آموزش نوشتن پروپوزال طراحی سایت در سفارش طراحی سایت
به عنوان طراح یا توسعه دهنده، اشتیاق شما ایجاد وب سایت های زیبا و کاربردی برای مشتریان است. همانطور که جنبه طراحی می تواند سرگرم کننده و جالب باشد، آنچه که به همان اندازه مهم است و باید در نظر گرفته شود این است که در وهله اول چگونه یک پروژه را به سرانجام برسانید. شما می توانید با یک پیشنهاد فروش شگفت انگیز و منحصر به فرد، بهترین طراح وب سایت شناخته شوید، اما اگر از جنبه تجاری فعالیت های خود غافل شوید، به سرعت از کار خارج شده و درگیر بندهای قرارداد خواهید شد.
پرپوزال وب سایت یکی از مهمترین فاکتورها برای ایجاد پروژه های توسعه وب سایت است. این مقاله تعدادی از عناصر اساسی که شما باید در تمام پرپوزال های خود بگنجانید را به شما ارائه خواهد داد تا شانس خود را برای بستن یک قرارداد خوب افزایش دهید.
نوشتن پرپوزال طراحی وب سایت ممکن است یک فرایند خسته کننده و یکنواخت باشد. شما، مانند اکثر افراد خلاق، احتمالاً ترجیح می دهید که زمان واقعی را صرف کار کنید تا اینکه از طریق کانال های فروش مشتریان را تحت فشار قرار دهید. اما اگر وقت خود را صرف کار بر روی پرپوزال نکنید بزودی شما و تجارتتان با مشکل مواجه خواهد شد.
شما به عنوان یک طراح ماهر، بیش از هر شخصی در این حرفه قادر به طراحی وب سایت خواهید بود، اما فروش آنها برای شما چقد راحت خواهد بود؟ آیا شما به اندازه کسب و کار خود موفق خواهید شد؟
پروژه پروپوزال می تواند فاکتور موفقیت یا شکست شما در انجام پروژه های طراحی باشد، بنابراین تسلط بر کار بسیار حیاتی است. در ادامه، ما هفت فاکتور مهم را که هر طراحی در طراحی وب سایت خود باید داشته باشد به شما نشان خواهیم داد.
7 فاکتور مهم در پروپوزال طراحی وب سایت
• معرفی خودتان
• ارائه راه حل برای مشکلات
• درمورد راه حل ها توضیح دهید
• ارائه یک نمای کلی از پروژه
• ترسیم روند طراحی یا توسعه
• توضیح مراحل بعدی
• تحویل پروژه و هزینه
• نکات و ترفندهایی برای ارائه پرپوزال شما
1. معرفی خود
قرار است ارائه پرپوزال به مشتریان کمک کند تا بفهمند با چه چیزهایی در روند طراحی و یا توسعه سایت درگیر خواهند بود، نه اینکه آنها را با ارائه دقیق جزئیات غرق کنید.
معرفی شما باید به گونه ای باشد که گفتگوهایی را که قبلاً درباره نیازهای مشتری با آنها داشته اید را منعکس کند. اطلاعاتی که باید در این معرفی بگنجانید عبارتند از:
• نام مشتری
• عنوان پروژه
• نام و عنوان محل تماس شما
• نام و عنوان شما
• تاریخ تحویل
در ذیل مثالی از یک معرفی خوب آورده ایم.
به لوگو، نام پروژه، نام مشتری، نام طراح، تاریخ توجه کنید
2. بررسی اجمالی مشکلات
بعد از اینکه خودتان را به مشتری معرفی کردید، اولین عنصری که در یک پرپوزال موفق طراحی وب سایت دنبال می شود، بررسی اجمالی مشکلات است. مشتری باید موارد زیر را در پرپوزال شما بخواند و به آنها آگاه باشد:
• مشکلی یا فرصتی برای تجارتشان پیش آمده است که از آن استفاده نمی کنند.
• شما درک کامل و عمیقی از مشکلات و نیازهای آنها دارید.
درک مشکلات اصلی مشتری به شما کمک می کند هم مسئولیت های خود را تعریف کنید و هم محدوده پروژه را تعیین کنید. انجام این کار به مشتری دلیلی می دهد که به شما و روند انجام پروژه اعتماد داشته باشد.
بهترین پرپوزال های طراحی وب پرپوزال هایی هستند که نیازها و الزامات مشتری را در کانون توجه قرار داده و باعث می شوند مشتری احساس و اعتقاد داشته باشد که می توانید مشکلات آنها را برطرف کنید.
به مشتری نشان دهید که مشکلاتشان برای شما مهم است
3. بررسی اجمالی راه حل
پس از صرف وقت برای تحقیق در مورد تاریخچه شرکت و صحبت با ذینفعان، باید مشکل آنها را درک کنید و شروع به تدوین راه حل کنید. این وظیفه شماست که در مورد مزایای عملکرد طراحی خود توضیح دهید.
با استفاده از زبان تجاری برای توضیح تأثیر مثبت طراحی سایت بر مشکلات آنها، شما خود را به عنوان یک شخصیت اصلی در جهت کسب موفقیت کسب و کار آینده آنها قرار می دهید. به عنوان مثال، شما می توانید با توضیح اینکه چگونه طراحی جدید می تواند باعث افزایش درآمد و بهبود برند تجاری آنها شود، ارزش آن را نشان دهید.
نکته: هنگام ارائه ایده ها و راه حل های بالقوه خود، سعی کنید گفتگوهایی را که احتمالاً در سازمان آنها وجود دارد، از چه زبانی استفاده می کنند، پیش بینی کنید و به بخش راه حل خود اضافه کنید و اجازه دهید تا دانش شما در مورد مشکلات آنها باعث جلب نظر آنها شود. برای ساخت و طراحی سایت روش های مختلفی وجود دارد از طراحی سایت اختصاصی گرفته تا طراحی سایت با وردپرس و cmsهای آماده. بنابراین در اینجا باید روش طراحی سایت را انتخاب کنید.
این بخش توانایی درک مشکلات احتمالی را در حالی که تمام نیازهای آنها را برآورده می کند، نشان می دهد
4. زمان تحویل
اینجاست که باید دقیقاً آنچه را که به عنوان بخشی از پروژه ارائه می دهید، مشخص کنید. بخش مهمی است، اما بیشتر برای مواردی است که شما آنها را مستثنی قرار می دهید تا برای مواردی که شامل آنها می شوید. Scope creep یک مشکل رایج در طراحی وب سایت است، مخصوصاً اگر با مشاغل کوچک نسبتاً کم تجربه ای کار می کنید و تنها با تعیین اهداف و انتظارات روشن می توان از بروز آن جلوگیری کرد.
به عنوان مثال، ممکن است شما موافقت کنید که یک وب سایت برای آنها طراحی کنید اما سپس متوجه شوید که آنها لوگویی برای خود ندارند. چه کار می کنید؟ شما به یک لوگو برای قرار دادن در سایت آنها نیاز دارید، آیا آن را طراحی می کنید؟
در مورد زمان تحویل پروژه و هزینه ها روراست باشید.
5. مروری بر روند طراحی یا توسعه
هنگامی که به طور کامل و واضح مشکلات، راه حل ها و موارد قابل ارائه را برای آنها توضیح دادید، در بخش بعدی باید به طور عمیق در مورد اجرای پروژه توضیحاتی ارائه دهید و به طور خلاصه نحوه ایجاد وب سایت و حل مشکل مشتری را بیان کنید.
در این بخش، شما باید:
• مراحل مختلف فرآیند را مشخص کنید.
• یک جدول زمانی اساسی را مشخص کنید، بنابراین مشتری می داند چه موقع انتظار تحویل هر بخش از پروژه را داشته باشد.
• انتظارات خود را از مشتری مشخص کنید تا آنها بدانند که چه کاری باید انجام دهند و چه زمانی به پروژه کمک کنند تا مسیر خود را ادامه دهد.
روند طراحی و ساخت وب سایت برای هر مشتری متفاوت به نظر می رسد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که اقدامات خاص مشتری را در طرح کلی خود از دست دهید و مجبور شوید انتظارات آنها را در اواسط پروژه بازنگری کنید که به طور حتم وقت و هزینه خود را از دست خواهید داد.
برای کمک به شما در جلوگیری از این امر، در اینجا لیستی از مراحل معمول در روند توسعه وب سایت را آورده ایم که باید آنها در نظر داشته باشید:
• تحقیق (کاربران، رقبا و غیره)
• شبکه سازی
• نقشه سایت
• طرح های اولیه به علاوه هرگونه بازبینی
• توسعه
• تنظیم و پیکربندی CMS
• تست و QA در مرورگرها و دستگاه ها
• آموزش
هیچ سوالی را بی پاسخ و هیچ روندی را بدون توضیح رها نکنید.
6. هزینه
این بخش نهایی اغلب در مواردی است که یک پرپوزال طراحی وب با موفقیت تمام می شود یا شکست می خورد.
قبل از اینکه حتی روی پرپوزال خود کار کنید، از مشتری خود بپرسید که بودجه کل آنها چقدر است. بحث در مورد بودجه احتمالی در فضایی باز و مثبت قبل از ایجاد پرپوزال، قدم مثبتی برای هر دو طرف خواهد بود. این مکالمه به آنها کمک می کند تا بودجه ای را برای پروژه در نظر بگیرند و همچنین به شما این آگاهی را می هد که آیا پروژه قبل از تلاش در تهیه یک پرپوزال، از نظر اقتصادی به صرفه است یا خیر.
گاهی ممکن است یک پیش بینی انجام دهید و بودجه آنها را حدس بزنید، بیشتر اوقات شما بیش از حد پیش می روید و خود را کاملاً از محدوده کار خارج می کنید. یا آنقدر خود را به شدت ناچیز می بینید که مبلغ بالایی را از دست می دهید.
هنگامی که هزینه را از مشتری دریافت کردید، پرپوزال شما در زمینه طراحی وب باید تفکیک هزینه ها را به روشی واضح و مطابق با انتظار شما ارائه دهد.
بستن قرارداد به روندی که طی خواهید کرد بستگی خواهد داشت (مخصوصاً اگر با نرخ ساعتی یا پروژه ای که براساس ساعت انجام می شود هزینه را دریافت می کنید). این موضوع درک چگونگی کنار هم قرار گرفتن جنبه های مختلف پروژه برای تشکیل هزینه کل را برای مشتریان بسیار آسان خواهد کرد.
شما می توانید از بعضی ابزارها یا حتی فتوشاپ استفاده کنید تا جداول قیمت گذاری زیبایی را ایجاد کنید، یا اگر در Word یا Google Docs پرپوزال خود را می نویسید می توانید از ابزارهای ساده آنها نیز استفاده کنید.
با استفاده از ابزارهای پیشنهادی، ایجاد طرح های زیبا قیمت گذاری مانند تصویر بالا برای شما آسان تر خواهد شد. حتی می توانید بخش های خاص یا موارد خطی را اختیاری کنید تا مشتری شما بتواند انتخاب کند که آیا این افزایش هزینه اضافی را می خواهند یا خیر (به عنوان مثال ارسال به موتورهای جستجو)، که می تواند به شما کمک کند در هر پروژه کمی هزینه اضافی دریافت کنید.
7. فراخوان به عمل
اکنون که تمام اطلاعات موجود است، از جمله محصولات قابل تحویل، روند و هزینه ها، زمان آن فرا رسیده است که مشتری شما قدم بعدی را برداشته: پرپوزال را قبول کند و شما پروژه را به سرانجام برسانید.
در حالت ایده آل، حتما می خواهید به آنها فرصتی دهید تا فوراً پرپوزال را پذیرفته و قرارداد را امضا کنند. اگر پرپوزال خود را به صورت PDF، Word یا Google Doc ارسال می کنید، ممکن است کمی دشوار باشد زیرا در واقع ویژگی های پذیرش یا امضا را ندارند.
برای حل این مشکل می توانید هرکدام از موارد زیر را انجام دهید:
• از مشتری بخواهید که ایمیلی برای شما ارسال کند که در آن چیزی مانند "لطفاً ادامه دهید " بنویسد.
• لینک به قرارداد (یا توافقنامه) در بعضی ابزارها، که به آنها امکان پذیرش و امضا را می دهد.
متناوباً، اگر از یک ابزار پرپوزال اختصاصی استفاده کنید، به مشتری شما این امکان را می دهید که پروپوزال را از داخل آن بپذیرد و امضا کند.
هر کاری که می خواهید انجام می دهید اما مشتری خود را مجبور نکنید که پرپوزال شما را چاپ کند، آن را امضا کند، اسکن کند و دوباره برای شما ارسال کند. زیرا زمانبر است، به ویژه اگر شخصی دسترسی فوری به چاپگر نداشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که این امر مدت زمان لازم برای امضای اسناد توسط مشتری را به طرز چشمگیری بالا برده و وقفه ایجاد می کند.
نکات کلیدی در نوشتن پروپوزال طراحی سایت
پرپوزال خود را به عنوان یک صفحه وب ارسال کنید
اگر پرپوزال های خود را در قالب سندی مانند PDF ارسال می کنید، ممکن است این کار اشتباه باشد. به هر حال، PDF در همان دهه Palm Pilot اختراع شد و دیگر نمی توان تصور کرد که از Palm Pilot استفاده می کنید.
با ارسال پرپوزال خود به عنوان صفحه وب به جای PDF، از مزایای زیر بهره مند خواهید شد:
پاسخگویی: صفحات وب پاسخگو هستند، به این معنی که در همه دسک تاپ ها، تبلت ها و دستگاه های تلفن همراه بسیار زیبا به نظر می رسند. با توجه به اینکه اکثر ایمیل ها این روزها در دستگاه های تلفن همراه باز می شوند، شما به مشتری خود اطمینان می دهید که تجربه خوبی هنگام دریافت پرپوزال خواهند داشت.
امنیت: صفحات وب نه تنها می توانند از طریق رمز عبور محافظت شوند بلکه می توانید محدودیت های زمانی را نیز اضافه کنید که مشتری اطمینان حاصل کند پس از تاریخ مشخصی پرپوزال قابل مشاهده نیست و همچنین محدودیت هایی اعمال خواهد شد، بنابراین فقط تعداد دفعات مشخصی می توان پرپوزال را مشاهده کرد. حتی می توانید قبل از مشاهده صفحه با استفاده از آدرس ایمیل کار آنها به سیستم وارد شوید تا اطمینان حاصل کنید که فقط افراد مناسب آن را می بینند.
تعامل پذیری: صفحات وب می توانند دارای محتوای تعاملی مانند ویدئو، صدا، نقشه، فرم، صفحه گسترده، نمونه های اولیه و موارد دیگر باشند. حتی می توانید مواردی مانند ماشین حساب قیمت گذاری را اضافه کنید که به مشتریان اجازه می دهد ببیند قیمت گذاری با اضافه کردن یک ویژگی اضافی چگونه خواهد بود.
قابلیت ردیابی: هر تعاملی که مشتری شما با یک صفحه وب داشته باشدی قابل پیگیری است، بنابراین می توانید ببینید چه زمانی پرپوزال شما را مشاهده می کنند، برای چه مدت، چه محتوایی را مشاهده می کنند، از کجا مشاهده می کنند و موارد دیگر.
قابلیت دسترسی: از آنجا که صفحات وب از نشانه گذاری HTML استفاده می کنند، ابزارهای دسترسی مانند صفحه خوان ها می توانند بفهمند چه محتوایی در صفحه وجود دارد، به این معنی که بسیاری از افرادی که دارای معلولیت هستند در دسترسی به پرپوزال ها و اسناد شما مشکلی نخواهند داشت.
قابلیت ویرایش: برخلاف PDF، صفحات وب می توانند در هر زمان ویرایش شوند، حتی پس از ارسال آن به صفحه احتمالی. بنابراین اگر متوجه شوید که اشتباه تایپی انجام داده اید، می توانید سریع وارد شوید و قبل از اینکه کسی متوجه شود آن را تغییر دهید.
بعضی ابزارها ایجاد پروپوزال و سایر اسناد فروش و بازاریابی به عنوان صفحات وب را آسان می کند. شما از یک رابط برای افزودن متن، عکس، فیلم، نمونه های اولیه و موارد دیگر به پرپوزال خود استفاده می کنید و پس از پایان کار، به جای پیوست کردن PDF، به سادگی برای مشتری احتمالی خود "لینک" ارسال می کنید.
با یک الگو شروع کنید
دقیقاً مانند کیت های UI و تم های CMS شروع به طراحی و ساخت سایت ها کنید، برخی از الگوهای پرپوزال طراحی وب سایت عالی وجود دارند که می توانند به شما در ایجاد یک پرپوزال عالی کمک کنند. آنها دارای محتوای از پیش نویس شده مانند بخش های ذکر شده در بالا، تصاویر زیبا، جدول قیمت گذاری و موارد دیگر هستند و می توانند مدت زمان ایجاد و ارسال پرپوزال ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
بهترین مطالب خود را مجدد استفاده کنید
به احتمال زیاد در طول کار خود در حال نوشتن بسیاری از پرپوزال های طراحی وب سایت هستید، و منطقی نیست که هر بار از ابتدا شروع کنید.
بنابراین توصیه می کنیم یک یا چند مورد زیر را انجام دهید:
پرپوزال هایی را که دوست دارید در یک مکان اختصاصی ذخیره کنید: اگر پرپوزالی ایجاد کرده اید که فکر می کنید خیلی خوب است، آن را در یک مکان اختصاصی ذخیره کنید نه اینکه فقط آن را در Google Drive یا Dropbox خود با بی نظمی داشته باشید. به این ترتیب، در صورت نیاز به ایجاد پروپوزال دیگر، می توانید به راحتی به آن برگردید، چند ویرایش انجام دهید و آن را ارسال کنید.
بخش هایی را ذخیره کنید که نیاز زیادی به تغییر ندارند: بخش های خاصی از پرپوزال های طراحی وب سایت وجود دارد که از پرپوزالی به پرپوزال دیگر فرق چندانی ندارند. مواردی مانند "درباره ما" و "تیم ما" مثالهای بسیار خوبی هستند و حتی اگر انواع پروژه های مشابه را بارها و بارها انجام دهید، اغلب بخش "هزینه ها" می تواند کاملاً مشابه هم باشند. بنابراین از این محتویاتی که بارها قابلیت استفاده دارند (حتی اگر فقط در Google Doc یا Word Doc باشد) استفاده کنید زیرا می توانید در آینده آن را به راحتی در نسخه های جدید کپی و جایگذاری کنید.
بدون تردید گاهی نوشتن پرپوزال های طراحی وب می تواند باعث اتلاف وقت و منابع شوند. اما اگر شروع به فکر کردن در مورد پرپوزال های خود کنید انگار که یک کاربر نهایی هستید و تجربه واقعی کاربر در جستجوی فروش خود را بهینه می کنید، می توانید تلاش خود را به یک کانال فروش ثابت تبدیل کنید.
با صرف کمی وقت و نبوغ و تجدید نظر در پرپوزال های طراحی وب می تواند سرعت شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. اسناد خود را امروز با بخش هایی که در بالا بحث کردیم تغییر دهید و بستن قرار دادهای جدید را شروع کنید!
پرپوزال طراحی وب سایت فروشگاهی
نمای بصری خیره کننده
اولین چیزی که مشتری شما می بیند نمای زیبا طراحی شده سایت است که مناسب یک طراحی فروشگاه اینترنتی در کلاس جهانی است.
اگر دوست دارید این کار را شروع کنید بهتر است متن، لوگو و تصویر پس زمینه خود را تغییر دهید.
بخش خدمات پیش نویس شده
نوشتن درباره آنچه انجام می دهید سخت است. این سختی به چه میزان است؟ آیا مشتری آن را درک خواهد کرد؟ سوالات کاملاً مهمی هستند اما اکنون نیازی نیست نگران آنها باشید.
در این بخش از الگوی پرپوزال طراحی وب سایت فروشگاهی، صفحه ای که جزئیات کار شما را نشان می دهد انجام شده است، ساختار آن مشخص شده است. شما فقط باید هنگام استفاده از آن تعدادی از مشخصات مشتری خود را اضافه کنید.
مانند کل پرپوزال، همه رنگ ها، متن، تصاویر، طرح همه چیز باید قابل ویرایش باشد.
روند و Timescales
توضیح روند طراحی وب سایت فروشگاهی می تواند دشوار باشد. شما می خواهید جزئیات کافی را ارائه دهید اما به نظر می رسد به اندازه کافی خوب نیست.
خوشبختانه، این مورد آزمایش شده و اطلاعات کامل را دارا است. می توانید متناسب با روند دقیق خود آن را تغییر دهید.
نمونه مطالعه موردی
تعداد از طراحان وب نمونه هایی از اسکرین شات های کارهای خود را در الگوهای پرپوزالی خود قرار می دهند که این موضوع تکان دهنده ای است. تنها اسکرین شات کافی نیست. اگر می خواهید جدی گرفته شوید، باید نشان دهید که مشکلات مشتری را درک کرده اید و به راه حلی موفق رسیده اید.
در نهایت، پیشنهاد شما باید کاملاً واضح و صریح باشد و کلیه اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد اینکه چرا شما و خدمات شما مناسب پروژه فروشگاهی آنها است، مورد نیاز قرار دهد. مشتری باید بتواند بدون اینکه حس کند در حال خواند یک کتاب است، با یک نگاه سریع به پرپوزال شما دقیقاً آنچه را که شما ارائه می دهید، درک کند.
پرپوزال های وب سایت می تواند طیف وسیعی از خدمات را پوشش دهد، که شامل توسعه وب سایت برای مشاغل فروشگاهی، بازاریابی دیجیتال، بهینه سازی موتور جستجو، مدیریت رسانه های اجتماعی، پروپوزال طراحی سایت آموزشی، طراحی سایت شرکتی و سازمانی و.... . صرف وقت برای تهیه یک پرپوزال وب سایت قوی، کلید بستن معامله و کسب مشاغل بیشتر است. پرپوزال یکی از اولین اسنادی است که مشتری شما با نام تجاری شما ارتباط برقرار می کند. آن را اولین برداشت آنها از خودتان بشمارید!