور کلی می توانید نظرات و توصیفات افراد واقعی را که از یک محصول استفاده کرده اند، پیدا کنید.
این واقعیت که یک شرکت تمایل دارد در بین مردم اینگونه دیده شودکه آسیب پذیری مشتریان خود را کمتر کند، نشانه این است که باید به آنها اعتماد کنید.

ما می دانیم که شما احتمالاً از فیس بوک و اینستاگرام استفاده می کنید، شاید به یک حساب توییتر نیز نیاز داشته باشید. اما آیا می توانید اثبات کنید که با وجود این حساب های اجتماعی، سایت ایمن و قابل اعتمادی دارید؟
از آنجاییکه در این زمینه تخصص داریم پس به شما پیشنهاد می کنیم  نمایه Google my Business خود را فراموش نکنید. Google دوست دارد از سایت هایی که از محصولاتش استفاده می کنند پشتیبانی کند و مکان قابل اعتماد دیگری برای دیدن نظرات توسط مشتریان خواهد بود.

نشان های امنیتی و پرداخت ایمن

درگاه-پرداخت-امن

همراه با نشانگر امن HTTPS، مردم باید بدانند که شما از اطلاعات کارت اعتباری آنها نیز محافظت می کنید. اگر از درگاه دیگری مانند Shopify یا Paypal و یا سایر درگاه های دارای مجوز استفاده می کنید، آنها اعتماد را برای سایت شما به ارمغان می آورند.
اما اگر درگاه پرداخت خود را دارید، مطمئن شوید که رمزگذاری شده است و این را به مشتریان خود اطلاع دهید. به آنها بگویید هرگز اطلاعات آنها را ذخیره نمی کنید، مگر اینکه آنها خودشان از شما درخواست کنند.
این امر فوق العاده مهم است. نه فقط برای گفتن حقیقت به آنها، بلکه برای صرف هزینه در برنامه های پردازش پول مطمئن. به یاد داشته باشید وقتی یک سایت هک می شود باید میلیون ها و حتی میلیاردها تومان برای جبران خسارات هزینه کرد.
خود را مورد هدف هک قرار ندهید، برای داشتن بهترین شانس در محافظت، از قبل برای امنیت خود سرمایه گذاری کنید.

نماد اعتماد الکترونیک

اینماد-پنج-ستاره

یک بحث بسیار مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که آیا ارزش آن را دارد که به مرکز توسعه تجارت الکترونیک بپیوندید؟ اما اگر عضو آن شوید، نمادی دریافت می کنید که می توانید آن را در سایت خود قرار دهید.
دانستن اینکه برای مشروعیت بخشیدن به تجارت خود با توسعه تجارت الکترونیک وقت و هزینه صرف کرده اید (و هزینه آن نیز رایگان نیست)، نشانه خوبی از اعتماد است. دریافت گواهی از این مرکز با درج یک نماد در سایت شما همراه خواهد بود. نماد اعتماد الکترونیکی که به آن نماد الکترونیکی نیز می گویند یک نماد دولتی است و هرگونه جعل و سو استفاده از آن برای سایت ها ممنوع است.

به احتمال خیلی زیاد قبلاً آنها را در سایت های مختلف به خصوص سایت های فروشگاهی دیده اید. یک علامت و نماد کوچک که به مشتریان نشان می دهد آنچه را که می گویید، واقعاً می فروشید و می توانند بدون سوظن در هنگام پرداخت هزینه شماره کارت اعتباری خود را وارد کنند.
سایت ها می توانند برای نماد الکترونیکی خود ستاره دریافت کنند. این ستاره ها کیفیت عملکرد و سطح اعتماد را نشان می دهند. هر چه تعداد ستاره‌ها بیشتر باشد، نشان‌دهنده این است که مشتریان سطح بالاتری از اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد و‌ب ‌سایت را دریافت خواهند کرد.

داشتن نماد اعتماد الکترونیکی برای یک سایت به چه معناست؟

اگر در پایین صفحه یک سایت با نماد اعتماد الکترونیک مواجه شدید، این بدان معناست که این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به این سایت اعطا شده است و به کسب و کارهای اینترنتی مجاز با اهداف سازمان بعد از تایید صلاحیت و احراز هویت اجازه فعالیت داده شده است. این مرکز بعد از بررسی درگاه سایت مورد نظر و صلاحیت مالک سایت چه حقیقی چه حقوقی، به مدت دو سال این نماد را به سایت اعطا خواهد کرد. این نماد به مدت 2 سال اعتبار خواهد داشت. در صورتی که در طول این 2 سال سایت دچار هیچ گونه تخلفی نشود، می تواند بعد از این مدت نماد اعتبار خود را تمدید نماید.

چه سایت هایی باید نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنند؟

جلب اعتماد خریدار در فضای مجازی با اقدامی که وزارت صنعت و معدن برای سازماندهی وب سایت های فروشگاهی کرد تا مقدار زیادی موجب رونق بیشتر این کسب و کار شد و برای داشتن درگاه پرداخت آنلاین وب سایت فروشگاه باید Enamad داشته باشد، این قانون شما را از نظر مکان و شماره تماس بررسی میکند تا مشتری با خیال آسوده تری بتواند خرید اینترنتی را انجام دهد.

طراحی  فروشگاه اینترنتی می تواند دنیای کسب و کار شما را دگرگون کند، انتخاب یک پلتفرم مناسب و CMS اختصاصی مانند داشتن یک سازمان، تخصصی و دقیق است. فروشگاه سازهای رایگان می تواند برای مدت کوتاهی جوابگوی مسائل مقدماتی باشد اما برای یک هدف بزرگ انتخاب یک فروشگاه ساز بزرگ لازم است.

مراحلی که در طراحی فروشگاه اینترنتی در نظر گرفته می شود، کیفیت و امنیت سایت تولید شده است. وب سایت باید اصولی را برای خدمات آنلاین به صورت امن رعایت کند. وب سایت های فروشگاهی نمی توانند همه چیز را با ابزارهای کم قیمت و ارزان داشته باشند.

طبق دستورالعمل های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تمام کسب و کارهایی که در سایت خود اقدام به فروش کالا و خدمات می کنند و در قبال آن از مشتریان خود هزینه دریافت می کنند، کسب و کار آنها اینترنتی محسوب شده و مشمول دریافت این نماد از این مرکز می شوند. در گام اول صاحبان این سایت ها باید به درگاه https://reg.enamad.ir/Panel مراجعه کرده و برای دریافت نماد ثبت نام کنند. تمام فرآیند ارزیابی کسب و کار اینترنتی آنها در طول یک روز انجام خواهد شد.

در پروفایل نماد اعتماد الکترونیک یک سایت چه اطلاعاتی را مشاهده خواهید کرد؟

در صورت احراز هویت و صلاحیت صاحب سایت و درج نماد اعتماد در سایت، اطلاعات مهم کسب و کار وی به صورت عمومی در معرض دید کاربران و مشتریان قرار خواهد گرفت، این اطلاعات شامل آدرس وب سایت، شماره تماس و ایمیل، آدرس کسب و کار، نام صاحب امتیاز سایت، خدماتی که ارائه می شود، ساعات پاسخگوئی سایت، تاریخ دریافت نماد، وضعیت اعتبار نماد و نام کسب و کار است.

آیا کسب و کارهای فعال در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نیز مجاز به دریافت نماد اعتماد الکترونیک هستند؟

پاسخ این سوال مثبت است. در حال حاضر به کسب و کارهای فعال در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نیز نماد اعتبار الکترونیک تعلق می گیرد. صاحبان کلیه کسب و کارهای اینترنتی در این شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها می توانند برای ثبت نشانی فعالیت خود و شروع پروسه اخذ نماد اعتماد الکترونیک به سامانه ای که در بالا ذکر شده است مراجعه و یک حساب کاربری در جهت ثبت نشانی فعالیت های خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها برای خود افتتاح کنند.

هدف از رتبه بندی و ارائه ستاره به کسب و کارهای اینترنتی چیست و بر چه اساسی است؟

قطعا تا اینجای کار متوجه شده اید که اعتماد ویژگی مهمی در جهت کسب موفقیت یک کسب و کار اینترنتی است. عوامل زیادی وجود دارند که می توانند باعث شوند کاربران به واحد کسب و کار اینترنتی شما اعتماد کرده و تبدیل به مشتری بالقوه برای شما شوند. عملکرد موفق و توانمندی کسب و کار شما یکی از مهم ترین این عوامل است. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با سنجش این عوامل اقدام به رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی کرده است تا صاحبان سایت ها و مشاغل اینترنتی بتوانند عملکرد خود را ارزیابی کنند و اگر رتبه خوبی کسب کنند بتوانند از مزایای آن برخوردار شوند. در مقابل، کسب و کارهایی که عملکرد ضعیف دارند بعد از دریافت بازخورد از این مرکز، در جهت رفع و بهبود عملکرد خود اقدام نمایند.

رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی در 4 سطح انجام می شود:

1. سطح پذیرش
2. سطح پیشرفت
3. سطح توسعه
4. سطح تعالی

کسب و کارها بعد از ورود به پروسه رتبه بندی و ثبت درخواست برای هر یک از این سطوح، در انتها می توانند از یک تا 5 ستاره دریافت کنند.

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید