تفاوت طراحی سایت تطبیقی و واکنش گرا

تفاوت های عمده بین طراحی واکنش گرا و تطبیقی چیست؟ آیا می توانید با انتخاب طراحی مناسب وب سایت، تجربه کاربران خود را بهبود بخشید؟ در این مقاله به سوالات مذکور پاسخ داده می شود و همچنین دیگر موارد را بررسی خواهیم کرد.
پوشش گسترده و تنوع دستگاه های تلفن همراه، طراحان وب و برنامه ها را ترغیب کرده است تا متناسب با مجموعه ای از اندازه صفحات دستگاه های الکترونیکی دست به طراحی بزنند. از یک مانیتور بزرگ رایانه گرفته تا صفحه نمایش کوچک ساعت هوشمند، می توانیم از طرق مختلف به اطلاعات دسترسی مطلوبی داشته باشیم.
حقیقتا موضوع چالش برانگیزی است. چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای هر دستگاهی مناسب است؟ هر دو طراحی تطبیقی و واکنش گرا می توانند این چالش را برطرف کنند. اگرچه ممکن است مشابه به نظر برسند، اما هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. کدام یک انتخاب مناسبی برای شما است؟ کدام یک بهتر نیاز های شما را برآورده می کند؟ آیا میتوان یکی را بر دیگری برتر دانست؟

توصیف طراحی واکنش گرا

در ساده ترین شکل خود، طراحی پاسخگو تنها از یک طرح برای یک صفحه وب استفاده می کند و بهترین تنظیم را برای صفحه نمایش کاربر، اعم از رایانه خانگی، لپ تاپ، تبلت یا تلفن همراه ارائه می دهد.

با نگاهی فنی، وب سایت های واکنش گرا از Query های رسانه ای برای هدف قرار دادن نقاط شکست تصاویر، مقیاس بندی متن و تنظیم طرح استفاده می کنند تا وب سایت بتواند در هر اندازه صفحه نمایشی مورد استفاده قرار گیرد. این کار را می توان با HTML و CSS یا HTML5 و CSS3 انجام داد.

با یک وب سایت واکنش گرا، شما فقط به یک سایت نیاز دارید. همه چیز باید یکپارچه نمایش داده شود و با دستگاه یا مرورگر هر کاربر، طراحی، محتوا و رابط کاربری سازگار باشد.

توصیف طراحی تطبیقی

از دید غیر حرفه و آماتور، طراحی تطبیقی طرح های ثابت مختلفی را ایجاد می کند که با اندازه صفحه نمایش خاص سازگار باشند. به طور خلاصه شما باید چندین نسخه از صفحات یک سایت را متناسب با دستگاه های کاربران طراحی کنید، بر خلاف یک صفحه استاتیک منفرد که به نظر می رسد در همه دستگاه ها یکسان است.

اما با نگاهی دقیق ترمیتوان دریافت وب سایت های ساخته شده با طراحی تطبیقی شامل Query های رسانه ای CSS با طراحی پاسخگو هستند، آنها همچنین پیشرفت های مبتنی بر  JavaScript را برای تغییر نشانه HTML سایت بر اساس قابلیت های دستگاه اضافه می کنند. این روند با عنوان " پیشرفت پیشرو " شناخته می شود.

طراحی تطبیقی به این معنا نیست که شما به دو سایت جداگانه احتیاج دارید، بلکه این امکان را به شما می دهد تمام مطالب خود را در یک فضای واحد حفظ کنید و همان مطالب را با تمام بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید. سایت های تطبیقی از الگویی مشترک برای هر دستگاه استفاده می کنند.

طراحی واکنش گرا و تطبیقی چگونه با هم مقایسه می شوند؟

برای افرادی که تجربه طراحی وب سایت را ندارند، تفاوت بین طراحی واکنش گرا و تطبیقی مرز باریکی دارد که به احتمال زیاد تمایز این دو طراحی برای آنها دشوار است. برای اینکه هضم مقایسه آسان تر شود، باید اجزای اصلی آنها را بررسی کنیم.

صفحه آرایی

با طراحی واکنش گرا، صفحه آرایی توسط پنجره مرورگر کاربر انتخاب و انجام می شود. در مقابل، طرح تطبیقی از قبل تعیین شده و انتخاب آن توسط کاربر یا مرورگر نیست، در نتیجه طراحی قالب های منحصر به فرد برای هر کلاس دستگاه را تولید می کند و سرور و دیگر عوامل مانند نوع دستگاه و سیستم عامل را برای ارسال صفحه آرایی تشخیص می دهد.

زمان بارگیری

هیچ کس وب سایت کند را دوست ندارد. اگر سایتی در 2 ثانیه یا کمتر بارگیری نشود، کاربران خسته شده و سایت را ترک می کنند. طرح های تطبیقی معمولا سریع تر از مدل های واکنش گرا بارگیری می شوند. این امر به این دلیل است که طراحی تطبیقی صرفا منابع لازم را به هر دستگاه انتقال می دهند. به عنوان مثال، اگر یک وب سایت تطبیقی را روی صفحه نمایش خود با کیفیت بالا مشاهده می کنید، به این دلیل است که تصاویر بر اساس صفحه ای که آخرین بار برای کاربر نمایش داده شده است، بارگذاری می شوند.

ناسازگاری

این نیز مبحث حساسی برای دسته ای از افراد است. استدلال آنها این است که ساخت طراحی های تطبیقی دشوار است زیرا به طرح های متفاوت برای دستگاه های مختلف نیاز دارد. در سوی دیگر طرح های واکنش گرا فقط به یک طرح واحد نیاز دارند که برخی معتقدند اجرای آن ساده تر است. اما در حالی که طرح های واکنش گرا فقط یک طرح را در بین همه دستگاه ها دارند با این حال به تلاش و زمان بیشتری نیاز دارند. طراحی پاسخگو توجه بیشتری به CSS سایت یا سازمان شما دارد تا این اطمینان حاصل شود که عملکرد کامل آن در تمام اندازه های صفحه نشان داده خواهد شد.

انعطاف پذیری

طراحی تطبیقی از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است زیرا دستگاه جدید با اندازه صفحه ای که برای آن برنامه ریزی نکرده اید می تواند طرح شما را ناقص نشان داده و متوقفش کند. این بدان معنی است که شما نیاز به ویرایش طرح قدیمی یا اضافه کردن یک طرح جدید دارید. اندازه صفحه نمایش بسیار متغیر است و به طور مداوم در حال تحول.
در دراز مدت یک طرح واکنش گرا به ویرایش و توجه کمتری نیاز دارد. سایت های واکنش گرا به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند که بتوانند کارها را به روش خود به طور پیش فرض انجام دهند، حتی اگر یک دستگاه یا اندازه صفحه نمایش جدید در بازار وجود داشته باشد. اما وب سایت های تطبیقی نیاز به اصلاح و ویرایش گاه و بیگاه دارند.

SEO

Google سایت هایی را که از طراحی واکنش گرا استفاده می کنند، توصیه و پاداش می دهد. یک وب سایت دوستانه موبایل در صفحات نتایج موتور جستجو بالاتر از سایت های دیگر نشان داده می شود. طراحی تطبیقی می تواند برای سئو چالش برانگیز باشد.

مزایا و معایب طراحی واکنش گرا و تطبیقی

همراه ما باشید تا به جوانب مثبت و منفی این دو طراحی نگاهی بیندازیم.

مزایای طراحی واکنش گرا

 

تجربه یکپارچه

صرف نظر از نوع دستگاه - خواه رایانه، موبایل یا دیگر موارد - بازدید کنندگان تجربه یکنواخت و یکپارچه ای را تجربه می کنند. این امر احساس آشنایی و اعتماد را به آنها القا می کند، حتی وقتی از دستگاه های متفاوت استفاده می کنند.

وظایف ویرایشی کمتر

از آنجا که وب سایت در کلیه دستگاه ها از محتوای مشابه استفاده می کند، به مهندسی و نگهداری دائم نیاز ندارد. یک طراحی واکنش گرا باعث کاهش زمان و تلاش شما برای بروز کردن سایت می شود. شما وقت بیشتری برای کارهای اساسی تر مانند تست A/B، بازاریابی، خدمات به مشتری و توسعه محتوا خواهید داشت.

مقرون به صرفه بودن

طراحی واکنش گرا راحت تر و سریع تر اجرا می شود زیرا دیگر نیازی به سایت موبایل ندارید. می توانید در هزینه های توسعه، پشتیبانی و نگهداری در ساخت سایت های موبایل مستقل صرفه جویی کنید. از نظر لجستیک نیز همچنین می توانید تمام مطالب خود را در یک بخش متمرکز سازماندهی و کنترل کنید.

موتور جستجو دوستانه تر

Google از وب سایت های دوستانه تلفن همراه طرفداری می کند، امری که وب سایت های واکنش گرا در این زمینه بسیار جذاب و موفق هستند. اطمینان حاصل کنید که ابزار طراحی وب به شما این امکان را می دهد وب سایت هایی با قابلیت واکنش گرایی مناسب ایجاد کنید.

 

معایب طراحی واکنش گرا

اگرچه طراحی وب واکنش گرا عالی است اما با این وجود خالی از اشکال نیست. در اینجا مواردی را که باید هنگام تصمیم گیری در مورد طراحی وب سایت، متناسب با نیازها و اهداف خود در نظر داشته باشید را بررسی کرده ایم.

بارگیری مایوس کننده

یکی از بزرگترین نگرانی های مربوط به طراحی وب واکنش گرا، زمان بارگیری آن است. وب سایت های واکنش گرا اطلاعات را برای همه دستگاه ها بارگذاری می کنند، نه فقط برای بازدید کنندگان دستگاهی که در حال استفاده از سایت شما هستند.

مشکل در یکپارچه سازی تبلیغات

از آنجا که تبلیغات باید کلیه اطلاعات را در خود جای دهد، ادغام آنها با سایت های واکنش گرا می تواند چالش برانگیز باشد. وب سایت از دستگاه به دستگاهی دیگر در گردش است، بنابراین در حالی که سایت به اندازه صفحه نمایش خاص تنظیم می شود، ممکن است تبلیغات به درستی پیکربندی نشوند.

مزایای طراحی تطبیقی

اگر با یک وب سایت تطبیقی کار می کنید، می توانید از مزایای زیر استفاده کنید:

هدفمند بودن برای هر کاربر

با بهینه سازی تجربه برای دستگاه های فردی، اطمینان حاصل می کنید که هر بازدید کننده از یک تجربه کاربری مثبت برخوردار است. با هدف قرار دادن مواردی مانند مکان و سرعت اتصال شخص می توانید محتوای خود را تحویل داده و تنظیم کنید.

سرعت بالای بارگیری

در این گونه از طراحی فقط نسخه مختص به بازدید کنندگان وب سایت لود می شود، که باعث می شود بارگذاری صفحه اندکی سریع تر باشد. این امر به ویژه در مورد کاربران گوشی های هوشمند بسیار مفید فایده است.

بهینه سازی برای تبلیغات

تعداد کثیری از طراحان فعالیت خود را معطوف بر بهینه سازی گزینه های تبلیغاتی در طرح های واکنش گرا کرده اند. به عنوان مثال، آنها در حال تغییر بنرهای 90×728 برای آگهی های 90×468 هستند تا به وضوح تصاویر کوچکتر رسیدگی کنند. اما با داشتن طرح های تطبیقی، طراحان می توانند تبلیغات را بر اساس داده های کاربر در صفحات کوچکتر بهینه سازی کنند.

معایب طراحی تطبیقی

در اینجا معایبی نیز وجود دارد که باید هنگام طراحی وب سایت به صورت تطبیقی از آنها آگاه باشید:

نگهداری و تطبیق دشوار

از آنجا که چندین نسخه از وب سایت را دارا هستید، باید هر نسخه به صورت جداگانه بروز شود. به صورت کلی، شما باید برای 6 اندازه صفحه نمایش 320، 480، 760، 960، 1200 و 1600 پیکسل، طراحی انجام دهید. این تعداد در حال بیشتر شدن است و باعث می شود وظایف یک طراح سنگین تر شود و زمان بیشتری را برای نگهداری از سایت تخصیص دهد.

هزینه بالاتر

گذشته از وقت گیر بودن، طراحی وب سایت به نحو تطبیقی به تیم بزرگی از توسعه دهندگان نیاز دارد. باید بدانید که برای پرداختن به پیچیدگی در توسعه، نگهداری و پشتیبانی از یک وب سایت تطبیقی هزینه های بیشتری متحمل خواهید شد.

تصمیم با شماست
با معرفی هر چه بیشتر دستگاه ها به بازار، مردم در سراسر جهان به سرعت با آنها سازگار می شوند. این امر باعث می شود که انتخاب بین طراحی واکنش گرا و تطبیقی پیچیده تر شود.
اگر به دنبال شیوه ای مقرون به صرفه و مناسب برای خلق یک تجربه کاربری بی نقص و کاربردی هستید، طراحی وب واکنش گرا گزینه مطمئنی است و در دراز مدت سایت های واکنش گرا نیاز به نگهداری و مراقبت کمتری دارند. طراحی تطبیقی همچنین دارای مزایای بزرگی مانند تجربه کاربری شخصی تر و هدفمندانه تر است.
عامل تعیین کننده برنامه ریزی و درک درست نیازها، اهداف و بودجه شما در حال و آینده است.

به طور کلی سایت ها در چند سال گذشته اهمیت چندانی به واکنش گرایی نمی دادند اما امروزه ویژگی Mobile friendly از با اهمیت ترین ویژگی های یک وب سایت میباشد لازم به ذکر است گوگل به سایت های واکنش گرا امتیاز مثبتی در مقایسه با سایت های غیر واکنش گرا یا تطبیقی میدهد.

عده ای بر این باورند که داشتن قالب رسپانسیو بهتر است طراحی اپ موبایل برای وب سایت است ، اصل وب سایت ها باید در مرورگر ها به خوبی اجرا شوند و محل اصلی که وب سایت ها را باز میکند مرورگرهای مختلف است در بین همه مرورگرها برخی بسیار توسعه یافته اند و برخی دیگر از رده خارج شده اند مثلا مرورگر اینترنت اکسپلورر جزو قدیمی ترین مرورگرها است و به دلیل پیش فرض بودن در ویندوز XP طرفداران زیادی داشت اما تدریجا حجم بسیار بالایی از کاربران خود را از دست داد کاربران تجربه کردند که در گوگل کروم ، فایرفاکس و... تجربه بهتری دارند و توسعه دهندگان وب به دلیل پشتیبانی بالا از ویژگی های CSS 3 و فریم ورک های جاوا اسکرپیپ گوگل کروم را بر سایرین ترجیح دادند.
 
شرکت های طراحی وب سایت معمولا سایت ها را بدون تست دقیق به مشتری تحویل دهند اما برای اینکه شما وب سایت خود را تست کنید که در گوشی موبایل به خوبی اجرا میشود میتوانید در گوگل کروم با رفتن در بخش Inespect وضعیت رسپانیسو بودن سایت را در انواع گوشی ها تست کنید. این ویژگی به صورت پیش فرض در گوگل کروم قرارداده شده است.
 
طراحی سایت واکنش گرا نسبت به تطبیقی سخت تر و گران تر میباشد، از دیگر ویژگی این سبک عدم بهم ریختگی در مرورگر موبایل یا تبلت است ، مثلا عکس ها از صفحه بیرون نمیزند یا منو ها به هم نمیریزد.
این روش طراحی نیاز به بهینه سازی فایل های جاوا اسکریپتی هم دارد تا در باز شدن صفحات افت سرعت مشاهده نشود.
بهینه سازی محتوا بر پایه مفاهیم قالب و HTML,CSS است امروزه بهینه سازی در گوگل نیاز به طراحی اصولی رابط کاربری دارد و از کیفیت فایل های مرتبط با قالب سایت اطمینان حاصل میکند.
اگر وب سایت شما واکنش گرا نیست لازم نیست همه محتوا و مطالب آن را حذف کنید! ما میتوانیم قالب سایت شما را به واکنش گرا یا Responsive تبدیل کنیم.
 

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید

مطالب مرتبط

ممکن است این مطالب به شما کمک کند...

 اصول طراحی وب سایت واکنش گرا  در سال 2020
اصول طراحی وب سایت واکنش گرا  در سال 2020

در سال 2020 برای طراحی یا بازطراحی وب سایت خود چه معیاری را باید در نظر بگیریم و چه cms را به عنوان ...

 تفاوت پلن Binary با Uni level در طراحی سایت بازاریابی شبکه ای
تفاوت پلن Binary با Uni level در طراحی سایت بازاریابی شبکه ای

تفاوت پلن Binary با Uni level در طراحی سایت بازاریابی شبکه ای چیست و کدام پلن را برای طراحی در نظر ب ...

 نرم افزار بازاریابی اینترنتی
نرم افزار بازاریابی اینترنتی

طراحی نرم افزار بازاریابی اینترنتی یا تحت وب بر اساس اصول واکنش گرایی جهت اجرای صحیح در تبلت و موبای ...

 طراحی سایت بازاریابی شبکه ای بیمه
طراحی سایت بازاریابی شبکه ای بیمه

طراحی سایت بازاریابی شبکه ای بیمه شاخه ای از طراحی سایت بازاریابی شبکه ای میباشد که از نظر زیر ساخت ...

 تفاوت طراحی سایت بازاریابی شبکه ای با فروشگاه اینترنتی
تفاوت طراحی سایت بازاریابی شبکه ای با فروشگاه اینترنتی

تفاوت طراحی سایت بازاریابی شبکه ای با فروشگاه اینترنتی از نظر ساختار فنی و نرم افزاری

 طراحی واکنش گرا یا انطباق گرا ؟
طراحی واکنش گرا یا انطباق گرا ؟

وب سایت های واکنش گرا و انطباق گرا بسیار شبیه به هم هستند. به این معنا که هردو رابط کاربری یک وب سای ...

x
عضویت در کانال تلگرام وبینه

به منظور دریافت تخفیف ها و مقالات سایت در کانال تلگرام ما عضو شوید