8 نکته کلیدی در تولید محتوای شبکه های اجتماعی
همه ی ما می دانیم که شبکه های اجتماعی نقش زیادی در به نتیجه رسیدن بازاریابی شما دارند. کاربران این شبکه ها در سال 2017 به 2.8 میلیارد نفر رسیده است که این خود نشان دهنده ی میزان اهمیت آن در کسب و کار شماست. اما به یاد داشته باشید صِرف حضور داشتن در این شبکه ها کاری از پیش نمی برد. بلکه باید حضوری فعال داشته باشید و این کار را به درستی انجام دهید. هدف شبکه اجتماعی در وهله اول به اشتراک گذاری و ایجاد ارتباط با مخاطبان است، نه فروش محصول. کانال ها در شبکه های اجتماعی امکان مکالمه با مخاطب و دادن پیام صحیح به آن ها را برای شما فراهم می کنند.
تمرکز شما باید بر روی به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط و مفید و اعتمادسازی باشد. در این مقاله چند روش اثبات شده و قابل اجرا برای تولید محتوای مناسب در شبکه های اجتماعی مطرح می کنیم.
1. ننویسید،نشان دهید.
عکس ها بیشتر از متن یا لینک ها طرفدار دارند، بیشتر از آن ها به اشتراک گذاشته می شوند و نظرات بیشتری راجع به آن ها می دهند. افراد علاقه ی چندانی به خواندن متن در شبکه های اجتماعی ندارند بنابراین تصاویر، پیام شما را با سرعت بیشتری انتقال وانتشار می دهند.
خلاق باشید. اگر خود برای طراحی مطالب شبکه های اجتماعی تان دست به کار شده اید، سعی کنید همیشه عکس تان دارای فضای خالی باشد. به زبان ساده، شلوغ و درهم نباشد. وجود فضاهای خالی طراحی شما را زیباتر، خواناتر و مناسب تر می کند.
محتوای دیداری نسبت به سایر محتواها شانس بیشتری برای اشتراک گذاری دارد.
2. با بالاترین کیفیت عکاسی کنید.
کیفیت گرافیک شما درواقع نماینده ی برند شماست. هرگز از عکس های بی کیفیت استفاده نکنید. برای داشتن عکس های باکیفیت تنها دو راه دارید.یا خودتان دست به کار شوید و با دوربین عکاسی سراغ سوژه ها بروید و یا از عکس های دیگران استفاده کنید. نه! اشتباه نکنید. شما این اجازه را ندارید از هر جایی و هرعکسی که خواستید، کپی کنید. چرا؟ ساده است. به دلیل قانون کپی رایت! اما وب سایت های بسیاری هستند که این اجازه را به شما داده اند و عکس ها را رایگان در اختیار شما قرار می دهند. مانند canva,pixabay و غیره. از همین حالا شروع کنید و برند خود را با تصاویر زیبا معرفی کنید.
3. با تبدیل محتوای پرطرفدار از نوشته به تصویر، آن را دوباره زنده کنید.
اینفوگرافی همان به تصویر کشیدن اطلاعات است. هنگامی که از تصاویر، نمودارها، نقشه و سایر عناصر بصری در انتقال پیام استفاده می کنیم، درواقع از اینفوگرافی یا "اطلاع نگاشت" استفاده کرده ایم.
میزان محبوبیت و به اشتراگ گذاری اینفوگرافی ها سه برابر بیشتر از هر نوع روش بصری دیگر است. هر برندی برای اطلاع رسانی به شیوه های جذاب باید از اینفوگرافی استفاده کند. آنچه گوگل ترند نشان می دهد علاقه ی مردم به اینفوگرافی هاست. هنگام طراحی اینفوگرافی خلاقیت به خرج دهید و از رنگ ها، جدول ها و گرافیک استفاده کنید.
تا به حال مقاله ای داشتید که با وجود گذشتن زمان زیادی از انتشار آن، همچنان بین افراد محبوبیت داشته باشد؟ چنین مقالاتی را می توانید به کمک اینفوگرافی مجددا به چرخه ی حیات بازگردانید و از طریق شبکه های اجتماعی انتشار دهید. برای این کار هم می توانید از ابزارهای آنلاین استفاده کنید و هم از یک گرافیست ماهر کمک بخواهید.
4. نظرات و عقاید مشتریان را به اشتراک بگذارید.
هیچ چیز بهتر از نیست که داستان موفقیت شما از زبان مشتریان راضی شنیده شود. اکثر مردم قبل از خرید نظرات مشتریان قبلی را بررسی و با اعتماد به آن ها خرید می کنند. فکر خوبیست اگر نظر مشتریان و رضایتمندی آنان را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. 88% مصرف کنندگان، به نظرات آنلاین درست به اندازه ی توصیه های خصوصی و شخصی اعتماد دارند. پس از مشتریان رضایتمند خود بخواهید میزان رضایت خود را در کانال ها و صفحات شما در شبکه های اجتماعی بیان کنند. و یا کمپین یا پویش هایی راه بیندازید و در ان از مردم بخواهید تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
5. از پینترست کمک بخواهید.
می توانید از پینترست برای آگاهی از جدیدترین گرایش ها در دنیای اینفوگرافی، عکس،ویدیو و... کمک بگیرید. در پینترست خواهید فهمید چه محتوایی در حال حاضر پرطرفدار و مناسب است.
6. تگ کنید.
وقتی از نقل قول جالب افراد دیگر در پست های خود استفاده می کنید، آنها را تگ کنید. می توانید تصاویر جذابی با کمک ابزارهایی مانند فتوشاپ طراحی و این افراد را در آنها تگ کنید. آنها حتما قدردانی خواهند کرد!
7. از ایمیل تان بهتر استفاده کنید.
آیا فکر می کنید ایمیل و رسانه های اجتماعی کانال های رقابتی بازاریابی هستند؟ درواقع این دو دست در دست یکدیگر و با هم قدم بر می دارند. نشان رسانه های اجتماعی را در خبرنامه ی ایمیل خود قرار دهید. از مشترکین خود بخواهید مطالب شما را به اشتراک بگذارند. ایمیلی که در آن لوگوی اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی نیز باشد نرخ کلیک را 158% افزایش می دهد.
8. هشتگ یادتان نرود.
هشتگ ها عنصر محبوب و البته مهم در رسانه های اجتماعی هستند. آنها به پیدا کردن محتوای مورد نظر شما کمک می کنند و اجازه می دهند با سایر کاربران ارتباط برقرار کنید. اما:
- از هشتگ های طولانی استفاده نکنید.
- هشتگ ها مرتبط با موضوع و تصویر باشند.
- در استفاده از هشتگ زیاده روی نکنید.
- از فاصله در بین هشتگ ها استفاده نکنید.
همانطور که دیدید و می دانید طراحی سایت یکی از گام ها در رسیدن به موفقیت در کسب و کارتان است. گام دیگر حضور فعال داشتن در شبکه های اجتماعی می باشد. که البته وبینه در تمام مسیر همگام و همراه شما خواهد بود.