طراحی سایت فروشگاهی مارکت پلیس Marketplace

Marketplace چیست و چگونه می توانیم چنین سایتی را ایجاد کنیم

ما در این مقاله شما را با انواع مارکت پلیس ها و روش ساخت آنها آشنا خواهیم کرد و شما میتوانید بر اساس نیازی که دارید فروشگاه مارکت پلیسی خود را راه اندازی نمایید. پس تا پایان این مقاله با ما باشید و در صورت داشتن هر نوع سوال با ما تماس بگیرید.

طراحی-مارکت-پلیس

مارکت پلیس چیست؟

مارکت پلیس (Marketplace) یک مدل تجاری است که بر تسهیل تجارت بین خریداران و فروشندگان تمرکز دارد. این امر کمک می کند تا یک بستر اتصال برای فروش و خرید محصولات در یک مکان معمول ایجاد کنید. این مدل در حال حاضر در فروشگاه های بزرگی مانند دیجیکالا و آمازون یا علی بابا و نمونه های ایرانی مانند دیجیکالا و باسلام در حال استفاده است و میتواند با حذف بسیاری از نیازمندی های شروع فروش در اینترنت حجم بسیار زیادی از فروش را به همراه داشته باشد. مارکت پلیس از سال ۱۹۹۵، زمانی که eBay و Craigslist تاسیس شدند، به وجود آمد. eBay راه‌اندازی شد و به مکانی تبدیل شد که فروشندگان و خریداران برای خرید و فروش آنلاین به آن سر می زدند.

 

معروف ترین مارکت پلیس های ایرانی دیجی کالا و باسلام هستند که هزاران فروشنده کالاهای خود را برای فروش در این سایت های قرار داده اند

 

مارکت پلیس یک مرکز خرید آنلاین بزرگ است، جایی که محصولات بسیاری از برند ها به فروش می رسند و شما می توانید هر محصولی را که مایلید در هر موقعیت مکانی و هر ساعت از شبانه روز خریداری کنید.مارکت پلیس ها با یک روش ساده، موثر و اقتصادی کار می کنند. هدف این است که هم مشتری و هم فروشندگان به آسانی و ساده ترین شکل ممکن خرید و فروش خود را انجام دهند. این مراکز خرید آنلاین به عنوان واسطه ها عمل می کنند و طیف گسترده ای از محصولات را پیش روی خریداران قرار می دهند، کار فروشندگان را تسهیل می بخشند و امنیت خرید و فروش را تضمین می کنند. 

یک مارکت پلیس آنلاین (به عنوان مثال آمازون یا دیجی کالا در کشور خودمان) مراکز خرید مجازی به حساب می آیند و اغلب به عنوان یک پلتفرم آنلاین نامیده می شوند. وب سایتی هستند که در آن فروشنگان مختلف محصولات را برای فروش عرضه می کنند. بنابراین، خیلی از کسانی که قصد فروش محصولات خود از را طریق اینترنت دارند، مجبور نیستند فروشگاه اینترنتی خود را اداره کنند و به جای آن می توانند از محبوبیت و مزایای یک پلتفرم آنلاین بهره مند شوند. و باعث صرفه اقتصادی برای فروشندگان خواهد شد.

 

انواع روش های ساخت مارکت پلیس

قبل از اینکه تصمیم به راه اندازی مارکت پلیس کنید بهتر است بررسی دقیقی از نیازهای شما داشته باشیم ممکن است که نیازهایی که در سطح پروژه لازم است با روش های ارزان قابل اجرا باشد اما امروزه همه مارکت پلیس های معروف مانند دیجیکالا یا ویترین نت و... همگی با روشی کنترل پنل اختصاصی یا طراحی اختصاصی اجرا شده اند بهتر است بدانید ساخت مارکت پلیس ها با کنترل پنل اختصاصی نیاز به داشتن تیم فنی است که این کار را طی مدت طولانی انجام دهد اما از طرفی روش های ارزان قیمتی برای مارکت پلیس ها وجود دارد که با کمک وردپرس هم قابل اجراست . 

طراحی مارکت پلیس با ورپرس 

وردپرس محبوب ترین CMS متن باز در دنیا است که با آن میتوان مارکت پلیس هم ساخت این ویژگی برای کسانی که تصمیم به داشتن مارکت پلیس ارزان با راه اندازی سریع را دارد بسیار مناسب است ، اکثرا برای شروع از وردپرس استفاده میکنند چرا که میتوانند نیازهای بازار را بیشتر بررسی کنند و هزینه بالایی هم برای آن نمی پردازند. نکته ای که در این روش وجود دارد ویژگی های موجود به راحتی قابل سفارشی سازی نیست و همه کسانی که از این روش استفاده میکنند از یکسری امکانات از پیش طراحی شده استفاده میکنند از نظر اینکه وردپرس هم به دلیل اینکه هسته ای انعطاف پذیر دارد و میتواند انواع پروژه ها را اجرا کند به نوعی با عمومیتی که دارد دچار مشکلاتی از قبیل کندی و عدم پشتیبانی در دسترس می باشد.

 

طراحی مارکت پلیس با کنترل پنل اختصاصی و ساخت مارکت پلیس با Laravel 

این روش همان روشی است که در دیجی کالا صورت گرفته ، اما دیجی کالا یک فروشگاه بسیار بسیار بزرگ است و بخش های بسیار زیادی هم در سطح مدیریتی ، لجستیک ، مالی و ... دارد که نسخه کوچک شده آن میتواند مورد توجه افرادی باشد که تمایل به ایجاد مارکت پلیس حرفه ای ، سبک با امکانات سفارشی شده را دارند در این روش همه مشکلاتی که در وردپرس وجود داشت حل میشود و تخصصی پروژه با معماری تخصصی برای فروشگاه مارکت پلیس قابل استفاده است . ما در وبینه از سال ۹۵ در حوزه طراحی کنترل پنل اختصاصی خود کار کرده ایم و هزینه ای که شما برای داشتن این پروژه را لازم به پرداخت آن را دارید با صرفه جویی بسیار بالا در زمان بسیار کوتاه در دسترس شما قرار دارد . این روش امکان توسعه و سفارشی سازی بسیار را هم دارد  

 

طراحی فروشگاه و مارکت پلیس شبیه با سلام

باید توجه داشت که هیچ یک از سایت های بزرگ و موفق در مارکت پلیس از وردپرس استفاده نمیکنند چرا که وردپرس اساسا برای این هدف ساخته نشده است سایت هایی مانند با سلام و دیجیکالا توسط برنامه نویسان ایرانی ساخته شده اند و برای رسیدن به جایگاه فعلی هزینه های زیادی را پرداخت کرده اند. یکی از دلایلی که میتوان به عدم پاسخ گویی سایت های آماده و افزونه های آماده برای مارکت پلیس اشاره کرد عدم انعطاف پذیری آنها و عدم پشتیبانی از تعداد بالای فروشندگان و عدم امکان توسعه آن توسط برنامه نویسان است. همین موارد کافی است که به فکر استفاده پنل اختصاصی برای مارکت پلیس خود باشید.

با بررسی سایت با سلام متوجه برخی از امکانات آن خواهید شد مانند پنل فروشندگان که دارای امکانات متعددی هستند از جمله 

- سیستم تخفیف بر اساس سقف خرید 

- سیستم حمل و نقل بر اساس شرایط خود فروشنده

- سیستم هزینه ارسال رایگان بر اساس سقف خرید 

و دها امکان دیگری که فروشندگان میتوانند از آنها برای فروش بیشتر خود استفاده کنند.

 

آینده مارکت پلیس ها چگونه خواهد بود؟

امروز، مارکت پلیس ها با سرعت بالایی در حال رشد و پیشرفت هستند. تحلیلگران اظهار داشته اند که مارکت پلیس های جهانی در سال 2020، 40 درصد از بازار خرده فروشی آنلاین جهانی را به خود اختصاص داده اند. 75 درصد از کارشناسان بازاریابی می گویند که با قرار دادن کسب و کارتان در جایی که اکثریت مشتریان به آنجا سر می زنند و تمایل به خرید دارند باعث می شود تجارت شما از مارکت پلیس سود بالایی ببرد.

شرط موفقیت کسب و کار شما در مارکت پلیس این است که تمام حواس خود را روی مشتریان هدف که وارد مارکت پلیس شده و قصد خرید از شما را دارند، قرار دهید و بهترین تجربه مشتری را با این پلتفرم آنلاین در اختیار آنها بگذارید.

 

محبوب ترین Marketplace های خارجی کدامند؟

شما باید با این شرکت ها آشنا باشید زیرا آنها پیشگامان صنعت سایت های فروشگاهی آنلاین مارکت پلیس در جهان هستند.

طراحی-سایت-مارکت-پلیس

امروزه همه چیز دیجیتالی شده است و بالطبع فروشگاه هایی با چندین فروشنده نیز به وجود آمده اند. اکنون آنها به مارکت پلیس های چند فروشنده تجارت الکترونیکی تبدیل شده اند که در آن یک مدل تجاری شامل خرید و فروش از طریق اینترنت وجود دارد.در یک Marketplace، تعداد زیادی از فروشندگان محصولات و خدمات خود را تحت یک وب سایت و نرم افزار به فروش می رسانند و خریداران می توانند به طور شبانه روزی قیمت و موجودی کالا را در وب سایت چک کنند.با این حال، برای کسب درآمد، صاحب وب سایت درصدی از فروش هر محصول فروخته شده در وب سایت را از فروشندگان می گیرد.

 

چرا ما نیاز به ایجاد یک Marketplace داریم؟

فروشگاه های چند فروشنده طی چند سال گذشته رونق زیادی داشته اند و موفقیت پررونق سیستم عامل هایی مانند آمازون، علی بابا، دیجی کالا، ایتسی ثابت کرده است که مدل Marketplace بسیار گسترده و انعطاف پذیر است.ایجاد Marketplace به شما امکان می دهد بدون راه اندازی فروشگاه آنلاین خود، کالا بفروشید. بنابراین، فروش در مارکت پلیس فرصتی انعطاف پذیر برای کسب و کار با هزینه های اقتصادی را برای شما فراهم می کند. برای شروع کار میتوانید از وردپرس هم کمک بگیرد . در وردپرس افزونه دکان کار چند فروشندگی را انجام میدهد اما توقعی که از دیجی کالا و باسلام دارید را در دکان پیدا نخواهید کرد. برای این کار باید از روش برنامه نویسی و پیاده سازی مارکت پلیس بدون وردپرس استفاده نمایید.

افزایش ترافیک
هنگامی که ما یک Marketplace در فروشگاه تجارت الکترونیکی ایجاد می کنیم، بیشتر از سایت های تجاری شخصی بازدید خواهد داشت زیرا منجر به سفارش انواع متفاوتی از محصولات می شود که در نتیجه مشتریان زیادی را جذب سایت می کند و دلیل دیگر اینکه دسترسی به وب سایت از طریق دستگاه های مختلف امکان پذیر خواهد بود.

تبدیل نرخ فروش
در معرض گسترده ترین طیف مخاطبان قرار داشتن، مشاهده محصولات فروشنده را بهبود می بخشد. این افزایش شناخت و دید می تواند مشتریان را به سمت سایت شما هدایت کند و در نتیجه افزایش تقاضا برای محصولات منجر به افزایش فروش می شود.

تجارت های کوچک
مشاغل کوچک می توانند با شروع فروش در Marketplace با هزینه های اقتصادی کم شروع به کار کنند.

زمان و منابع
از طریق هماهنگی با Marketplace ، فروشندگان می توانند به جای سرمایه گذاری در طراحی و نگهداری فروشگاه مجازی خود، وقت و منابع خود را معطوف مدیریت محصول کنند.

 

چرا این روزها Marketplace ها بسیار محبوب هستند؟

سایت های فروشگاهی Marketplace در حال رشد و تعریف مجدد تجارت در هر بخش هستند. هر مارکت پلیس به دلیل استراتژی خاص بازاریابی شناخته می شود. بنابراین، به افزایش تقاضا برای ایجاد سایت های فروشگاهی مارکت پلیس در بازار کمک می کند. همانطور که مشتریان به دنبال خدمات تخصصی و حرفه ای که پیشنهادات منحصر به فرد به آنها می دهند، هستند و نه اینکه فقط خدمات کلی را به آنها ارائه دهد.

یک موقعیت کاملا برد برد برا تمامی افراد در پلتفرم مارکت پلیس وجود دارد. صاحبان مارکت پلیس ها می توانند درآمد خوبی از کمیسیونی که از فروشندگان و تبلیغ کنندگان دریافت می کنند، به دست آورند. مشتریان می توانند از کیفیت خدمات بهتر و قیمت های رقابتی استفاده کنند و فروشندگان نیز می توانند محصولات خود را بدون راه اندازی وب سایت و مدیریت هزینه های خود به فروش برسانند.

نه تنها مارکت پلیس هایی نظیر آمازون،  eBay و Alibaba در حال گرفتن جهان هستند، مارکت پلیس های دیگر مانند Mudah  (مارکت پلیس مالزیایی)، Carousel  (مارکت پلیس سنگاپوری) و Rakuten (مارکت پلیس ژاپنی) که به مناطق محلی خدمت رسانی می کنند، به طرز شگفت آور در طول سال های گذشته محبوبیت زیادی کسب کرده اند.

با توجه به رشد بالای مارکت پلیس های آنلاین، بسیاری از کارآفرینان مشتاق در حال حاضر به دنبال راه اندازی مارکت پلیس فروشگاهی خود هستند.

نیازی به داشتن وب سایت شخصی برای کسب و کار خود ندارید. در واقع یک نوع صرفه جویی به حساب می شود زیرا نیاز به ایجاد یک پلتفرم جدید، ادغام روش های پرداختی در سایت و صرف هزینه برای نگهداری  و بروزرسانی از آن را ندارید.

با تبلیغات کسب درآمد می کنید. مارکت پلیس های مدام در حال بروز رسانی و ارتقای پلتفرم خود هستند و تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا بهترین خود را ارائه دهند، همین امر سبب می شود محصولات  و برند شما بیشتر توسط خریداران دیده شود.

به تعداد بالایی از مشتریان دسترسی خواهید داشت. درست است که رقابت های زیادی وجود خواهد داشت، اما بسیاری از کاربران نیز علاقه مند به خرید محصولات شما خواهند بود. شاید شما مسائلی مانند روش پرداخت و حمل و نقل را فراموش کنید. اما پلتفرم های مارکت پلیس حواسشون به تمامی این نکات است و در ازای گرفتن کمیسیونی از هر فروش شما، خدماتی مانند روش های پرداخت مختلف و شیوه حمل و نقل را به مشتریان شما ارائه می دهد. 

call to action

 

چند نوع مارکت پلیس می توانید راه اندازی کنید؟

در ادامه انواع مختلفی از مارکت پلیس های آنلاینی که می توانید راه اندازی کنید را آورده ایم:

مشاوره رایگان: با استفاده از این نوع مارکت پلیس، مردم می توانند با متخصصان مانند دکترها، وکلا و مشاوران ارتباط برقرار کنند تا مشاوره یا خدمات رایگان دریافت کنند.

خدمات آنلاین: این نوع از مارکت پلیس به مردم اجازه می دهد تا به طور مستقیم از خدماتی مانند رزرو تور آنلاین و بسته ها، رزرو هتل و خدمات اشتراک از فروشندگان استفاده کنند. جاجیگا، جا با ما، علی بابا بهترین نمونه هایی از بازار خدمات آنلاین هستند.

مارکت پلیس آنلاین تحویل محصولات: در این نوع مارکت پلیس، مردم می توانند محصولات را از فروشندگان مختلف مقایسه و سپس خریداری کنند. بعد از آن اپراتور مارکت پلیس، محصولات را از فروشندگان دریافت و به خریداران تحویل می دهد. 

 مارکت پلیس B2B: بیشتر خریداران B2B به سراغ اینترنت می روند و بعد از تحقیقات مفصل دست به خرید آنلاین می زنند. در مارکت پلیس  B2B، فروشندگان می توانند محصولات خود را به میزان بالا و به صورت عمده به سایر کسب و کارها بفروشند.

مارکت پلیس C2C: در این مارکت پلیس، مشتریان می توانند به طور مستقیم به مشتریان دیگر محصولاتی بفروشند.

مارکت پلیس اجاره ای: شما می توانید فعالیت خود را با مارکت پلیس اجاره ای مانندUber، اسنپ و غیره شروع کنید و بخشی از اقتصاد رو رشد باشید.

طراحی-سایت-فروشگاهی-مارکت-پلیس

 

انواع مختلف Marketplace های آنلاین چیست؟

B2C و B2B دو حوزه مختلف Marketplace ها هستند.

مدل تجارت با مصرف کننده (B2C)

این مدل شامل فروش مستقیم کالا و خدمات به مصرف کننده است. در این قسمت، مصرف کنندگان به صورت آنلاین محصولات را سرچ می کنند، تصمیم به خرید می گیرند و نسبت به تسویه حساب اقدام می کنند. بنابراین، روند خرید برای مشتریان B2C پیچیدگی کمتری دارد. در حالی که مدل تجارت به تجارت (B2B) معاملات فروش آنلاین بین دو مشاغل را تسهیل می کند. در این مدل، خریداران به طور کلی مشتریان وفادار با سفارشات بالا هستند. این مساله روند خرید را پیچیده تر می کند.
 
دلیل خرید
پارامتر اصلی که این دو را از یکدیگر متمایز می کند "مشتری" است. مشاغل و مصرف کنندگان فردی به دلایل مختلف خرید می کنند و به روش های کاملاً متفاوتی تجارت می کنند. در B2C مشتریان نه تنها بر اساس قیمت بلکه بر اساس محبوبیت، وضعیت و برند تجاری محصولات را انتخاب می کنند در حالی که مشتریان B2B در مورد قیمت و پتانسیل سود و بر اساس نیاز تجاری خود تصمیم می گیرند.

ورود مشتری
B2B شامل مشتریان وفادار با سفارشات بالا است. بنابراین، حفظ روابط طولانی مدت بسیار مهم است. این امر باعث می شود سفارش مجدد برای خریداران سریع و آسان گردد.
در حالی که B2C سفر خرید را ساده می کند و از ثبت نام و ورود به سیستم جلوگیری می کند زیرا مصرف کننده عادی ترجیح می دهد هنگام خرید وارد سیستم نشود یا ثبت نام انجام ندهد.
مطالعات نشان می دهد که اگر آنها مجبور به ورود یا ثبت نام شوند، در اغلب موارد از خرید منصرف صرف نظر می کنند.

چک اوت
در B2C، مسیر خرید از "افزودن به سبد خرید" تا "از خرید شما متشکرم" تا حد ممکن آسان است. در تمام مراحل کار، مشتری باید احساس راحتی، اعتماد به نفس و امنیت کند. در حالی که در B2B، روند خرید کمی پیچیده است، باید یک رویکرد منحصر به فرد و دقیق تر اتخاذ شود زیرا شامل سفارشات خرید عمده است.
قیمت کالا
در B2C، مصرف کنندگانی که محصولات را خریداری می کنند همان قیمت سایر مصرف کنندگان را پرداخت می کنند. اما در B2B، قیمت ممکن است از مشتری به مشتری دیگر متفاوت باشد. زیرا مشتریانی که سفارش های زیادی می دهند یا برای خدمات ویژه اقدام می کنند، قیمت های مختلفی می پردازند.

طراحی-سایت-فروشگاهی-مارکت-پلیس

 

مدل قیمت گذاری در Marketplace ها

Marketplace یک مدل عالی در جهت درآمدزایی فروش پس از تجارت است. و تقریباً هر سایت آنلاین فروشگاهی از آمازون تا eBay و از Etsy تا Asos سایت های Marketplace هستند.

اگر شما صاحب استارتاپ Marketplace هستید، مدل قیمت گذاری در بازار می تواند موضوع مهمی برای بحث باشد. 

مدل قیمت گذاری مبتنی بر کمیسیون

قیمت گذاری مبتنی بر کمیسیون محبوب ترین مدل قیمت گذاری برای Marketplace ها است. در این مدل، فروشندگان برای ذکر محصولات خود نیازی به پرداخت هزینه های اضافی ندارند. همه بازارهای پیشرو مانند آمازون، eBay،  Etsy مدل مبتنی بر کمیسیون را انتخاب کرده اند که در آن مدیر از هر معامله ای که در سیستم عامل آنها انجام می شود سهم می گیرد.

 

چرا یک Marketplace آنلاین ایجاد کنیم؟

از آمازون تا eBay، این مشاغل مارکت پلیس هایی بوده اند که موفقیت چشمگیری داشته اند. توانایی آنها در استفاده از فناوری برای اتصال مستقیم خریداران و تامین کنندگان بدون واسطه ها، آنها را به فرصتی جذاب برای بنیان گذاران و سرمایه های خطر پذیر تبدیل کرده است.

تحقیق در مورد مدل های تجاری
در Marketplace ، شما باید تک تک نکات مربوط به مدیریت محصول و موجودی کالا را بررسی کنید. اگر از حمل و نقل قطره ای استفاده می کنید، مسئله ای در بودجه و مدیریت موجودی وجود ندارد اما باید بیشتر به تبلیغ محصولات توجه کنید یا اگر می خواهید از طریق انبار و عمده فروشی شروع به کار کنید، باید بیشتر سرمایه گذاری کنید. اما در عوض به شما کمک می کند تا اعتماد مشتری را جلب کنید زیرا در این مدل کیفیت توسط صاحب فروشگاه کنترل می شود.

مدل دیگری از Marketplace وجود دارد که مبتنی بر خدمات است که با فاصله زمانی پیشنهادی به مشتری خدمات ارائه می دهد. بنابراین کاملا به نوع کسب و کاری که می خواهید شروع کنید، بستگی دارد.

انتخاب محصول
هزاران محصول و خدمات در دسترس مشتریان است که فقط با یک کلیک فاصله دارند، پس موفقیت به عنوان فروشنده بسیار رقابتی خواهد بود. بنابراین، شما باید محصولات و خدمات مناسب را در این Marketplace رقابتی به مشتریان خود ارائه دهید. همیشه در انتخاب محصول، مخاطب هدف خود را در نظر داشته باشید، زمان بیشتری را به ارزش، کیفیت و قیمت محصول اختصاص دهید. فقط بهترین محصول و خدمات باعث می شود بازار شما خاص باشد. 

همیشه به این سوالات فکر کنید، شما کی هستید؟ به چه دلیل یک فروشگاه آنلاین دارید؟ و مشتری ایده آل شما کیست؟ تنها در این صورت شما می توانید یک Marketplace مناسب راه اندازی کنید.

برند و تجارت
نام تجاری راهی است که شما می توانید تصویری از شرکت خود را در ذهن مشتریان خود ایجاد کنید. یک برند تجاری همیشه بر اساس سن، علایق یا جنسیت، بخشی از جمعیت را هدف قرار می دهد. بنابراین، یافتن مخاطب مناسب بسیار مهم است. هرچه هدف گذاری شما مشخص تر باشد، برند شما نیز طنین بیشتری خواهد داشت.

بنابراین، یک نام تجاری مناسب به کسب و کار خود اختصاص دهید که بتواند ایده ای در مورد فروشگاه شما ایجاد کند

جذب مشتری
جذب مشتری کار ساده ای نیست زیرا هر فروشگاهی برای مشتریان خود تخفیفاتی قائل می شود. اگر شما یک برند تجاری هستید، مردم مستقیماً به سایت شما مراجعه می کنند و محصولاتی را سفارش می دهند، اما اگر چنین نشود، برنامه شما برای تبلیغ و ارتقا برندتان چیست؟

پس باید SEO مناسب داشته باشید، زیرا هر محصولی در گوگل توسط کاربران جستجو می شود و لیست شما باید در google surf حضور داشته باشد.

چگونه می توان یک Marketplace آنلاین راه اندازی کرد؟

انتخاب بهترین راه حل برای ایجاد یک Marketplace حیاتی ترین تصمیم است. ابتدا باید انواع روش های موجود برای ساخت مارکت پلیس را بشناسید.
می توان از 3 طریق Marketplace ایجاد کرد:

1. مدل مبتنی بر Saas (برای یک شرکت کوچک)
2. مدل Self-hosting (برای یک شرکت متوسط/بزرگ)
3. توسعه از ابتدا یا پنل اختصاصی

مدل مبتنی بر Saas
این مدل سریعترین راه برای راه اندازی Marketplace شما است. اساساً،SaaS  یک مدل صدور مجوز نرم افزار است که در آن نرم افزار به صورت اشتراکی مجوز می گیرد و به صورت مرکزی میزبانی می شود. مدل SaaS بار استقرار فنی را از کارآفرینان به ارائه دهنده SaaS کاهش می دهد. با این کار از ایجاد مشکل برای ایجاد سیستم عامل های سایت های فروشگاهی خود و حفظ زیرساخت های آن جلوگیری می شود. ارائه دهندگان SaaS سیستم های خود را متمرکز می کنند تا تمام جنبه های فنی وب سایت های مشتریان خود را پیاده سازی کنند.

برای مدل مبتنی بر  SAAS،  Shopify و BigCommerce گزینه ای برای سایت های فروشگاهی هستند. با این حال، برای تبدیل آن به Marketplace باید یک پلاگین نصب کنید معروف به  Shopify Multi-vendor Marketplace 

Self-hosting
گزینه Self-Hosted سریعتر از ساخت و توسعه Marketplace از ابتدا است. و همچنین به عنوان Open Source یا Readymade Solution شناخته می شود. راه حل های نرم افزاری موجود از قبل دارای برخی الزامات عملکرد اساسی هستند.

بنابراین اگر می خواهید ویژگی های اضافی را در بالای مجموعه ویژگی های موجود ایجاد کنید، در صورت داشتن مهارت می توانید آن را به تنهایی ایجاد کنید. در غیر اینصورت می توانید به شخص دیگری بسپارید تا این کار را برای شما انجام دهد. با این حال، برای مدیریت ترافیک وب سایت باید بهترین زیرساخت های سرور را داشته باشید. 

call to action

 

چگونه می توان از ابتدا یک Marketplace آنلاین ایجاد کرد؟

می توان با استفاده از زبان های برنامه نویسی Marketplace را از ابتدا توسعه داد. ایجاد یک مارکت پلیس از ابتدا به شما امکان می دهد دقیقاً همان چیزی را که در ذهن دارید، بسازید.

اگر شما یک کدنویس ماهر باشید، می توانید خودتان آن را ایجاد کنید. از جمله مزایای این برنامه برای شما این است که به همه کد منبع دسترسی دارید و مشکلی در صدور مجوز و هزینه اشتراک نخواهید داشت. در غیر این صورت می توانید از یک توسعه دهنده بخواهید تا آن را برای شما ایجاد کند.

توسعه وب Scratch برای یک شرکت چند ملیتی مناسب است که تقریباً مانند آمازون حدود 10 تا 15 سال تجربه در زمینه تجارت دارد. توسعه یک مارکت پلیس از ابتدا به سرمایه زیادی نیاز دارد. به عنوان مثال، به استخدام کارشناس فنی، مدیریت دامنه برای ماژول های مختلف و انواع مختلف میزبانی برای کنترل ترافیک بالا نیاز دارید.

 

چگونه می توان یک نرم افزار تلفن همراه برای Marketplace آنلاین ایجاد کرد؟

با طراحی یک نرم افزار برای مارکت پلیس، مشتریان شما به راحتی می توانند محصولات را خریداری کنند. آنها نیازی به لپ تاپ یا دسکتاپ ندارند، به راحتی از طریق تلفن های هوشمند خود می توانند فروشگاه شما را جستجو کنند.

این نه تنها به نفع صاحب فروشگاه و مشتری خواهد بود بلکه به نفع فروشندگان نیز خواهد بود. فروشندگان می توانند از طریق داشبورد، سابقه سفارش خود را ببینند و می توانند از طریق برنامه تلفن همراه  Android / iOS با مدیریت تماس بگیرند.
 
از این رو، واضح است که در آینده نزدیک، رشد چشمگیری در ساخت Marketplace ها خواهیم داشت. از آنجا که ثابت شده است تجارت در Marketplace ها یک ابتکار بلند مدت است و توانایی رشد سریعتر از سایر مشاغل را دارد. سایت های فروشگاهی مارکت پلیس بازدید بیشتری ایجاد می کنند و مجموعه گسترده تری از محصولات را ارائه می دهند که دلایل بیشتری برای ماندن در یک سایت به مصرف کنندگان ارائه می دهد.

این امر نه تنها به نفع خریداران بلکه به نفع فروشندگان کوچک و متوسط نیز است و فضای لازم را برای فروشندگان بزرگتر یا کوچکتر محصولات فراهم کرده است. و چشم انداز امن و بالایی از درآمد را ارائه می دهد. 

راهکار فروشگاه اینترنتی Marketplace بر پایه نرم افزار مدیریتی اختصاصی، روشی است که میتواند به صورت حرفه ای نیازهای متنوعی را در این خصوص مرتفع کند. در دنیا، مارکت پلیس های زیادی از جمله سایت های معروف خارجی مانند علی بابا در حال فعالیت هستند که بیش از 20 سال از قدمت آنها میگذرد. این نوع وب سایت های فروشگاهی فاقد انبار و به نوعی تسهیل گر فرایند فروش در بستر اینترنت هستند. وب سایت های معروف که به خوبی توانسته اند این نوع خدمات را عرضه کنند نیاز به داشتن تیم فنی دارند که بتوانند به صورت همیشگی خدمات پشتیبانی و توسعه را بر عهده بگیرند. از این رو هدف اصلی شرکت وبینه واسط فنی و اجرایی است ما تلاش کرده ایم تا بتوانیم با نوآوری و توسعه محصول خدمات به روز و متفاوتی را ابداع و عرضه کنیم. برای هرگونه پرسش در این زمینه لطفاً با ما تماس بگیرید.
 
تامین کنندگان و مصرف کنندگان دو طرف مقابل همدیگر در این سیستم هستند و شرکتی که این خدمات را عرضه می کند از معاملات مصرف کنندگان کارمزد دریافت می کند. روش استقرار و شروع خدمات از طرف وب سایت به صورتی است که با تعریف و دسته بندی محصولات و تعریف ویژگی های مرتبط با هر دسته تامین کنندگان می توانند اقدام به ایجاد محصول به عنوان تنوع در کاتالوگ ها کنند. بعد از مدتی که کاتالوگ های مختلفی از انواع محصولات ایجاد شد فروشنده های جدید هم بدون نیاز به تعریف کاتالوگ های تکراری می توانند اقدام به فروش محصولات خود با درج قیمت مورد نظر خود کنند. لازم است که بهترین تصاویر و بهترین محتوا در مورد محصول توسط مدیر وب سایت برگزیده شود و برای همه فروشنده های آن محصول به صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد، این ویژگی می تواند در کاهش کاتالوگ های تکراری و تصاویر مختلف و بی کیفیت منجر شود و در نهایت مصرف کننده بهتر میتواند محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.

محصولات درج شده در فروشگاه می تواند در انواع مختلفی از نظر سایز و رنگ تفکیک شود و برای هر سایز و هر رنگ به صورت مجزا قیمت و تعداد نزد هر فروشنده به تفکیک مدیریت شود. کالاها بعد از ثبت سفارش در پنل هر فروشنده قابل مشاهده است و فروشنده می تواند با روش های مختلفی که در دسترس دارد سفارشات را به خریدار ارسال نماید.
مارکت پلیس ها امنیت خرید را بالاتر می برند و بعد از اینکه محصول به دست مصرف کنند نهایی رسید وجه سفارش بعد از کسر کارمزد با فروشنده تسویه میشود، با گذشت زمان از فعالیت مارکت

پلیس ها فرصت های فروش بسیاری ایجاد می شود و فروشنده های زیادی می توانند محصولات خود را به صورت رایگان در سایت درج کنند و بعد از فروش صورت گرفته کسب درآمد کنند. در صورتی که تصمیم دارید بهترین شرکت نرم افزاری را به عنوان پیمانکار انتخاب کنید لازم است که به چند نکته توجه کنید:

- داشتن سابقه در طراحی و پیاده سازی سیستم های فروشگاهی 
- پشتیبانی طولانی مدت
-  به روز بودن فریم ورک ها و زیرساخت های سیستم
- استفاده شده در پروژه های مختلف به دلیل حل شدن باگ های سیستمی
-  عدم استفاده از CMS های آماده و رایگان و استفاده از cms اختصاصی
-  تسلط کافی بر توسعه و ارتقا سیستم 

 

مزایای طراحی سایت مارکت پلیس

-  احتمال افزایش فروش به نسبت راه اندازی فروشگاه مستقل برای هر فروشنده

-  قابلیت راه اندازی صفحه فروش محصول به صورت اختصاصی در کمتر از چند دقیقه برای فروشنده های جدید

- به دلیل حجم بالای محصولات ایجاد شده قدرت دامنه در گوگل افزایش پیدا میکند و این به صورت مستقیم بر افزایش بازدید کننده و افزایش فروش منجر می شود

- کاهش هزینه های تبلیغاتی و بازاریابی 

-  نداشتن محدودیت در تعریف فروشنده و تعریف تنوع کالاهای مختلف

- جستجو پیشرفته باید سریع اجرا شود و برای این موضوع لازم است که راهکار حرفه ای مد نظر قرار بگیرد که معمولا در اکثر سایت های بزرگ به شکل عالی اجرا میشود

- می تواند منبع اضافی کسب درآمد باشد.

- هزینه های بازاریابی را کاهش می دهد.

- اجازه می دهد تا شرکت ها کسب و کار خود را در سطح بین الملل نیز گسترش دهند.

- از شفافیت بالایی در ارائه قیمت برخوردار است.

- یک راه عالی برای مشتریان در جهت مقایسه قیمت ها است.

- اجازه می دهد تا کسب و کار شما 24 ساعته و 7 روزه هفته به فعالیت خود بپردازد.

- اعتماد خوبی بین برند شما و مشتریان به وجود می آورد.

- بیشتر مشتریان تمایل دارند از یک مارکت پلیس آنلاین با طیف گسترده ای از محصولات خریداری کنند.

- کسب و کار ها باید درصدی از فروش خود را به پلتفرم مارکت پلیس پرداخت کنند.

- فروش از طریق سایت فروشگاهی خودتان در مقابل فروش از طریق پلتفرم آنلاین مارکت پلیس.

- کار با آن بسیار آسان است.

- مارکت پلیس ها ترافیک زیادی را برای شما به ارمغان می آورند، که اصلا قابل مقایسه با کسب و کارهای آنلاین کوچک تر نیست.

- به شما اجازه فروش مستقیم محصولات بدون داشتن سایت فروشگاهی آنلاین را می دهد.

- همانطور که رقابت بین برند ها زیاد می شود، قیمت ها کم خواهد شد و تبلیغات، پیشنهادات و تخفیف های خوبی به مشتریان ارائه می شود.

- تضمین می دهد که تمامی پرداخت ها با خیال راحت و ایمنی بالا انجام خواهند شد و داده های کاربران با هیچگونه خطری مواجه نمی شوند.

طراحی-سایت-فروشگاهی-مارکت-پلیس

مارکت پلیس آنلاین شما باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

انواع مختلف مارکت پلیس های آنلاین ممکن است ویژگی های متفاوتی داشته باشند. با این حال، ویژگی های خاصی وجود دارد که برای هر مارکت پلیسی مورد نیاز است، از جمله:

•    داشبورد جداگانه فروشنده
•    دسترسی چندگانه اداری
•    سیستم کاتولوگ محصولات
•    درگاه های چندگانه برای پرداخت
•    سیستم پرداخت ساده فروشنده 
•    رتبه بندی محصولات و بررسی سیستم
•    رتبه بندی و ارسال نظرات برای فروشندگان
•    سیستم مدیریت سفارش پیشرفته
•    وب سایت پاسخگو
•    سیستم SEO دوستانه
•    اپلیکیشن های موبایل برای مشتریان، مدیران و فروشندگان
•    پردازش کار خودکار
•    گزارش و تجزیه و تحلیل داده ها برای مدیر و فروشندگان
•    ادغام با ابزار شخص ثالث و سیستم های  POS
•    صفحات ثبت نام برای مشتریان و فروشندگان
•    روش های مختلف حمل و نقل
•    جستجوی مبتنی بر مکان

تحقیقات نشان داد که در سال ۲۰۱۹، ۵۷ درصد از کل فروش آنلاین از طریق مارکت پلیس ها صورت‌ گرفته است. از آن زمان و بعد از بیماری همه ‌گیر جهانی کرونا، تعداد بی ‌سابقه‌ ای از مردم در سرتاسر جهان به دلیل قرنطینه و عدم دسترسی به بازارها و فروشگاه های محلی به سمت خرید آنلاین روی آوردند تا بتوانند نیازهای مصرفی خود را برآورده کنند. بنابراین، این رقم از آن زمان به بعد افزایش چشمگیری ‌یافته است و مارکت پلیس های آنلاین اکنون میزبان بیشترین معاملات آنلاین با مقدار قابل ‌توجهی از جابجایی پول هستند.

فعالان این صنعت نیز اشاره کرده‌اند که این مارکت پلیس ها نه تنها برای مصرف کنندگان جذاب هستند بلکه برای خرده فروشان نیز از جذابیت بالایی برخوردارند. مارکت پلیس یک فرصت عالی برای خریداران در جهت دسترسی به تعداد زیادی از برندهای مورد علاقه آن‌ها در یک مکان واحد است. در حالی که خرده فروشان نیز می‌توانند به راحتی عملیات‌های فروش خود را افزایش دهند، به راحتی وارد مارکت پلیس های جدید شوند و به خریداران جدید دسترسی پیدا کنند.

 

زمانی

با سلام و تشکر از توضیحات جامع و کاملتون
وحید الوندی

خواهش میکنم جناب زمانی از اینکه مقاله مارکت پلیس برای شما جامع و کامل بود خرسندیم
امینی

عالی
علی قادری

با عرض سلام . من تصمیم دارم که فروشگاه چند فروشنده و چند فروشگاهی ایجاد کنم . اما با وجود قیمت های متفاوت به نظر شما وردپرس مناسب این کار هست .؟
وحید الوندی

اصولا وردپرس برای شروع کار بهتر جواب میده چون هزینه را کاهش میدهد البته اگر کمی بیشتر هزینه کنید cms خوب ایرانی مثل نمونه ای که ما در شرکت وبینه ساخته ایم جواب بهتری میدهد.
مهمان

سلام . برای من خیلی مهم است که سایت سرعت خیلی بالایی داشته باشد . یعنی با افزایش تعداد کالاها همچنان سرعت جستجو و باز شدن فروشگاه اینترنتی بالا باشد . در توضیحاتی که داده بودید از موتر جستجو داخلی استفاده میکند ؟
وحید الوندی

سلام دوست گرامی داشتن موتورهای جستجو داخلی سرعت سایت را بسیار بالاتر می برد در حال حاضر ما از یک موتور قدرتمتد و جدید به اسم meilisearch استفاده میکنیم و این موتور میتواند صدها هزار رکورد داده یا محصول را در کسری از ثانیه جستجو و نمایش دهد مثل صفحه فیلتر محصول
آرزو احدی

خیلی توضیحات عالی بود. الان مارکت پلیس هندیله handileh در داخل ایران هم یک پلتفرم چندفروشگاهی صنایع دستی از نوعی عمودیه که مختص به حوزه صنایع دستیه و واقعا خوب داره پیش میره