مهاجرت از وردپرس به لاراول / راهنمای انتقال سایت از وردپرس به لاراول

رشد سایت های وردپرسی چه از نوع خبری یا محتوا محور یا فروشگاهی زمینه ساز تغییر وردپرس به لاراول است اما توجه به اهمیت SEO و عدم افت رفته میتواند برای وب مستران یک دغدغه جدی باشد در این مقاله به مهم ترین دلیلی که باید از وردپرس به لاراول مهاجرت کرد خواهیم پرداخت و تجاربی را که در این زمینه داشته ایم را با شما به اشتراک میگذاریم.

وردپرس به عنوان برترین سیستم مدیریت محتوا دنیا معایبی را هم برای سایت های بزرگ دارد و آن کندی و عدم توسعه پذیری به شکل دلخواه کارفرماست، لذا باید وردپرس را به عنوان یک آغازگر برای سایت های کوچک تا متوسط دید. در غیراینصورت نمیتواند خواسته های یک سایت پر بازدید و بزرگ را تامین کند. ما قبلا در صفحه  مزیت های طراحی سایت با لاراول ارزش ها و نکاتی را که میتوان از انتخاب لاراول مدنظر داشت را مطرح کرده ایم و در این صفحه نیز عناوین و دلیل مهم این موضوع را خواهیم پرداخت.

چرا باید لاراول را جایگزین وردپرس کرد؟

دلیل اول توانایی بالای لاراول در توسعه پذیری و سرعت باز شدن صفحات در لاراول نسبت به وردپرسی و به طور کلی طراحی اختصاصی سایت است. کندی سایت یکی از دلیلی است که مدیران سایت های بزرگ نسبت به آن موضع دارند آنها میخواهند سایتشان سریع باز شود و از امتیاز باز شدن سریع در کسب بازدید کننده بیشتر و ارتقا رتبه SEO استفاده کنند. البته در دنیای که رقابت زیاد است سرعت بالا نقش مهمی را برای مخاطب بازی میکند. طبق آمارها در صورتی که سایت زیر ۳ ثانیه برای بازدید کننده در موبایل و دسکتاپ باز نشود با احتمال بیش از ۸۰ درصد سایت را خواهد بست.

مهم ترین بخش های یک سایت که باید از نگاه فنی مورد نظر قرار بگیرد.

- طراحی اصولی دیتابیس

- برنامه نویسی بهینه سمت سرور

- برنامه نویسی بهینه قالب و رابط کاربری

- پیاده سازی cache در باز شدن صفحات و صفحه نخست به صورت پویا

- بهینه سازی تصاویر در ابعاد مشخص و فرمت webp

واقعا اجرای همه این نکات به سادگی قابل اجراست ؟ پاسخ خیر است اجرای با کیفیت و اصولی یک CMS اختصاصی نیاز به صرف زمان و هزینه بسیار زیادی است که شاید برای هیچ کارفرمایی مقدور نباشد. فرض کنید با پرداخت هزینه چند برابری و صرف زمان چند برابری فراتر از RFP طراحی سایت مشتری نمیتوان همه چیز را به خوبی اجرا کرد. دلیل این موضوع نیز صرفا این است که هر نرم افزاری در ابتدای ساخت خود نیاز به طی کردن زمان های طولانی برای رسیدن به نسخه پایدار و رضایت بخش مشتری است و این موضوع در همه سایت هایی که به صورت اختصاصی طراحی میشوند دیده میشود. اما چطور میتوان یک سایت اختصاصی با لاراول داشت که اطمینان کاملی را به ما در رسیدن به خواسته های مشتری فراهم نماید؟ ما در وبینه با ساخت CMS لاراولی سپهر گستر همه ساختارهای ضروی یک سایت با رعایت اصول و قواعد بهینه سازی و توسعه پذیری را ساخته ایم CMS سپهر گستر از سال ۹۵ تا به امروز در حال توسعه بوده و توسط دهها وبسایت بزرگ و متوسط در انواع سایت های فروشگاهی ، خبری و شرکتی مورد استفاده قرار گرفته است.

قابلیت پیاده سازی و توسعه بخش های جدید لاراول را برای توسعه و ساخت نرم افزارها و سیستم های تحت وب ساخته اند که قاعدتا CMS ها هم نوعی نرم افزار به حساب می آیند البته از جنس تحت وب که با مهندسی پذیری و ماژولار سازی بسیار هماهنگ است laravel میتواند همه چیز را مانند یک ساختمان مرتب و دقیق در بر بگیرد و برنامه نویسان حرفه ای لاراول هم همه چیزهای یک کسب و کار آنلاین را فراهم کنند.

اما آیا میتوان به سادگی صدها یا شاید هزاران صفحه ای را که در ورپرس ساخته اید را به لاراول منتقل کرد؟

پاسخ این سوال آری است البته به شرط توجه به کلیه قوانین و مقرراتی انتقال و تغییر CMS این کار میسر خواهد شد. شاه کلید این موضوع حفظ ساختار URL های وردپرس در لاراول است. چرا که برای گوگل تفاوتی بین نوع CMS وجود ندارد و صرفا صفحه نسخه HTML هر صفحه که از سمت سرور برای بازدید کننده ارسال میشود را گوگل پایش و بررسی میکند به این دلیل میتوان CMS دیگری را جایگزین وردپرس کرد و حتی با هر زبان برنامه نویسی دیگری مانند دات نت و پایتون و... این کار را انجام داد. اما انتخاب لاراول گزینه هوشمندانه تری برای این هدف است. 

#وردپرس
علیمرداد 21، 1398

من چند سالی است که یک وب سایت در زمینه معرفی شرکت و محصولات آن با وردپرس داریم . جدیدا تصمیم گرفتیم که بخش هایی مثل ثبت سفارش مشتریان از طریق وب سایت یا برخی از روش های ثبت سفارش را روی سایت اضافه کنیم . طبق تحقیقاتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که از لاراول استفاده کنیم . اما مهم ترین دلیلی که ما در حال حاضر با آن مشکلی داریم این است که آیا رتبه سئو سایت ما از بین می رود و آیا راه حل اساسی برای این کار وجود دارد ؟
وحید الوندیمرداد 21، 1398

رتبه سئو ارتباطی با طراحی سایت و سیستم مدیریت محتوا ندارد . تنها چیزی که باید از طرف شرکت طراحی سایتی که قرار است با آن کار کنید و باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ساختار لینک باید مطابق سایت قبل حفظ شود یا اگر امکان آن نیست حتما صفحات با لینک قدیم را با استفاده از ریدارکت 301 به معادل آدرس جدید انتقال دهید . این موضوع در سیستم مدیریت محتوای وبینه در یکی از زیرماژول های مدیریتی به صورت دستی و با استفاده از فایل اکسل به سادگی قابل انجام است
رضا کریمیمرداد 23، 1398

یک سوال فنی دارم ؟ اگر بخواهیم دیتابیس وردپرس را به سایتی که با لاراول طراحی کردم منتقل کنم باید چه جداولی را منتقل کنم؟
مدیر سایتمرداد 24، 1398

سلام . جدول wp_posts اصلی ترین جدول در وردپرس است که برای انتقال آن میتوانید query که با دیتابیس جدید سازگاری داشته باشد را بنویسید و خروجی مورد نظر را دریافت کنید . برای این کار میتوانید از خدمات شرکت وبینه هم استفاده نمایید
مهسا

سلام . چطور میتونم از یک قالب وردپرسی برای بخش فرانت در طراحی وب سایت با لاراول استفاده کنم ؟
وحید الوندی

سلام مهسا خانم . سوال شما کمی غیرواضح است چون هنگامی که شما از وردپرس استفاده میکنید ارتباطی با لاراول ندارید اما هنگامی که می خواهید از لاراول در طراحی سایت استفاده کنید اول کار استفاده از یک cms لاراولی است که ما قبلا یک نمونه خوب آن را کار کرده ایم که با عنوان cms سپهر گستر شناخته میشود . حالا اگر می خواهید سایت خود را به لاراول تغییر دهید میتوان گرافیک و رابط کاربری را روی سیستم blade لاراول منتقل کرد