فروشگاه اینترنتی به همراه اپلیکیشن

آیا میخواهید طراحی فروشگاهی را داشته باشید که مشتریان شما بدون اینکه وارد وب سایت شوند با نصب اپلیکیشن فروشگاه در کمترین و سریع ترین زمان ممکن بتوانند محصولات را مشاهده کنند و سفارش خود را ثبت و پرداخت نماییند !! این همان ویژگی است که در اکثر فروشگاه های اینترنتی بزرگ مانند دیجی کالا یا ... وجود دارد..

طی سالهای اخیر اپلیکیشن های موبایلی رقیب سرسختی برای وب سایت ها شده اند ، اما آسیبی نه تنها موجب رونق در بازار شده اند بلکه دسترسی را به وب سایت ها ساده تر کرده اند و روز به روز وب سایت ها در حال تبدیل خود به اپلیکیشن هستند یا اینکه حداقل طراحی خود را به صورت واکنش گرا تبدیل میکنند.

اپلیکیشن فروشگاه

در ابتدا میخواهیم شما را با آماری که توسط بانک مرکزی و وب سایت آترباکس منتشر شده است آشنا کنیم با توجه به سهولتی که گوشی های هوشمند وجود دارد 79% مشتریان حداقل یک بار با موبایل خرید میکنند به طور مثال در روزهای خاصی مانند Black Friday که سایت های بزرگ دنیا تخفیف های زیادی دارند بیش از 40 % با استفاده از موبایل اقدام به خرید کرده اند و با توجه به تحقیقاتی که ما داشته ایم بیش از 38 میلیون گوشی موبایل هوشمند در ایران روشن است که با وجود این تعداد بالا ظرفیت طراحی اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی بسیار فراهم میشود . از سویی دیگر برخی از آمار ها میتواند مزیت بر علتی است که برای فروشگاه خود اپلیکیشن داشته باشید.

  • 79 درصد کاربران با موبایل به صورت اینترنتی حداقل یک بار خرید اینترنتی را تجربه میکنند
  • حداقل 40 درصد کاربران در فروش های ویژه مانند Black Friday از موبایل برای خرید اینترنتی استفاده کرده اند
  • در ایران بیش از 5% حجم معاملات خرده فروشی از طریق فروشگاه های اینترنتی انجام میشود
  • 40 میلیون ایرانی از گوشی هوشمند استفاده میکنند
  • 740 هزار فروشگاه اینترنتی سالانه در ایران راه اندازی میشود
  • بیش از 8 میلیون فروشگاه اینترنتی فعال تا پایان سال 98 در ایران فعالیت میکنند
  • حجم تراکنش های انجام شده تا پایان سال 95 در سال توسط فروشگاه های اینترنتی بدون احتساب پرداخت در محل 70 هزار میلیارد تومان است
  • بیش از 30 هزار فروشگاه اینترنتی در ایران وجود دارد که نماد اعتماد الکترونیکی را اخذ کرده اند

فروشگاه اینترنتی 5 درصد خرده فروشی ایران را دارد

قبل از اینکه سفارش طراحی اپلیکیشن فروشگاه را به یک شرکت معتبر طراحی ارائه کنید باید به چند نکته فنی توجه داشته باشید یکی از آنها لزوم داشتن وب سایت فروشگاه در کنار اپلیکیشن است دلیل این کار ایجاد محتوای پویا است یعنی اینکه همه کاربرانی که از اپلیکیشن فروشگاهی شما استفاده میکنند بعد از اینکه یک محصول جدید در سایت منتشر شد در بخش آخرین محصولات در اپلیکیشن قابل روئیت باشد این نوع اپلیکیشن ها با استفاده از وب سرویس ها به یک پایگاه اینترنتی متصل هستند و داده های خود را میان سرور رد و بدل میکنند اما گونه دیگری از اپلیکیشن ها که بدون وب سایت فعالیت میکنند به صورت استاتیک فعالیت کرده و تنها محصولات ثابتی را به صورت کاتالوگ به مشتری نشان میدهد ، در این نوع اپ ها امکان خرید و عضویت وجود ندارد.

اپلیکیشن اندروید و IOS

در وبینه انواع اپلیکیشن های موبایلی در کسب و کارهای مختلف قابل پیاده سازی و طراحی است

  • طراحی اپلیکیشن فروشگاهی
  • طراحی اپلیکیشن آژانس های هواپیمایی
  • طراحی اپلیکیشن اطلاع رسانی و سایت های خبری
  • طراحی اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا
  • طراحی اپلیکیشن سوپر مارکت
  • طراحی اپلیکیشن املاک
  • طراحی اپلیکیشن خرید و فروش ماشین
  • طراحی اپلیکیشن تخفیف گروهی
  • طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار
  • طراحی اپلیکیشن مشابه شیپور
  • طراحی اپلیکیشن مشابه ریحون، اسنپ فود و..
  • طراحی اپلیکیشن مشابه باما
  • طراحی اپلیکیشن خرید و فروش کالا
  • طراحی اپلیکیشن در حوزه سلامت
  • طراحی اپلیکیشن های آموزشی

طراحی اپلیکیشن موبایل به چه میزان در نرخ تبدیل یا Convertion Rate تاثیر گذار است ؟

به طور کلی هرآنچه در تجربه کاربری موجب شود که کاربر رضایت بیشتری از استفاده از سرویس را داشته باشد میتواند نرخ تبدیل را بالا ببرد ، به طور مثال اگر شما روزانه 1000 کاربر وارد فروشگاه آنلاین شما شود تنها 113 نفر از آنها خرید کند نرخ تبدیل معادل معادل 11.3 % میشود یعنی تنها 11.3 % از کاربران شما امروز اقدام به خرید کرده اند ، هر چقدر درصد نرخ تبدیل افزایش پیدا کند گواه بر رضایت کاربران از فروشگاه به دلایل متعددی مانند کیفیت محصولات ، اعتبار برند و سهولت در استفاده از فروشگاه توسط سایت یا اپلیکیشن است.

نرخ تبدیل خرید فروشگاه

ما در موبایل و وب مقوله ای تحت عنوان UX یا UI داریم که برای آشنایی بیشتر پیشنهاد میکنیم آن را بخوانید اما در موبایل محدودیت هایی به دلیل کوچک بودن صفحه وجود دارد که بر سبک طراحی بر اساس همین محدودیت ها پیاده سازی میشود از سبک های طراحی معروف میتوان به Google Material Design اشاره کرد ، با رعایت سبک های معتبر میتوان اپلیکیشی به دور از پیچیدگی و با استفاده ای راحت برای کاربران ایجاد کرد.

اپ فروشگاه

 

امکاناتی که در اپلیکیشن فروشگاه وجود دارد شامل موارد زیر است

 

  • نمایش آخرین محصولات فروشگاه
  • ورود به حساب کاربری و مشاهده سوابق خرید و ارسال تیکت پشتیبانی
  • پرداخت آنلاین و پرداخت در محل
  • فیلتر محصولات بر اساس رنگ ، برند ، سایز ، قیمت ، موجود بودن ، در حال اتمام ، تخفیف دارد
  • مرتب سازی محصولات بر اساس پر فروش ترین ، گران ترین ، ارزان ترین ، پر بازدید ترین
  • نمایش جزئیات محصولات
  • نمایش صفحات تماس با ما ، اخبار و مقالات
  • نمایش صفحات داخلی
  • نمایش دسته بندی محصولات با امکان اعمال فیلتر روی هر محصولات دسته خاص
  • نمایش لوگوها و گواهی نامه ها
  • نمایش محصولات مرتبط و پیشنهادی

 

طراحی فروشگاه اینترنتی با اپلیکیشن

با توجه به تنوعی که در روش ها و تفاوت های طراحی اپلیکیشن وجود دارد شما را با چهار روش مرسوم آشنا میکنیم

طراحی اپلیکیشن فروشگاه

بهترین روش برای سایت اپ موبایل که یک اپ واقعی باشد استفاده از روش Native است که اصلی ترین روش در طراحی اپلیکیشن های موبایلی به حساب می آید این روش توسط توسعه دهندگان سیستم عامل به وسیله نرم افزارهای خاصی طراحی و تولید میشود به طور مثال اگر بخواهید نسخه اندروید سایت خود را تهیه کنید به عنوان یک برنامه نویس باید مفاهیم پیچیده جاوا و قوانین و اصول نرم افزار Android Studio را به خوبی یاد بگیرید یا اگر بخواهید اپ IOS هم بسازید لازم است که با زبان برنامه نویسی IOS و Xcode مهارت بالایی بدست آورید یا همچنین برای ساخت Windows Phone هم باید همین مراحل را طی کنید به نظر میرسد کار ساده ای نباشد و همین موجب شده که طراحی Native پر هزینه باشد و نگهداری آن هم به دلیل وجود چندین سورس کد متفاوت پر هزینه است . حداقل باید 2 تیم برنامه نویسی روی Android و IOS به صورت تمام وقت کار کنند تا بعد از کسب تجارت بسیار زیاد یک خروجی مطلوب به دست بیاورند.

طراحی اپلیکیشن  فروشگاه با React Native

این روش مدتی است که خیلی سروصدا کرده و حجم زیادی از برنامه نویسان روش Native را هم به خود جذب کرده است این روش توسط کمپانی نرم افزاری Facebook ابداع شده و از سال 2012 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است این روش خروجی مانند Native به مشتری میدهد هم از نظر ظاهری هم از نظر کارایی ، با این تفاوت که در زمان کوتاه تر و هزینه کمتر ! از هم خانواده های React Native میتوان به Native Script هم اشاره کرد که عملکردی مشابهه هم دارد اما هر دو از یک ساختار تبعیت میکنند یک سورس برای همه ، یعنی اینکه به جای طراحی جداگانه Android , IOS به صورت مجزا در 2 سیستم عامل و 2 روش طراحی مختلف و دو زبان برنامه نویسی مختلف هر دو با یک زبان مشتریان به نام Java Script انجام میشود و سپس طی وظایف پیچیده ای که فریم ورک React Native دارد آن را به همان برنامه های بومی و Native با زبان خاص خودش به عنوان یک Compiler تبدیل میکند. این روش با دلیل هزینه پایین تر و پشتیبانی سریع تر طرفداران بسیار زیادی دارد از جمله میتوان به اپ های معروفی مانند Instagram , Skype اشاره کرد که از این روش استفاده میکنند ، مستندات آن در سایت اصلی React Native آورده شده است ، توسعه دهندگان این فریم ورک لازم است که ابتدا React را به خوبی یاد بگیرند و سپس React Native ، البته هر دو تا حدود زیادی مشابهه یکدیگر هستند. در این روش لازم است که API های لازم برای اتصال به فروشگاه وجود داشته باشد و از روش های امنی برای برقرار ارتباط استفاده شود پیشنهاد اگر تصمیم دارید از فروشگاهی که با فریم ورک قدرتمند لاراول ساخه شده باشد این مقاله را بخوانید.

طراحی اپلیکیشن فروشگاه به روش Hybrid

این روش هم طرفداران بیشماری دارد و میلیون ها نرم افزار موبایلی از آن استفاده میکند این روش از کارایی کمتری به نسبت React Native برخوردار است اما کارایی و خروجی خوبی میدهد با توجه به تجربه ای که ما در طراحی و استفاده از روش Hybrid داریم تنها مشکلی که دارد کمی سرعت لود و افکت های انیمیشنی در آن کند است ! در غیراینصورت بقیه بخش ها کاملا مشابهه یک اپ واقعی است مثلا برای یک اپ فروشگاهی اگر خوب در React native طراحی شود زمان باز شدن اپلیکیشن حدود 2 ثانیه است و در Crodova حدود 4 ثاینه و مسلما 4 ثانیه تاثیر بدی در تجربه کار از استفاده از اپ ندارد یا به شکل فنی تر سرعت افت ها در نسخه های Native  برابر 60fps است اما در نسخه های Hybrid  کمتر است و باعث میشود برخی از قسمت ها تنها برای بار اول به نرمی کار دیده نشود.

Apache Cordova مشهور ترین سازده اپ های Hybrid در دنیا است هر 3 سیستم عامل Android , Ios ,Windows Phone را پشتیبانی میکند ، مکانیزم این روش مزیت هایی نسبت به React Native دارد از جمله با سورسی که موبایل ساخته میشود میتوان وب سایت هم طراحی کرد یعنی با یک تیر 4 هدف را زد ! در این روش رابط کاربری از HTML,CSS و روابط منطقی مانند React از Java script بهره میگیرد از طرفی توسعه دهندگان وب به دلیل تجربه خوبی که از استفاده از HTML,CSS دارند خیلی سریع میتوانند Cordova را یاد بگیرند مشهور ترین فریم ورک آن هم Ionic است البته فریم ورک های زیادی دارد از جمله Fraemwork 7 , Onsen و.. این روش ارزان تر از روش React native است و مطابق آن از یک سورس برای همه سیستم عامل ها استفاده می کند.

روش طراحی اپلیکیشن فروشگاه توسط اپ ساز ها

این روش حتی برای کسانی که هیچ تجربه ای با برنامه نویسی موبایل ندارد کاربردی است یعنی به سادگی میتوان یک وب سایت را به اپ موبایلی تبدیل کرد برای این هدف میتوان از برخی از اپ سازها که بیشتر در حوزه Android قرار دارند استفاده کرد یا تعداد زیادی از سایت های اینترنتی که با پرداخت هزینه ای کم میتوان سایت را به اپ تبدیل کرد. این روش یک نسخه فایل نصبی را به شما تحویل میدهد و بعد از اجرا از مرورگر داخلی خود برای نمایش وب سایت شما استفاده میکند و کاربر متوجه وب سایت بود اپ نمی شود. مزیت آن استفاده برای سایت های خوب است که میخواهند با هزینه ای بسیار کم برای فروشگاه اینترنتی خود اپلیکیشن طراحی کنند.

mohamadمرداد 21، 1398

سلام . طراحی فروشگاه با استفاده از لاراول بهتر است یا مجنتو یا سایر سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس ؟
وحید الوندیمرداد 23، 1398

سلام . همه چیز بستگی به نحوه طراحی نیازسنجی پروژه شما دارد . اما به طور کلی آنچه در ایران مرسوم است برای فروشگاه های کوچک از وردپرس بیشتر استفاده میشود و برای فروشگاههای بزرگ از پلت فرم های فروش مانند سپهرگستر می توان استفاده کرد.