طراحی سایت صنعتی

 امروزه هر شرکتی به حضور پررنگ و قدرتمند در دنیای وب نیاز دارد. وجود وب سایت به موفقیت و رشد شرکت شما و دستیابی به اهدافتان کمک خواهد کرد. تولیدکنندگان نیز به وب سایت نیاز دارند. البته به وب سایت هایی که به درستی طراحی شوند تا آنها را به موفقیت برسانند. 
 خواه تولیدکننده باشید یا تنها فروشنده لوازم و تجهیزات مورد نیاز صنعت باید بدانید بدون داشتن وب سایت آن هم در عصر اینترنت و دیجیتال، پس از مدتی از محبوبیت شما کاسته خواهد شد. زیرا هر قدر هم محصولات ارائه شده ی شما از کیفیت و قیمت قابل قبولی برخوردار باشد، باز هم از دایره ی انتخاب بسیاری از مشتریان خارج خواهید شد؛ چرا که امروزه بسیاری از شرکت ها و افراد ترجیح می دهند بدون رفت و آمدهای غیر ضروری مایحتاج خود را تامین نمایند. 
علاوه بر اینها، با داشتن وب سایت محدودیت های جغرافیایی را از بین خواهید برد. موفقیت در کسب و کار یعنی شکستن مرزها و فراتر از شهر، استان و کشور قدم برداشتن. با حضور در دنیای اینترنت می توانید خود را به دنیا معرفی نمایید تا وارد رقابت جهانی در حیطه کسب و کار خود شوید.
وب سایت های صنعتی می توانند شامل طیف گسترده ای باشند. به عنوان مثال کارخانه ای که قصد معرفی محصولات خود به بازدیدکنندگان را دارد، شرکت صنعتی که تنها  هدفش از داشتن وب سایت معرفی شرکت، بنیانگذاران، نیروی انسانی، توانمندی ها و اطلاعات تماس شرکت است و یا شرکتی که علاوه بر معرفی شرکت، توانمندی ها و محصولات خود  قصد فروش از طریق وب سایت نیز از اهدافش می باشد.
وب سایت های صنعتی را می توان به نوعی جزء وب سایت های شرکتی به حساب آورد. به همین دلیل بسیاری از ویژگی های این وب سایت ها مشابه یکدیگر هستند.

صنعت و کارخانه ها

بخش های مختلف وب سایت های صنعتی

_معرفی شرکت و تاریخچه آن؛
این قسمت از وب سایت شامل توضیحاتی از تاریخ، چگونگی و اهداف تاسیس شرکت می باشد. می توانید از اولین جرقه های ذهنی تا مراحل و مشکلاتی که در این راه پشت سر گذاشته اید را به صورت داستانی جذاب برای کاربران وب سایت تعریف کنید.

_معرفی هیئت مدیره و بنیانگذاران در قالب درباره ما؛
اطلاعاتی از افراد مسئول و تاثیرگذار در شرکت شامل سوابق کاری، میزان تحصیلات و... در این بخش قرار دهید.

_معرفی نمایندگان و شعب؛
با قراردادن آدرس شعب، نقشه و مسیرهای دسترسی به آنها، مشتریان را به نزدیک ترین شعبه از شرکت خود راهنمایی و هدایت خواهید نمود.

_نمایش مجوزها، گواهینامه ها، افتخارات و لوح تقدیرها؛ 
برای تبدیل شدن هر بازدیدکننده وب سایت به مشتری، نیاز به ایجاد اعتماد است. داشتن انواع مجوزها و تاییدیه ها و در دسترس بودن آن ها می تواند این اعتماد را در افراد نسبت به مجموعه شما ایجاد کند.

_معرفی راه های ارتباطی شرکت در قالب تماس با ما؛
بخشی را در منوی وب سایت جهت نمایش آدرس، شماره های تماس و شبکه های اجتماعی درنظر بگیرید. همچنین می توانید فرم هایی را جهت دریافت پیشنهاد و انتقاد کاربران در این قسمت قرار دهید.

_نمایش نمونه کارها و پروژه ها؛
کارهای صورت گرفته توسط شما و پروژه هایی که در آن ها مشارکت داشته اید را به کاربران وب سایت معرفی کنید تا از میزان و نوع فعالیت های شما مطلع گردند.

_نمایش محصولات؛
این بخش را می توانید در قالب کاتالوگ محصولات به بیننده معرفی و با قرار دادن تصویر و توضیحات مربوط به محصول او را در آشنایی و انتخاب بهتر محصول راهنمایی نمایید.

_معرفی مشتریان وفادار؛
حتما لیستی از مشتریان وفادار خود تهیه نمایید و آن را در معرض دید همگان قرار دهید. دانستن اینکه شما با چه افراد، سازمان و ارگان هایی همکاری و تعامل داشته اید به افزایش اعتماد سایرین به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

_نمایش اخبار مربوط به کارخانه و شرکت؛
در این بخش بازدیدکنندگان را از آخرین اتفاقات مربوط به کسب و کار خود آگاه سازید و آن ها را در معرض جدیدترین اخبار قرار دهید.

_امکان انتخاب بین چند زبان مختلف؛
اگر قرار است در سطح جهانی و بین المللی مطرح شوید یکی از مهم ترین و اولین الزامات آن داشتن وب سایت چند زبانه است. این زبان ها با توجه به زبان کشورهای هدف شما انتخاب می شوند. فارسی، انگلیسی، عربی، روسی، چینی، فرانسوی و... .

چنانچه وب سایت صنعتی شما علاوه بر معرفی شامل فروش محصولات هم می باشد، میتواند و البته باید شامل بخش های زیر نیز باشد:

_قیمت محصولات
باید قیمت اصلی محصولات، درصد تخفیف و مبلغ پس از تخفیف در وب سایت درج شود تا خریدار بتواند با کمک فیلتر قیمت، بازه ی قیمتی مورد نظر خود را مشخص کند و تمام محصولاتی که در آن بازه قرار دارند برای او نمایش داده شود.

_جستجوی سریع محصولات توسط مشتریان
جستجوی سریع یا Ajax از جمله ضروریات وب سایت های صنعتی به شمار می رود؛ چرا که یافتن محصولی خاص از میان تعداد انبوهی از محصولات کار چندان ساده ای نخواهد بود. از ویژگی های جستجوی ایجکس این است که اولا نیاز به نوشتن نام کامل محصول مورد جستجو نیست بنابراین هر کلمه و کاراکتری که نوشته شود، این جستجوی هوشمند تمام محصولاتی که شامل آن کلمه یا کاراکتر باشد را نمایش خواهد داد. مهم ترین کاربرد چنین جستجویی در مواقعی است که فرد نام کامل محصول را به یاد نمی آورد و تنها بخشی از آن در ذهنش ثبت شده است.
ثانیا کاربران می توانند به محض وارد کردن کلمه، نتیجه جستجو را به صورت لحظه ای و بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه یا Refresh وب سایت مشاهده نمایند که برای کاربران بسیار مطلوب می باشد.

_فیلتر ویژگی های محصولات
به منظور راحتی کاربران در انتخاب محصول مورد نظرشان، وب سایت باید شامل انواع فیلترها از جمله فیلتر رنگ، اندازه، وزن، نوع کاربرد و... باشد. این ویژگی در کنار امکان تعیین بازه ی قیمت کمک بزرگی به کاربران در دستیابی به محصول موردنظرشان خواهد نمود.

_پرسش و پاسخ 
باید امکان پرسش و پاسخ بین خریدار و کارشناسان فروش، کارشناسان فروش و ادمین وب سایت با یکدیگر در وب سایت وجود داشته باشد. این امکان از طریق بخش تیکتینگ و یا پیام رسان های داخلی وب سایت ایجاد خواهد شد. 

_صدور فاکتور برای خریداران و مشاهده سوابق خرید
پس از اتمام فرآیند خرید، باید فاکتوری برای خریدار ایجاد شود که شامل بخش های مختلف مانند نام و ویژگی های محصول خریداری شده باشد و کاربر با مراجعه به پروفایل خود بتواند خرید های گذشته و فاکتورهای قبلی خود را مشاهده نماید.

_ثبت نظرات بازدیدکنندگان و مشتریان
این امکان را در بخش های مختلف وب سایت مانند صفحه محصولات فراهم نمایید تا بازدیدکنندگان بتوانند دیدگاه خود را درباره ی هر محصول ثبت نمایند و از نظرات دیگران در انتخاب خود بهره مند گردند. به کمک این بخش می توان بازخوردهای مختلفی از کاربران دریافت کرد و از آن ها در جهت بهبود کسب و کار بهره برد.

_امتیازدهی به محصولات و بخش های مختلف وب سایت توسط مشتریان
این بخش نیز مانند بخش نظرات، علاوه بر کمک به سایر کاربران می تواند نقش تعیین کننده ای در تصمیم گیری های مربوط به کسب و کار و وب سایت داشته باشد.

_گزارش دهی وب سایت
البته بهتر است این بخش در قسمت ادمین یا مدیریت وب سایت قرار گیرد. امکان دریافت انواع گزارش ها از وضعیت وب سایت و فروش مانند نمودار فروش، تعداد بازدیدکنندگان وب سایت، تعداد خریداران هر محصول و... در وب سایت وجود داشته باشد تا بتوان در برنامه ریزی های آینده از آن ها بهره مند شد.

a man with industrial minde

در طراحی وب سایت صنعتی باید به نکات مهمی توجه کرد تا سایت طراحی شده از نظر ساختار و ویژگی عاری از مشکلاتی باشد که ممکن است سبب از دست دادن بازدیدکنندگان و در نهایت مشتریان شما شود. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

_طراحی ریسپانسیو
درست است که امروزه استفاده از اپلیکیشن ها بسیار رایج شده است اما هنوز هم نتوانسته اند جای وب سایت ها را بگیرند. از این رو وب سایت ها نیز باید دارای ویژگی هایی باشند تا به راحتی بتوان به آن ها دسترسی داشت. یکی از این ویژگی ها، ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن وب سایت است. به این معنا که وب سایت باید قابلیت دیده شدن در هر اندازه از صفحه نمایش از جمله تلفن های هوشمند، تبلت و رایانه های شخصی را داشته باشد. بی نقص اجرا شدن یک وب سایت در تلفن های هوشمند می تواند از برتری های یک وب سایت بر رقیبانش باشد. چرا که تلفن همراه به پرکاربردترین و دردسترس ترین ابزار در سال های اخیر تبدیل شده است و هر وب سایتی که بتواند در میان کاربران تلفن های هوشمند محبوب باشد می تواند رتبه خوبی برای خود دست و پا کند.

_سئو
در طراحی وب سایت های صنعتی مانند سایر وب سایت ها باید به مساله سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو توجه ویژه ای داشت. برخلاف تصور اکثر افراد سئو پس از اتمام پروژه طراحی وب سایت آغاز و تنها به مطالب و محتوا خلاصه نمی شود بلکه از همان اولین قدم باید بهینه بودن کدها و دستورهای برنامه نویسی را مد نظر قرار داد تا ساختار و اسکلت وب سایت کاملا سازگار با موتورهای جستجو و مورد تایید قوانین سئو باشد. پس از اتمام برنامه نویسی باید به صورت کاملا برنامه ریزی شده بر روی محتوای وب سایت و حضور در شبکه های اجتماعی فعالیت کرد تا بتوان به رتبه اول در جستجوی گوگل دست یافت.

_طراحی کاربرپسند
همه ما تجربه استفاده از وب سایت های بد را داشته ایم. بگذارید منظورم از بد را کمی توضیح دهم. برای مثال وارد یک وب سایت فروشگاهی شده ایم و برای یافتن یک شماره تماس و راه ارتباطی و یا آدرس آن ها تمام سایت را زیر و رو کرده ایم، یا نتوانسته ایم محصولات سبد خرید خود را مدیریت کنیم و یا به راحتی سوالات خود را بپرسیم زیرا دکمه ای برای ورود به چنین بخشی به چشممان نخورده است.
طراحی کاربرپسند به صورت خلاصه یعنی اینکه کاربران نباید در استفاده از وب سایت شما به دردسر بیفتند. محل قرارگیری هر بخش مانند دکمه جستجو، منوها، سبد خرید و... باید به گونه ای باشد که استفاده از وب سایت را بسیار لذت بخش و جذاب نماید.
یکی از الزامات وب سایت های صنعتی کاربرپسند بودن آن است زیرا افرادی که با چنین وب سایت هایی سر وکار دارند مطمئنا آنقدر وقت آزاد ندارند که بخواهند برای یافتن یک محصول یا موضوعی در وب سایت شما ساعت ها وقت بگذارند. آن ها باید به سرعت به آچه می خواهند برسند.
 

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید