اهمیت توجه به تجربه کاربر در طراحی سایت
در طراحی سایتی که به تجربه کاربری اهمیت داده شود محتوا به گونه ای در بخش های مختلف در دسترس است که نه تنها مشتری استفاده مفیدتری از سایت شما خواهد داشت بلکه او تجربه خوبی از استفاده از سایت شما خواهد داشت و در دفعات بعدی هم خیلی ساده تر میتواند با شما ارتباط برقرار کند و خریدهای بعدیش را انجام دهد.
هنگامی که سایت حرفه ای طراحی میشود منظور صرفا طراحی گرافیکی آن نیست ... توقع هر کارفرمایی که سفارش طراحی سایت دارد این است که از پولی که پرداخت میکند خروجی مناسبی دریافت کند و به قول معروف پول خود را به دور نریخته باشد ما در این صفحه میخواهیم شما را با اهمیت بالای تجربه کاربری UX و دسترسی پذیری در طراحی سایت در صفحات وبسایت آشنا کنیم، چرا که در دنیایی که رقابت بسیار زیاد است کسب و کارها تلاش میکنند از هم سبقت بگیرند و یکی از روش های مهم برای دیده شدن وب سایت ها هستند. البته برای طراحی ظاهر و UI سایت هم امروزه روش طراحی سایت با ری اکت وجود دارد که طراحی را بسیار آسانتر و از همه مهمتر جذابتر کرده است.
امروزه طراحی سایت شرکتی که در واقع جایگزین کاتالوگ و معرف محصولات و خدمات آنهاست به صورت ۲۴ ساعته برای همه مردم در دسترس هستند اما به دلیل رقابت بالا میان رقبا توجه به نکات مهم مانند دسترسی پذیری بالا و اهمیت به تجربه کاربر یا UX بسیار مهم میشود. از یک مثال ساده شروع میکنیم .
صفحه اول وبسایت شما معرف همه فعالیت های کسب و کار شماست!
خدمات ، محصولات ، نظرات دیگران درباره شما و فرم های دریافت اطلاعات از بازدید کننده یعنی هر آنچه که باید مشتری ببیند را باید در همان صفحه اول به گونه ای کاربر پسند و دسترس پذیر طراحی و گنجانده شود. در همین متن کوتاه نحوه به کارگیری و جایگذاری خدمات و محصولات و... همان UX است اگر بخواهیم نتیجه بهتری از هر بازدید کننده داشته باشیم باید همه چیز خوب باشد بهترین تصاویر انتخاب شود، دست کم یک ویدیو در صفحه نخست درج شود و انتخاب بهترین عبارت ها و شعار های مرتبط با فعالیت حرفه ای باعث میشود کاربر سایت شما سریعتر بتواند با شما ارتباط برقرار کند.
موارد مهم که در صفحه اول سایت وجود داشته باشد
- طراحی گرافیکی و انتخاب قالب مناسب
- استفاده از تصاویر و بنرهای ساده اما تاثیرگذار
- برخورداری از ابزارهای چت زنده به منطور پاسخگویی به سوالات سریع کاربران
- یک video کوتاه از معرفی اصلی ترین هدف و مزیت هایی که شما برای مشتری ایجاد میکنید
- نمایش آخرین اخبار و مقالات وبسایت
در واقع توجه به طراحی و چیدمان صفحه اول از ابعاد متفاوتی میتواند فروش شما را بیشتر کند. مشتری بعد از ورود به صفحه اول خیلی سریع و با توجه کم بخش های مختلف را مشاهده میکند نکته مهم این است که میخواهیم مشتری با شما ارتباط بگیرد حال یا از طریق پر کردن فرم درخواست های مشاوره یا عضویت در سایت یا مشاهده نسخه آزمایشی و یا خرید آنلاین و یا هرچیزی که هذف شماست اینها همان هدفی هستند که ما از طراحی سایت و ارتقا UX توقع داریم که محقق شوند .
اما عدم توجه به کاربرد پذیری سایت نتیجه کار را برای بسیاری از سایت ها خراب میکند مثلا یک کاربر با جستجو عبارتی مانند خرید نرم افزار تیکتینگ در گوگل وارد سایت شرکت شما میشود آنگاه به دلیل توقعی که دارد میخواهد خیلی سریع به نتیجه برسد آنها خیلی سریع دنبال پیدا کردن جواب هستند مثلا
قیمت چقدر است ؟
- یا دنبال شماره تماس شما می گردند !! اگر در جای مناسب درج نشده باشد از جستجو بیشتر صرف نظر خواهد کرد
- یا با کلیک روی گزینه دریافت نسخه آزمایشی میخواهد نسخه نمونه یا DEMO را دریافت کنند
- یا اینکه باید در سایت عضو شود تا به ادامه خرید بپردازد
مشکل در UX یا همان تجربه کاربری همینها است که باید حل شوند که call to action بالاتر برود یعنی مشتری بتواند سریع خرید کند یا عضو شود یا با شما تماس بگیرد .
در طراحی سایتی که به تجربه کاربری اهمیت داده شود محتوا به گونه ای در بخش های مختلف در دسترس است که نه تنها مشتری استفاده مفیدتری از سایت شما خواهد داشت بلکه او تجربه خوبی از استفاده از سایت شما خواهد داشت و در دفعات بعدی هم خیلی ساده تر میتواند با شما ارتباط برقرار کند و خریدهای بعدیش را انجام دهد.
یکی از دلایل مهم از طراحی سایت افزایش فروش اینترنتی است و یکی از ابزارهای مهم هم فروش اینترنتی است در ادامه به اینکه چطور سایتی که از نظر UX خوب طراحی شده است موجب بالاتر رفتن فروش شما خواهد شد خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مقاله مفید با ما همراه شوید...
چگونه تجربه کاربری UXمی تواند تاثیر قابل توجهی بر فروش داشته باشد.
طراحی و تفکر بر زیبایی بصری سایت نتایج متعددی خواهد داشت از جمل اینکه افزایش فروش یا تاثیر مثبت در برند سازی و جلب اطمینان مشتری در آینده از این رو مواردی مهمی که میتواند یک تجربه کاربری موفق هنگام طراحی و اجرا داشته باشد را در ادامه شرح خواهیم داد.
1. تأثیر بر افزایش درآمد: شرکتهایی که در طراحی UX سرمایهگذاری میکنند تقریباً همیشه فروش خود را با نرخ سریعتر و وفاداری مشتری طولانیتر تبدیل میکنند. آمارهای بدست آمده از نتایج بازطراحی فروشگاهای اینترنتی نشان میدهد که حتی با تغییری هوشمندانه، کاربرها خیلی ساده تر توانسته اند خرید کنند آمارها نشان میدهد که در بنرهای محصولات جدید در صفحه نخست اگر دکمه خرید بدون اینکه وارد صفحه داخلی شود 1۲ درصد فروش بیشتر شده است.
2. ایجاد یک فراخوان Call To Action: یک فراخوان برای اقدام می تواند به راهنمایی کاربران در جهت خرید یا انجام یک اقدام دلخواه دیگر کمک کند. نمایش به موقع POPUP ها و دریافت اطلاعات و هدایت مشتری به سویی که میتواند اهداف را محقق کند.
3. مشاهده و یادگیری: با مشاهده رفتار و الگوهای کاربر، می توانید زمینه های بهبود UX را شناسایی کنید و تصمیمات آگاهانه ای برای بهینه سازی تجربه کاربری بگیرید. برای این کار ابزارهای مانند HotJar وجود دارد که رفتار کاربر را روی سایت نشان میدهد این ابزارها حتی نواحی که موس بیشترین حرکت را روی آنها داشته نمایش میدهد. آنگاه میتوان از رفتار کاربر مشکلات طراحی را تشخیص داد و برای حل آنها اقدام کرد.
4. شامل تلفن و چت زنده: ارائه دسترسی آسان به پشتیبانی مشتری به ایجاد اعتماد و افزایش فروش کمک می کند. مخصوصا پشتیبانی 24 ساعته یا حداقل پشتیبانی در ساعات اداری که مشتری ها به دلیل سادگی در چت آنلاین به جای تلفن میتوانند سوالات قبل از خرید را از کارشناس شما بپرسد.
5. ترس از دست دادن سیگنالهای (FOMO): سیگنالهای FOMO، مانند پیشنهادات با زمان محدود ، میتوانند احساس فوریت ایجاد کنند و کاربران را تشویق به خرید کنند. این سیگنال ها میتواند از طریق کانال های بازاریابی که دارید انجام شود مانند ایمیل هایی که ارسال کرده اید یا popup ها یا بنر هایی که در سایت منتشر کرده اید.
6. اتخاذ یک رویکرد UX جامع: اتخاذ یک رویکرد UX جامع، فراتر از به کارگیری انواع اشکال و بخش های متعدد ، رمز افزایش تبدیل و فروش است.
7. سازماندهی و ارائه محصول مؤثر: اطلاعات خوب و سازماندهی و ارائه محصول مؤثر می تواند بر فروش تأثیر بگذارد. گاهی اوقات محصولات هم خوب هستند اما خوب معرفی نمیشوند این دقیقا چاله ای است که شما باید
8. طراحی کاربر پسند: یک طراحی کاربرپسند می تواند کار بازدیدکنندگان را در وب سایت شما آسان کند و آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند، که می تواند فروش را افزایش دهد. از طرفی میتواند هزینه هایی که برای طراحی پرداخته اید را هم بازگشت دهد.
9. افزایش تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید : با استفاده از تکنیک های UX، تجارت الکترونیک تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید را 8 درصد افزایش می دهد . یعنی هرچه کاربر شما بیشتر از سایت استفاده کند احتمال خرید هم بیشتر میشود و زمان ماندن در سایت هم بیشتر میشود که این نشانه خوبی برای گوگل و SEO سایت هم است. این تکنیک به کاهش نرخ پرش نیز معروف است.
11. ناوبری و پرداخت ساده و آسان: پیمایش و پرداخت ساده و آسان می تواند به کاهش نرخ رها شدن سبد خرید و افزایش فروش کمک کند مخصوصا در نسخه موبایلی که کاربر استفاده میکند.
13. افزایش ارزش طول عمر مشتری: طراحی UX یکی از بهترین راه ها برای افزایش ارزش طول عمر مشتری است. هنگامی که مشتریان تجربه خوبی با وب سایت شما داشته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتری برگردند و دوباره خرید کنند. مخصوصا در مقوله بازگشت مشتریان و خرید مجدد آنها که برای پایداری و بقای کسب و کارها بسیار حیاتی است.
با بهبود تجربه کاربری، شرکت ها می توانند رضایت مشتری را افزایش دهند، اعتماد ایجاد کنند و در نهایت فروش را افزایش دهند. که با انتخاب شرکتهای حرفه ای طراحی سایت این امر محقق خواهد شد.