برندسازی در کسب و کار های کوچک

برند سازی یکی از مهمترین بخش های هر کسب و کاری است. این کسب و کار خواه کوچک باشد یا بزرگ، مدل خرده فروشی باشد یا B2B، بی نیاز از این بخش نخواهد بود. یک استراتژی کارآمد در برند سازی، برتری مهمی در بازارهای رقابتی رو به افزایش به شما میدهد. اما دقیقا "نام تجاری" چیست؟ و چطور بر کسب و کارهای کوچک تاثیر می گذارد؟
به بیانی ساده، برند شما تعهد شما به مشتریان تان است. نام تجاری شما به مشتریان تان می گوید که چه انتظاری از محصولات و خدمات شما داشته باشند و خدمات شما را از رقبایتان متمایز می کند. برند شما از آنچه که هستید آنچه که می خواهید باشید و آنچه که مردم از شما می خواهند گرفته شده است.
آیا شما در کسب و کار و صنعت تان فرد نوآور هستید؟ یا فردی با تجربه و قابل اعتماد؟ آیا محصول گران و با کیفیت عرضه می کنید یا محصولات تان ارزان اما دارای ویژگی های ارزشمندیست؟ شما نمی‌توانید در هر دوی این دسته‌ها جا بگیرید؛ همانطور که نمی‌توانید خواسته‌ی همه‌ی مردم را برآورده کنید!  آنچه که باید باشید تا حدودی براین اساس است که مشتریان هدف شما چه می خواهند و چه نیازی دارند. در واقع باید همانی باشید که مشتریان تان می خواهند.
اساس برند شما را نام تجاری یا لوگوی شما می سازد. وب سایت ،بسته بندی و ابزارهای تبلیغاتی، همه و همه در یک سو و نماینده ی برند شما هستند

ارزش و استراتژی برند

استراتژی برند شما یعنی اینکه چه چیز را چطور، کجا، چه زمانی و به چه کسی ارائه می کنید. جایی که کسب و کارتان را تبلیغ می کنید بخشی از استراتژی برند شماست. کانال های توزیع و ارتباط بصری و شفاهی یعنی آنچه که در قالب کلمات و تصاویر منتشر می کنید نیز بخشی از همین استراتژی می باشد.
برندسازی استراتژیک، منظم و ثابت به برندی ارزشمند منجر خواهد شد، که سبب آوردن ارزش افزوده برای محصولات و خدمات شرکت شما خواهد شد تا مجاز به مطالبه ی بیشتری به دلیل برندتان نسبت به محصولات مشابه بدون نام تجاری باشید درست مانند کوکاکولا. این شرکت به دلیل ارزش و قدرت بسیار زیاد برندش در مقایسه با سایر شرکت ها، می تواند مبلغ بیشتری در ازای محصولات خود طلب کند و البته مشتریان نیز این قیمت بالاتر را پرداخت خواهند کرد.
ارزشی که برند یا نام تجاری دارد، به طور ذاتی ارزش افزوده ای با خود به همراه می آورد که اغلب به شکل کیفیت حس شده و یا وابستگی احساسی خود را نشان می دهد. به عنوان مثال "نایکی" رابطه ای بین محصولات خود و ستارگان دنیای ورزش ایجاد کرد، به این امید که وابستگی احساسی و دلبستگی مشتریان به ورزشکاران، به این محصولات انتقال یابد و موجب محبوبیت "نایک" نیز گردد. برای "نایکی" تنها ویژگی های محصول نیست که موجب فروش آن می شود.

برندتان را تعریف کنید

تعریف برندتان مانند سفریست برای شناخت و کشف کسب وکارتان که ممکن است دشوار، وقت گیر و آزاردهنده باشد. در این راه باید حداقل به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • هدف و ماموریت شرکت شما چیست؟
  • مزایا و ویژگی های محصولات و خدمات شما چیست؟
  • مشتریان فعلی و آینده درباره ی شرکت شما چه فکری می کنند؟
  • می خواهید نام شرکت شما چه کیفیتی را به ذهن بیننده یا شنونده متبادر کند؟

تحقیق کنید. نیازها، عادت ها و خواسته ی مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی خود در آینده را بدانید. و تنها به فکری که از طرز فکر آن ها دارید، اعتماد نکنید. بدانید و مطمئن شوید که چه فکری می کنند.

در ادامه چند روش ساده اما امتحان شده و تضمینی را به شما معرفی می کنیم:

  • یک لوگوی فوق العاده داشته باشید. آن را همه جا به نمایش بگذارید.
  • پیام برند خود را بنویسید. پیام های کلیدی که می خواهید در ارتباط با برند شما گفته شود چیست؟ همه ی کارمندان باید از ویژگی های برند شما آگاه باشند.
  • برند تان را کامل کنید. برندسازی به تمام بخش های مختلف کسب و کار شما وارد خواهد شد و شامل تمام جنبه های مختلف کار شما می شود. اینکه چطور پاسخ تلفن هایتان را می دهید، شما یا فروشندگان تان چگونه لباس می پوشید، امضای شما در انتهای نامه ها و هر چیز دیگری بر برند شما و کسب و کارتان تاثیر می گذارد.
  • یک لحن برای شرکت تان داشته باشید که بازتاب برندتان باشد. این لحن باید در تمام ارتباطات نوشتاری بکار برده شود و در تصورات بصری و تصویر سازی از همه ی حقایق ،چه آفلاین و چه آنلاین گنجانده شود. اگر برند شما صمیمانه است و حس دوستانه ای را القا می کند، پس اهل گفتگو باشید و دوستانه و محاوره ای صحبت کنید. اگر گران و لوکس و شیک است، بهتر است کمی رسمی تر باشید. 
  • شعار داشته باشید. جمله ای به یاد ماندنی، معنادار و کوتاه بنویسید که رنگ و بویی از برند شما داشته باشد و دیدن و شنیدن آن دیگران را به یاد برند شما بیندازد.
  • قالب هایی طراحی کنید و برای ابزارهای بازاریابی خود، استانداردهایی مطابق برندتان ایجاد کنید. همیشه از یک ترکیب رنگ، یک مکان برای قرار دادن لوگو و ظاهر و باطن مناسب استفاده کنید. نیاز نیست عجیب و غریب باشید. تنها ثابت قدم باشید و راه تان را به همین شکل ادامه دهید.
  • صادق باشید. مشتریان دوباره به سراغ شما نخواهند آمد، یا شما را به دیگران معرفی نخواهند کرد اگر به وعده هایی که برندتان داده است عمل نکنید.
  • ثابت قدم باشید. این مورد را آخر از همه آورده ایم زیرا این نکته مهمترین نکته و در بر دارنده ی تمام نکات ذکر شده است. اگر نمی توانید استوار باشید تلاش شما در راه اندازی یک برند بی نتیجه خواهد ماند و شکست خواهید خورد.
     

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید