طراحی اپلیکیشن رستوران و سفارش غذا

آیا به فروش آنلاین غذا فکر کرده اید؟ یا مطمئن نیستید که طراحی اپلیکیشن موبایل برای رستوران سرمایه گذاری عاقلانه ای باشد؟ 
صنعت غذا به سرعت در حال تغییر است. فناوری عامل کلیدی و صنعت سفارش آنلاین غذا و تحویل آن را نیز متحول کرده است. امروزه هیچکس حوصله کافی برای برداشتن تلفن و سفارش پیتزا یا غذای بیرون را ندارد.

طبق آمار، حدود 43 درصد از جمعیت دنیا ترجیح می دهند آنلاین سفارش غذا دهند. طبق آمار، کل درآمد سفارش آنلاین غذا تا سال 2025 به 200 میلیارد دلار خواهد رسید.

اپلیکیشن موبایلی که مشتری با آن روبروست تنها راه برای بهبود فروش شما نیست. می ‌توانید روی یک نرم افزار جامع سرمایه‌ گذاری کنید که به شما امکان می ‌دهد نه تنها فروش خود، بلکه مدیریت رستوران، رزرو میز، سیستم سفارش، حقوق و دستمزد، خرید مواد و موارد دیگر را بهبود ببخشید.

طراحی-اپلیکیشن-رستوران

 

ویژگی های ضروری اپلیکیشن رستوران و سفارش غذا

اکنون که تصمیم به طراحی اپلیکیشن سفارش غذا و رستوران گرفته اید، موضوع بعدی این است که چه ویژگی هایی را در آن قرار دهید.
ما لیستی از مهم ترین ویژگی هایی که هر اپلیکیشن رستورانی باید داشته باشد تا مورد علاقه مشتریان قرار گیرد، گردآوری کرده ایم. مطمئنا، می ‌توانید ویژگی‌ های بیشتری را به آن اضافه کنید، اما نباید ویژگی ‌های ضروری یک اپلیکیشن رستوران که به شرح زیر است را نادیده بگیرید:

انواع اپلیکیشن های کاربردی رستوران

داشتن یک رستوران فیزیکی برای طراحی اپلیکیشن تحویل غذای شما ضروری نیست. اپلیکیشن های زیادی برای برآورده کردن نیازهای مشتری وجود دارد. بنابراین، اگر به فکر سرمایه‌ گذاری در طراحی اپلیکیشن رستوران هستید، به انواع اپلیکیشن های رستورانی که در زیر ذکر شده است نگاهی بیندازید:

- اپلیکیشن بررسی رستوران ها

اپلیکیشن نقد و بررسی رستوران نوعی نرم افزار کاربردی است که به کاربر امکان می دهد نظرات مشتریان دیگر را در مورد رستوران های خیابان های اطراف خود بررسی کند تا اطلاعات دقیقی در مورد آنها به دست آورد.

- رستوران یاب محلی

رستوران یاب محلی یک دایرکتوری مبتنی بر مکان است که به کاربران امکان می دهد رستوران را در نزدیکی محل خود بیابند. 

- اپلیکیشن منوی رستوران

به طور کلی، یک اپلیکیشن منوی رستوران به کاربران این امکان را می دهد که به صورت مجازی به آیتم های مختلف منوی رستوران های مورد نظر خود بر روی صفحه نمایش گوشی های هوشمند دسترسی داشته باشند. 

- اپلیکیشن تحویل غذا

اپلیکیشن تحویل غذا به کاربر امکان می دهد با استفاده از یک نرم افزار تلفن همراه به یک رستوران سفارش دهند و آن را درب منزل تحویل بگیرند. دو دسته از اپلیکیشن های موبایل رستوران و سفارش غذا وجود دارد:

•    اپلیکیشن های Aggregator

•    اپلیکیشن های تحویل غذا بنا بر تقاضا

- اپلیکیشن رزرو رستوران

اپلیکیشن رزرو رستوران به کاربران این امکان را می دهد که میز رستوران مورد علاقه خود را رزرو کنند. این قابلیت را می توان به عنوان یک ویژگی در یک اپلیکیشن رزرو رستوران مستقل پیاده سازی کرد.

بنابراین، اینها برخی از اپلیکیشن های رستوران پرطرفدار هستند که در بازارهای جهانی امروز رونق یافته اند. اکنون زمان آن رسیده است که با ویژگی های قابل توجه یک اپلیکیشن رستوران و سفارش غذا آشنا شوید.

امکانات برای مدیریت

یک کسب‌ و کار رستورانی باید با در نظر گرفتن تجربه کاربر، با ویژگی‌ های ضروری همراه شود. زیرا این تنها راه برای خدمت به کسب و کار شماست. در ادامه لیستی از ویژگی‌های کلیدی پنل مدیریت رستوران را آورده ایم که می ‌تواند به شما در طراحی اپلیکیشن ایده های خوبی دهند:

- گزارش ها و تحلیل ها

گزارش‌ و تجزیه و تحلیل‌ ها یکی از ویژگی‌ های بسیار مهم مدیریت اپلیکیشن رستوران است که به کاربر امکان می ‌دهد یک پایگاه داده گسترده را دریافت کند. این پایگاه برای مشاهده سفارشات از ابتدای سفارش تا تحویل توسط مشتریان خواهد بود.
علاوه بر این، گزارش ها و ویژگی های تجزیه و تحلیل یک پلتفرم تحویل غذا به صورت آنلاین، رکورد دقیقی از فروش روزانه، پرداخت آنلاین روزانه و کمیسیون تحویل ارائه می دهد.

- تنظیمات 

این ویژگی اپلیکیشن مدیریت رستوران به شما امکان می دهد ظاهر کلی و داده هایی را که برای اپلیکیشن شما ضروری است مانند نام، لوگو و موارد دیگر را طراحی کنید. بنابراین، این ویژگی پنل مدیریت، طراحی متناسب با نیازهای تجاری را برای شما آسان تر می کند.

- تنظیمات پرداخت

افزودن گزینه پرداخت چندگانه به اپلیکیشن سفارش غذا راهی عالی برای درک مشتریان و رفتار خرید آنهاست. همچنین برای مشتریان بسیار راحت خواهد بود. می ‌توانید روش ‌های مختلف پرداخت پیشرفته مانند کارت اعتباری، کارت نقدی، پرداخت موبایلی یا پول نقد هنگام تحویل را در پلتفرم سفارش غذای خود ادغام کنید.

- منطقه تحویل

این ویژگی به شما امکان می دهد مکان تحویل را به طور عاقلانه به یک شریک تحویل خاص اختصاص دهید. با انجام این کار، می توانید از تحویل درست و سریع اطمینان حاصل کنید که در نهایت می تواند کسب و کار آنلاین شما را بین مشتریان محبوب کند.

- پیگیری تحویل

با ویژگی تحویل غذا اپلیکیشن ردیابی تحویل، مدیر راه ‌اندازی تحویل غذا می ‌تواند مکان تحویل غذا را در هر لحظه از زمان پیگیری کند. علاوه بر این، او می تواند به راننده دستور دهد که در صورت بسته شدن جاده یا مغایرت، مسیر تحویل را تغییر دهد.

- داشبورد

این ویژگی یکی از ویژگی های قابل توجه برای اجرای موثر کسب و کار شما است. با این ویژگی می توانید کسب و کار خود را به شکل بهتری اداره کنید. در این قابلیت می ‌توانید سفارشات، تحویل‌ ها و پرداخت ‌های خود را به سرعت روی داشبورد مشاهده کنید و همچنین به شما در مدیریت تحویل غذا کمک می ‌کند.

- مدیریت مشتری

ویژگی مدیریت مشتری یک اپلیکیشن درخواستی برای تحویل غذا بر تمام جنبه های تجربه مشتری، مانند ثبت نام آسان، تاریخچه، پروفایل اعضا و جزئیات حساب نظارت می کند.

- مدیریت دسته بندی

دسته ‌ها یا ویژگی‌ های محصول را برای فروش غذاهای مختلف در هر محدوده یا مقداری مدیریت کنید.

- مدیریت و افزودن رستوران جدید

اکنون می‌ توانید اطلاعات تماس، اطلاعات رستوران، زمان ‌بندی باز و بسته شدن، حداقل سفارش، هزینه تحویل، کمیسیون و دوره فاکتور را ادغام کنید و پیشنهاداتی را برای مشتریان خود تنظیم کنید.

امکانات برای صاحبان رستوران

امروزه، صاحبان رستوران ها نیاز به داشتن یک اپلیکیشن سفارش آنلاین غذای را ابراز کرده اند که می تواند ارزش بیشتری را برای معاملات تجاری آنها ایجاد کند. علاوه بر این، توسعه اپلیکیشن موبایل رستوران بهترین راه برای راه اندازی کمپین های بازار هدفمند، اطلاع رسانی به مشتریان در مورد رویدادها و فعالیت های رستوران و آخرین اقلام غذایی در منوی شما است.

اما چه ویژگی هایی می تواند باعث شود سرویس تحویل غذا شما پایگاه کاربری خود را گسترش دهد؟ در اینجا ویژگی هایی وجود دارد که می تواند اپلیکیشن تحویل آنلاین غذای رستوران شما را برای کاربران جذاب تر کند:

- مدیریت کارمندان

برای مدیریت کارکنان رستوران و افزایش کارایی باید این ویژگی را لحاظ کنید. این ویژگی تضمین می کند که رستوران شما هیچ وقت کم کاری یا بیش از حد کار نمی کند. همچنین به شما امکان می دهد تا عملکرد کارکنان خود را به روز پیگیری کنید. شما می توانید تغییرات لازم را بر اساس عملکرد کارکنان خود ایجاد کنید. در نهایت کارایی و تولید را افزایش می ‌دهد، زیرا همیشه تعداد بهینه ‌ای از کارمندان برای اتمام کار به موقع وجود دارد.

- مدیریت آشپزخانه

 

طراحی-اپلیکیشن-رستوران

هدف اصلی این ویژگی اطمینان از هماهنگی مناسب بین سرآشپزها و پیشخدمت ها است. از ارتباطهای نادرست بین آنها جلوگیری می کند، که در نهایت منجر به افزایش تولید با صرف زمان کمتر می شود.

با این ویژگی یک سرآشپز می تواند تلاش خود را به گونه ای صرف کند که حداکثر نتیجه را با حداقل خطا ایجاد کند. همچنین به آنها کمک می کند تا سفارشات را به صورت متوالی آماده کنند.

- ادغام رسانه های اجتماعی

ادغام رسانه های اجتماعی به یک ویژگی دائمی برای بسیاری از اپلیکیشن ها تبدیل شده است. برای صنعت رستوران حتی بیشتر، نیاز مشتری به بررسی تجربه دیگران، گرفتن عکس و آپلود آنها در حساب های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، اسنپ چت، فیس بوک و غیره است.

نه فقط این، بلکه می ‌توانید از رسانه‌ های اجتماعی استفاده کنید و آن را با برنامه ‌های وفاداری و تخفیف خود گره بزنید تا مشتریان فعلی را برای کسب امتیاز و پاداش برای دعوت از مشتریان و دوستان جدید ترغیب کنید. این کار به جذب مشتریان جدید کمک زیادی می کند، در عین حال مشتری که برای بار اول به شما سفارش داده است را به مشتری وفادار شدن ترغیب می کند.

طراحی-اپلیکیشن-رستوران

- شخصی سازی

شخصی سازی در سال های اخیر به یک ویژگی مهم برای اپلیکیشن های سفارش غذا بنا بر تقاضا تبدیل شده است. در این ویژگی، اپلیکیشن فعالیت ها و رفتار کاربر را ردیابی و تجزیه و تحلیل می کند و محصولات و خدمات مرتبط را پیشنهاد می کند. این امر به تعامل و ایجاد رابطه شما با مشتری کمک می کند. همچنین به حفظ کاربران فعلی شما منجر می شود زیرا آنها با حداقل تلاش به آنچه می خواهند، می رسند. با شخصی سازی، کاربران را از دردسر جستجوی مکرر رستوران یا غذاهای مورد علاقه خود نجات می دهید.

- نظرات درباره رستوران

از قدرت نظرات مشتریان ارائه شده در مورد رستوران خود استفاده کنید. از این نظرات برای تبلیغ رستوران با برجسته کردن بیشتر SEO دوستانه استفاده کنید. علاوه بر این، نظرات مشتری تصویر خوبی از رستوران شما برای کاربران جدید ایجاد می کند و اپلیکیشن رستوران شما را بین رقبا متمایز می کند.

- مدیریت آشپزی

مدیر رستوران می ‌تواند به راحتی غذاهای جدید را برای فروش چندین اقلام غذایی بدون در نظر گرفتن تعداد یا محدوده اضافه کند.

- مدیریت سفارش

ویژگی های مدیریت سفارش آنلاین برای مدیریت تمام جنبه های مقدار سفارش، رد یا پذیرش سفارشات، به روز رسانی وضعیت، آماده سازی غذا و تکمیل تحویل سفارش است.

- مدیریت اقلام غذایی

مدیریت اقلام غذایی در اپلیکیشن رستوران به شما این امکان را می دهد که جدیدترین پیشنهادات و مواد غذایی را به آن اضافه کنید.

- زمان باز و بسته شدن رستوران

زمان خود را همانطور که می خواهید انتخاب کنید یا زمانی را که متناسب با زمان بسته شدن و باز کردن خاص هر رستوران باشد، سفارشی سازی کنید.

- مدیریت منو

منوها و زیر منوها را به راحتی طبقه بندی کنید تا اطلاعات به راحتی برای مشتری قابل دسترسی باشد.

امکانات برای کاربران

اپلیکیشن های سفارش غذا به مشتریان شما اجازه می ‌دهند به رستوران‌ های محبوب شهر یا محله ‌شان دسترسی داشته باشند تا غذاهای مورد علاقه خود را دریافت کنند. علاوه بر این، یک اپلیکیشن کاربردی رستوران به کاربران اجازه می دهد تا در حال حرکت و راندن ماشین هم سفارش خود را ثبت کنند.

در ادامه لیستی از ویژگی های کلیدی را آورده ایم که می توانید در اپلیکیشن رستوران یا سیستم سفارش آنلاین غذا پیاده سازی کنید تا استفاده از آن آسان شود:

- نوتیفیکیشن

Push notification یک شمشیر دو لبه است زیرا می تواند موجب رونق یا عدم موفقیت اپلیکیشن شما شود. اگر از آن به شیوه ای پیچیده و درست استفاده کنید، اپلیکیشن شما موفق خواهد بود. نوتیفیکیشن های زیاد و بی مورد می ‌توانند کاربران شما را آزار دهند و همین امر تبعات بدی با خود به همراه خواهد داشت.

نوتیفیکیشن ها باید هوشمندانه و با دقت مدیریت شوند. ارسال آنها در نیمه شب هرگز ایده خوبی نیست. در عوض، از مشتریان خود در مورد رسانه ای که در آن اعلان می خواهند (پیامک، ایمیل، اعلان فشاری) بپرسید و همچنین زمان مشخص را از آنها بپرسید. 

- پلتفرم های متعدد

واضح است که پس از طراحی یک اپلیکیشن می خواهید همه از وجود آن مطلع شوند. علاوه بر این، این امر تنها در صورتی امکان پذیر است که اپلیکیشن شما در پلتفرم های مختلف (اپل استور و پلی استور) قابل دسترسی باشد.

چندین راه برای اپلیکیشن شما باعث می شود که آن را برای همه کاربران پلتفرم های مختلف قابل مشاهده کنند که به نوبه خود منجر به دانلود و در نتیجه افزایش تعداد کاربران می شود. اطمینان حاصل کنید که کیفیت اپلیکیشن خود را در هر پلتفرم حفظ می کنید. تعداد کمی از اپلیکیشن‌ ها هستند که نسخه‌ های آنها روی یک پلتفرم خوب کار می ‌کنند و در پلتفرم دیگر مشکل دارند، زیرا از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

- رزرو میز

رستوران شما ممکن است کوچک اما به اندازه‌ ای محبوب باشد که مشتریان برای خالی شدن میز ساعت ها صبر کنند. یا شاید، رستوران شما یک غذاخوری سطح بالا است که فقط رزروهای قبلی را در خود جای می دهد. در هر شرایطی که هستید، اپلیکیشن موبایل رستوران شما باید گزینه رزرو میز برای مشتریان داشته باشد. این امر به کاهش ناامیدی مشتریان که بدون شک از انتظارهای طولانی برای تهیه میز ناشی می شود کمک می کند و به آنها فرصت می دهد تا برای زمان خود کاملاً برنامه ریزی کنند.

- چت ربات ها

چت ربات یک فناوری نسبتاً جدید است. چت‌ بات‌ ها برنامه ‌های رایانه ‌ای یا هوش مصنوعی (آخرین نسخه‌ها) هستند که مکالمات با کاربران را تقلید می ‌کنند تا راه‌ حلی برای سؤالات اساسی مانند پاسخ به سؤالات متداول ارائه دهند. با استفاده از هوش مصنوعی، چت ربات ها دیگر محدود به یک دستگاه منشی تلفنی نیستند که به سوالات اساسی پاسخ می دهد. در عوض، آنها شخصی سازی را به سطح دیگری برده اند. گنجاندن این ویژگی می تواند اپلیکیشن شما را از بقیه متمایز کند.

- پورتال بازخورد مشتریان

بازخورد مشتری ساده ترین و مؤثرترین راه برای مشاهده کامل اطلاعات برای اپلیکیشن شما است. ضروری است که به طور مداوم اپلیکیشن خود را بررسی کرده و تغییرات لازم را در آن ایجاد کنید تا فاصله خود را با رقبا حفظ کنید. شما باید یک سیستم بازخورد بگنجانید که به کاربران شما امکان می ‌دهد تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، زیرا به شما کمک می ‌کند تا خواسته‌ های مشتریان را بدانید که بعدها برای بهبود تجربه کاربر از آنها استفاده کنید.

- ثبت مشخصات

اولین قدم برای ورود به اپلیکیشن رستوران شما برای مشتریان است و اولین قدم برای تعامل کاربر شما با نرم افزار است. علاوه بر این، قابلیت ثبت نام به کاربر این امکان را می دهد تا مشخصات خود و یک آدرس تحویل خاص را در اپلیکیشن وارد کرده و آن را مطابق میل خود سفارشی سازی کند.

گزینه های وب سایت یا رسانه های اجتماعی را برای سهولت ثبت نام درج کنید. هرچه کاربر سریع تر و راحت تر در اپلیکیشن شما ثبت نام کند، سریع تر می تواند غذای مورد علاقه خود را جستجو کند.

- جستجو

پس از اتمام فرآیند ورود، کاربر می خواهد آنچه را که به دنبال آن است، سفارش دهد. ویژگی جستجو و یافتن آسان برای رستوران آنلاین بسیار مفید خواهد بود.

با استفاده از این ویژگی، شما فقط می‌ توانید پیدا کردن غذایی که می ‌خواهند سفارش دهند را برای کاربران آسان ‌تر کنید. تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که این لیست ها را بررسی کنند تا پیشنهاداتی که نیازهای آنها را برآورده می کنند را بیابند.

- افزودن به سبد خرید 

افزودن به سبد خرید یکی از ویژگی های بسیار مهم اپلیکیشن سفارش غذا است. این ویژگی به مشتریان این امکان را می دهد که بیش از یک غذا سفارش دهند. با استفاده از این قابلیت، آنها می توانند اقلام موجود در سبد خرید را اضافه کنند و به سادگی سفارش خود را یکجا ثبت کنند. نیازی نیست بیش از یک بار برای چندین نوع غذا سفارش ثبت کنند.

- ردیابی 

پس از ثبت سفارش، موضوع انتظار است، اما نیازی به غیرقابل تحمل کردن انتظار برای کاربران نیست. به آنها اجازه دهید پیشرفت سفارش خود و موقعیت مکانی مسئول تحویل را پیگیری کنند. به این ترتیب آنها از سفارش خود مطمئن خواهند شد. این امر همچنین باعث می شود که روند انتظار برای مشتریان کمتر آزاردهنده باشد.

- بررسی تاریخچه سفارش

با استفاده از این ویژگی، کاربران همیشه می توانند همان سفارشات قبلی خود را ثبت کنند. با افزودن این ویژگی در اپلیکیشن خود، برای مشتریان راحت خواهد بود که سفارشات قبلی خود را ثبت یا بررسی کنند و از مرور باقی موارد و غذاها صرف نظر کنند.

- برنامه ریزی برای سفارشات 

تصور کنید مشتریان دفتر کاری خود را ترک می کنند و به شدت خسته اند، می دانند حتی اگر به خانه بروند و غذا سفارش دهند، باید منتظر غذای خود باشند. اما، با برنامه‌ ریزی سفارش، مشتریان اپلیکیشن رستوران شما نیازی به انتظار طولانی ‌تر ندارند. آنها می توانند در حالی که از دفتر خارج می شوند غذا را سفارش دهند و وقتی به خانه می رسند، غذای خود را در زمان مناسب دریافت می کنند.

خواه صاحب رستورانی باشید که به دنبال بهبود فروش، وفاداری و حفظ مشتری هستید یا کارآفرینی هستید که در سرمایه گذاری بعدی خود در زمینه سفارش آنلاین غذا و یا خدمات تحویل سرمایه گذاری می کنید، ویژگی های فوق باید در اپلیکیشن تحویل غذا گنجانده شوند. مواردی که با هم مرور کرده ایم ویژگی های اپلیکیشن سفارش غذا هستند که باید در زمان طراحی اپلیکیشن رستوران و فروش غذا در نظر بگیرید. مطمئنا کاربران را ترغیب می کنید که اپلیکیشن شما را دوست داشته باشند.

 

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید