محتوای-سئو

اگر تازه وارد دنیای جستجو در اینترنتی شده باشید، ممکن است اصطلاح "محتوای سئو" را در جلسات کاری خود شنیده باشید.
این مقاله برای پاسخ به سه سوال زیر گردآوری شده است:
1. "محتوای SEO" چیست؟
2. چند نوع محتوای سئو وجود دارد؟
3. استراتژی محتوای SEO چیست؟

محتوای سئو چیست؟

برای درک هر چه بهتر معنای محتوای SEO ، اجزای تشکیل دهنده آن را در ذیل توضیح خواهیم داد.

•    "SEO" به بهینه سازی موتورهای جستجو یا فرآیند بهینه سازی وب سایت اشاره دارد تا افراد بتوانند به راحتی آن را از طریق موتورهای جستجو مانند Google پیدا کنند.

•    منظور ما از "محتوا" هرگونه اطلاعاتی است که در وب سایت ها وجود دارد و می تواند در تمامی وب سایت ها و فروشگاه های آنلاین اینترنتی استفاده شود.

بنابراین، با کنار هم قرار گرفتن این دو مفهوم: محتوای SEO هر محتوایی است که با هدف جذب ترافیک موتورهای جستجو ایجاد شده است.
آنچه در جهت جستجو برای ایجاد محتوای وب سایت خود باید انجام دهید:

•    جستجوی کلمات کلیدی: اگر می خواهید از طریق جستجو ترافیک ایجاد کنید، بهتر است قبل از شروع به نوشتن، در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید. به این ترتیب، می توانید بر کلمات کلیدی که مقدار مشخصی از حجم جستجو برای آنها وجود دارد تمرکز کنید. به عبارت دیگر، در مورد موضوعاتی بنویسید که افراد در هنگام جستجو در مورد آنها به دنبال کسب اطلاعات هستند.

•    بهینه سازی کلمات کلیدی: بدانید کجا و چگونه از کلمات کلیدی در محتوای خود برای حداکثر قابلیت جستجو استفاده کنید.

•    سازماندهی محتوا: محتوای سایت شما باید به شیوه ای منطقی سازماندهی شود. این نه تنها برای SEO خوب است، بلکه به بازدیدکنندگان سایت شما کمک می کند تا سایر مطالب مرتبط را به راحتی پیدا کنند. (هر چه مدت بیشتری در سایت شما بمانند، به نفع شما خواهد بود).

•    ارتقاء محتوا: با به اشتراک گذاری مطالب جدید در شبکه های اجتماعی و ایجاد لینک به محتوای خود (داخلی و خارجی)، دید محتوای جدیدی را که ایجاد می کنید ارتقا دهید.

مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر ترافیک موتورهای جستجو تنها هدف شما باشد، احتمالاً در انتها نتایج خوبی کسب نخواهید کرد. به منظور جلب رضایت موتورهای جستجو (که به مرور زمان رتبه های بالایی را به شما خواهند داد) و مشتریان احتمالی و بازدیدکنندگانی که به سایت شما برمیگردند، باید اهداف خود را فراتر از بهینه سازی موتور جستجو قرار دهید. به عبارت دیگر، محتوای "ضعیف" تولید نکنید تا توسط کاربران کلیک و رتبه بندی نشود زیرا هیچ ارزش اضافی برای کاربران موتور جستجو نخواهد داشت. سایت هایی که محتوای "ضعیف" و کم ارزش را تبلیغ می کنند در معرض خطر جریمه شدن توسط Google هستند. آنها همچنین نرخ بازگشت بالا و نرخ تبدیل پایین دارند.

انواع محتوای سئو

محتوای SEO می تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد:

•    صفحات محصول: می توان با اطمینان گفت این صفحات از مهم ترین بخش های هر سایت فروشگاه اینترنتی است. یک صفحه محصول خوب می تواند هم به عنوان محتوای SEO و هم به عنوان صفحه فرود  PPC عمل کند.

•    پست های وبلاگ: وبلاگ یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد یک جریان منظم از محتوای موثر SEO است. به طور کلی، پست های وبلاگ بیشتر از صفحات محصول جذاب هستند و احتمال جذب لینک بیشتری دارند، بنابراین می توانند راهی عالی برای ایجاد اقتدار برای سایت شما باشند. (به خاطر داشته باشید که وبلاگ ها بسیار انعطاف پذیر هستند و می توانید از آنها برای میزبانی هر یک از انواع محتوای زیر در این لیست استفاده کنید).

•    مقالات: به مقاله خبری، مصاحبه یا بخش های مهم فکر کنید. نوع اصلی محتوایی است که در اکثر وب سایت های روزنامه یا مجله پیدا می کنید.

•    لیست: یک لیست واقعاً یک نوع مقاله است، اما فریم بندی آن به عنوان یک لیست (مانند "10 راه برای کاهش هزینه قبض برق" یا "101 دلیلی که از Google متنفرم") اسکن را آسان تر می کند. به نظر می رسد که این نوع عناوین هنگامی که در نتایج جستجو یا در فیدهای رسانه های اجتماعی یافت می شوند، بیشتر توسط کاربران کلیک و خوانده می شوند.

•    راهنما: راهنما یک محتوا طولانی تر است که نحوه انجام کاری را با جزئیات توضیح می دهد. (راهنماها اغلب چندین صفحه از سایت را شامل می شوند، اگرچه بهترین کار این است که به کاربران اجازه دهید در صورت تمایل محتوای طولانی را به صورت یک صفحه مشاهده کنند). می توانید یک راهنمای کامل در وب سایت خود پست کنید، یا می توانید خلاصه یا گزیده ای از آن را قرار دهید. بازدیدکنندگان را تشویق به پر کردن فرم ثبت نام برای مطالعه راهنمای کامل کنید. می تواند راه خوبی برای ایجاد سرنخ باشد، اما به خاطر داشته باشید که قرار دادن ثبت نام اجباری احتمالاً میزان ترافیک SEO را که می توانید از طریق راهنما به آن برسید، کاهش می دهد.

•    ویدئو: به طور کلی تعداد ویدئوها در وب کمتر از صفحات متن است. در نتیجه، می توان با ایجاد یک ویدیو به جای مقاله، در جهت رتبه بندی در صفحه اول برای کلمه کلیدی رقابتی آسان تر داشت. بسته به نوع سایت یا کسب و کار شما ویدئوها می توانند راهی عالی برای جذب و جلب نظر مخاطبان باشند. آموزش های ویدئویی در مورد نحوه استفاده از محصولات خود را تولید کنید. یا فرآیندی را که مربوط به کسب و کار شما است نشان دهید، برای مثال، یک لوله کش می تواند ویدیویی تهیه کند که نحوه رفع انسداد لوله های سینک را نشان می دهد. 

•    اینفوگرافیک: اینفوگرافیک یا تصاویر با اندازه بزرگ که حاوی داده های زیادی (اغلب به صورت نمودار یا جدول) در یک موضوع واحد هستند، می توانند تعداد زیادی از صفحات و پیوندها را جمع آوری کنند. با این حال، از آنجا که بسیاری از محتوا در تصویر جاسازی شده است و بنابراین به عنوان متن توسط موتورهای جستجو قابل خواندن نیست، مهم است که بقیه صفحه را با دقت بهینه سازی کنید. 

•    نمایش اسلاید: نمایش اسلاید راهی برای نمایش مجموعه ای از تصاویر مرتبط است. گاهی اوقات تصاویر مهم تر از متن هستند، به طور مثال سعی کنید از طریق عکس ها نشان دهید که همه ستاره ها در مراسم اسکار چه لباسی پوشیده اند. در اینجا، SEO عنوان مطلب، کپشن ها، نام فایل های تصویری و غیره مهم است زیرا به نوعی کاربران کمتر تمایل به "خواندن" مطالب هنگام جستجو در موتورهای جستجو دارند.

•    فرهنگ لغات: افراد زیادی از گوگل برای جستجوی اصطلاحات استفاده می کنند تا از فرهنگ لغت. اگر در یک صنعت تخصصی کار می کنید، یک فرهنگ لغات خوب طراحی شده می تواند راه خوبی برای جذب برخی از ترافیک جستجو باشد. اصطلاحات آشپزی، اصطلاحات پزشکی، اصطلاحات مد، اصطلاحات معماری به طور مثال از جمله صنایع تخصصی هستند که کاربران زیادی در مورد فرهنگ لغات آنها در اینترنت جستجو می کنند.

•    فهرست راهنما: فهرست راهنما، طبقه بندی مفیدی از لینک ها به سایت ها یا منابع پیرامون یک موضوع معین است. به عنوان مثال، یک وبلاگ عطر ممکن است فهرست مکان های خرید عطر، از فروشگاه های بزرگ تا مغازه های مستقل در سراسر کشور را ارائه دهد.

استراتژی محتوای SEO 

اگر شما به طور تصادفی محتوایی را تولید کرده اید و امیدوارید که برخی از آنها در نهایت رتبه بندی خوبی کسب کنند، زمان آن فرا رسیده است که از بهترین استراتژی های محتوای سئو استفاده کنید.

4 مرحله ی تعریف و اصلاح استراتژی محتوای SEO

اهداف خود را مشخص کنید

ابتدا اهداف خود را به عنوان یک وب سایت یا کسب و کار اینترنتی تعیین کنید. آیا به دنبال افزایش فروش از طریق وب سایت خود هستید؟ آیا از طریق تبلیغات از سایت خود درآمد کسب می کنید و بنابراین فقط می خواهید بازدیدکنندگان را افزایش داده و خوانندگان را به سایت خود بازگردانید؟ اهداف شما تعیین می کند که باید بر چه نوع محتوایی تمرکز کنید.

آموزش-محتوای-سئو

یک مثال عالی از صفحه محصول مینیمال، در عین حال شیک و زیبا

اگر در درجه اول سعی در فروش محصولات دارید، تمرکز اصلی شما باید روی صفحات جذاب و آموزنده محصول باشد که هم برای جستجو و هم برای تبدیل بهینه شده باشند.  تمرکز ثانویه شما می تواند بر روی محتوای وبلاگی باشد که زمان و نحوه استفاده از محصولات شما را نشان می دهد، و پیوند به آن صفحات در صورت لزوم (هر چند بهتر است وبلاگ شما کاملاً تبلیغاتی نباشد).

اگر سایت شما بر اساس یک مدل تبلیغاتی عمل می کند و هدف جذب خوانندگان جدید از طریق جستجو است، باید بر روی محتوای غنی (مانند مقاله های بلند یا منابع ویدیویی آموزنده، سرگرم کننده یا هر دو اینها) که " جذابیت" دارند تمرکز کنید. محتوای "جذاب" بازدیدکنندگان را در سایت شما بیشتر نگه می دارد یا آنها را تشویق به بازگشت دوباره می کند.

مخاطبان خود را در نظر بگیرید

مخاطبان خود را بشناسید، نظرسنجی ها و نرم افزار تجزیه و تحلیل شما می تواند به شما کمک کند تصویر بهتری از بازدید کننده یا مشتری معمولی خود دریافت کنید. توسعه شخصیت های بازاریابی یا شخصیت هایی که نشان دهنده بازدیدکنندگان و مشتریان ایده آل سایت شما هستند را حتما در نظر بگیرید. سپس به این فکر کنید که آن شخصیت ها به دنبال چه نوع محتوایی هستند.

آموزش-محتوای-سئو-وب-سایت

اگر کسب و کار شما نوجوانان و جوانان را هدف قرار می دهد، بهتر است بر روی به روزرسانی های مکرر با متن کمتر و تصاویر و فیلم بیشتر تمرکز کنید. همچنین باید مطمئن شوید که سایت شما برای استفاده از تلفن همراه نیز بهینه سازی شده است.

یک تقویم سرمقاله ایجاد کنید

هنگامی که مشخص کردید چه افرادی را باید هدف قرار دهید و چرا این افراد مورد هدف شما هستند، می توانید شروع به ایجاد یک تقویم سرمقاله کنید. تقویم سرمقاله برنامه ای است که تعیین می کند چه زمانی محتوای جدید را منتشر کنید و چه نوع محتوایی باشد. این امر به شما کمک می کند تا به یک برنامه منظم پایبند باشید (ایجاد یک محتوای جدید به طور منظم در صورت داشتن وبلاگ بسیار مهم است) و همچنین از تلاش برای یافتن موضوعی برای محتوای جدید در آخرین لحظه جلوگیری می کند.

چند نکته برای ایجاد و رعایت تقویم سرمقاله:

•    از Outlook  یا تقویم ((Google استفاده کنید: تقویم سرمقاله را با کل تیم بازاریابی خود به اشتراک بگذارید. یادآوری هایی را برای نویسندگان تنظیم کنید تا در صورت نزدیک شدن مهلت مقرر، اعلانی دریافت کنند.

•    ایجاد ویژگی های همیشگی را در نظر بگیرید: به عنوان مثال، یک وبلاگ غذایی ممکن است هر دوشنبه یک دستور غذای بدون گوشت به کاربران خود ارائه دهد. بسیاری از وبلاگ ها هفته ای یکبار به جمع بندی ها پیوندی می دهند. برای هر ویژگی در حال انجام، یک صفحه دسته بندی ایجاد کنید، تا بازدیدکنندگان بتوانند همه دستور العمل های دوشنبه بدون گوشت شما را پیدا کنند یا مطالب گردآوری شده را در یک مکان پیوند دهند.

•    زمان کافی برای خود اختصاص دهید: هنگام تولید انواع پیچیده تر محتوا، مانند فیلم ها و اینفوگرافیک زمان بیشتری را لحاظ کنید.  این موارد اغلب به چندین دور ویرایش برای کامل شدن نیاز دارند و در جهت بهینه سازی برای جستجو پیچیده تر هستند.

•    برنامه ریزی های زیادی را از قبل انجام ندهید: تقویم ها اغلب به دلیل تغییر در اهداف بازاریابی، بودجه یا کارکنان بعد از یک یا دو ماه از کانون توجه خارج می شوند، بنابراین سعی نکنید برنامه ای برای سال آینده برنامه ریزی کنید زیرا احتمال به هدر رفتن زمان و تلاش شما وجود دارد.

تجزیه و تحلیل و ارزیابی مجدد کنید

در نهایت، مرتبا سایت خود را از همه لحاظ تجزیه و تحلیل کنید. به طور مرتب محتوای SEO خود را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید چه مواردی نتیجه خوبی داشته و کدام مورد ضعیف عمل کرده است. معیارهای خوب موفقیت و مشارکت شامل نمایش صفحات، پیوندها، نظرات (در پست های وبلاگ و برخی دیگر از محتواها)، اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی (لایک فیس بوک، توییت ها و غیره) و نرخ تبدیل است. تجزیه و تحلیل شما باید دو هدف داشته باشد:

•    عامل موفقیت های خود را مرور کنید تا بتوانید آن استراتژی ها را مجددا تکرار کنید: به دنبال الگوها باشید. آیا مخاطبان شما ویدیوها را دوست دارند؟ پس فیلم های بیشتری تولید کنید! تقویم سرمقاله خود را برای هفته یا مه های پیش رو تنظیم کنید تا بتوانید زمان و تلاش بیشتری را بر انواع محتوایی که واقعاً جذاب هستند متمرکز کنید.

•    برای به روزرسانی و بهبود محتوای سئو قدیمی وقت بگذارید: اگر سعی کرده اید مقاله ای را برای یک کلمه کلیدی خاص بهینه سازی کنید، اما برای انواع متفاوت آن کلمه کلیدی ترافیک بیشتری به دست آمده است، دوباره برگردید و آن را برای کلمه کلیدی جدید بهینه کنید. ممکن است بتوانید با قرار دادن آن کلمه کلیدی در عنوان مطلب، به طور قابل توجهی ترافیک را افزایش دهید.

در ادامه در این مقاله آموزشی قصد داریم به دو مورد اصلی عنوان مطلب و متن محتوا بیشتر بپردازیم زیرا بیشترین تاثیر را روی سئو دارند و در سری آموزش های بعدی موارد بیشتر را ذکر خواهیم کرد اما به طور کلی بیش از 80 درصد بهینه سازی محتوا در گوگل توسط همین دو مورد اتفاق می افتد:

عنوان مطلب (Title)

عنوان مقاله شما لزوماً عنوان نشان داده شده در نتایج جستجو نیست. در نظر بگیرید که مقاله شما دارای دو عنوان است که برچسب H1 در صفحه نمایش داده شده و تگ عنوان متا در قطعه نتایج جستجو نشان داده شده است.
آنها می توانند به هم مرتبط یا مشابه باشند، اما لزوماً نباید یکسان باشند. مهمترین نکته هنگام نوشتن برای SEO این است که هر برچسب باید حاوی کلمه کلیدی مورد نظر شما باشد.

اگرچه برچسب H1 یکی از سیگنال هایی است که به موتورهای جستجو نحوه ساختار صفحه را نشان می دهد، اما عنوان متا برای اهداف SEO اهمیت بیشتری دارد.
عنوان متا محتوای شما را به مخاطب معرفی می کند. به همین دلیل است که اغلب شامل اطلاعاتی می شود که کاربر بر اساس آنها تصمیم می گیرد بر روی کدام مورد کلیک کند، مخصوصاً هنگام جستجو در تلفن همراه.

ویژگی عنوان مطلب خوب موارد زیر را شامل می شود:

•    یکی از مهمترین بخش های هر مطلب عنوان آن است که باید وقت زیادی برای انتخاب آن صرف کرد.

•    تعداد حروفی که در عنوان قرار میگیرد باید در بهترین حالت حداکثر 60 کاراکتر باشد که حدود هفت یا هشت کلمه فارسی میباشد.

•    از حروف اضافه نباید استفاده شود.

•    عنوان باید مرتبط با محتوا باشد. یعنی کلمات کلیدی که در عنوان آمده است باید در محتوا وجود داشته باشد و تکرار شده باشد و از انتخاب عناوینی که کلمات آن در محتوا نیامده است خوداری کنید.

•    در انتخاب محتوا باید به گونه ای نیاز سنجی شود یعنی در نظر داشته باشید که کاربران با چه عنوان هایی جستجو می کنند، عنوان اصلی نوشته مهم ترین بخش هر نوشته به شمار میرود.

•    برای انتخاب عنوان و کلمات کلیدی به کار رفته در آن حتما از ابزارهایی مانند Google trends استفاده کنید تا بتوانید کلمات پرکاربرد را انتخاب و در عنوان و متن از آنها استفاده نمایید.

متن (Content)

محتوای بهینه شده برای موتورهای جستجو یکی از مهمترین عناصر SEO است. نقش تعیین کننده ای در تعیین اینکه چه کسی وب سایت شما را پیدا می کند و پس از ورود به آنجا چه اطلاعاتی را کسب می کند، دارد. همچنین نقش مهمی در افزایش نرخ تبدیل شما دارد.

داشتن محتوا در وب سایت شما تنها اولین قدم برای داشتن وب سایتی است که کاربران می توانند پیدا کنند. گام بعدی این است که اطمینان حاصل کنید که این محتوا منحصر به شما است. اگرچه ممکن است وسوسه کننده باشد، اما مهم این است که از مطالب شخص دیگری کپی یا استفاده مجدد نکنید. کپی متن از یک سایت دیگر توسط موتورهای جستجو مورد توجه قرار نمی گیرد. موتورهای جستجو برای مقابله با این امر اولین تولید کننده آن متن را در صفحه نتایج موتورهای جستجو مقدم می دانند. بنابراین، برای موفقیت وب سایت شما بسیار مهم است که وب سایت شما فقط یک نسخه منحصر به فرد و اصلی داشته باشد.

هنگامی که نسخه از نظر حجم و کیفیت وجود دارد، بازاریابان موتورهای جستجو با استفاده از تکنیک های اثبات شده در صنعت بازاریابی آنلاین، کلمات کلیدی را به طور ماهرانه ادغام می کنند. آنها اطمینان می دهند که کلمات کلیدی ضروری نه خیلی پراکنده و نه بسیار متراکم هستند. کلمات کلیدی این قابلیت را ایجاد می کنند که بین آنچه کاربر جستجو می کند و آنچه در فهرست های Google وجود دارد مطابقت داشته باشد.

ویژگی های متن بهینه شده

•    محتوای صفحه حداقل باید 300 کاراکتر باشد تا گوگل آن را به عنوان محتوا بررسی کند. حتی اگر فیلم یا عکس بارگذاری میکنید برای آنها هم باید توضیحاتی حداقل 300کاراکتری را درج نمایید.

•    حداکثر میزان کلمات 2000 کلمه و خط قرمز گوگل برای تعداد کلمات 3000 کلمه میباشد.

•    از کلماتی که برای عنوان مطلب انتخاب شده است باید در متن هم استفاده شود. البته به طور طبیعی و از افراط و تفریط در این زمینه خوداری شود چون گوگل به دقت محتوا را بررسی می کند و اگر شما سعی کرده باشید کلمه های کلیدی ایجاد کنید و با این روش گوگل را گول بزنید تا متن شما را در نتایج جستجو آن بیاورید اشتباه کرده اید!!!

•    در تولید محتوا از هیچ منبعی که در اینترنت وجود دارد کپی کنید (گوگل با این کار نوشته شما را از لیست خارج می کند).

•    مانند یک سناریو پرداز یا نویسنده واقعی در مورد نوشته خود مطلب بنویسید مثلا اگر قرار است یک دستگاهی را به فروش برسانید یا توضیحات یا نوشته آن را در کنار عکس آن قرار دهید فکر کنید دارید برای یک مشتری به صورت شفاف صحبت می کنید، مطمئن باشید با این کار حتی در حد چند خط گوگل امتیاز بالایی به سایت و نوشته های شما می دهد .

•    از تولید و ایجاد کلید واژه های مختلف و پر تکرار به شدت اجتناب کنید در تولید کلید واژه حداکثر 3 مورد ایجاد نشود و در صورت نبود آن هم مشکلی پیش نخواهد آمد.

#SEO

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید