طراحی سایت هنری

طراحی سایت برای هنرمندان

 

بسیاری از هنرمندان با تکنولوژی های مورد نیازشان و همچنین موبایل و تبلت آشنا هستند اما ممکن است از طراحی سایت و مراحل راه اندازی آن آگاهی نداشته باشند. خوب است که درباره ی این موضوع اطلاعاتی به هنرمندان عزیز دهیم تا بتوانند بهترین انتخاب را در راه اندازی وب سایت خود داشته باشند.

همانطور که میدانید مغز ما دارای دو نیمکره راست و چپ است و از آنجاییکه فرآیندهای ادراکی،خیال پردازی، تصور و تجسم، موسیقی، رنگ و هنر  به نیمکره راست اختصاص دارد پس نتیجه می گیریم که هنرمندان راست کره هستند.
یکی از ویژگی های بارز افراد راست کره، کلی نگر بودن آنهاست و به سبب این ویژگی هنرمندان و هنر دوستان افراد کلی نگری هستند که نگاه اول نقش تعین کننده ای در تصمیم گیری هایشان دارد. بنابراین وب سایتی که قرار است برای یک هنرمند طراحی شود از لحاظ ظاهری باید بسیار جذاب، واضح و ساده باشد زیرا مخاطبان این وب سایت ها یا خود دستی بر آتش هنر دارند یا از دیدن و شنیدن آثار هنری لذت می برند و اگر در نگاه اول بتوان آنها را جذب کرد، بیش از نیمی از راه را پشت سر گذاشته ایم.

نیمکره-راست-و-نیمکره-چپ

 

شاید با بر سر کار آمدن شبکه های اجتماعی تصور شود که دیگر  وب سایت ها نقش پررنگی ایفا نمی کنند که البته تصوری اشتباه است. درست است که شبکه های اجتماعی ویژگی هایی دارند که یک وب سایت از آنها برخوردار نیست اما وب سایت ها نیز امکاناتی دارند که در هیچ شبکه اجتماعی وجود ندارد.
ما در وبینه با چندین سال تجربه در طراحی و اجرای انواع وب سایت ها و نرم افزارها می توانیم با شما در به نتیجه رسیدن این تصمیم همراهی کنیم.

هدف گذاری

قبل از اقدام به طراحی سایت حتما اهداف خود را بنویسید و آنها را اولویت بندی کنید. به عنوان مثال:
آیا تنها قصد نمایش آثار و معرفی خود را دارید یا قصد فروش آنها را نیز دارید؟
آیا میخواهید آموزش های جامعی در برخی زمینه ها برای مخاطبان خود داشته باشید یا به اطلاعاتی مختصر بسنده خواهید کرد؟

انتخاب نام و دامنه ی مناسب

اگر به دوران کودکی خود بازگردیم حتما به یاد خواهیم آورد که اولین سوال ما در برخورد با هر کودکی، جمله ی " اسمت چیه " بود و انگار تنها دانستن نام هایمان کافی بود تا دوستی دیرینه ای بین ما شکل گیرد.
برای دوستی با مخاطبان وب سایت هم نیاز به نامی دارید که باید متناسب با شاخه ی هنری شما و یا اگر برندی دارید با توجه به برندتان انتخاب شود. این نام که همان دامنه ی وب سایت شماست، دروازه ی ورود به دنیای شماست که باید دارای ویژگی هایی باشد.
یک دامنه ی خوب نباید بلند و طولانی باشد و نوشتن آن باید ساده باشد.زیرا طولانی بودن آن برابر است با اشتباهات تایپی بیشتر. همچنین تلفظ آن هم نباید مشکل و زیاد عجیب و غریب باشد. بهتر است از اعداد و خط فاصله در آن استفاده نکنید. به طور کلی دامنه ای که انتخاب میکنید باید کوتاه، دارای مفهوم و تلفظی آسان باشد تا در ذهن مخاطب بماند و حتما سعی کنید نامی را انتخاب کنید که حداقل در رسته ی کاری شما تک و غیر تکراری باشد.

سازگاری

وب سایت طراحی شده باید با مرورگرهای مطرح و پرکاربرد مانند فایرفاکس، گوگل کروم و ... سازگار باشد. همچنین باید توانایی نمایش در انواع دستگاه ها مانند موبایل و تبلت را داشته باشد. به این ویژگی یعنی تطابق وب سایت ها با انواع اندازه های صفحه های نمایش، واکنشگرا یا رسپانسیو بودن وب سایت می گویند.
چنانچه وب سایتی رسپانسیو نباشد و تنها قابلیت نمایش در اندازه ای خاص را داشته باشد، در سایر دستگاه ها به صورت بهم ریخته، نامرتب و ناخوانا دیده خواهد شد و این بهم ریختگی سبب ناراحتی و ریزش مخاطبانتان میشود.

 

مدیریت آسان

CMS یا سامانه مدیریت محتوا در واقع هسته ی هر وب سایتی است. برخی از این CMSها دارای چنان پیچیدگی و محدودیت هایی هستند که کار کردن با آنها اگر نگوییم غیرممکن، اما بسیار مشکل و کلافه کننده است. در انتخاب این هسته دقت کنید. توصیه ما این است که از CMS آماده مانند وردپرس حدالامکان استفاده نکنید و طراحی سایت با CMS اختصاصی را انتخاب کنید و اگر تصمیمتان به استفاده از WordPress است حتما به نکات مهم در انتخاب وب سایت وردپرسی و انتخاب شرکت طراح سایت خود توجه کنید.

 

مردی-خوشحال-روی-صندلی-نشسته

 

سئو و بهینه سازی

درست است که بیشترین بحث هایی که از سئو و بهینه سازی وب سایت می شنویم، درباره ی مطالب آن است اما قدم اول و اصلی در این راه بهینه بودن ساختار وب سایت از نظر فنی و برنامه نویسی است. اگر ساختار و اسکلت وب سایت شما اصولی و بهینه نباشد، هر قدر هم که از مطالب قوی استفاده کنید به نتیجه ی مطلوب خود نخواهید رسید. بنابراین دقت کنید از چه شرکت طراحی سایتی خدمات می گیرید و از فناوری ها و اصول مورد استفاده ی آنها مانند زبان های برنامه نویسی و فریمورک ها آگاه باشید.

قابلیت مدیریت مطالب و تصاویر

مدیر و مسئول وب سایت باید بتواند به راحتی مطالب و محتوای وب سایت را مدیریت کند، مطالب و مقالات جدید به آن اضافه و آنها را سئو کند. باید بتواند تصاویر وب سایت، منوها، دسته بندی ها، بخش نظرات، پرسش و پاسخ وب سایت و سایر بخش های آن را بدون هیچ دردسری مدیریت کند. 

سادگی و کاربرد پذیری وب سایت برای مخاطبان

کاربرد پذیری وب سایت یعنی استفاده از یک سایت تا چه اندازه آسان است به طوری که حتی افراد با سطح دانش معمولی هم بتوانند به راحتی به اهداف خود دست یابند. اهمیت این موضوع به این دلیل است که وب سایت های زیادی مشابه سایت شما وجود دارند که افراد به محض ورود آنها را ترک می کنند زیرا نمیدانند چگونه باید از بخش های مختلف آن استفاده کنند. بنابراین شما نباید دچار چنین اشتباهی شوید و برای جذب مخاطبان بیشتر، کار با وب سایت خود را ساده کنید.
سعی کنید مخاطبان را در رسیدن به اهداف و رفع نیازهایشان در وب سایت هدایت و راهبری کنید. آنها را مجبور به ثبت نام و پرکردن فرم های عریض و طویل نکنید. از رنگ های مناسب در هر بخش استفاده کنید. بخش های مهم و پرکاربرد را در دسترس آنها قرار دهید. از قرار دادن تبلیغات بی ربط و پاپ آپ (pop-up) اجتناب کنید. محتوا و محصولات موجود را به درستی دسته بندی کنید تا کاربر به سادگی به آنچه میخواهد دست پیدا کند. به بهینه سازی تصاویر از نظر حجم و سایز توجه نمایید زیرا تاثیر زیادی در سرعت لود شدن وب سایت و فراری دادن یا ندادن مخاطب دارد. 

قابلیت ارتقا

از CMS هایی استفاده کنید که قابلیت ارتقا داشته باشند و بتوانید ویژگی ها و بخش های جدیدی که ممکن است بعد از مدتی استفاده از وب سایت و گسترش کارتان به آنها نیاز پیدا کنید را به آن اضافه کنید. در واقع اسکلت وب سایت خود را چنان محکم بنا کنید که حتی مدت ها بعد هم بتوانید بخش جدیدی روی آن سوار کنید. برای روشن تر شدن بحث به مورد بعدی توجه کنید.

فروشگاه-اینترنتی

 

فروشگاه محصولات، آموزش ها و آثار هنری

ممکن است بعد از مدتی استفاده از وب سایت و معرفی آثار و خدمات خود به فکر فروش این خدمات و آثار نیز بیفتید. این درست همان مطلبی است که در بخش قبلی به آن اشاره شد.
باید از نظر ساختاری و فنی توانایی و امکان افزودن بخش فروشگاهی به وب سایت شما وجود داشته باشد. اگر در ابتدای کار تنها به فکر معرفی بودید و وب سایتی با ظرفیت کم و تنها به همین منظور راه اندازی کرده باشید، متاسفانه در آینده نخواهید توانست آن را ارتقا و گسترش دهید. پس حتما آینده نگر باشید.
داشتن فروشگاه تصمیم بسیار درستی است؛ چرا که محصولات را بدون واسطه به دست مصرف کننده ی نهایی و واقعی می رسانید و این ارتباط نزدیک با مخاطبان واقعی بسیار لذت بخش و البته الهام بخش برای کارهای آینده شما خواهد بود. فقط حواستان باشد کسی که قرار است فروشگاه شما را طراحی کند حتما از تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشد. تیم وبینه در طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی با پیچیدگی های مختلف مهارت و تجربه زیادی دارد و میتواند همراه خوبی برای شما در این راه باشد.

وبلاگ و نمونه آثار

حتما در وب سایت خود بخشی تحت عنوان وبلاگ داشته باشید. در این بخش محتواهای تولید شده را در دسته بندی های مناسبی ارائه کنید. این مطالب متناسب با نوع هنر شما میتواند شامل عناوینی همچون معرفی انواع سبک ها، معرفی هنرمندان مشابه خارجی و آثار آنها، انواع آموزش ها (البته میتوانید آموزش را در بخش جداگانه ای در وب سایت قرار دهید) و ... باشد. به عنوان مثال اگر شما نقاش هستید می توانید از انواع سبک های نقاشی، افراد تاثیرگذار هر سبک و هنرمندان خارجی و داخلی، گالری ها و نمایشگاه های موجود، آموزش در این زمینه مطالبی در وبلاگ قرار دهید.
آثار خود را که می تواند مهمترین بخش وب سایت شما باشد، حتما در بخشی مجزا و کاملا قابل دید در سایت قرار دهید. میتوانید آنها را نیز بر اساس ویژگی های مختلف مانند سبک، اندازه، قیمت و... دسته بندی کنید تا مخاطب راحت تر به آنچه در جستجوی آن است برسد.

منو

سعی کنید منوی وب سایت شلوغ و پر از آیتم های مختلف نباشد. ساده و کم بودن تعداد عناوین منو، مطلوب کاربر است زیرا سبب گمراه شدن او نمیشود و به راحتی خواهد فهمید که به کجا باید برود. برای نمونه میتوانید از بخش های زیر در منو استفاده کنید:
•    نمونه کارها یا گالری
•    تماس با ما  
•    درباره ما
•    وبلاگ
•    آموزش
•    فروشگاه
•    ......

راه های ارتباطی

روش های ارتباط بین خود و مخاطب را کاملا مشخص و به طور کامل در وب سایت قرار دهید. هرچه این راه های ارتباطی بیشتر باشد حس اطمینان بیشتری در مخاطب ایجاد خواهد کرد. برای مثال شماره تلفن ثابت، شماره موبایل، آدرس پستی، ایمیل، انواع شبکه های اجتماعی و اگر محلی برای مراجعه حضوری دارید نقشه آن محل را نیز قرار دهید.

 

شبکه-های-اجتماعی

 

شبکه های اجتماعی

با توجه به محبوبیت شبکه های اجتماعی به خصوص در بین جوانان که استفاده کنندگان اصلی اینترنت و فضای وب هستند، حتما باید حضوری فعال در این عرصه داشته باشید تا بتوانید مخاطبان بیشتری جذب کنید. هر شبکه اجتماعی امکانی خاص به شما میدهد و بهترین کار این است که در نهایت همه ی مخاطبان خود را به وب سایت خود دعوت کنید و با انواع ترفندها آنها را به بازدید از وب سایت تشویق نمایید. که البته ما می توانیم به شما در راه اندازی شبکه های اجتماعی و مدیریت آنها کمک کنیم.

تعامل با مخاطب

یکی از کارهایی که جذابیت، بازدید و البته رتبه و سئوی وب سایت شما را افزایش میدهد داشتن بخشی تحت عنوان نظرات یا پرسش و پاسخ است. اگر مخاطب احساس کند که دیده می شود و هرآنچه بگوید توسط شما شنیده خواهد شد، حتما به مخاطب وفادار شما تبدیل خواهد شد. این سوال و جواب ها می تواند شامل راهنمایی هایی در زمینه ی چگونگی فراگیری آن هنر، نقد اثر هنری و... باشد.

عوامل شکست

به شما برای این تصمیم جسورانه و البته زیرکانه برای داشتن وب سایت تبریک میگوییم اما بهتر است همین ابتدای کار آفت ها و عوامل شکست کار خود را نیز بشناسید تا بتوانید با شروعی قدرتمند و بی نقص مانع از بروز چنین مشکلاتی شوید.

یکی از عوامل شکست در این راه عدم بروزرسانی محتوا، ظاهر و تکنولوژی وب سایت است. مطالب قدیمی که دیگر جذابیت و کارایی برای مخاطب ندارند، ظاهری که بوی کهنگی میدهد و تکنولوژی تاریخ گذشته از عواملی است که سبب دفع مخاطب خواهند شد.

از عوامل دیگر بهینه نبودن وب سایت به ویژه تصاویر آن است که سبب کند شدن وب سایت و پایین آمدن سرعت لود آن میشود. خودتان را جای مخاطب بگذارید. ببینید چقدر ناخوشایند است که وارد وب سایتی شوید که نصف تصاویر آن یا باز نمی شوند و یا چند دقیقه باید منتظر بمانید تا بتوانید آنها را ببینید. شاید در بسیاری از کارها چند دقیقه زمان زیادی نباشد اما اینجا کاملا برعکس است. نه تنها دقیقه، بلکه ثانیه ها هم تاثیر گذار و سرنوشت ساز هستند.

گاهی اوقات به دلیل هنری بودن وب سایت تصور می شود پخش خودکار موسیقی در آن کار جذابیست، درصورتیکه از نظر مخاطب مساله ی  آزار دهنده ای است و با کلیک روی ضربدر قرمز معروف، وب سایت شما را به سرعت نور ترک خواهند کرد.

نداشتن تیم پشتیبان می تواند آسیب جدی به وب سایت شما وارد کند. سایت شما نیاز به تیمی دارد که به محض بروز خطا اقدام به رفع آن نماید و اگر نیاز به تغییراتی داشت و یا قصد افزودن بخش جدیدی به آن داشتید، بتواند در زودترین زمان ممکن این کار را برای شما انجام دهد که تیم وبینه با داشتن تیمی مجرب همواره آماده ی خدمت رسانی به مشتریان محترم است.
 

بنر آبی رنگ نمایش شماره تلفن و مشاوره

 


    ahmad
    ممنون بسیار کاربردی و مفید بود :)


    مطالبی که به شما پیشنهاد میشود
    عضویت در خبرنامه
    صرفا جهت اطلاع رسانی و مقالات جدید