3 تفاوت کلیدی وب سایت و وب اپلیکیشن
چه تفاوتی میان وب سایت (website) و وب اپ (web app) وجود دارد؟ اگر جستجویی در گوگل یا ویکی پدیا داشته باشید خواهید دید تعریف های ارائه شده تقریبا مشابه هستند و تفاوت چندانی با هم ندارند.
برای کار کردن با هردو اینها نیاز به اینترنت دارید و از طریق مرورگر خود به آنها دسترسی خواهید داشت. هر دو از زبان برنامه نویسی مشابهی در بک اند (back end) و فرانت اند (front end) استفاده می کنند و ... .
بیایید در این مورد کمی بحث کنیم و جزئیات بیشتری را به چالش بکشیم تا متوجه شویم کدام یک از این دو با اهداف شما متناسب تر است.
اطلاع رسانی یا تعامل
مهمترین نکته ی تفاوت وب سایت و وب اپلیکیشن در تعامل است. وب سایت به طور معمول ماهیتی اطلاع رسان دارد. ب عنوان مثال وبلاگ یا وب سایت خبری محبوب خود را درنظر بگیرید. این وب سایت محتوایی متنی و بصری برای شما تولید می کند که شما به عنوان کاربر می توانید آن را بخوانید اما نمی توانید به هیچ روشی روی آن تاثیری بگذارید.
در مورد وب اپلیکیشن، همانطور که کاربر قادر به خواندن مطالب و اطلاعات می باشد، می تواند اطلاعات را در صفحه تغییر دهد و یا آن را جا به جا و دستکاری نماید. تعامل در این حالت می تواند به روش های مختلفی شکل بگیرد مانند ارسال یک فرم و دریافت پاسخ، گفتگوی آنلاین، چیزهایی جهت دانلود و یا پرداخت الکترونیک و غیره.
به منظور نشان دادن تعامل وب اپلیکیشن، یک اپلیکیشن بانکداری آنلاین را به عنوان نمونه انتخاب کنید. این اپلیکیشن معاملات را بر اساس اطلاعات ورودی مشتری انجام می دهد. چنین عملکرد مشابهی را می توان در وب سایت های شبکه های اجتماعی یا در فروشگاه های خرده فروشی آنلاین یافت؛ جایی که کاربرها می توانند به کاتالوگ سری بزنند و خریدهای خود را انتخاب کنند. وب اپلیکیشن کاربران را توسط بلاگ، پلتفرم های چت، تولید محتوا بر مبنای ترجیحات کاربر و امکان انتشار نامحدود محتوا، صرف نظر از اپلیکیشن های کوچک جدایی ناپذیر و درونی آنها که برای سرگرمی کاربران است به هم وصل میکند. مانند جیمیل و فیسبوک.
همان طور که قبلا گفتیم امروزه به ندرت وب سایت هایی پیدا می شوند که هیچ یک از عناصر تعاملی بودن را نداشته باشند. وب سایت های مدرن به شکل هستند که شامل برخی از ویژگی های کوچک وب اپلیکیشن ها می باشند. برای مثال وب سایت یک رستوران که ممکن است از ویجت نقشه ی گوگل برای نشان دادن مسیرهای رسیدن به رستوران استفاده کند. در چنین وب سایت هایی اگر چه میان محتوای اطلاعاتی و تعاملی تعادلی برقرار است اما تاکید بیشتر بر همان ویژگی اطلاعاتی آن می باشد مانند ویکی پدیا و خبرگزاری سی ان ان.
یک وب سایت معمولی شامل عناصر تعاملی کمتر و محتوای آگاهی دهنده ی بیشتری است که هدف این محتوا این است که بیشتر وقت کاربر صرف دیدن، خواندن و شنیدن وب سایت شود. وب اپلیکیشن ها چنین هدفی ندارند زیرا مهم ترین عملکرد آن ها تعامل است.
احراز هویت در وب اپلیکیشن و وب سایت
فرایند احراز هویت شامل وارد کردن ورود کاربر و رمز عبور برای دسترسی به سیستم است. این فرایند در ساختار هر وب سایتی که به اطلاعات شخصی نیاز دارند یک ضرورت می باشد. حساب های کاربری باید امن باشند تا در کاربر اطمینان ایجاد کنند که امکان هیچگونه دسترسی غیر مجاز و فاش شدن اطلاعات مهم و حساس آنها وجود ندارد.
در وب سایت های اطلاعاتی احراز هویت اجباری نیست. ثبت نام را می توانید به عنوان گزینه ای انتخابی درنظر بگیرید. اما گزینه ای که امکانات بیشتری را به ثبت نام شدگان نسبت به ثبت نام نشدگان می دهد. به عنوان مثال شما میتوانید وارد سایت خبری BBC شوید و اخبار و نظرات را ببینید اما برای ثبت نظر باید یک نام کاربری برای خود داشته باشید. این یکی از همان امکانات بیشتری است که باید برای داشتنش ثبت نام کرده باشید.
اما وب اپلیکیشن ها به احراز هویت نیاز دارند زیرا محدوده ی وسیع تری از امکانات را نسبت به وب سایت به کاربر پیشنهاد و ارائه می دهند. تصور کنید یک حساب کاربری در فیسبوک ایجاد کرده اید. اگر تعداد کاراکترهای شما در تعیین رمز مناسب نباشد حتما به شما تذکر خواهد داد. اگر این تذکر را نادیده بگیرید و تغییری در رمز خود ایجاد نکنید احتمال دزدیده شدن اطلاعات و در معرض خطر قرار گرفتن شما بیشتر خواهد بود. حتی ممکن است منجر به ارسال ایمیل های نامربوط از حساب شما به سایر کاربران توسط هکرها شود.
احراز هویت در وب سایت می تواند لازم باشد اما در وب اپلیکیشن هم لازم است و هم ضروری؛ آن هم به دلیل تهدیدهای امنیتی. بنابراین زمانی که صحبت از وب اپ باشد خطرات احتمالی باید توسط توسعه دهندگان موردبحث قرار گیرد.
یکپارچگی و ادغام در وب اپلیکیشن و وب سایت
یکپارچگی به معنای یکی کردن و ادغام اجزای مختلف به منظور ایجاد سیستمی جامع می باشد. هم وب سایت و هم وب اپ امکان ترکیب شدن با سایر نرم افزارها مانند CRM ، ERP و ... را دارند. با این وجود، یکپارچگی و ادغام برای وب اپ ها متداول تر است زیرا عملکرد پیچیده ی آنها، معمولا به تعامل با سیستم های بیشتری نیاز دارد.
به عنوان مثال ترکیب وب اپلیکیشن یک کسب و کار مانند فروشگاه اینترنتی با سیستم مدیریت مشتری یا همان CRM .CRM با جمع آوری اطلاعات تمام مشتریان، یک دسترسی بدون دردسر برای کارمندان فراهم میکند. این یکپارچگی به طور خودکار این امکان را فراهم می کند تا تمام اطلاعات مشتریان اعم از نیازها، بازخوردها، ارتباطات آنها و... جمع آوری و دسته بندی شود. بنابراین امکان مطالعه ی رفتار مشتری، عادت های خریدشان و همچنین پاسخ سریع به مطالبات آنها را ایجاد خواهد کرد.
اگر چه وب سایت هم می تواند چنین اتصال و یکپارچگی با CRM داشته باشد اما این امکان در وب سایت بیشتر یک ویژگی و انتخاب به حساب می آید تا اینکه مانند وب اپلیکیشن یک بخش جدا نشدنی از عملکرد هسته و بخش اصلی آن باشد.
شما به چه کسی نیاز دارید؟ توسعه دهنده ی وب یا توسعه دهنده ی وب اپلیکیشن؟
برای انتخاب بین توسعه دهنده ی وب سایت و وب اپ، لازم است مواردی مانند اهداف کسب و کارتان، محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید، مشتریان، چشم انداز ها و... را مدنظر قرار دهید. اطمینان حاصل کنید کارشناسی که استخدام می کنید مهارت و صلاحیت کافی را برای انجام تمام خواسته های آنلاین شما دارد.
پس خلاصه همه ی چیزهایی که گفتیم این است:
اگر قرار است حضورتان در دنیای وب جنبه ی اطلاع رسانی داشته باشد پس بهتر است وب سایت را به وب اپ ترجیح دهید چون اصلا ماهیت وب سایت اطلاع رسانی است اما اگر به محیطی نیاز دارید که به تعامل با مشتری و افزودن برخی عملکردها نیاز دارد باید وب اپلیکیشن را را انتخاب کنید زیرا این امکان را به کاربر می دهد تا برخی از اعمال را انجام دهد. مانند سفارش آنلاین، امکان اتصال و ادغام با سیستم های مختلف دیگر و امنیت بالا.