امکانات طراحی سایت فروشگاهی/ویژگیهای یک سایت فروشگاهی خوب
امکانات طراحی سایت فروشگاهی چیست؟ یا ویژگی های یک سایت فروشگاهی خوب چیست؟ اینها سوالاتی است که هنگام اقدام به طراحی سایت فروشگاهی و فروشگاه اینترنتی خود میکنید برای شما پیش میآید. تا اگر خودتان تصمیم به طراحی سایتتان دارید، در آن لحاظ کنید و یا اگر به تیم طراحی سایت سپردهاید هم آن ها را به طراح سایت گوشزد کنید. بنابراین اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید یا قصد ساخت یک فروشگاه اینترنتی را دارید این مقاله تمامی آنچه باید در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود مورد توجه قرار دهید را بیان میکند. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید!
لیست امکانات سایت فروشگاهی موفق
1.قابلیت نمایش در تمام دستگاهها
کاربران برای ورود به سایت شما ممکن است از ابزارهای مختلفی مثل کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و موبایل استفاده کنند. در نتیجه طراحی اختصاصی وبسایت برای فروشگاه شما باید به گونه ای باشد که قابلیت نمایش در تمامی این ابزارها را داشته باشد. به این منظور لازم است از طراحی قالب به صورت رسپانسیو استفاده کنید. در چنین حالتی کاربر میتواند سایت شما را به همان شکلی که در کامپیوتر مشاهده میکند در صفحه موبایل نیز مشاهده کند.
2. منوی دقیق و ساده
دسته بندی درست و دقیق محصولات از مهم ترین نکاتی است که باید در فروشگاه اینترنتی خود مورد توجه قرار دهید. دسته بندی ها نباید بسیار کلی یا جزئی باشند و از طرفی هر محصول باید در دسته بندی خاص خودش قرار بگیرد. با این شیوه مشتری بسیار ساده و سریع محصولات سبد خرید خود را انتخاب میکند. منوی سایت شما همچنین نقش بسیار مهمی در زمینه ی سئوی سایت ایفا میکند. در نتیجه اگر سایت شما از سئوی خوبی برخوردار باشد در صورت سرچ کالای مورد نظر برای خرید در موتور جستجوگر گوگل سایت شما در رتبه های بالاتر قرار میگیرد و امکان خرید کاربر از سایت شما افزایش میباید.
3. سادگی در عین جذابیت
ویژگیهای ظاهری سایت تاثیر بسیار بالایی بر جذب مشتری دارد. جلوه های بصری میتواند بر تصمیم گیری مشتری بسیار موثر واقع شود. البته سایت باید در عین جذابیت ساده باشد. یعنی در عین جذابیت های بصری امکان دسترسی آسان به تمام بخش های سایت برای کاربر فراهم باشد و پیچیدگی سایت کاربر را گیج نکند زیرا مشکل دسترسی او را از خرید در سایت شما منصرف میکند.
4.امکان جستجو
امکان جستجو درهر سایتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا امکان جستجو آسان دسترسی کاربر را به خدمات و محصولات ارائه شده توسط شما آسان میکند. توجه داشته باشید در هر صفحه از سایت شما آیکون امکان جستو باید در بالای صفحه و در جایی در دسترس کاربر قرار بگیرد.
5.هزینه حمل و نقل
هزینه ی حمل و نقل آیتم بسیار مهمی ست که اگر به درستی مدیریت نشود میتواند آسیب جدی و بزرگی به فروش شما وارد کند. تحقیقات و تجربیات نشان میدهد حتی زمانی که مشتری سبد خرید خودرا تکمیل کرده و وارد مرحله تایید نهایی شده است اگر مبلغ هزینه حمل و نقل بیشتر از مقدار هزینه ی مورد انتظار او باشد به کلی از خرید منصرف میشود. با این تفاسیر بهتر است هزینهی حمل و نقل ارزان و یا رایگان را حتما در دستور کار خود قرار دهید. یکی از استراتژی هایی که در این مواقع مورد استفاده قرار میگیرد استراتژی زیر است:
کاربر به ازای خرید بیش از حداقل مقدار مشخصی هزینه ی حمل و نقل پرداخت نخواهد کرد. تحقیقات نشان میدهد مشتریان حاضرند به خرید خود اضافه کنند تا در مقابل از هزینه حمل و نقل آن ها کاسته شود.
طبق تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه UPS، 81 درصد خریداران آنلاین معتقد بوده اند که مهم ترین و بزرگترین ویژگی یک فروشگاه الکترونیکی امکان حمل و نقل رایگان برای مشتری است. هم چنین در ادامه مشتریان تقاضا داشتند در هنگام پرداخت وجه کالا هزینه حمل و نقل به طوردقیق مشخص شود.
6. توضیح دقیق درباره محصول
یکی از بخش های مهم و حیاتی در هرفروشگاه اینترنتی امکان دسترسی مشتری به توضیح دقیق و کافی در خصوص هر محصول مشخص است. مطمئن باشید در صورتی که اطلاعات شما در خصوص محصول موردنظر کاربر کافی نباشد یا خیلی کلی به نظر برسد کاربر شما سایت را ترک کرده و ترجیح میدهد از فروشگاه اینترنتی دیگری خرید خودرا انجام دهد. اطلاعاتی نظیر وزن محصول، سایز محصول، قیمت محصول، رنگ محصول و ... باید متناسب با نوع محصول ارائه شود و در اختیار مشتری قرار بگیرد.
امکان چت زنده از دیگر ابزاری ست که میتوانید در اختیار کاربر قرار دهید. درصورتی که کابر هرگونه سوالی نسبت به محصول و ویژگی های آن یا نحوه ی ارسال آن داشته باشد از طریق چت آنلاین با بخش فروش پاسخ خود را به سرعت خواهد یافت. چنین ابزاری به شدت مورد استقبال کاربران شما قرار خواهد گرفت.
7. تصویر محصول
قرار دادن تصویر محصول در کنار توضیحات آن گزینه ای بسیار ضروری است. کاربران بدون تصویر محصول در اکثر موارد اقدام به خرید نمیکنند. تصویر مورد نظر باید از کیفیت کافی برخوردار بوده و ترجیحا تصویربرداری از ابعاد مختلفی صورت گیرد تا تصویر به طور کامل توسط کاربر قابل مشاهده باشد.
تصاویر مورد استفاده شما در عین اینکه از کیفیت بالایی برخوردارند باید کم حجم باشند تا دسترسی سریع کاربر به سایت را با شکل مواجه نکنند.
8.امکان تخفیف و هدیه
با قرار دادن امکان تخفیف در سایت در قالب تخفیف های گروهی و مدت دار میتوانید مشتریان بیشتری را به سایت جذب کنید. برای مثال این امکان را در اختیار کاربر قرار دهید تا درصورت خرید بیش از حداقل مبلغ مشخص شده از امکان تخفیف مبلغی یا درصدی برخوردار شود.
تخفیفات ویژه یا فصلی مورد توجه و استقبال بسیار خریداران قرار خواهد گرفت. این تخفیفات را در صفحه اصلی و در جایی قرار دهید که توجه مشتری را به خود جلب کند.
گاهی مشتری شما به قصد خرید محصولی دیگر وارد سایت شما میشود اما در ابتدا اقدام به خرید محصولی میکند که شامل تخیف ویژه شده است.
هدیه یکی دیگر از آپشن هایی ست که میتوانید در اختیار مشتری قرار دهید. برای مثال در صورتی که مشتری بیش از 5 قلم از یک دسته محصول مشخص خریداری کند یک قلم از آنها به عنوان هدیه و بدون نیاز به پرداخت برای او ارسال میگردد.
هم چنین میتوانید این امکان را برای مشتری در نظر بگیرد که درصورتی مجموع مبلغ پرداختی او از میزان مشخصی بیشتر باشد از امکان ارسال رایگان محصول برخوردار شود.
9. محبوب ترین محصولات
با گذشت زمان میتوانید محصولاتی که از محبوبیت بیشتری برخوردارند را شناسایی کرده و آن ها را در موقعیتی که با ورود کاربر به صفحه اصلی به خوبی قابل مشاهده باشد قرار دهید.
هم چنین میتوانید صفحه ای جداگانه با نام پرفروش ترین ها یا با عنوان دلخواهتان طراحی کنید و محصولات پر فروشتان را در این صفحه با کاربرانتان به اشتراک بگذارید.
10.سبد خرید، فرم ورود و فرم جستجو
این سه فرم در سایت شما از اهیت بالایی برخوردارند. برای انتخاب آیکون و امکانات این فرم ها خلاقیت کافی به خرج دهید. در عین حال توجه داشته باشید که باید دسترسی آسان کاربر را به فرم های ذکر شده در الویت کارتان قرار دهید.
هر مشتری برای درخواست سفارش باید در بخش عضویت ثبت نام کرده و در انتها با نام کاربری و رمز عبور خود از طریق پنل ورود وارد شود. امکان دسترسی کاربر به تاریخچه سفارشات خود امکان خوبی ست که میتواند در اختیار وی قرار بگیرد.
توجه کنید فرایند خرید تا درگاه پرداخت نباید بیش از سه صفحه به طول بی انجامد.
11.شماره تماس و پاسخگویی 24 ساعته
از دیگر اصولی که در هر فروشگاه اینترنتی باید مورد توجه قرار بگیرد امکان پاسخگویی 24 ساعته به مشتری ست. شماره تماس برای ارتباط با بخش پشتیبانی باید در تمام صفحات در حاشیه قرار گرفته و کاربر در هر مرحله بتواند مشکل یا سوال به وجود آمده را به سادگی و در یک تماس با پشتیبانان فروشگاه اینترنتی شما برطرف کند.
12. رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی در دنیای امروز نقش بسیار مهمی ایفا میکنند. فروشگاه اینترنتی شما با حضور در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، کانال تلگرام و ... بیشتر دیده میشود و بسیاری از کاربران از طریق همین شبکه ها به سایت شما ورود پیدا میکنند.
13.قوانین روشن بازگشت محصول
بحث بازگشت محصول در فروشگاه های اینترنتی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست؛ در چنین شرایطی با توجه به اینکه کاربر در فضای مجازی سفارش خودرا ثبت میکند و امکان بازگشت محصول بیش از زمانی ست که کاربر به شکل حضوری خرید خودرا انجام میدهد باید این امکان پیش بینی شود که در صورتی که محصول مورد نظر به دلایلی مشخص مورد قبول خریدار واقع نشد امکان بازگشت کالا از سوی خریدار وجود داشته باشد. قوانین مربوط به بازگشت محصول باید به طور واضح و روشن مشخص شده و در قسمت جداگانه ای از سایت قرار داده شود.
14.امکان مقایسه و فیلتر
امکان مقایسه محصولات بر اساس فیلتر های مشخص شده توسط مشتری از جمله آپشن های جذاب و کاربردی ست که میتواند در اختیار مشتری قرار بگیرد. هم چنین امکان فیلتر کردن محصولات بر اساس انتخاب مشتری میتواند انتخاب های بیشتری را منجر به خرید کند. برای مثال فیلتر بر اساس قیمت از جمله امکاناتی ست که مورد استفاده و استقبال بسیار مشتریان قرار میگیرد.
15.امکانات جانبی
امکانات جانبی نظیر کادو پیچ کردن محصول یا قرار دادن کارت تبریک در آن از آپشن هایی ست که میتوانید در اختیار کاربران قرار دهید. کمتر فروشگاه هایی از این امکان برخوردارند پس با این آپشن میتوانید مزیت رقابتی نسبت به سایر فروشگاه های اینترنتی ایجاد کنید.
16.پنل مدیریت
پنل مدیریت یکی از بخش هاییست که باید با طراحی مناسب امکان مدیریت صحیح و آسان فرشگاه را برای مدیریت به همراه بیاورد.
از جمله قابلیت هایی که باید در این پنل قرار داده شود:
قابلیت تعریف روش های حمل و نقل( در این قسمت مدیریت مشخص میکند از کدام روش های حمل و نقل پستی و یا حمل با پیک استفاده شود.)
آخرین سفارشات باید در این پنل قابل دسترسی و مشاهده باشند.
مشاهده گزارشات کامل مربوط به فروش در چند ماه گذشته و هفته های اخیر
امکان فعال و غیر فعال کردن موجودی یک کالا
قابلیت دسترسی به نظرات کاربران و رد یا تایید آن ها
قابلیت دسترسی چندین مدیر به پنل مدیریت با کاربری های جداگانه برای دسترسی به بخش های مختلف
قابلیت تعریف روش های پرداخت(پرداخت اینترنتی یا پرداخت درب منزل)
17.کنترل رفتار کاربر و سبد خرید رها شده
با بررسی رفتار کاربرانی که تا بخشی از مسیر خرید را طی میکنند و در مرحله ای از خرید سبد خرید را رها میکنند به شما کمک میکند تا مشکلات کاربران را در سایت مشاهده کنید و پس از بررسی آن را رفع کنید. بررسی رفتار کاربر در هر صنعت و کسب و کاری به شما کمک میکند تا نتایج قابل قبولی به مشتری ارائه کنید. هم چنین پس از طراحی سایت از چند نفر از دوستان خود بخواهید در سایت گشتی بزنند و نظر بی طرفانه ی خود را نسبت به آن بیان کنند.
و چند نکته دیگر:
استفاده از رنگ های مناسب و جذاب در طراحی سایت
قیمت های مناسب و مشتری پسند
حفظ مشتریان و اهمیت دادن به آنها
استفاده از لوگوی مناسب برای اعتماد دهی به کارکنان
نوشتن نقد تخصصی برای هر محصول
بررسی دلایل موفقیت سایت هایی همچون دیجی کالا
با رعایت نکات ذکر شده در طراحی وبسایت فروشگاه اینترنتی تان میتوانید فروشتان را به میزان قبل توجهی نسب به رقبا افزایش دهید و در حوزه ی فروش اینترنتی از مزیت رقابتی بهره مند شوید.