طراحی اپلیکیشن مشابه دیجی کالا
در سال 2020 استفاده از اپلیکیشن های خرید تا 45 درصد افزایش یافت. اکثر مصرف کنندگان اذعان دارند که خرید آنلاین رضایت بخش ترین راه برای خرید کالا است و بعید است که این تمایل در آینده نزدیک تغییر کند.
می توان گفت در ایران اولین اپلیکیشن فروشگاهی، دیجی کالا است. سوال این است که چگونه یک اپلیکیشن خرید نظیر دیجی کالا طراحی کنیم که مشتریان را به خود جذب و دوباره آنها را به اپلیکیشن برگرداند. بر اساس تجزیه و تحلیل این اپلیکیشن و تجربه شرکت ما در طراحی فروشگاه های اینترنتی اختصاصی، مراحل کلیدی را که می توانند به شما اطمینان دهند که یک اپلیکیشن مانند دیجی کالا یا حتی بهتر از آن طراحی کنید را مشخص کرده ایم.
عواملی محبوبیت اپلیکیشن دیجی کالا
مجموعه ای از ویژگی های متمرکز شده برای ارائه یک تجربه خرید دیجیتال قوی. از جمله این ویژگیها میتوان به پیمایش آسان، دستهها و نوارهای کناری، فرآیند ثبت نام و ورود آسان، تخفیفها، فهرست علاقه مندی ها و موارد دیگر اشاره کرد. تمام صفحات اپلیکیشن، از جمله صفحات محصولات، به صورت ارگونومیک طراحی شده اند و تمام اطلاعات مورد نیاز را بدون درهم ریختگی ارائه می دهند. کاربران به راحتی می توانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند، چه جزئیات محصول، نظرات، پیشنهادات، تصاویر با کیفیت بالا، جزئیات حمل و نقل یا موارد مشابه.
بهترین تجربه خرید دیجیتال، جدای از ارسال سریع، قیمت مناسب، فرآیند مرجوع و انتخاب گسترده محصولات، یکی از دلایل اصلی خرید در دیجی کالا است. جستجوی هوشمند و پیشنهادات شامل جستجوی پیشبینیکننده بر اساس تاریخچه جستجوی کاربر و محصولات محبوب، توابع تصحیح خودکار، فیلترها و یک الگوریتم پیشنهادی قوی است. همه اینها به بهبود قابلیت جستجو کمک می کند و عملکرد جستجوی بی دردسر و بدون خطا را در اختیار کاربران قرار می دهد.
استراتژی بازاریابی قوی آن مبتنی بر ارائه گسترده ترین طیف محصولات با استفاده از یک رابط مشتری پسند، مقیاس بندی آسان از کوچک به بزرگ، بهره برداری از محصولات و منابع وابسته است. در واقع، امروزه دیجی کالا از مزایای کامل محصولات وابسته استفاده میکند، محصولاتی را از دهها فروشنده شخص ثالث ارائه میدهد.
یکی دیگر از ویژگی های متمایز دیجی کالا این است که تقریبا شبیه هیچ اپلکیشن فروشگاهی دیگری نیست، بنابراین هنگام طراحی اپلیکیشن، ضروری است که آن را منحصر به فرد و الهام بخش کنید. با در نظر گرفتن تمام این موارد، اجازه دهید به مراحل اصلی مورد نیاز برای توسعه یک اپلیکیشن فروشگاهی موفق بپردازیم:
1. تحقیقات بازار
تقریباً هر شرکت توسعه نرم افزاری کار خود را با شناسایی نیازها و درخواست های مشتری آغاز می کند. برای شروع، تصمیم بگیرید که چه نوع کالاهایی را بفروشید. آیا می خواهید طیف وسیعی از محصولات را ارائه دهید یا در نوع خاصی از کالا، فیزیکی یا دیجیتالی تخصص دارید؟ شناخت مشتریان هدف، به شما کمک می کند تا کالاهای خود را در اپلیکیشن بفروشید.
هنگامی که تصمیم گرفتید چه محصولاتی را بفروشید و مخاطبان هدف را مشخص کردید، در مورد بازار خود تحقیق کنید. نگاهی دقیق به سرویسها و اپلیکیشنهایی که نوع مشابهی از کالاها را میفروشند، بیندازید. این امر به شما امکان می دهد بفهمید کدام ویژگی ها برای شما ضروری است.
از آنجایی که تجارت الکترونیک یک صنعت بسیار رقابتی است، توصیه می شود اپلیکیشن خود را تا جایی که می توانید سریع راه اندازی کنید. هرچه سریعتریک اپلیکیشن فروشگاهی ایجاد کنید، زمان بیشتری برای بهبود آن بر اساس بازخورد کاربران، ایجاد محتوای ارزشمند، تعامل با مشتریان و بازاریابی اپلیکیشن خود خواهید داشت.
2. انتخاب ویژگی های اساسی
چه ویژگی هایی را باید برای MVP در نظر بگیرید؟ پس از تجزیه و تحلیل مجموعه ویژگیهای دیجی کالا، تعدادی دیگر از اپلیکیشن های فروشگاهی و تجارت الکترونیکی، مجموعه ای از ویژگیهای کلی را که میتوانند به عنوان پایهای برای یک اپلیکیشن در نظر گرفته شوند، انتخاب کردهایم:
ورود مشتری
شکی نیست که ورود سیستمیک ویژگی اصلی برای هر اپلیکیشن فروشگاهی است. با این حال، سعی کنید نیازی به ثبت نام اولیه نداشته باشید، و همچنین فرآیند ورود به سیستم را تا حد امکان سریع و ساده کنید. به عنوان مثال، به مشتریان اجازه دهید بدون وارد کردن اطلاعات شخصی، فروشگاه شما را به عنوان مهمان مرور کنند. گزینه های ثبت نام اضافی را ارائه دهید، به عنوان مثال، از طریق ایمیل، فیسبوک و گوگل.
جستجوی محصول
عملکرد جستجوی محصولات در اپلیکیشن های فروشگاهی برتر دنیا بسیار سریع است، دارای فیلترهای فراوان و نمایه سازی با کیفیت بالا است. سعی کنید از نمونه های آنها پیروی کنید و جستجوهای محصولی انجام دهید که به کاربران کمک می کند تا به سرعت آنچه را که می خواهند در اپلیکیشن شما پیدا کنند.
همچنین میتوانید عملکرد جستجو را با تکمیل خودکار، اصلاحات املایی، تشخیص ریشه کلمه و پیشنهادات خودکار برای سرعت بخشیدن به فرآیند، بهبود ببخشید.
نقد های کاربران
آمار نشان می دهد که 79 درصد از مصرف کنندگان به بررسی های آنلاین به اندازه توصیه های شخصی اعتماد دارند. بالاتر از آن، تحقیقات EMarketer نشان می دهد که مشتریان تقریباً 12 برابر بیشتر از توضیحات محصول به نظرات اعتماد دارند. بنابراین، مشتریان را تشویق کنید تا اقلام خریداری شده را رتبه بندی و نظرات خود را بیان کنند، به عنوان مثال، یک پرسشنامه ایمیل ارسال کنید یا مستقیماً در داخل اپلیکیشن به خریداران اطلاع دهید.
تسویه حساب
کاربران اپلیکیشن های فروشگاهی آنلاین مشتاقانه سبد خرید خود را با اقلامی که دوست دارند پر می کنند. اما آمار نشان می دهد بعضی از آنها سبد خرید خود را رها می کنند. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. به عنوان مثال، مشتریان ممکن است به دنبال گزینههای ارسال رایگان باشند، بنابراین هزینههای ارسال ممکن است آنها را بترساند، یا کندی اپلیکیشن و فقدان گزینههای پرداخت مختلف نیز ممکن است بر تصمیمات آنها تأثیر بگذارد. برای افزایش فروش می توانید:
• اضافه کردن تسویه حساب مهمان: همه ما به دنبال راههای سریع و آسان برای خرید هستیم، بنابراین افزودن ورود به سیستم یا ایجاد حساب اجباری ممکن است افراد را از خرید یا استفاده از اپلیکیشن شما باز دارد. یک ویژگی تسویه حساب مهمان ممکن است 13٪ بیشتر از ثبت نام مشتریان درآمد داشته باشد.
• نمایش پیشرفت تسویه حساب: به کاربران نشان دهید که چند مرحله را قبل از خرید باید تکمیل کنند. وقتی مشتریان دقیقاً بدانند چقدر زمان باید در فروشگاه شما بگذرانند، بسیار صبورتر خواهند شد.
• آسان سازی پرداخت تا حد امکان: مشتریان را با سوالات و گزینه های غیر ضروری سر در گم نکنید. بدون نیاز به تأیید کارت اعتباری و اطلاعات حمل و نقل، کاربرانی را که وارد سیستم شده اند مستقیماً به صفحه بررسی سفارش هدایت کنید.
درگاه پرداخت مطمئن
ساده ترین و مطمئن ترین راه برای پذیرش پرداخت آنلاین است. هنگامی که کاربر خرید می کند، یک درگاه پرداخت جزئیات کارت اعتباری را تأیید می کند، داده ها را به بانک ارسال می کند و پول را به حساب شما منتقل می کند.
از آنجایی که این فرآیند شامل اطلاعات حساسی است، درگاه پرداخت شما باید 100% ایمن و قابل اعتماد باشد. فقط از سیستم هایی استفاده کنید که شهرت خوبی دارند و با استانداردهای صنعت پرداخت کار می کنند.
گزینه های حمل و نقل
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، یکی از مهم ترین دلایلی که مردم از دیجی کالا خرید می کنند، حمل و نقل و تحویل سریع آن است. به این دلیل که شبکه ای از انبارها برای تحویل سریع دارد. اکثر کاربران در حال حاضر انتظار حمل و نقل و تحویل سریع را دارند.
تعداد زیادی API حمل و نقل وجود دارد که می توانید آنها را در اپلیکیشن فروشگاهی خود ادغام کنید تا حمل و نقل سریع و کم هزینه را ارائه دهید. برای اینکه تجربه را تا حد امکان روان کنید، زمان و هزینه ارسال را در صفحه محصولات نشان دهید.
فرم های حمل و نقل خود را تا حد امکان کاربر پسند کنید. به فرمت های ورودی متعدد اجازه دهید و مطمئن شوید که فیلدهای ورودی توسط عناصر رابط کاربری شما پنهان نشده باشند.
موتور پیشنهادات
محبوبیت دیجی کالا همچنین به دلیل سیستمی است که کالاها را بر اساس ترجیحات کاربر و دادههای رفتاری پیشنهاد می دهد. چنین سیستمهایی ممکن است از الگوریتمهای سادهای که کالاها را بر اساس ترجیحات کاربر توصیه میکنند تا پیاده سازیهای فوقالعاده پیچیده هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که شرکتهایی مانند نتفلیکس را پشتیبانی می کند، باشد.
سیستم های توصیه ای تعامل کاربر را افزایش میدهد، فرصتهای فروش متقابل را باز میکند و در نهایت، سود شما را افزایش میدهد. توصیهها زمانی که در صفحه اصلی، صفحات محصول و در سبد خرید نمایش داده میشوند بیشترین تأثیر را دارند، اما همچنین میتوانید تخفیفهای هدفمند را برای افرادی که دستههای خاصی از کالاها را دنبال میکنند، ایمیل کنید.
3. اجرای طراحی حرفه ای
طراحی برجسته یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند برای جذب مشتری است. اکثر کاربران نظر خود را در مورد فروشگاه های آنلاین تنها بر اساس تصاویر بصری شکل می دهند. زمانی که قالبهای اولیه برایMVP مناسب باشند، طراحی حرفه ای به شما کمک میکند تا محبوبیت اپلیکیشن و شناخت برند را افزایش دهید.
نکات ضروری برای راه اندازی اپلیکیشن جدید:
• یک لوگوی واضح طراحی کنید. اولین چیزی است که یک مشتری قبل از تصمیم به استفاده از اپلیکیشن شما می بیند. دیگر هرگز فرصتی برای ایجاد اولین تاثیر نخواهید داشت، پس اشتباه نکنید.
• کالاهای خود را برجسته کنید. کاربران 80 درصد از اطلاعاتی را که می بینند و تنها 20 درصد از آنچه را که می خوانند به خاطر می آورند. برای متمایز کردن محصولات اپلیکیشن خود:
• از پس زمینه سفید استفاده کنید.
• تصاویر با کیفیت از هر زاویه داشته باشید.
• عکس های بزرگ برای جلب توجه بینندگان نمایش دهید.
• گزینه بزرگنمایی یکپارچه را فعال کنید.
جدای از این موارد، میتوانید از ویدیوهای کوتاهی نیز استفاده کنید که محصولات را به نمایش میگذارند، استراتژی که ثابت کرده بهتر از عکسها توجه کاربران را به خود جلب می کنند. فراموش نکنید که طراحی شما باید تمام اطلاعات محصول موجود از جمله عکس ها، توضیحات، در دسترس بودن در فروشگاه، انتخاب رنگ، اندازه و غیره را برجسته کند.
4. انتخاب پلتفرم
از نقطه نظر توسعه دهنده، توسعه iOSراحتتر است و زمان کمتری میبرد، زیرا شما باید فقط برای آخرین نسخه دستگاههای اپل و سیستم عامل بهینه سازی می کنید. با Android، شما باید برای تنوع بیشتری از دستگاه ها و وضوح صفحه نمایش بهینه سازی کنید، که توسعه را طولانی تر می کند. البته می توانید با پشتیبانی از محبوب ترین دستگاه های اندرویدی در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. با ساختن یک اپلیکیشن چند پلتفرمی، میتوانید زمان بازاریابی را کاهش و در هزینه توسعه صرفه جویی کنید.
5. مراقبت از رشد و پشتیبانی محصول
پس از راهاندازی موفقیتآمیز اپلیکیشن، زمان آن رسیده که محصولات خود را بهبود ببخشید. این مرحله شامل جمعآوری بازخورد کاربران، انجام تحقیقات اضافی و تصمیمگیری در مورد اینکه چه ویژگیهایی در چرخه توسعه بعدی پیاده سازی شود، است.
مواردی که باید بعد از راه اندازی MVP روی آن تمرکز کنید
سرعت اپلیکیشن خود را افزایش دهید. هر ثانیه اضافی از زمان بارگذاری می تواند هزینه های زیادی برای اپلیکیشن داشته باشد. داده های جدیدتر نشان می دهد که هر ثانیه اضافی می تواند فروش شما را تا 7 درصد کاهش دهد. این سرعت هنگام بارگیری صفحه اصلی اپلیکیشن ، صفحه محصول و تسویه حساب بسیار مهم است.
پشتیبانی مشتریان درجه یک را سازماندهی کنید. در برخی موارد، مشکلی پیش میآید و باید با مشتریان ناراضی ارتباط برقرار کنید. بیشتر کاربران ترجیح میدهند که ناراحتی خود را بدون خروج از اپلیکیشن یا تماس تلفنی بیان کنند، بنابراین داشتن صفحهای برای شکایات و پیشنهادات ضروری است. همچنین توصیه میشود یک پرسش متداول جامع، فهرستی از مخاطبین و کارکنان آماده رسیدگی به شکایات کاربران 24/7 داشته باشید.
یکی از راههای کارآمدتر کردن خدمات مشتریان، ایجادیک چت بات تخصصی است. این اپلیکیشن های مبتنی بر هوش مصنوعی 24 ساعته در دسترس هستند، زمانهای پاسخگویی تقریباً سریع دارند و میتوانند صدها درخواست را به طور همزمان مدیریت کنند.
اپلیکیشن خود را تبلیغ کنید. بسیاری از اپلیکیشن های فروشگاهی آنلاین شکست می خورند زیرا اهمیت بازاریابی اولیه را دست کم می گیرند. توصیه میشود حداقل دو برابر زمان بیشتری نسبت به توسعه یک اپلیکیشن برای بازاریابی آن صرف کنید.
اولین کاری که باید برای تبلیغ اپلیکیشن خود انجام دهید این است که آن را قابل مشاهده کنید. شبکه های اجتماعی را نادیده نگیرید. فیسبوک و توییتر اکنون برای تبلیغات اپلیکیشن فروشگاه آنلاین شما اجباری هستند. مشتریان را مستقیماً درگیر کنید، برنامه های وفاداری و تخفیف ارائه دهید.