اهمیت و کاربرد UML در طراحی نرم افزار و CMS های اختصاصی

مهندسی نرم افزار عمل مدل سازی و تحلیل اطلاعات است و با نداشتن اشراف کامل بر فرایند ها و چرخه های موجود در نرم افزار نمی توان نرم افزاری با کیفیت طراحی کرد البته این موضوع در ایران به صورتی غیرمعمول اجرا میشود و بسیاری از شرکت های نرم افزاری مرحله مستند سازی و مدل سازی را به دلیل هزینه و زمان صرف نظر میکنند که در نتیجه تبعات و مشکلی را به همراه خواهد داشت که جبران آن بسیار پر هزینه تر آن است که از ابتدا اصول طراحی و توسعه نرم افزار بر اساس مدل سازی باشد . برای این امر باید با دیاگرام های مربوطه آشنا شوید یکی از معروف ترین آنها UML است . 

uml lang

اهمیت مدل سازی چیست؟

در بررسی دقیق انواع سیستم های نرم افزاری در مقیاس کوچک و بزرگ، ایجاد مدل و مدل سازی کاربرد دارد. از مزایای این موضوع این است که با ساختن مدل امکان آشنایی با بخش ها و ابعاد مختلف پروژه قبل از ساخت برای شما فراهم خواهد شد. بعضی از مواقع به دلیل پیچیدگی در پروژه های بزرگ نمی توان یک سیستم را از جنبه های مختلف مورد ارزیابی قرار داد. پس جهت یافتن و نمایش ارتباط بین بخش های مختلف سیستم و برای فهم کامل و دقیق آن، به مدلسازی می‌پردازیم. به منظور مدلسازی یا ایجاد نقشه تولید نرم افزار می توان از زبان یو ام ال بهره گرفت که از مزیت های آن می توان به استاندارد و جامع بودن و قابلیت استفاده آن بر روی هر ترکیبی از سخت‌افزار، زبان برنامه نویسی، سیستم عامل و حتی مفاهیم شبکه اشاره کرد. به طور خلاصه آنچه یو ام ال به شما می گوید این است که چگونه یک مدل را بسازید و یا چگونه یک مدل را بخوانید. اما به شما نمی گویند در کدام زمان، کدام مدل را ایجاد کنید. بنابراین UML تنها یک زبان نمادگذاری است و به عنوان یک متدولوژی توسعه نرم افزار استفاده نمی گردد.

 

uml

 

UML یک زبان مدل سازی و روشی باز برای وصف ویژگی ها، نمایش گرافیکی، ساختن و مستندسازی اجزای یک سیستم نرم‌افزاری در حال ساخت یا در حال توسعه می‌باشد. علاوه بر این موارد برای فهمیدن، طراحی، مرور، پیکربندی، نگهداری و کنترل سیستم‌های نرم‌افزاری کوچک و بزرگ نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای اولین بار این زبان توسط شرکت Rational Rose در سال 2007 پیاده سازی و توسط شرکت های نرم افزاری دیگر مانند Visual Paradigm بعدها ساخته شد. اخیرا با توسعه نرم افزارهای تحت وب، ابزارها یا Case Tools های آنلاین هم رواج پیدا کرده اند. می توان به وب سایت www.diagrams.net به عنوان یکی از این ابزارها اشاره کرد. این وب سایت انواع اشیا مورد نیاز جهت انواع مدل سازی ها از جمله UML را نیز دارا می باشد. همچنین به دلیل رایگان بودن و کراس پلتفرم بودن و قابلیت اشتراک گذاری نمودارهای طراحی شده در فضاهای ابری مانند Google Drive یا DropBox دسترسی به نسخه به روز را برای اعضای تیم فراهم می کند. آن چیزی که مهم است تحلیل دقیق و نحوه اصولی پیاده سازی چارت ها یا همان دیاگرام ها است که در انواع مختلف از جمله موارد زیر می توان نام برد.

نمودار کلاس Class Diagram : این نمودار شامل کلاس ها، واسط ها و رابطه و همکاری بین آن ها است.

نمودار اشیاء Object Diagram : این نمودار، اشیاء سیستم و رابطه بین آنها را نمایش می دهد.

نمودار حالت State chart Diagram : این نمودار، جنبه های رفتاری سیستم را بیام می کند و شامل حالت ها، انتقال بین حالت ها، اتفاقات و فعالیت ها می‌باشد.

نمودار مورد کاربرد Use case Diagram : این نمودار، تعامل بین کاربران خارجی با سیستم را مدل می کند و انعکاس دهنده جنبه های رفتاری سیستم است.

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید