سیستم عامل تحت وب چیست

شاید شما هم واژه وب OS یا سیستم عامل تحت وب به گوش شما رسیده باشد این نوع سیستم عامل جذابیت خاصی نسبت به نسخه های نصب شونده روی سیستم دارد این نوع سیستم عامل ها قابلیت حمل را دارند و بدون نیاز به نصب و راه اندازی با استفاده از مرورگر رایانه شخصی میتوان از آنها استفاده کرد . پروژه سیستم عامل های تحت وب و همچنین کلمه “WebOS” برای اولین بار در یکی از دانشگاه های کالیفرنیا آغاز شد. اولین سیستم عامل تحت وب توسط برنامه نوسان سوئدی طراحی شد و webos.org نام گرفت. بعد ها برنامه نویسان حرفه ای javascript و DHTML دنیا به به این پروژه ملحق شدند و این پروژه گسترش یافت. طی سالهای اخیر در میان رقابت های شدیدی که از سوی کمپانی های بزرگ تولید کننده سیستم عامل مانند ماکروسافت ، اپل یا گوگل و تنوع در خدمات و دسترسی از طریق remote desktop  جالی خالی پروژه های نوپا از قبیل  EyeOS   یا webos.org  را با خدمات متنوع گرفته باشد .

سیستم عامل تحت وب

اما در ابتدای پیدایش آنها جذاب و بحث برانگیز بوده اند ! پخش فایل های صوتی و تصویری ، مدیریت فایل و ... از قابلیت های کاربری این سیستم ها است . هرچند که مرورگر ها خود به تنهایی حجم زیادی از کارهایی که قرار بود انجام دهند را اجرای میکنند . دیگر معضل پخش صدا و تصویر از طریق وب یا نگهداری فایل ها در یک فضای ابری جالب و جدید نیست چرا که شرکت های مختلفی خدمات مختلفی را در بخش های مختلف نرم افزار به صورت ابری ارائه میکنند که باعث شد سنگ بنای سیستم عامل های محلی بسیار محکم تر شود.
در حال حاضر تنوع نسخه های موبایلی از جذابیت بیشتری برخوردار بوده و استقرار بر روی یک دستگاه مستقل شاید به صرفه تر و پرطرفدار تر بوده . اما شاید در آینده دنیای وب دوباره با پدیده جدیدی مانند سیستم عامل های تحت وب روبرو شود. 

البته موجب شد تا نرم افزارهای تحت وب و پلتفرم های آنلاین فضای رشد بهتری داشته باشد تا اینکه سیستم عامل در وب اجرا شود ، در حال حاضر هم ایده سیستم عامل تحت وب به صورت جدی توسط شرکت بزرگی دنبال نمیشود اما انواع نرم افزارهای تحت وب مانند حسابداری یا CRM روز به روز در حال رشد و شکوفایی بیشتری هستند
 

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید