تاثیر حذف محتوا در سئو
یکی از آسیب های جدی که میتواند به سئو و رتبه یک وب سایت وارد شود حذف کردن محتوای آن است ، حتی محتوای غیرضروی و نارکارآمد !
در یکی از تجربیاتی که از دوستانم در گذشته شندیم با حذف تعداد زیادی از مطالب بسیار ناکارآمد از روی وب سایت اسیب شدیدی به رتبه گوگل وارد کرد به طوری که از صفحه اول مورد دوم به صفحه دوم مورد پنجم رفت و بعد از 6 ماه هم با اینکه کلی مطالب متفاوت و حتی با کیفیت تر در آن سایت منتشر کردم اما جایگاه خود را بدست نیاورد .
گوگل نقشه ای که از اتصال لینک ها و وزن محتوایی که برای وب سایت شما بدست می آورد رتبه شما را نسبت به سایر رقبا ارزیابی می کند اگر شما این نقشه را حتی با هدف افزایش سطح کیفی محتوا حذف کنید این نقشه را بهم زده اید .
برای اینکه بتوانید کاربران را به سمت محتوای بهتر سوق دهید باید مطالب جدیدی را به کاربران نشان دهید مثلا اگر وب سایت شما در زمینه آموزش طراحی وب سایت کار میکند و از چند سال گذشته در این حوزه مطالب مختلفی را منتشر کرده است لازم نیست مطالب قدیمی را حذف کنید چرا که آن مطالب مانند تاریخچه فعالیت شما می ماند و با حذف آن تاریخچه خود را از بین برده اید.
اما اگر رتبه وب سایت شما به واسطه حذف مطالب از بین رفت باید چه کار کرد؟
بهترین راه تلاش مجدد برای تولید محتوایی قوی است ! تولید محتوا مجدد میتواند جایگاه شما را برگردارند .
محتوای جدیدی که تازه و غنی باشد برای هر مخاطبی جالب توجه است .
لینک سازی را در صفحات داخلی تقویت کنید و حداقل در هفته 2 نوشته جدید با عناوین مرتبط با موضوع کلی وب سایتتان ایجاد کنید.
اما به نظر میرسد کاهش رتبه نوعی جریمه باشد و با عدم تکرار این کارهای آسیب زا رتبه وب سایت شما به حالت قبل بازگردد.
روش بهینه حذف لینک ها در گوگل به چه صورت است ؟
به جای اینکه لینکی را از وب سایت خود حذف کنید بهتر است آن را در قسمت Remove URLs در وب مستر تولز گوگل انجام دهید در وب مستر تولز گوگل اعلام حذف موقت (حذف در نتایج) انجام میشود اما اگر میخواید به صورت کامل حذف کنید باید از منبع اصلی حذف شود که میتواند به سئو اسیب بزند پس بهتر است از همان Remove URL به جای حذف کامل استفاده شود.
جایگزین صفحات حذف شده با خطای 404 کجاست ؟
در صورتی که خطای 404 دارید میتوانید سایت را به صفحه اول هدایت کنید با Redirect 301 اما این روش در بدترین حالت ممکن توصیه میشود اصولا صفحه ای که حذف شده است لزومی ندارد به صفحه اول هدایت شود یعنی این عمل از نظر منطقی برای مخاطب شما صحیح نیست قطعا گوگل هم با توجه به رفتار کاربر رتبه بندی را شاخص گذاری میکند.