نرم افزار ابری آری یا خیر ؟

انتخاب نوع ارایه خدمت محصول نرم افزار تحت وب به صورت ابری یا یکبار خرید و نصب روی مشتری برای ما دارای یکسری تجربیات بوده است که در مقاله تصمیم داریم آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

این موضوع برای ما یک چالش بود که بازار نرم افزارهای ابری یا پلتفرم ها بکر است اما واقعا چالش های آن چیست ؟ قطعا می دانید که نرم افزارهای ابری کاربران زیادی دارند و آنها به دلیل این موضوع باید زیرساخت های قوی ایجاد کنند مخصوصا در بخش نرم افزاری از طرفی هر نرم افزاری هم یک عمری دارد .

شاید در جریان باشید که نرم افزارهای ابری زیادی در گذشته بودند که امروز به دلیل عدم توان توسعه نرم افزاری به دلیل مشکلات مالی یا وجود یک رقیب قدرتمندتر توان از برندی که میشناختید گرفته است چیزی شبیه به سایت fax.ir ! و این موضوع در دنیای کسب و کار غیرقابل انکار است اما سرنوشت مشتریان و کاربران آنها چه میشود ؟ قطعا همانطور که در هنگام عضویت و شروع استفاده از پلتفرم ابری قوانین آن را پذیرفته اند هر روز ممکن است که آن کسب و کار به دلایلی متوقف شود .

 

saas

 

در ایران عمده نرم افزارهای که به صورت ابری اجرا میشود شامل CRM ها یا نرم افزارهای ارتباط با مشتریان یا امور مالی یا سرویس های سایت ساز یا فروشگاه ساز و .. هستند که به دلیل اینکه صاحب کسب و کار دسترسی به اصل نرم افزار ندارد خود مشکلی بزرگ محسوب میشود و بسیار از مشتریان مهم به دلیل این قضیه از امکانات و مزیت های ابری چشم پوشی کرده اند از طرفی حجم زیادی از کاربران در سطح معمولی باقی می ماند و این خود یک چالش برای کسب و کار ابری هم می باشد که فروش خود را از دست میدهد . البته به نوع پلتفرم و سطح اهمیت اطلاعات هم دارد .

از نگاه تولید کننده نرم افزار یک حقیقت وجود دارد هنگامی که نرم افزار در اختیار مشتری قرار میگیرد اطمینان خاطری بزرگ برای او ایجاد میشود و حس مالکیت برای او ضروری است در صورتی که در نرم افزارهای ابری همانند یک مستاجر است .

جالب است بدانید که با اینکه بیش از 30 سال از عمر برخی از نرم افزارهای لوکال و تحت DOS میگذرد اما همچنان مورد استفاده قرار میگیرند این یک مزیت بزرگ است که حتی بعد از 30 سال آن نرم افزار به قوت خود استوار است آیا با وجود تهدید های مثل وجود رقیب قدرتمند تر یا نبود بودجه کافی جهت توسعه نسخه های جدیدتر یا تامین هزینه های سرسام آور سرور و میزبانی عظیم مشابهه این اتفاق در ابری رخ میدهد ؟ قطعا خیر . پس از نگاه تولید کننده نرم افزار هزینه های بسیار کمتری در نسخه غیرابری یا Self Host وجود دارد البته طرف صحبت من به اهمیت نرم افزاری است که در اختیار مشتری است حال به صورت تحت وب یا ویندوزی یا موبایلی و... موضوع مطلب خرید یکبار و استفاده همیشگی است . 

هرچند به آینده باید خوش بین بود و تکنولوژی همیشه نوآوری داشته است لذا از نظر تولید کننده های نرم افزاری کوچک تا متوسط تامین هزینه های آن در دراز مدت توجیه ندارد این موضوع حتی در گوگل هم با وجود هزاران استارتاپ بسیار با ارزش نیز با ختم فعالیت آنها به پایان رسید.

در نهایت همه چیز را پول تعیین میکند . فعالیت یا عدم ادامه ....

مهمان

ممنون صادقانه بود