تاثیر-جستجوی-معنایی-بر-سئو-وبسایت

گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجوی تمام تلاش خود را برای کاهش هرزنامه ها، ارائه مناسب ترین پاسخ ها و شخصی سازی تجربه کاربر انجام می دهند. به همین دلیل است که جستجوی معنایی بخش بزرگی از تلاش موتورهای جستجو برای ارائه محتوای با کیفیت بالا و مطابق با هدف یک جستجوگر است.
بهبود این ویژگی ها به معنی ایجاد الگوریتم های در حال توسعه به صورت مداوم است. این الگوریتم های پیچیده به واسطه استفاده از عوامل متعددی مانند موقعیت کاربر، جستجوهای قبلی، عناصر زبان طبیعی و موارد دیگر، در درک منظور و مفهوم متنی هر جستجو به طور فزاینده ای در حال بهتر شدن هستند.

از یک سو، جستجوی معنایی به بازگرداندن نتایج جستجوی بهتر و مرتبط کمک می کند. یک سطح جدیدی از پیچیدگی را به SEO می افزاید، بنابراین لازم است با شیوه هایی جدید به کارهایی مانند تحقیقات کلمات کلیدی و بهینه سازی محتوای سایت نزدیک تر شوید.
اما اگر می خواهید طراحی وب سایت و یا طراحی فروشگاه اینترنتی خود را برای جستجوی معنایی بهینه سازی کنید، باید دقیقاً بدانید که جستجوی معنایی و همچنین سئو داخلی و خارجی سایت چیست و چگونه عمل می کند. در این مقاله، ما به طور خاص به این مقوله خواهیم پرداخت، موضوعاتی از قبیل:

•    جستجوی معنایی چیست و چگونه عمل می کند؟
•    چرا جستجوی معنایی بسیار مهم است؟
•    تاریخچه جستجوی معنایی
•    جستجوی معنایی برای SEO به چه معناست؟
•    چگونه محتوای خود را برای جستجوی معنایی بهینه سازی کنید
•    ایجاد راهکارهایی در جهت جستجوی معنایی

جستجوی معنایی چیست و چگونه عمل می کند؟

سال 2021 است، و تا کنون، احتمالاً متوجه شده اید که گوگل در درک و پاسخ به سوالات شما بسیار خوب عمل کرده است. البته همیشه اینطور نبوده، اما در سال های اخیر موتور جستجو به روزرسانی های متعددی را ارائه داده است تا درک درستی از یک پرس و جو که در موتور جستجو تایپ می شود را بهبود ببخشد.
به عبارت ساده، جستجوی معنایی برای درک بهتر هدف جستجو از طریق مفهوم متنی یک پرس و جو ایجاد می شود.
به طور خلاصه، نکته اصلی این است که جستجوی معنایی از همه لحاظ، از محتوای درخواست و روابط بین کلمات برای تولید دقیق ترین نتایج جستجو استفاده می کند.

یک مثال از جستجوی معنایی
بیایید عبارت "پسری که در کمد زیر پله ها زندگی می کند" را در گوگل جستجو کنیم:

جستجوی-معنایی-در-سئو-وب-سایت

با توجه به تصویر بالا گوگل یک جستجوی ساده را انجام داده و با درک منظور و زمینه ارتباط این کلمات، نتیجه را به شما نشان داده است. اما جستجوی معنایی بسیار بیشتر از پاسخ به سوالاتی که ما می پرسیم عمل می کند.
به طور مثال، دنبال لوله کش می گردید؟ گوگل موقعیت مکانی شما را می داند و نتایج محلی را به شما برمی گرداند. "رستوران های نزدیک من" را جستجو کنید. گوگل موقعیت مکان شما را می داند و نزدیک ترین رستوران ها را به شما نشان می دهد.

"corona" را جستجو کنید. گوگل محتوای جستجو را درک می کند. اگر این جستجو را 2 سال پیش انجام می دادید، نتایج مربوط به یک نوع نوشیدنی را می دیدید. اما حالا کرونا یک ویروس و بیماری است.

"Amazn" را جستجو کنید. گوگل می داند که شما Amazon را اشتباه نوشته اید و نتایج را بر این اساس نشان می دهد.

چرا جستجوی معنایی بسیار مهم است؟

با ما همراه باشید تا ببینیم چرا جستجوی معنایی برای سئو سایت ها و سئو فروشگاه های اینترنتی بسیار ضروری است تا هنگام برنامه ریزی برای راهکارهایی در جهت جستجوی معنایی با آنها آشنا باشید و مد نظر قرار دهید.
همانطور که می دانید کاربران همیشه با استفاده از کلمات یکسان و به همان شیوه ای که محتوا را به بهترین شکل به پرسش آنها پاسخ می دهد، جستجو نمی کنند. جستجو در سال 2021 بسیار بیشتر از قبل محاوره ای است و گوگل باید نتایج مربوطه را بازگرداند، یعنی نیاز به تکامل و سازگاری با این روش جستجو وجود دارد.

تاریخچه جستجوی معنایی 

جستجوی معنایی چیز جدیدی نیست. در سال 2012 ، گوگل "گراف دانش" را معرفی کرد تا پاسخی سریع به پرسش ها در SERP ها ارائه دهد. با این حال، برای درک پیچیدگی و توسعه جستجوی معنایی در دنیای امروز، باید با تکامل آن در 9 سال گذشته آشنا شوید.

گراف دانش (2012)

گراف دانش گوگل (که در سال 2012 ارائه شد) مجموعه ای از موجودیت ها و ارتباط بین آنها است. بیش از 500 میلیارد از آنها در حال حاضر وجود دارند.
برای دیدن نحوه توصیف گوگل در این مورد بیایید نگاهی به توصیفی کوتاه از anny Sullivan در مورد گراف دانش بیندازیم:

"گاهی اوقات جستجوی Google کادرهای خاصی با اطلاعات مربوط به افراد، مکان ها و چیزها نشان می دهد. ما به این موارد پنل های دانش می گوییم. آنها برای کمک به شما در درک سریع یک موضوع خاص با نمایان ساختن حقایق کلیدی طراحی شده اند و کاوش عمیق تر موضوعات را آسان تر می کنند. اطلاعات موجود در پنل های دانش از گراف دانش که مانند یک دایره المعارف مجازی غول پیکر حقایق است، می آید."
شما احتمالاً از قبل با پنل دانش آشنایی دارید، حتی اگر از نام آن آگاه نبوده باشید. اینها مواردی است که در سمت راست نتایج جستجو برای اشخاصی مانند افراد یا مشاغل ظاهر می شود. به عنوان مثال، تصویر زیر پنل دانش اپل است.

جستجوی-معنایی-و-سئو

گراف دانش گوگل به این پنل های دانش کمک می کند و ما می توانیم این را مجموعه ای از حقایق، اطلاعات، افراد، مکان ها، مشاغل و نحوه ارتباط آنها بدانیم. 
گراف دانش به گوگل کمک می کند تا حقایق و اطلاعات مربوط به این میلیاردها موجودیت مرتبط را به شما برگرداند.
اما توصیه می کنیم به سراغ اکسپلورر گراف دانش Kalicube بروید و گراف دانش را برای خود (یا نام برند خود یا خودتان به عنوان یک فرد) بررسی کنید. سپس می توانید ببینید گوگل چگونه شما را در جستجوی دیگران نشان خواهد داد و چه درکی از نام شما یا برندتان دارد.

سئوی-طراحی-سایت-و-جستجوی-معنایی

Hummingbird (2013)

گوگل در سال 2013 الگوریتم Hummingbird خود را به منظور ارائه نتایج جستجوی بهتر معرفی کرد.
به خودرویی فکر کنید که در دهه 1950 ساخته شده است. ممکن است موتور فوق العاده ای داشته باشد، اما ممکن است این موتور فاقد مواردی مانند تزریق سوخت یا عدم استفاده از سوخت بدون سرب باشد. وقتی گوگل به Hummingbird روی آورد، انگار موتور قدیمی را از اتومبیل جدا کرده و موتور جدیدی را در آن قرار داده است. همچنین این کار را آنقدر سریع انجام داده است که هیچ کس واقعاً متوجه این تغییر نشده است.
با این حال، مهمترین تغییر در Hummingbird، توانایی گوگل در درک بهتر جستجوی مکالمه بوده است. این موتور جستجو در بازگرداندن نتایج سوالاتی مانند "تفاوت بین A و B چیست؟" خوب عمل می کند.

Hummingbird آغاز هوشمندسازی موتورهای جستجو بوده است. این تغییر تا حدی با تبدیل به تلفن همراه انجام شده و الگوریتم مورد نیاز در جهت تشخیص بهتر انواع مختلف جستجو و ارائه نتایج بهتر بر اساس تفاوت در نحوه جستجو کاربر است.
پس از گذشت چند سال، تصور اینکه گوگل در پاسخ دادن به سوالات در گذشته نه چندان دور مشکل داشته سخت است، اما Hummingbird همه چیز را به طرز چشمگیری تغییر داد و آغاز آنچه امروز شاهد آن هستیم را رقم زد.

RankBrain (2016)

RankBrain یکی از 3 فاکتور رتبه بندی برتر گوگل است. اما RankBrain چیست و چرا اینقدر مهم است؟
به طور خلاصه، یک فناوری مبتنی بر یادگیری مداوم است که گوگل برای ارائه نتایج جستجو از آن استفاده می کند و برای کمک به موتور جستجو برای درک معنی کلمات وارد شده توسط کاربران طراحی شده است.
RankBrain از هوش مصنوعی برای قرار دادن کلمات در موجودیت عددی استفاده می کند تا برای کامپیوتر ها قابل فهم تر باشد. هر کلمه یا عبارتی ناآشنا برای RankBrain به کلمات و عباراتی با معانی مشابه برای نتایج فیلتر شده تبدیل می شود. این امر باعث افزایش دقت و کارایی گوگل در هنگام برخورد با درخواست های جستجوی جدید می شود.

Bert ( 2019)

آخرین به روز رسانی که باید در مورد جستجوی معنایی بدانید BERT است. اما BERT چیست؟
همانند سایر به روزرسانی هایی که در بالا تعریف کردیم، BERT در مورد درک بهتر درخواست های جستجو توسط گوگل است. فناوری پشت آن به هرکسی اجازه می دهد سیستم پاسخگویی به سوالات پیشرفته خود را آموزش دهد.
BERT کل یک کلمه را با توجه به کلمات قبل و بعد از آن در نظر می گیرد و آن را برای درک بهتر درخواست های جستجو استفاده می کند.

جستجوی معنایی برای SEO به چه معناست؟

در سطح بالا، به معنای موتور جستجو است که جستجوی کاربر را بهتر درک کرده و توانایی ارائه SERP های مرتبط تر و شخصی تر را دارد.
اما از نظر روش هایی که SEO برای بهینه سازی در جهت جستجوی معنایی نیاز دارد، بدان معناست که:
•    به موضوعات فکر کنید، نه فقط کلمات کلیدی.
•    درک این نکته که کلمات کلیدی با حجم بالا کمتر از گذشته اهمیت دارند، و کلمه کلیدی مرتبط و محتوای با کیفیت بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
•    قبل از ایجاد محتوا نیاز به تجزیه و تحلیل و درک هدف جستجو وجود دارد. همچنین نیاز به قالب بندی محتوای شما متناسب با نوع درخواست و ویژگی های  SERP وجود دارد.
•    داده های ساختار یافته ضروری است.
•    شما باید به این فکر کنید که چگونه می توانید یک گراف دانش ایجاد کنید.

از بسیاری جهات، بهینه سازی برای جستجوی معنایی چیزی است که ما اکنون باید آن را به عنوان بهترین روش سئو در نظر بگیریم، اما آنچه که باید بسیار اهمیت داشته باشد نیاز به ایجاد محتوا و بهینه سازی برای کاربران است نه موتورهای جستجو.
به این فکر کنید که مشتریان شما چگونه محصولات، خدمات و هدف شما را جستجو می کنند. سپس این مورد را به عنوان تمرکز اصلی خود قرار دهید.

چگونه محتوای خود را برای جستجوی معنایی بهینه سازی کنید

نمی دانید چگونه می توانید محتوای خود را برای جستجوی معنایی در جهت افزایش بازدید سایت بهینه سازی کنید؟ در اینجا هفت مورد مهم در این زمینه را برای شما گرد آورده ایم:

1. به موضوعات فکر کنید نه کلمات کلیدی

زمان آن رسیده است که بهینه سازی برای کلمات کلیدی منفرد و موضوعات آزاد را آغاز کنید. آیا جستجوی کلید واژه ها به شیوه ی مرسوم که می شناسیم از بین رفته است؟ البته که نه، فقط کمی پیچیده تر شده است.

گوگل می داند که جستجوی عباراتی مانند "وام های بازسازی خانه"، "وام های بهسازی خانه" و "وام برای بازسازی خانه" یک معنی دارند. هدف یکسان است، این بدان معناست که محتوای بازگردانده شده برای هر یک از این جستجوها باید تقریباً یکسان باشد. 
ممکن است در گذشته صفحات جداگانه ای را برای هدف قرار دادن تغییرات واحد، جمع و سایر کلمات کلیدی ایجاد کرده باشید اما اگر در دنیای امروز این کار را انجام ندهید بسیار بهتر است زیرا گوگل در درک معانی بسیار عالی عمل می کند.
برای مثال، رتبه بندی صفحه شما در بالای SERPs برای "وام های بهسازی خانه" با حجم جستجوی 27.1k دیگر هدف شما نیست. حداقل تنها هدف شما نخواهد بود.

طراحی-سایت

شما می توانید کل موضوعات مربوطه را پوشش دهید تا وب سایت شما برای بسیاری از جستجوهای مختلف نمایش داده شود. در اینجا می بینیم که این تغییرات نزدیک به حجم جستجوی بسیار بالاتری می رسد که صفحه شما می تواند از 65.5 هزار جستجو استفاده کند که تفاوت زیادی با 27.1 هزار کلمه کلیدی دارد.
و سپس 3.8k جستجوی دیگر وجود دارد که از سوالات ناشی می شود. با وارد کردن کلمه کلیدی اصلی خود در ابزارهای اندازه گیری می توانیم هر دوی این موارد را بیابیم.

سئوی-سایت

وقت بگذارید تا دریابید که چگونه کلمات کلیدی در کنار هم قرار می گیرند و موضوعات را شکل می دهند، برای این موارد بهینه سازی کنید تا در انتها برگ برنده در دستتان باشد.

2. درک و بهینه سازی هدف جستجو

هر عبارت جستجویی که کاربر در گوگل وارد می کند، در اصل سوالاتی است که نشان دهنده قصد مخاطبان شما است.
درک آن می تواند چالش دلهره آوری باشد زیرا باید سعی کنید بفهمید چه در سر مخاطبان شما می گذرد. اما اگر بتوانید محتوایی ایجاد کنید که این هدف را برآورده کند، رتبه بندی در بالای SERP ها بسیار آسان تر خواهد بود. از این روی معمولاً هدف جستجو کاربر در سه دسته اصلی قرار می گیرد:
•    یادگیری چیزی (اطلاعاتی)
•    خرید چیزی (معامله ای)
•    پیدا کردن چیزی (ناوبری)
این اهداف اطلاعاتی، معامله ای و ناوبری با کلمات کلیدی اطلاعاتی، معامله ای و ناوبری مطابقت دارد.
به عنوان مثال، اگر به دنبال مقایسه تلفن های هوشمند هستید، موتور جستجو در وهله اول به شما پیشنهاد خرید چند دستگاه تلفن را نمی دهد. درک می کند که شما در مرحله دریافت اطلاعات هستید.

جستجوی-معنای-در-سئو-طراحی-سایت

این بدان معناست که شما باید محتوای متفاوتی ایجاد کنید تا اهداف مختلف را برآورده کند. در حالی که ممکن است فکر کنید ایجاد محتوای اضافی برای کلمات کلیدی مشابه تلاش های شما را افزایش می دهد، بدانید که اینطور نیست. وقت خود را برای تجزیه و تحلیل SERP ها بگذارید تا اهداف مختلف موضوعات موردنظر خود را درک کنید.

3.  از HTML معنایی استفاده کنید

یک نقطه شروع عالی برای بهینه سازی یک وب معنایی، استفاده از HTML معنایی است. قبلاً به این موضوع برخورد نکرده اید؟

تعریف HTLM.com در این زمینه:
نشانه گذاری معنایی استفاده از یک زبان نشانه گذاری مانند HTML برای انتقال اطلاعات مربوط به معنی هر عنصر در یک سند از طریق انتخاب مناسب عناصر نشانه گذاری و حفظ جدایی کامل بین نشانه گذاری و ارائه بصری عناصر موجود در سند است.
تا حدی، این به معنی تجدید نظر در نحوه نوشتن کد است.
احتمالاً با عناصر HTML مانند <span> و <div> آشنا هستید. این عناصر معنایی نیستند و محتویات را نشان نمی دهند.
با این حال، به یک تگ معنایی مانند <header> ,<footer> یا <article> نگاه کنید. اینها درک روشنی از آنچه در این عناصر وجود دارد را ارائه می دهند.

4. بهینه سازی محتوا برای پاسخ ویژه

پاسخ ویژه یا موقعیت صفر، یکی از ویژگی های مورد نظر SERP است که بر اساس آن جستجو می شود و جستجوی معنای نیز بر اساس آن انجام می شود.
برای به دست آوردن پاسخ وِیژه مورد نیاز، باید به گوگل نشان دهید که پاسخی که صفحه وب شما به سوال یک جستجوگر ارائه می دهد، مستقیم ترین و مفیدترین در وب است. ادعای جسورانه ای است، اما اگر می خواهید پاسخ ویژه را برنده شوید، این همان جایی است که باید آن را هدف قرار دهید.

طراحی-سایت

اما چه کاری می توانید انجام دهید تا شانس خود را برای رسیدن به این نقطه افزایش دهید؟
•    سوالات متداول را بررسی کنید و مشخص کنید که کدام یک از آنها باعث ایجاد پاسخ ویژه می شود. 
•    ساختار مقاله ای را که در حال حاضر در snippet رتبه بندی شده است، تجزیه و تحلیل کنید. به دنبال جداول، تصاویر، عناوین و غیره باشید و سعی کنید این موارد را در محتوای خود تکرار کنید.
•    متنی ایجاد کنید که مستقیماً به سوال پاسخ دهد و به جملات شما برای خوانش طبیعی ساختار می دهد.

5. درک و استفاده از داده های ساختار یافته

هنگامی که یک موتور جستجو سایت شما را بررسی می کند، داده های ساختار یافته به آن کمک می کند تا زمینه محتوای شما را بفهمد و از طریق ویژگی های موجودیت فردی طبقه بندی کند تا نتایج جستجوی هدفمندتری را در اختیار کاربر قرار دهد.
علاوه بر این، داده های ساختار یافته شانس شما برای ایجاد پاسخ های غنی تر افزایش می دهد.

طراحی-سایت-وبینه

اما برای استفاده از داده های ساختار یافته برای بهینه سازی محتوای خود چه کاری باید انجام دهید؟
•     schema.org را بررسی کنید و طیف گسترده ای از الگوهای واژگان را که توسط Google ،Microsoft ،Yandex و Yahoo ارائه شده اند را مرور کنید! مناسب ترین نوع را پیدا کرده و پیاده سازی کنید.
•    از راهنمای داده های ساختاریافته گوگل برای کمک به بهینه سازی مطالب خود استفاده کنید. Merkle's Schema Markup Generator  یکی از گزینه های عالی در این زمینه است.
•    در حال حاضر از ابزار آزمایش داده های ساختاری گوگل برای بررسی اینکه بهینه سازی شما به درستی اجرا شده است یا نه، استفاده کنید. با این حال، توجه داشته باشید که به زودی این آزمایش با Rich Results Test جایگزین خواهد شد.

6.  تبدیل به یک گراف دانش شوید

مردم متفاوت فکر می کنند، به این معنی که آنها به روش های مختلف جستجو می کنند. به همین دلیل است که جستجوی معنایی متکی بر مجموعه ای از جستجوهای پراکنده در سراسر وب (افراد، مکان ها، چیزها، ایده ها، مفاهیم و غیره) و ارتباطات آنها است. به همین دلیل است که تبدیل شدن به یک گراف دانش سودمند است.
فرض کنید موفق شدید صفحه برند تجاری یا وبلاگ خود را به یک گراف دانش تبدیل کنید. در این صورت، شما برای خود مکانی در ویژگی های SERP مانند پنل های دانش و کارت های دانش با تمام دید، اقتدار و اعتماد خریداری خواهید کرد.
درحالیکه ممکن است برای شما دریافت ترافیک هزینه داشته باشد اما با این وجود جستجوگران می توانند همه آنچه را که باید درباره شرکت شما بدانند از صفحه SERP ها دریافت کنند.
اما به فراتر از ترافیک فروشگاه اینترنتی خود فکر کنید. در مورد دید و قدرتی که می توانید با قرار گرفتن در جایگاه بالایی از SERP بهره مند شوید، تلاش کنید!

7. لینک هایی ایجاد کنید که ارتباط را نشان می دهند

لینک های داخلی و لینک های پشتیبان می توانند ارتباطات به روز را نشان دهند و به گوگل کمک کنند مطالب شما را بهتر بشناسد. در حالی که به راحتی می توان فرض کرد که لینک هایی که به دست می آورید می توانند از هر کجا آمده باشند، تا زمانی که معتبر و کارآمد باشند، هنگامی که این موضوعات با هم تراز شوند، تأثیر بهتری خواهید دید. چرا؟
زیرا این لینک ها به گوگل کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کند. با دقت فکر کنید و یک استراتژی لینک بندی قوی برنامه ریزی کنید که لینک هایی را هدف قرار دهد که شما را به عنوان متخصص در زمینه کسب و کار خودتان معرفی می کند، در انتها مزایای آن را خواهید دید.
اما قدرت لینک های داخلی را دست کم نگیرید. آنها به اندازه بک لینک ها اهمیت دارند، به ویژه هنگام نشان دادن ارتباط به روز بین دو صفحه.

ایجاد استراتژی جستجوی معنایی

موتورهای جستجو به افزودن ویژگی های معنایی برای تنظیم دقیق توانایی آنها در درک منظور کاربر ادامه می دهند. از یک سو، همگام شدن با الگوریتم های در حال توسعه نیاز به تلاش های بهینه سازی مداوم دارد. از سوی دیگر، وب گردی را برای کاربران آسان تر می کند. با اطمینان از اینکه استراتژی محتوای شما شامل توسعه محتوایی است که انواع مختلفی از اهداف را پوشش می دهد، می توانید به سوالاتی که کاربران در جستجوی آن هستند بهتر پاسخ دهید.

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید