آموزش نصب و آپدیت npm در ویندوز و لینوکس

npm logo

npm یک مخزن برای نگهداری انواع ماژول های open source با زبان های  مانند javascript , css  است که در اکثر برنامه های سمت کاربر و سمت سرور کاربرد دارد جهت استفاده از این ابزار ابتدا باید nodejs را دانلود و نصب کنید و تازه باید وارد دنیای مدیریت وابستگی ها و پکیج ها شوید چیزی که اگر امروزه نبود هیچ وقت دنیای نرم افزار به این اندازه توسعه پیدا نمی کرد . خوب اگر بخواهم کمی در مورد NPM کوتاه و مختصر توضیح بدهم همین اندازه کافی است که برنامه نویسان ماژول ها یا پلاگین های خود را برای استفاده در یک سیستم کنترل نسخه مانند git در وب سایتی مانند github قرار میدهند و به صورت پیوسته برنامه ای که نوشته اند را توسعه میدهند خوب برای اینکه پروژه ما بتواند همیشه از آخرین نسخه از پلاگینی که استفاده کرده ایم استفاده کنیم سراغ npm میریم . یک موضوع که باید مد نظر باشد اختلاف نسخه بین npm و nodejs نباید باشد برای این کار میتوانید نسخه npm را با دستور npm -v بدست آورید. اگر این اختلاف حل نشده باشد کتابخانه های npm به درستی نصب نخواهند شد.

برای نصب و یا آپدیت npm کافی است در cmd دستور زیر را وارد کنید البته به شرط نصب بودن nodejs 

npm install npm -g

بعد از اینکه نصب به درستی انجام شد میتوانید پروژه های خود را با دستورات مرتبط با هر پکیج نصب کنید . به طور مثال من میخواهم یک پکیج نصب کنم که در جاوا اسکریپت تاریخ را به شمسی تبدیل کند با کمی گوگل کردن به صفحه https://www.npmjs.com/package/moment-jalaali می رسید در این صفحه نحوه نصب را نشان داده است با وارد کردن کد دستوری نصب 

npm i moment-jalaali

کار نصب پکیج با کمک npm روی سیستم شما انجام میشود.  کسانی که با لاراول کار میکنند هم نیاز به این پکیج دارند و تقریبا اکثر فریم ورک ها آن را مورد استفاده قرار داده اند. 

نصب آخرین نسخه npm روی لینوکس

ابتدا وارد سایت https://nodejs.org/en/download شوید و با دانلود Linux Binaries (x64) در سیستم میتوانید در محلی که دانلود قرار گرفته است دستور زیر را برای نصب اجرا کنید ( تاکید میشود از روش پیش فرض نصب apt-install npm استفاده نکنید به طور پیش فرض نسخه پیش فرض ubuntu نسخه 10 می باشد . در صورتی که نسخه ۱۰ بسیار قدیمی است و برای طراحی و توسعه سرویس های مدرن غیرکاربردی باشد نظیر لاراول میکس یا نصب react , vue در لینوکس

به طور مثال در نسخه ای که دانلود شده است node-v16.16.0-linux-x64.tar.xz است و در نسخه ای که شما دانلود کرده اید ممکن است متفاوت باشد.

sudo tar -C /usr/local --strip-components 1 -xJf node-v16.16.0-linux-x64.tar.xz

ابوالفضلفروردین 14، 1399

خدا خیرتون بده دمتون گرم شما یکدونه هستید هزاران بار شکر دمتون گرم
امیرحسین

آخ آخ دمتون گرم مرسی خیلی کاربردی بود :)
علی بیابانی

عالی بود