اینماد چیست/نحوه درخواست ودریافت اینماد به چه صورت است؟
اینماد چیست؟ مفهومی که هنگام شروع به ساخت سایت فروشگاهی با آن برخورد میکنید اما اطلاعی از مفهوم آن و یا نحوه دریافت آن ندارید. ما در این مقاله میخواهیم شما را با اینماد، اهمیت اخذ آن و همچنین نحوه دریافت آن آشنا کنیم. از اهیمت آن همین بس که قسمت زیادی از اعتبار فروشگاههای اینترنتی در گرو همین نماد است. اما سوالاتی دیگر مانند اینماد برای چه سایتهایی لازم است؟ نحوه دریافت آن به چه صورت است؟ برای اخذ آن از چه سایتی باید درخواست دهیم؟ و ....را در ادامه پاسخ میدهیم.
چرا اعتماد مصرف کننده به کسب و کار شما ضروری است؟
سوال آسانی به نظر می رسد. قطعا شما می خواهید مشتریانتان به شما اعتماد کنند تا بتوانند از شما خرید کنند و همچنان به خرید ادامه دهند و علاوه بر این شما را به دوستان و آشنایان هم معرفی کنند. از ابتدای تجارت الکترونیک، مردم یک بی اعتمادی و دو به شکی به خرید آنلاین داشته اند. اما امروزه تقریبا همه چیز فرق کرده است، زیرا می بینیم که سایت های غول پیکری مانند آمازون و سایر سیستم عامل های خارجی و حتی داخلی مانند دیجی کالا کمتر با این مشکل و بی اعتمادی دست و پنجه نرم می کنند و مردم از سرتاسر دنیا از این سایت ها خریدهای اساسی و روزانه خود را نیز انجام می دهند.
برای پیوستن به غول های اینچنینی یا حتی افزایش نرخ تبدیل خود، به نمادهای اعتماد نیاز دارید. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم نمادهای اعتماد چه چیزهایی هستند و چگونه می توانند به شما در جهت کسب اعتماد مشتری کمک کنند.
چگونه می توان در مصرف کنندگان اعتماد ایجاد کرد؟
اگر به تازگی شغل جدیدی دست و پا کرده اید و با طراحی سایت در فضای کار و فروش اینترنتی قرار گرفته اید، حتما مردم در مورد خرید از شما و سایت شما احساس نگرانی می کنند. امید خود را از دست ندهید مواردی وجود دارد که می توانید برای اعتماد بیشتر مردم به خودتان انجام دهد.
برخی از این موارد شامل داشتن امنیت خوب و بالا برای سایت است، اما همچنین به دنبال چیزی باشید که ما آن را نمادهای اعتماد می نامیم.
نمادهای اعتماد کدام ها هستند؟
اولین نماد اعتمادی که سایت شما باید داشته باشد، هم برای اعتماد مصرف کننده و هم برای سئو، صلاحیت HTTPS در URL یا همان گواهی SSL سایت است. داشتن این گواهی برای سئو سایت و از نظر فاکتورهای گوگل هم اهمیت دارد.
نمادهای اعتماد رسمی
وقتی شخصی به سایت شما سر می زند، می خواهد بداند در صورت بروز مشکل می تواند با شما تماس بگیرد یا خیر. تصور کنید که کاربری در سایت شما یک سفارش ثبت می کند و در هنگام پرداخت خطایی رخ می دهد و مجبور به پرداخت مجدد می شود، از حساب وی دو بار پول کسر می شود، و در رسیدی که برای وی ایمیل شده است به دنبال یک راه تماس با شما می گردد.
این مشتری انتظار دارد که اطلاعات تماس در آنجا وجود داشته باشد. اینطور نیست؟ و اگر در خود سایت اطلاعات تماس وجود نداشته باشد، چطور؟ به همین دلیل اطلاعات تماس یکی از نمادهای اعتماد است.
باید در هر صفحه ای از سایت این اطلاعات قابل مشاهده باشد، حتی اگر به معنای کلیک کردن روی گزینه "تماس با ما" باشد. اگر می خواهید فراتر از آن بروید، باید یک chatbot نیز داشته باشید، حتی اگر یک دستیار هوش مصنوعی باشد.
اگر فرد بیش از آنچه ربات می تواند به او ارائه دهد نیاز داشته باشد، ربات می تواند فرمی را برای وی ارسال کند که به یک راه ارتباطی با شما ختم می شود.
نمایه ها و نمادهای رسانه های اجتماعی
همراه با اطلاعات تماس، افراد می خواهند ببینند که شما حضوری آنلاین، در وب سایت با کاربران و مشتریان خود دارید. به طور مثال در پروفایل فیس بوک یک شرکت، به طور کلی می توانید نظرات و توصیفات افراد واقعی را که از یک محصول استفاده کرده اند، پیدا کنید.
این واقعیت که یک شرکت تمایل دارد در بین مردم اینگونه دیده شود که آسیب پذیری مشتریان خود را کمتر کند، نشانه این است که باید به آنها اعتماد کنید. ما می دانیم که شما احتمالاً از تلگرام، اینستاگرام، ایتا و دیگر شبکه های اجتماعی استفاده می کنید. اما آیا می توانید اثبات کنید که با وجود این حساب های اجتماعی، سایت ایمن و قابل اعتمادی دارید؟
از آنجاییکه در این زمینه تخصص داریم پس به شما پیشنهاد می کنیم نمایه Google my Business خود را فراموش نکنید. Google دوست دارد از سایت هایی که از محصولاتش استفاده می کنند پشتیبانی کند و مکان قابل اعتماد دیگری برای دیدن نظرات توسط مشتریان خواهد بود.
نشان های امنیتی و پرداخت ایمن
همراه با نشانگر امن HTTPS، مردم باید بدانند که شما از اطلاعات کارت اعتباری آنها نیز محافظت می کنید. اگر از درگاه دیگری مانند Shopify یا Paypal و یا سایر درگاه های دارای مجوز استفاده می کنید، آنها اعتماد را برای سایت شما به ارمغان می آورند.
اما اگر درگاه پرداخت خود را دارید، مطمئن شوید که رمزگذاری شده است و این را به مشتریان خود اطلاع دهید. به آنها بگویید هرگز اطلاعات آنها را ذخیره نمی کنید، مگر اینکه آنها خودشان از شما درخواست کنند. این امر فوق العاده مهم است. نه فقط برای گفتن حقیقت به آنها، بلکه برای صرف هزینه در برنامه های پردازش پول مطمئن. به یاد داشته باشید وقتی یک سایت هک می شود باید میلیون ها و حتی میلیاردها تومان برای جبران خسارات هزینه کرد.خود را مورد هدف هک قرار ندهید، برای داشتن بهترین شانس در محافظت، از قبل برای امنیت خود سرمایه گذاری کنید.
اینماد چیست؟
اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیک(ENEMAD) همان مجوزی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای سایت های فروشگاهی صادر می شود. هدف از آن هم جلب اعتماد مشتری برای خرید از سایت است. در فضای واقعی به خاطر اینکه پرداخت هزینه محصول و دریافت آن همزمان صورت میگیرد، اهمیت جلب اعتماد کاربر به مراتب کمتر از زمانی است که مشتری به صورت اینترنتی و بدون دیدن صاحب فروشگاه و حتی خود محصول اقدام به خرید آن میکند. با وجود اینکه زمان زیادی از رونق گرفتن کسب و کارهای اینترنتی میگذرد، هنوز هم عده زیادی از مردم نمیتوانند به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنند و خرید خود را از این طریق انجام دهند. به خاطر همین اغلب افراد هنگام خرید از سایتهای فروشگاهی در ابتدا به دنبال بررسی اعتبار آن از طریق اینماد سایت هستند. در فرآیند اخذ اینماد، احراز هویت و بررسی صلاحیت صاحب فروشگاه و خود فروشگاه سنجیده شده و باعث اطمینان خاطر مخاطب میشود.
به این ترتیب مجوز اینماد لازمه راه اندازی فروشگاه اینترنتی و هر سایتی است که تصمیم به فروش کالا، دوره و هر محصول دیگری به مخاطب دارد. لذا پس از راه اندازی و ساخت سایت اخذ اینماد اقدامی ضروری است.
اهمیت و اهداف اینماد برای سایت چیست؟
با توجه به مطالبی که در مبحث قبل هم گفتیم اهداف اینماد و اهمیت آن برای کسب و کارهای اینترنتی شامل موارد زیر است:
- جلب اعتماد کاربر
- حمایت از کسب و کارهای قانونی و اینترنتی برای افزایش فروش
- ایجاد اطمینان خاطر برای کاربر هنگام خرید از سایت
- بهبود امنیت خرید و فروشها در فضای مجازی
شاید شما هم تاکنون این تجربه را داشتهاید که زمانی که از سایت دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید میکنید، خیالتون راحتتر از زمانی است که مثلا از پیجهای اینستاگرامی خرید میکنید. به طور کلی امنیت خرید از سایت به مراتب بیشتر از پیجها و کانالها هست.
چه سایت هایی باید نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنند؟
جلب اعتماد خریدار در فضای مجازی با اقدامی که وزارت صنعت و معدن برای سازماندهی وب سایت های فروشگاهی کرد تا مقدار زیادی موجب رونق بیشتر این کسب و کار شد و برای داشتن درگاه پرداخت آنلاین وب سایت فروشگاه باید Enamad داشته باشد، این قانون شما را از نظر مکان و شماره تماس و به طور کلی امنیت بررسی میکند تا مشتری با خیال آسوده تری بتواند خرید اینترنتی را انجام دهد.
طراحی فروشگاه اینترنتی می تواند دنیای کسب و کار شما را دگرگون کند، انتخاب یک پلتفرم مناسب و CMS اختصاصی مانند داشتن یک سازمان، تخصصی و دقیق است. فروشگاه سازهای رایگان می تواند برای مدت کوتاهی جوابگوی مسائل مقدماتی باشد اما برای یک هدف بزرگ انتخاب یک فروشگاه ساز بزرگ لازم است.
مراحلی که در طراحی فروشگاه اینترنتی در نظر گرفته می شود، کیفیت و امنیت سایت تولید شده است. وب سایت باید اصولی را برای خدمات آنلاین به صورت امن رعایت کند. وب سایت های فروشگاهی نمی توانند همه چیز را با ابزارهای کم قیمت و ارزان داشته باشند.
طبق دستورالعمل های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تمام کسب و کارهایی که در سایت خود اقدام به فروش کالا و خدمات می کنند و در قبال آن از مشتریان خود هزینه دریافت می کنند، کسب و کار آنها اینترنتی محسوب شده و مشمول دریافت این نماد از این مرکز می شوند. در گام اول صاحبان این سایت ها باید به درگاه https://reg.enamad.ir/Panel مراجعه کرده و برای دریافت نماد ثبت نام کنند. تمام فرآیند ارزیابی کسب و کار اینترنتی آنها در طول یک روز انجام خواهد شد.
با انواع اینماد آشنا شویم
مرکز توسعه تجارت الکترونیک، انواع مختلفی اینماد متناسب با شرایط و نیازهای کسب و کارهای مختلف به کاربران ارائه داده است که هر فروشگاه باید متناسب با نیازهای خود یکی از آنها را انتخاب کند. اما برای انجام بهترین انتخاب لازم است اطلاعات هر چند مختصری راجع به هر یک داشته باشید. به خاطر همین در ادامه بحث به معرفی انواع اینماد میپردازیم:
- اینماد بدون ستاره: اینماد بدون ستاره به راحتی و با صرف زمان خیلی کمی میتوانید بگیرید. این نوع اینماد برای کسب و کارهایی مناسب است که در ابتدای راه هستند، به عبارت دیگر برای کسب و کارهای نوپا مناسب است. درسته که این نوع اینماد به راحتی گرفته میشود اما به مراتب از اعتبار کمتری برخوردار است و البته موقت هم هست. بنابراین برای ادامه کار باید برای دریافت اینماد دائم اقدام کنید.
- اینماد خاکستری: اینماد خاکستری که همانطور که از اسم آن پیداست به رنگ خاکستری است؛ نماد اعتماد الکترونیک موقت است و نشان دهنده این است که فروشگاه در مراحل اخذ اینماد قرار داد. این در واقع برای پیشبرد فرآیند فروش سایت در نظر گرفته شده است و به محض دریافت اینماد اصلی این نماد برداشته میشود.
- اینماد حقوقی: اینماد حقوقی مختص شرکتها و مجموعههایی است که به صورت حقوقی در حال فعالیت هستند. دریافت این نوع نماد با اینماد حقیقی فرق میکند و نیاز به مدارک بیشتر و متفاوتی دارد.
- اینماد تک ستاره: اینماد تک ستاره از جمله اینمادهای ستاره دار است که به صورت پیشفرض در ابتدا توسط سایت اینماد به سایت اختصاص داده میشود و نشان دهنده این است که سایت موردنظر از حداقل الزامات و اصول امنیتی برای فروش مجازی برخوردار است.
- اینماد دوستاره: این نماد هم نشان دهنده این است که سایت موردنظر از اعتبار و امنیت بالاتری برخوردار است. دریافت اینماد دوستاره و سه ستاره نسبت به نمادهای دیگر نیاز به بررسی های بیشتر و زمان بیشتری برای تایید سایت توسط سامانه ارزیابی دارد.
- اینماد سه ستاره
- و اینماد ۴ ستاره
اینماد سه ستاره و ۴ ستاره هم به همین صورت به ترتیب از اعتبار بیشتری برخوردارند و در سطح بالاتری قرار میگیرند.
و البته از جهتی دیگر به دو دسته:
- اینماد موقت
- اینماد دائم
نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیک(اینماد)
خب بریم سراغ اصل مطلب. اینکه خب حالا چطور برای دریافت اینماد اقدام کنیم؟ چه مدارکی لازم است و چه شرایطی باید داشته باشیم؟
خب در گام اول شما باید نوع اینماد متناسب با فروشگاهتون را انتخاب کنید. پس از آن نیاز به ثبت نام در سایت enamad.ir و ساختن حساب کاربری دارید. حال زمانی که وارد پنل کاربری خود شدید باید برای تکمیل اطلاعات خود روی دکمه مربوطه کلیک کنید و مشخصات لازم را وارد کنید. پس از آن نیاز به بارگزاری مدارک لازم از صاحب فروشگاه و خود فروشگاه هست.
در مرحله بعدی به جهت احراز هویت تلفن همراه باید کد ارسال شده به تلفن همراهی که در سایت وارد کردید را به شماره گفته شده ارسال کنید. البته فراموش نکنید این کار برای تلفن ثابت وارد شده هم انجام میشود.
پس از انجام این اقدامات میتوانید مشخصات کسب و کار خودتان را وارد کنید.
در مرحله بعد با زدن روی دکمه مدیریت کسب و کار میتوانید برای دریافت تاییدیه فنی اقدام کنید. در فرآیند اعطای تاییدیه فنی دسترسی درخواست کننده به سایت درخواست شده بررسی میشود.
هنگام انتخاب حوزه کسب و کار و محصولات خود دقت کافی داشته باشید؛ چرا که این به شما در فروش بیشتر هم کمک میکند.
در آخر هم پرونده کسب و کار شما به کارشناسان مربوطه ارسال شده و جهت تایید اعتبار سایت بررسیهای لازم صورت میگیرد. البته تعهدنامه تعیین شده توسط مرکز توسعه هم باید توسط شما تایید شود.
تا اینجا تمام اقدامات لازم برای دریافت و اخذ اینماد را بیان کردیم. اما برای دریافت اینماد چه شرایطی باید داشته باشیم؟
شرایط و مدارک لازم برای دریافت اینماد چه مواردی است؟
شرایط کلی برای اخذ اینماد به صورت زیر است:
- وجود صفحات تماس با ما و به طور کلی بارگزاری کامل مشخصات و اطلاعات تماس اعم از شماره تماس و آدرس
- صحت سنجی آدرس و شماره تماس محل فعالیت فروشگاه
- صاحب امتیاز دامنه بودن(مالک شماره تماس وارد شده باید همان صاحب امتیاز دامنه باشد)
- وجود قیمت محصولات
- وجود صفحات فروشگاه و بارگزاری اطلاعات کامل محصولات
- صاحب اینماد حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.
- داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت پزشکی برای آقایان
- فعالیت در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران
و اما مدارک لازم برای ثبت اینماد:
مدارک لازم برای ثبت اینماد برای اشخاص حقیقی و حقوقی و البته بسته به نوع اینماد متفاوت است. اما به طور کلی مدارک لازم برای اشخاص حقیقی به صورت زیر است:
- بارگزاری تصویر مجوز کسب و کار البته در صورت وجود
- تصویر مدارک هویتی صاحب کسب و کار و البته اینماد
- تایید تعهدنامه مربوطه
- اجاره نامه یا سند ملک فروشگاه
مدارک لازم برای ثبت اینماد حقوقی:
- بارگزاری تصویر اساسنامه مجموعه
- تصویر پروانه کسب و مجوز
- تصویر آگهی روزنامه رسمی
- آگهی آخرین تغییرات آدرس
در پروفایل نماد اعتماد الکترونیک یک سایت چه اطلاعاتی را مشاهده خواهید کرد؟
در صورت احراز هویت و صلاحیت صاحب سایت و درج نماد اعتماد در سایت، اطلاعات مهم کسب و کار وی به صورت عمومی در معرض دید کاربران و مشتریان قرار خواهد گرفت، این اطلاعات شامل آدرس وب سایت، شماره تماس و ایمیل، آدرس کسب و کار، نام صاحب امتیاز سایت، خدماتی که ارائه می شود، ساعات پاسخگوئی سایت، تاریخ دریافت نماد، وضعیت اعتبار نماد و نام کسب و کار است.
آیا کسب و کارهای فعال در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نیز مجاز به دریافت نماد اعتماد الکترونیک هستند؟
پاسخ این سوال مثبت است. در حال حاضر به کسب و کارهای فعال در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نیز نماد اعتبار الکترونیک تعلق می گیرد. صاحبان کلیه کسب و کارهای اینترنتی در این شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها می توانند برای ثبت نشانی فعالیت خود و شروع پروسه اخذ نماد اعتماد الکترونیک به سامانه ای که در بالا ذکر شده است مراجعه و یک حساب کاربری در جهت ثبت نشانی فعالیت های خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها برای خود افتتاح کنند.
هدف از رتبه بندی و ارائه ستاره به کسب و کارهای اینترنتی چیست و بر چه اساسی است؟
قطعا تا اینجای کار متوجه شده اید که اعتماد ویژگی مهمی در جهت کسب موفقیت یک کسب و کار اینترنتی است. عوامل زیادی وجود دارند که می توانند باعث شوند کاربران به واحد کسب و کار اینترنتی شما اعتماد کرده و تبدیل به مشتری بالقوه برای شما شوند. عملکرد موفق و توانمندی کسب و کار شما یکی از مهم ترین این عوامل است. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با سنجش این عوامل اقدام به رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی کرده است تا صاحبان سایت ها و مشاغل اینترنتی بتوانند عملکرد خود را ارزیابی کنند و اگر رتبه خوبی کسب کنند بتوانند از مزایای آن برخوردار شوند. در مقابل، کسب و کارهایی که عملکرد ضعیف دارند بعد از دریافت بازخورد از این مرکز، در جهت رفع و بهبود عملکرد خود اقدام نمایند.
هزینه اینماد چقدر است؟
برای دریافت اینماد بسته به نوع نمادی که در نظر دارید و نوع کسب و کارتان، هزینه های متفاوتی در سایت اینماد تعیین شده است. در واقع شما هزینه ای که برای دریافت اینماد پرداخت میکنید مربوط به موارد مختلفی از جمله هزینه ثبت نام، بررسی مدارک و... است. البته فراموش نکنید که برای تمدید نماد اعتماد الکترونیک هم هزینه مجدد باید پرداخت کنید.
در آخر از اهمیت دریافت اینماد غافل نشوید و به محض اتمام فرآیند طراحی سایت فروشگاهی خود اقدام به دریافت اینماد بکنید تا بتوانید اعتماد کاربر را دریافت کنید.