انواع سایت را بیشتربشناسیم/انواع وب سایت کدامند؟

انواع وب سایت امروزه در حوزه های مختلف با اهداف متفاوت در حال فعالیت هستند. به طوری که در حال حاضر چندین میلیون سایت آنلاین وجود دارد و هر روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که هر کدام از این سایت‌ها اهداف منحصر به خود را دارند و مخاطبین و کاربران مختص به خود را دارند. انواع وب سایت از وبلاگ‌های ساده که اطلاعات و محتوا به اشتراک می‌گذارند، بگیر تا فروشگاه‌های بزرگ و پربازدیدی مانند دیجی کالا محصولات مختلف و متنوعی می‌فروشند. لذا گزینه‌های زیادی برای طراحی سایت و ساخت سایت وجود دارد. اما شما باید به طور کامل با انواع آن آشنا باشید تا بتوانید بهترین انتخاب متناسب با اهداف خود را انجام دهید.

در این مقاله ما چندین نوع سایت را با ویژگی‌ها و اهدافشان مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با دید بازتری به طراحی و ساخت انواع سایت مشغول شوید.

دسته بندی انواع وب سایت چگونه است؟

هر سایتی به صورت اختصاصی و منحصر به یک برند و کسب و کار طراحی می‌شود، با این وجود هر گروهی از انواع سایت‌ها زیرمجموعه‌ای از یک دسته بزرگتر قرار دارند. به این معنا که از نظر موارد مختلف مانند کاربری، هدف و یا نوع محتوا این سایت زیرمجموعه یک دسته بزرگتر است.

وب سایت‌ها را براساس معیارهای مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد که به شرح زیر هستند:

  1. دسته بندی انواع سایت از نظر محتوا
  2. دسته بندی انواع سایت از نظر کاربرد
  3. دسته بندی از نظر انواع طراحی سایت

البته قبل از بیان این دسته بندی، سایتها براساس نوع کاری که انجام می‌دهند و هدفی که دارند خود به سه دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

  1. انواع سایت خدماتی: سایت‌های خدماتی همانطور که از نامشان مشخص است، سایت‌هایی هستند که یک سری خدمات را برحسب نوع کار خود به کاربر ارائه می‌دهند. این دسته شامل تعداد زیادی از سایت‌ها می‌شود و خود انواع مختلفی مانند سایت‌های ارائه خدمات حمل و نقل،‌آرایشی،‌ مشاوره‌ای،‌ خدمات مالی و...دارد. محل کسب درآمد این نوع سایت‌ها معمولا درآمد حاصل از خدمات ارائه شده به کاربر است.
  2. انواع سایت محتوا و بلاگی: سایت‌های محتوایی یا اصطلاحا بلاگی، سایت‌هایی هستند که در زمینه و حوزه مربوطه اطلاعات و محتواهای مفید برای کاربر منتشر می‌کنند. از جمله این سایت‌ها سایتها و رسانه‌های خبری هستند که به طور دائم اخبار مربوطه را به اطلاع کاربران خود می‌رسانند. منبع درآمد در این نوع سایت‌ها می‌تواند از طریق تبلیغات به شکل رپورتاژ، تبلیغات بنری و....باشد.
  3. سایت‌های فروش و ارائه محصول: منظور از این سایت‌ها همان سایت‌های فروشگاهی است که با فروش محصول خود درآمد کسب می‌کنند.
  4. انواع سایت کاربرمحور و عضویتی: منظور از سایت کاربر محور سایتهایی مانند فروم‌ها، ویکی‌پدیا یا آپارات هست که در آنها تمرکز اصلی بر تعامل با کاربر و ارائه و ویرایش و حتی نقد و بررسی محتوا توسط کاربر است. اساسا فعالیت این سایت‌ها براساس مشارکت، کامنت‌گذاری، اشتراک گذاری محتوا است. تعدادی از نمونه های این چنین سایت‌ها، سایت آپارات، شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، فروم‌های نظرسنجی و....است.
  5. و سایتهای ترکیبی: منظور از وب سایت‌های ترکیبی سایتهایی هستند که به طور مشترک در دو یا چند دسته قرار می‌گیرند. به عنوان مثال سایتی می‌تواند هم محتوا محور باشه و هم اینکه محصول و یا خدماتی را ارائه می‌دهند.

اما بریم سراغ دسته‌بندی دقیق‌تر و بیان ویژگی‌های هر کدام.

انواع طراحی سایت

دسته بندی انواع سایت از نظر محتوا

اگر بخواهیم در این دسته تنها سایت‌های محتوا محور را قرار دهیم؛ زیرمجموعه‌های این دسته تنها رسانه‌ها، مجلات و سایت‌های خبری را شامل می‌شود. البته این سایت‌ها هم خودشان به دو دسته سایت‌های محتوا محور داینامیک و استاتیک تقسیم می‌شوند. به طور کلی در سایت استاتیک محتوا تغییر نمی‌کند و به صورت ثابت در سایت بارگذاری می‌شود. اما سایت‌های داینامیک مانند سایتهای خبری دائم محتوا در حال تغییر است. حال این تغییر می‌تواند توسط کاربر انجام شود و یا توسط ادمین سایت. اما زیرمجموعه سایت‌های محتوا محور تمامی سایتهایی می‌شود که به طریقی محتوای کاربردی برای کاربر منتشر می‌کنند و در واقع نقش آگاهی بخشی برای مخاطب را دارند. بنابراین سایتهای فروشگاهی که در کنار فروش محصول محتواهای کاربردی در همان حوزه مربوطه هم انتشار می‌دهند، هم نوعی سایت محتوا محور هستند شما می‌توانید برای آشنایی با نحوه تولید محتوا برای سایت فروشگاهی به مقاله مربوطه مراجعه کنید. بنابراین انواع سایت از نظر محتوا به دسته های زیر تقسیم می‌شود:

  • سایت خبری
  • سایت سرگرمی
  • سایت فروشگاهی
  • سایت آموزشی
  • سایت شرکتی
  • سایت‌های گردشگری
  • سایت‌های نقد و بررسی
  • و...

دسته بندی سایت از نظر کاربرد، انواع سایت از نظر کاربرد چگونه است؟

هر سایتی پیش از اینکه راه‌اندازی شود، برنامه ها و اهدافی برای آن تعیین می‌شود. در واقع کاربرد سایت همان هدف تعیین شده برای سایت است. به عنوان مثال هدف از راه‌اندازی یک سایت فروش محصول است اما هدف دیگری تنها ارائه محتوا با ارزش در حوزه مربوطه و کسب جایگاه در گوگل است. بنابراین بزرگترین دسته‌بندی انواع سایت از نظر کاربرد آنها هست و از این نظر سایت‌های متنوعی وجود دارند که به صورت زیر است:

سایت های فروشگاهی: سایتهای فروشگاهی که کاملا با آنها آشنا هستید. در اینگونه سایت‌ها محصولی برای فروش در سایت بارگذاری می‌شود. هدف از طراحی سایت فروشگاهی کسب درآمد سایت از طریق فروش محصول است.

سایت شرکتی: هدف از طراحی سایت های شرکتی  ارائه اطلاعاتی مانند سابقه فعالیت، حوزه کاری، معرفی محصولات و خدمات شرکت و همچنین اخبار و راه‌های ارتباطی یک مجموعه طراحی می‌شود.  

سایت خبری: سایت خبری سایتی برای ارائه اخبار روز کشور و شهر و منطقه است. البته ایده برای طراحی سایت خبری بسیار گسترده است. به عنوان مثال شما می‌توانید در حوزه کاری خود یک مجله خبری راه‌اندازی کنید و به صورت اختصاصی اخبار حوزه کاری خود را در سایت منتشر کنید.

سایت آموزشی: آموزش به صورت آنلاین بعد از دوره کرونا رواج بسیار بیشتری پیدا کرد. به خاطر همین رونق طراحی سایتهای آموزشی در حال حاضر چندین برابر قبل شده است. این آموزش می‌تواند شامل همه چیز باشد، از آموزش دروس مدرسه و دانشگاه تا کارهای هنری و فنی.

سایت رزرو بلیط و هتل: طراحی سایت آژانس مسافرتی یکی از رایج‌ترین سایت‌هایی است که مانند سایت‌های فروشگاهی روزبه روز بر تعداد آنها هم افزوده می‌شود. جالب است بدانید برای راه‌اندازی چنین سایتی حتما نیاز نیست که یک آژانس مسافرتی داشته باشید. بلکه به صورت فقط آنلاین هم قابل انجام است.

سایت شخصی: هدف از راه‌اندازی شخصی، معرفی یک شخص و بیان نقطه نظرات و زندگینامه یک شخص است.این کار هم می‌تواند جهت برندسازی شخصی انجام شود و هم اینکه شما خودتان تمایل داشته باشید کسب و کارتان را با نام شخصی خود راه اندازی کنید. اگر در فضای وب دیده باشید برخی سایتها هستند که نام دامنه آنها اسم و فامیل خود صاحب سایت است. به عنوان مثال فردی کارهای هنری انجام می‌دهد سایتی با نام شخصی خود راه اندازی کرده و نمونه کارهای خود و بیوگرافی خود را در آن منتشر می‌کند.

سایت نوبت دهی : برخی مراکز مانند مراکز درمانی نوبت دهی آنلاین را برای مرکز خود فعال کرده اند که این کار تنها با راه اندازی سایت و اپلیکیشن مجموعه قابل انجام است. به احتمال زیاد شما با چنین سایتهایی تا به حال روبرو شده اید که از معروفترین آنها سایت پذیرش ۲۴ یا سایت دکتر دکتر است. البته این نوبت دهی برای اغلب سایتهای ارائه خدمات قابل پیاده سازی است. طراحی سایت نوبت دهی هم می‌تواند با وردپرس انجام شود و هم به صورت طراحی سایت اختصاصی.

سایت های انجمن ها و فرومها: برخی سایتها هستند که تنها برای ارسال نظر و صحبت کاربران و اعضا راجع به یک موضوع خاص طراحی می‌شوند. هدف از این سایتها کسب درآمد از طریق انتشار رپورتاژ و تبلیغ است. در واقع اعتبار چنین سایتهایی برای تبلیغ گرفتن علاوه بر نکات فنی و تکنیکال تعداد اعضا آن هم هست.

سایتهای دایرکتوری: برخی سایتها هم هستند که کارکردی مشابه سایت دیوار و شیپور دارند. این سایتها برای انتشار تبلیغ کسب و کارهای مختلف به صورت محصولی و یا معرفی کسب و کار طراحی می‌شوند.

سایت های اشتراک گذاری عکس و ویدیو: سایتهایی مانند سایت آپارات، پینترست، یوتیوب و...سایتهایی هستند که برای به اشتراک گذاری عکس یا ویدیو به کار می‌روند. انتشار عکس معمولا توسط کاربر انجام می‌شود. به این صورت که هر کاربر با ساخت یک اکانت مخصوص به خود شروع به انتشار عکس و ویدیو در حساب کاربری خود می‌کند.

سایت خبری فروشگاهی فروم

پس از بیان انواع سایت از نظر کاربرد، نوبت به معرفی انواع سایت از نظر طراحی می‌رسد.

انواع سایت از نظر طراحی به چه صورت است؟

روش‌های طراحی سایت امروزه متنوع است. شما می‌توانید در زمان بسیار کمی با استفاده قالب ها و المان‌های آماده یک سایت طراحی کنید. یا اینکه به صورت کاملا اختصاصی صفرتاصد آن را کدنویسی کنید. روش های مختلف طراحی سایت مزایای مختلفی دارد و انتخاب بهترین روش طراحی سایت بسته به اهداف شما و نیازهای شما از ساخت سایت دارد. حال انواع سایت از نظر طراحی به شرح زیر است:

  1. سایتهای استاتیک(ثابت): منظور از سایت استاتیک، سایتی است که محتوا و طراحی آن ثابت است و نیاز به تغییرات دائم ندارد. این طراحی معمولا برای سایتهایی مانند سایتهای نمونه کار یا سایت های شرکتی به کار می‌رود. البته طراحی برخی صفحات مانند صفحات فرود مانند صفحه هوم در سایتهای غیراستاتیک هم معمولا ثابت است و به ندرت تغییر می‌کند.
  2. سایت داینامیک و پویا: سایتهای داینامیک نقطه مقابل سایت استاتیک است و مختص سایتهایی است که دائم در حال تغییر هستند. در واقع امکان ایجاد تغییرات در سیستم محتوای این سایت‌ها آسان تر است. اما سایتهای استاتیک معمولا برای ایجاد تغییرات نیاز به طراح سایت است. نمونه هایی از سایتهای داینامیک، سایت دیوار، سایتهای اعلام قیمت، سایتهای خبری و...است.
  3. سایت مبتنی بر شبکه ای: سازماندهی محتوا درون چنین سایتهایی همانطور که از اسم آن مشخص است به صورت شبکه ای است. چنین طراحی برای سایت‌هایی بهتر است که دارای تعداد محتوای زیادی هستند.
  4. سایت ریسپانسیو: یا واکنش گرا. منظور از سایت ریسپانسیو سایتهایی هستند که طراحی آنها در دستگاه‌های مختلف متناسب با ابعاد صفحه نمایش همان دستگاه هست. این مورد امروزه با توجه به بالارفتن استفاده مردم از تلفن همراه برای طراحی همه سایتهای موضوع بسیار مهمی است. و البته که از نظر سئو هم اهمیت بسیاری دارد.
  5. سایت با طراحی مینیمالیستی: طراحی مینیمال در طراحی سایت هم کاربرد دارد. سبک مینیمال امروزه در طراحی سایت هم طرفداران زیادی پیدا کرده است.
  6. سایت تک صفحه‌ای: برخی از سایتها هستند که به صورت تک صفحه ای طراحی می‌شوند و تنها از طریق اسکرول در صفحه شما می‌توانید به تمامی بخش های سایت دسترسی داشته باشید. چنین سایتی مناسب سایتهای با حجم محتوای کم است.

وبینه، بهترین شرکت طراحی سایت اختصاصی در تهران

اگر به دنبال راه اندازی وب سایتی برای کسب و کار خود هستید، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم! طراحان و برنامه نویسان حرفه ای و با تجربه ما همیشه آماده ارائه خدمات و از جمله مشاوره رایگان به شما عزیزان هستند. برای دریافت مشاوره رایگان و خدمات موردنظرخود با ما تماس بگیرید.

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید