اصول طراحی وب سایت واکنش گرا  در سال 2020

وب سایت ها با کاربری و اشکال مختلف می آیند و می روند. بعضی از آنها زود از گردونه رقابت حذف می شوند و در کل موضوع مورد بحث ما هم نیستند. در مقابل سایت هایی هم وجود دارند که با تمام توان خود در این عرصه باقی مانده اند و می توانید با خیال راحت وقت خود را صرف چنین وب سایت هایی کنید.

اکثر افراد علاقه دارند با تلفن همراه خود وب گردی کنند که همین امر چالش بزرگی را پیش روی طراحان وب سایت قرار داده است. در واقع می توان گفت سهولت دسترسی به صفحات وب یکی از دلایلی است که کاربران را به سمت خرید و استفاده از تلفن همراه سوق می دهد. اما با نگاه دقیق تر می توان دریافت که گاهی وب گردی در صفحات کوچک تلفن همراه به همین سادگی هم نیست پس طراحان با روش هایی که در حیطه کاری خود دارند می توانند وب سایتی را طراحی کنند که وب گردی را برای کاربران آسان سازند. در ادامه همراه ما باشید.

اصول طراحی واکنش گرا که به شما کمک میکند بهترین خود باشید

اهمیت طراحی وب سایت برای شما چقدر است؟ وقتی از بازدیدکنندگان یک سایت سوال می شود چرا بازدیدشان از یک سایت کم شده, 94 درصد از آنها به صراحت می گویند که طراحی نامناسب سایت دلیل اصلی بوده است. یک سایت همه چیز تمام ترافیک بیشتری هم به دنبال خود دارد.

خلاقیت محوری ترین اصل در طراحی یک سایت است همچنان که اصول اساسی دیگری در مورد طراحی و تجربه بازدیدکننده وجود دارد که به شما کمک می کند وب سایت خود را ارتقا دهید. به این اطمینان برسید که وب سایت شما همانطور که واقعا می خواهید در هر مرورگر و پلتفرمی به نمایش در می آید که انواع الزامات طراحی را شامل می شود و مشخصاتی را داراست که شما را به یک طراحی درست و بی نقص سوق می دهد. این امر برای فردی  که می خواهد برای اولین بار وب سایتی راه طراحی کند, چالش بزرگی است. اگر می خواهید سایت خودتان را دوباره طراحی کنید یا حتی یک سایت جدید داشته باشید حتما پیشنهادات زیر را به خاطر بسپارید.

طراحی وب سایت واکنش گرا

شما باید طرحی خلق کنید که شامل موارد ذیل است:
  • تشویق کاربر به استفاده از محیط دسک تاپ

  • حذف محتوای اضافه

  • استفاده بهینه از فضای موجود

  • نمایش و خوانایی

  • جذابیت های بصری

  • جذب حداکثری مخاطب

دستگاه های تلفن همراه بیشترین ترافیک سایت ها را به خود اختصاص داده اند.خالی از لطف نیست که بگوییم موتورهای جست و جو نظیر گوگل به سایت هایی که متناسب با دستگاهای تلفن همراه طراحی می شوند, نگاه ویژه ای دارند.

تشویق کاربر به استفاده از محیط دسکتاپ

روبرویی با چالش استفاده از اینترنت بر روی دستگاه های کوچکی مانند تلفن همراه  همواره مزیت هایی هم به دنبال خود خواهد داشت. ما می توانیم به کاربران این امکان را بدهیم که در استفاده از دسک تاپ ها تجربیات خوبی داشته باشند. در واقع از انجایی که دستگاه های مصرف کننده اینترنت روز به روز کوچکتر می شوند, بسیاری از طراحان ترغیب می شوند که دسکتاپ هایی کارامد تر طراحی کنند. به طور مثال در سایت های مختص تلفن همراه می توانید منوی راهنما را در گوشه ای از کادر قرار دهید, لوگوی سایت را کوچک کنید و تمام حواس کاربر راه به سمت پیام خوشامدگویی جلب کنید.

تشویق کاربر به استفاده از محیط دسکتاپ

حذف محتوای اضافه

از آنجایی که وب سایت ها برای ارائه خدمات و محصولات به کاربران ایجاد می شوند شایسته است با حذف محتوای اضافه خدمت رسانی به کاربران را سرعت بخشیم. در واقع پیشگیری بهتر از درمان است. زمانیکه وب سایت شما پر باشد از محتویات غیر ضروری, مدیریت سایت میتواند برای شما در آینده سخت شود. دستگاه های تلفن همراه همواره با ارائه قابلیت ها و خدماتی نزد ما معروف یا بدنام شده اند. در هر نسخه ی جدیدی گزینه و فرصت هایی را پیش روی افراد قرار دادند. وضعیت زمانی سخت می شود که نتوان تمام اطلاعات مهم و مورد نیاز را در این صفحات کوچک جایگذاری کرد.

خوشبختانه همیشه چندین تکنیک طراحی پیش روی طراحان وب سایت وجود دارد. آنها ارائه مطالب به بازدیدکنندگان سایت را به طریقی انجام می دهند که کاربرد میتواند گزینه های پیش روی خود را بررسی کند سپس دست به انتخاب بزند.

لحظه ای به قالب های تلفن همراه و کامپیوتر فکر کنید. در کامپیوتر فرمت های افقی تصویر بهترین بازدهی را دارند در حالی که در نمایشگر های تلفن همراه قالب عمودی و پرتره حکمفرمایی بیشتری دارد. با همین مقایسه ساده در می یابیم که تمام اطلاعات مهم و محوری وبسایت ما باید قابلیت گنجانده شدن در یک فضای کوچک و عمودی را داشته باشد.

استفاده بهینه از فضای موجود 

اگرچه کاهش مقدار محتوا راه حل رضایت بخشی نیست اما ازدحام مطالب و تصاویر هم نمیتواند تضمین کننده جذابیت باشد. طراح وب سایت باید در فضای پیش روی خود نسبت های مختلف را در نظر بگیرد. به طور مثال استفاده زیاد از تصاویر در نسخه های موبایل می تواند پیام اصلی وب سایت را به دست فراموشی بسپارد. پس اگر می خواهید سایتی بی نقص و چشمگیر در دستگاهای تلفن همراه  داشته باشید بهتر است فضای کمتری را به تصاویر اختصاص دهید, فونت و اندازه پیام اصلی سایت را تغییر دهید و یک پیام ثانویه به آن اضافه کنید.صفحه نمایش تلفن همراه اغلب فرصتی را برای استفاده بیشتر از فضای عمودی فراهم می کند. توجه داشته باشید که چگونه می توان از فضای عمودی تلفن همراه برای ارائه محتوای مفید استفاده کرد.

نمایش و خوانایی

زمان بیشتری را برای نمود بهتر مطالب بگذارید. کمتر کاربری یک وب سایت ناخوانا و خسته کننده را می پسندد. تلاش برای ارائه تمام متن در قالب عکس امری بیهوده است، از بین بردن گرافیک بد در اطراف پیام اصلی سایت امری موثر است. بهتر است در کنار متن یک تصویر اصلی قرار داده دهید، و در ادامه یک یا دو مورد تصویر تکمیلی به آن اضافه کنید. همچنین شایان ذکر است با تغییر اندازه ها به حد مطلوب و استفاده در سبک های نمایشی جذاب می توان خوانایی سایت را ارتقاء داد. در طراحی سایت خود باید به نیاز مخاطب و حتی سن و سال آنها هم توجه کنید اگر سایت را برای کودکان طراحی می کنید باید خوانایی سایت ساده باشد یا اگر برای افراد تحصیل کرده سایتی را طراحی می کنید باید متن و خوانایی آن برای کاربر سخت و چالش برانگیز باشد. از جملات و پاراگراف های ساده استفاده کنید. در جملات خود از کلمه های دشوار بپرهیزید چون به احتمال زیاد کمتر کسی در مرورگرها این لغات را جست و جو می کند پس ارزش خود را به عنوان کلمات کلیدی از دست می دهند. پس اگر تمایل دارید کاربران به سایت شما برگردند اهمیت سادگی و خوانایی سایت را نادیده نگیرید.

سادگی و خوانایی وب سایت

جذابیت های بصری

وب سایت ها بدون رنگ و تم و الگوهای اشکال به صفحاتی مرده شباهت دارند! به نظر می رسد که روش کارآمدی نباشد اما در واقع صفحات تلفن همراه می توانند برای ارائه داستان پردازی عالی باشند. توجه به هارمونی رنگ و استفاده از اشکال و کاراکترهای شاد تاثیر بسزایی در جذب کاربر دارد. دستگاهای تلفن همراه این قابلیت را دارند  روی تصاویر انتخابی شما نور بتاباند و جذابیت آن را دو چندان کنند. همچنین ارائه مطالب در قالب تصاویر می تواند پیام مدنظر شما را به سادگی منتقل کند. قدرت محتویات بصری را در انتقال پیام اصلی سایت به کاربر نادیده نگیرید. در کنار متن اصلی از عکس مرتبط استفاده کنید چون تحقیقات نشان داده است کاربران به متن های همسو با عکس بیشتر از متن خالی توجه نشان می دهند. در گوشه و کنار سایت خود از ویدئوها یا گیف ها استفاده کنید.

جذب حداکثری مخاطب

با افزایش پلتفرم ها و سیستم عامل های مختلف باید توجه داشته باشید وب سایت شما قابلیت بارگذاری در هر مرورگر و دستگاهی را داشته باشد. همانطور که می دانید اکثریت ترافیک سایت ها بر روی دستگاه های موبایل اتفاق می افتد و این به خودی خود خبری خوبی برای طراحان وب سایت است چرا که فضای کوچک تلفن همراه بیشتر از کامپیوتر می تواند موضوعات رو در کانون توجه کاربر قرار دهد. یادآور می شویم که موتور های جست جو برای سایت هایی که مختص موبایل طراحی می شوند امتیازات مثبتی در نظر می گیرند. دعوت نامه الکترونیکی راهکار خوبی برای افزایش بازدید سایت روی پلتفرم های مختلف است. آن روی سکه افزایش محبوبیت استفاده از دستگاه های تلفن همراه بخاطره ابعداد کوچک و محدود اینگونه دستگاه ها است. مزیت تجربه کاربری جذاب از دسکتاپ را دست کم نگیرید! تجزیه و تحلیل امارها نشان می دهد کاربران فقط 15 ثانیه وقت صرف می کنند تا به سایت شما نگاهی بیندازند پس فرصت زیادی ندارید تا آنها را متقاعد کنید به وب گردی خود ادامه دهند. از گزینه " درباره ما" در بالای منوی اصلی خود استفاده کنید. اگر سایتی تجاری یا فروشگاهی طراحی می کنید در تمام صفحات سایت باید " تماس با ما " یا " پشتیبانی آنلاین"را در معرض دید کاربر قرار دهید. اگر کاربر تمایل به برقراری ارتباط برای خرید محصول و یا مشاوره را داشته باشد اما نتواند به آسانی با شما ارتباط برقرار کند حتما سری به سایت های رقیب خواهد زد.

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید