هنگامی که صفحاتی متنوعی در سایت ایجاد می شود گاهی اوقات تشابهه محتوایی آنها با هم یکسان است یا حتی به اشتباه گوگل صفحات را با پارامترهای مختلفی شناسایی میکند در این حالت میتوانید از تگ canonical استفاده کنید . 

این تکنیک برای بالا بردن رتبه سایت بسیار مهم است شما با این تگ صفحات تکراری یا صفحات فرعی را به یک صفحه اصلی منتقل میکنید.  ما باید طراحی سایت را به گونه ای انجام داده باشیم که هر صفحه دارای ادرس url نباشد که در ادرس بار قرار گرفته است ! ممکن است این ادرس دارای پارامترها یا query string هایی است که نباید در آدرس canonical قرار بگیرد. 

برای اینکه بیشتر با قابلیت های مهم این ویژگی در html آشنا شوید این مقاله را بخوانید و برای استفاده اصولی از این تگ مهم حتما باید همه صفحات وبسایت دارای این تگ باشد ولی با چون و چرا ها و بر اساس ساختاریهایی که صحیح هستید !!

 

نحوه اصولی استفاده صحیح از تگ canonical

 

از نظر SEO بسیاری از افراد معتقد هستند که صفحاتی که دارای پارامتر میشوند باید صفحه جاری به صفحه بدون پارامتر canonical شود مثلا وقتی شما در صفحه دسته بندی مقالات طراحی هستید و تعداد محتوا زیاد است بهترین کار استفاده از روش صفحه بندی است برای این کار با تعیین آدرس canonical یکسان میتوانید به گوگل اعلام کنید که به جای ایندکس کردن همه صفحات و با درنظر گرفتن وزن SEO برای هر صفحه کل امتیازهای صفحات آن دسته را در صفحه اول همان دسته در نظر بگیرد . این تکنیک میتوانید برای سایر بخش های فروشگاه های اینترنتی مخصوصا صفحات فیلتر هم در نظر گرفته شود به طور مثال اگر  https://www.sitename.com/category/article  فرض کنید صفحه اول در دسته بندی مقالات برابر با  https://www.sitename.com/category/article?page=1  با همچنین آدرس هم برابر با صفحه اول است در اینجا گوگل دو آدرس متفاوت برای صفحه های شما در نظر میگیرد در این حالت روی هر دو آدرس تگ زیر معین میکنیم که هر دو صفحه یکی هستند . 

<link rel="canonical" href=" https://www.sitename.com/category/article"/>

لذا استفاده اصولی از تگ canonical امری است که باید به درستی تعیین شود و در غیر اینصورت نتیجه ای عکس برای بهتر شدن رتبه SEO سایت خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که بسیار با آن برخورد میکنیم صفحاتی است که آنها را تولید کرده اید این صفحات از نظر بار محتوایی و کلیدواژه ها ممکن است حاوی اطلاعاتی باشد که مشابهه صفحه ای است که ترجیح میدهید آن بهتر شود تا اینکه هر دو صفحه را در یک وزن جداگانه در گوگل ایندکس کنید از این رو میتوانید در هر صفحه آدرس تگ canonical برابری را قرار دهید یعنی چطور ؟ فرض کنید شما یک مقاله در خصوص اهمیت رعایت canonical در سایت و مقاله دیگر با عنوان اهمیت canonical در فروشگاه اینترنتی ایجاد کرده اید و بعد ترجیح میدهید که وزن  مقاله اهمیت canonical در فروشگاه اینترنتی را به مقاله اهمیت canonical در سایت هدایت کنید . نکته : ما قرار نیست که صفحات را به سمت هم هدایت کنیم و این موضوع کاملا از نظر بازدید کننده سایت پنهان است فقط ما داریم گوگل را برای درک بهتر کمک میکنیم در این حالت در هر دو صفحه آدرس canonical مقاله اهمیت رعایت canonical در سایت را در نظر بگیرید.

گوگل می تواند از تکراری بودن متن هم باخبر شود ! 

اگر فکر میکنید که canonical صرفا برای url های تکراری است اشتباه میکنید ممکن است دو صفحه دارای url های متضاد باشند اما محتوای آنها کپی یا تشابهه زیادی داشته باشند یا در مورد یک موضوع به شکل نزدیکی نوشته شده اند . برای این موارد هم میتوان از canonical برای هدایت وزن صفحه فرعی به صفحه اصلی استفاده کرد. 

 

اگر بخواهید SEO سایت را با کمک Canonical ارتقا دهید بهترین کار این است که از همان ابتدای طراحی سایت قوانین را به درستی اجرا کنید چرا که پس از ایندکس صفحات وتخصیص وزن به آنها به گذشت مدت بسیار طولانی تغییر میکنند و این موضوع به دلیل سیاست کاری گوگل در اجرای تغییرات در طولانی مدت است لذا تاکید میشود قبل از اینکه وب سایت خود را راه اندازی کنید با یک مشاور در خصوص اجرای بهتر پروژه سایت یا فروشگاه اینترنتی خود مشورت کنید .

صفحه هایی با url یکسان

به عقیده SEO کارها فعالیت و تولید صفحات در وبسایت بسیار با فعالیت و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی متفاوت است چرا که در وبسایت url های مختلفی را ایجاد کرده اید و وبسایت شما نباید آنها را ازدست بدهد در غیر اینصورت جریمه میشوید ! به همین سادگی

مثلا استفاده از تگ ها در صفحات بسیار جالب اما مهم هستند مثلا برخی از افراد با انواع کلیدواژه ها در تگ ها تلاش میکنند که seo را افزایش دهند اما این نکته هم ضروری است تگ هایی که فقط به یک صفحه وصل شده اند و برای نمایش آنها یک آدرس مستقل ایجاد شده است نه تنها تاثیر مثبت ندارند بلکه منفی هم از بابت بی کیفیت بودن محتوای آن url هم وجود دارد . از طرفی ممکن است که admin سایت آنها را حذف کند و بعد با مشکل خطای ۴۰۴ و جریمه ها و... لذا تاکید میشود تا جایی که امکان دارد شخص مدیر سایت را به گونه آموزش دهید که بتواند به شکل اصولی تگ ها را ایجاد و صفحات را بهم متصل و مرتبط کند .

نتیجه: کاربرد اصلی تگ Canonical

به طور خلاصه با استفاده از تک کنونیکال میتوان به موتورهای جستجو این سیگنال را داد که این صفحه باید به صفحه دیگری ارجاع شود و رتبه ای برای این صفحه در نظر نگیرد. چرا باید این کار را انجام داد؟ چون تکراری بودن مطالب سایت یا بلاگ میتواند ارزش مقاله های مشابهه را کاهش دهد یعنی اگر چندین موضوع در خصوص UI/UX در بلاگ منتشر شده باید به یک صفحه مرجع ارجاع شود (canonical) و جلو سردرگمی موتور جستجو گرفته شود. حال با تمرکز بر روی صفحه مرجع و ایجاد محتوای قوی از تولید چندین مقاله ضعیت یا thin content هم جلوگیری کرده اید.

#seo

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید