طراحی سایت با برنامه نویسی - طراحی و برنامه نویسی سایت چیست؟

طراحی سایت با برنامه نویسی همان چیزی است که دنبالش هستی، قطعا می‌دانید که برنامه نویسی سفارشی همچنان از روش های درجه یک در ساخت و طراحی انواع سایت است. ما در شرکت وبینه در خصوص طراحی وب سایت و برنامه نویسی آن راه حل خاصی داریم که وب سایت شما را از سایر سایت ها متمایز میکند. برای طراحی سایت اختصاصی و سفارشی نیاز به تیم و شرکت برنامه‌نویسی خوبی است که با بهترین تکنیک های برنامه نویسی و بدون استفاده از قالب‌های آماده بتواند سایت حرفه ای و پر سرعتی را طراحی کند. 

طراحی-وب-سایت-با-برنامه-نویسی

همیشه برنامه نویس ها به دنبال بهینه سازی و استفاده از روش های جدید برای ساخت نرم افزارها و سایت ها هستند. بعد از گذشت چند دهه از عمر طراحی سایت در دنیا هنوز شرکت ها و برنامه نویسان خبره تجریح می‌دهند از روش کدنویسی سایت از صفر کار را انجام دهند اما باید به نکته لزوم استفاده از CMS ها را جدی گرفت و نباید با مشاوره و تصمیم اشتباه انتخاب اشتباهی را داشت. لذا برنامه نویسی سایت میتواند به شکل های مختلفی صورت بگیرد به طور مثال سایت های بزرگی مانند بلاگ ماکروسافت یا بلاگ دیجی کالا از وردپرس استفاده میکنند اما خود سایت اصلی را کاملا برنامه نویسی شده و اختصاصی ساخته اند در واقع استفاده به جا از هر چیزی میتواند نتیجه بسیار مطلوبی را به همراه داشته باشد.

طراحی سایت با برنامه نویسی چگونه است؟

طراحی سایت با برنامه نویسی یا کدنویسی یکی از حرفه‌ای‌ترین روشهای طراحی سایت است. اگر از کار کردن با قالب‌های آماده خسته شده‌اید و یا صفحه‌سازها و افزونه‌های آماده دیگه پاسخگوی نیازهای شما نیستند؛ ما در اینجا می‌خواهیم طراحی سایت با کدنویسی را بهتون پیشنهاد بدهیم. شما با این روش می‌توانید سایت کاملا شخصی سازی شده داشته باشید. اما منظور از طراحی سایت با کدنویسی تنها سایتهایی که از صفرتاصد با کد طراحی شده‌اند نیست، بلکه شما می‌توانید با استفاده از همان سیستم‌های مدیریت محتوای رایج مانند وردپرس در کنار برنامه نویسی، سایت‌های کاملا سفارشی داشته باشید که تمام نیازهای شما را برطرف می‌کند. اما در اغلب موارد وردپرس پاسخگوی نیازهای شما نخواهد بود، اما چگونه؟ ما در ادامه روش‌های را برای شما شرح می‌دهیم. اما قبل از آن لازم است که توضیح مختصری راجع به مزایای آن بیان کنیم.

منظور از طراحی سایت با برنامه نویسی چیست؟

قبل از همه چیز به روشهای مرسوم نگاهی بینداریم... طراحی سایت به کلیه اقداماتی گفته می‌شود که برای ساخت و راه‌اندازی یک سایت انجام می‌شود. حال برای انجام این کار روش‌های متعددی وجود دارد. اما اولین و بهترین روش طراحی سایت با کد نویسی است. از آنجا که این روش نیاز به دانش و تجربه برنامه‌ نویسی زبان‌های تحت وب را دارد، به مرور زمان برنامه‌نویسان نرم افزارهای CMS و پلتفرم‌هایی را نوشتند که براساس آنها افراد بدون داشتم علم برنامه‌نویسی و با استفاده از ابزارها در دسترس در پنل مدیریتی بتوانند سایت خود را طراحی کنند اما نکته بسیار مهم این است که وظیفه CMS ها ثبت و نگهداری محتوا در دیتابیس است و که صرفا توسط مدیر سایت قابل انجام بوده و اصطلاحا به آن ادمین پنل نیز میگویند. حال در بخش رابط کاربری یا Presentation Layer که همه صفحه اول و صفحه مقالات است میتوان برنامه نویسی انجام داد که اطلاعات ثبت شده در دیتابیس را واکشی کرد و با ترکیب HTML , CSS , JS قالب مناسب و برنامه نویسی شده ای را برای وردپرس یا لاراول یا هر سیستم برنامه نویسی اجرا نمود. این روش اگر به درستی انجام شود کارایی بسیار خوبی از نظر SEO سایت و سرعت و امنیت دارد چرا که کدها بسیار بهینه هستند و از افزونه ها و صفحه سازها استفاده نمیگردد. در واقع با روش برنامه نویسی شده همه چیز باید کدنویسی و تست شوند و بخش غم انگیز ماجرا هزینه بالا و زمان طولانی است که برای رسیدن به نتیجه خوب باید بپردازید. اما با کمک نرم افزارهای تخصصی و ایرانی مانند سیستم مدیریت محتوا سپهرگستر بخش زیادی از نیازهای اولیه و کدنویسی های اولیه به طور کامل حل میشوند و میتوان به صورت مستقیم صرفا روی مواردی که شما نیاز دارید پرداخت اما گاهی اوقات ممکن است نرم افزارهای ساخته شده نیاز شما را برطرف نکنند چرا که شما پلتفرمی را لازم دارید که هیچ نمونه ای ندارد در اینجا سریعا با روش کدنویسی صفر تا صد به پیشواز توسعه و اجرای اختصاصی پروژه خود بروید..

توسعه اختصاصی سایت

البته به طور خلاصه میتوان پی برد که برخی از سایت هایی که دچار محدودیت های وردپرس و سایر سیستم های متن باز آماده هستند به این نتجه میرسند گه از سیستم دیگری استفاده کنند آنها ابتدا تصمیم به ساخت چرخ میگیرند و سپس متوجه این خواهند شد که نگهداری آن بسیار پرهزینه است اما به کارگیری اصولی از نرم افزارهای مدیریت محتوا فروشگاه و پرتال سازمانی میتواند جایگزین منطقی باشد که تیم حرفه ای در حال توسعه و نگهداری آن هستند. در سایر موارد نوشتن صفر تا صد توصیه میگردد

راهکار مناسب برای سایت ها و فروشگاه های اینترنتی بزرگ و پیچیده و سایت های محتوا محور و خبری

با در نظر گرفتن پیچیدگی هایی یک فروشگاه و یا یک وبسایت پر محتوا اصولا نیاز به استفاده از طراحی سایت با cms اختصاصی است که در این زمینه طراحی و تولید شده اند این نرم افزارها همان ادمین پنلی هستند که محتوا را می‌توان مدیریت کرد و در سمت رابط کاربری یا Presentation Layer سرعت بسیار بالاتری دارند به دلیل برخورداری از سیستم دیتابیسی و سیستم هایی که با اجرا و استفاده آنها سرعت سیستم تا ۱۰ برابر افزایش پیدا میکند. که در ادامه مزیت ها و ویژگی هایی که این روش دارد را بیشتر شرح خواهیم داد.

ویژگی‌ها و مزایای طراحی سایت با کد نویسی چیست؟

ساخت سایت با استفاده از برنامه نویسی مزایای بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آنها سفارشی بودن آن است. در واقع در این حالت سایت کاملا براساس نیاز و سلیقه و کسب و کار کارفرما نوشته می‌‌شود. اما این تنها مزیت این روش نیست. ویژگی‌ها و مزایای دیگر ساخت سایت با برنامه نویسی به شرح زیر است:
    • حجم کدهای کمتر و تمیزتر: زمانی که سایت با استفاده از قالب‌های آماده طراحی می‌شود، حجم زیادی کد به صورت پیشفرض به دیتابیس سایت اضافه می‌شود که این باعث کند شدن سایت و از همه مهم‌تر بی نظمی در کدهای سایت می‌شود که البته در سایت های کوچک خیلی تاثیرگذار نیست. اما با طراحی وبرنامه نویسی سایت و CMS تخصصی و اختصاصی، همه چیز به نحوه کدنویسی توسعه دهنده سایت بستگی دارد که کدهای سایت را به گونه‌ای بنویسد که علاوه بر تمیزی سرعت سایت را هم کم نکند. منظور از توسعه دهنده همان برنامه‌نویس سایت هست.
    • سرعت بیشتر: علت این موضوع هم در بالا گفته شد. هر چه حجم کدهای اضافه و به طور کلی حجم پایگاه داده سایت کمتر باشد، سرعت لود آن هم بیشتر می‌شود. توصیه می‌کنم از اهمیت سرعت هم برای نگه‌داشتن کاربر و هم از نظر سئو غافل نشوید. چرا که یکی از فاکتورها موتور جستجوی گوگل برای بهبود رتبه سایت، سرعت هست. و امروزه سرعت مخصوصا در موبایل بسیار تاکید میشود.
    • امنیت بیشتر: یکی از مهم‌ترین نکات در هر سایتی امنیت آن هست. چه بسا که یک سایت قوی با سئو و رتبه خوب می‌تواند یک شبه از دست برود. اما متاسفانه در سایت‌های آماده یا وردپرسی چندان به این موضوع توجه نمی‌شود. اغلب تا زمانی که سایت‌ ویروسی یا هک نشود، اقدامی در جهت امنیت سایت انجام نمی‌شود. خب مسلما سایت‌هایی که به صورت اختصاصی کدنویسی می‌شوند، از امنیت بالاتری نسبت به بقیه سایت‌ها برخوردارند. زیرا راه دسترسی بدافزارها و هکرها به این سایتها بسیار محدودتر از سایتهای دیگر است. در سایتهای با قالب آماده یا با CMS با توجه به متن باز بودن کدهای قالب و...ویروس به راحتی وارد سایت می‌شود و اختلالاتی برای آن به وجود می‌آورد. 
    • امکانات بیشتر: با قرارگرفتن برنامه نویسی در کنار طراحی سایت، دست شما برای انجام هر تغییری بازتر هست و با هیچ محدودیتی روبرو نیستید. دیگه نیاز نیست برای اعمال قابلیت خاصی در سایت، حتما پلاگین یا افزونه آن از قبل وجود داشته باشد. به راحتی می‌توانید خودتان پلاگین مختص خودتان را بنویسید و یا اینکه افزونه‌های مرتبط موجود را شخصی سازی کنید. 

بهترین زبان برای طراحی سایت چیست؟

خب زمانی که صحبت از برنامه نویسی برای سایت می‌شود، سوالی که پیش میاد این است که از چه زبانی برای این کار استفاده می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم در حال حاضر با استفاده از زبان‌های مختلفی مانند جوملا، پایتون و...می‌تواند سایت‌های قوی و زیبایی طراحی کرد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که زبان‌های برنامه نویسی اصلی برای طراحی سایت همان css, htm, php, javascript  هستند. اما هر کدام برای ساخت کدام قسمت سایت به کار می‌روند؟ برای پاسخ به این سوال لازم است که بررسی دقیق و تخصصی روی سایت انجام دهیم.

بررسی تخصصی ساختار سایت

همه سایت‌ها به طور کلی از دو بخش سمت کاربر و سمت سرور تشکیل شده‌اند، سمت سرور(Backend) بخش منطقی، مدیریتی و محاسباتی را شامل می‌شود و سمت کاربر (Frontend) به ترکیب طراحی و زیبایی بصری سایت می پردازد. به طور مثال در یک فرم ساده تماس با ما، شما یا به عبارت دیگر کاربر قالب و ظاهر سایت را می‌بینید. اما پس از آن با پرکردن اطلاعات فرم و ارسال آن، دریافت اطلاعات و ذخیره در دیتابیس توسط سرور انجام می‌شود. بنابراین برای ساخت سایت با برنامه نویسی، برای سمت سرور و سمت کاربر زبان‌های متفاوتی وجود دارد چون وظایف هر کدام با یکدیگر متفاوت است. 

زبان‌های Frontend یا سمت کاربر

HTML و CSS یکی از قدیمی ترین زبانهای سمت کاربر هستند. با این دو زبان قالب و گرافیک سایت ها شکل می‌گیرد در واقع بدون این دو زبان سایت ها به این شکلی که ما می بینیم نیستند. HTML و CSS زبان های نشانه گذاری هستند که برای تولید اسناد (یا صفحات) الکترونیکی و طراحی سایت‌ها استفاده می شوند. به عبارت دیگر به کمک این دو زبان زیبایی ظاهری سایت شکل می‌گیرد. اصولا به برنامه نویسان سمت کاربر Front End Developer یا توسعه دهنده فرانت اند میگویند.
برنامه نویسی قالب بر اساس طرح گرافیکی یا Figma از دیگر بخش های یک طراحی سایت است. به این صورت که در ابتدا طرح در Figma طراحی می‌شود و سپس توسط توسعه دهنده فرانت اند به کدهای Html , css تبدیل می‌شود. طراحی قالب سایت در فیگما قبل از ساخت سایت به زیباتر شدن و UI بهتر سایت کمک می‌کند. فیگما یک نرم افزار معروف خارجی است که در آن میتوان صفحات سایت در موبایل و دسکتاپ را قبل از کد نویسی پیاده سازی کرد و مشتری قبل از شروع کد نویسی تغییرات لازم را اعمال کند و طرح نهایی به منظور اجرا و کدنویسی به برنامه نویس Front end منتقل شود.
بنابراین به طور کلی قالب هایی که در سایت ها استفاده می‌شوند همگی با زبان‌های برنامه نویسی HTML , CSS و صد البته جاوا اسکریپت طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. جاوا اسکریپت وظیفه پویانمایی سایت را بر عهده دارد. اکت‌ها و انیمیشن‌ها با جاوا اسکریپت پخش می‌شود. به عبارت دیگر جاوا اسکریپت به صفحات CSS و HTML جان می‌دهد. در همان فرم تماس با ما که در بالا مثال زدیم، ارسال اطلاعات به سرور توسط کدهای جاوااسکریپت انجام می‌شود. 

 زبان‌های BACKEND یا سمت سرور

زبان برنامه نویسی PHP

PHP یک زبان برنامه‌نویسی است که عمدتا برای کد نویسی برنامه های سمت سرور و سایت های پویا و نرم افزارهای تحت وب استفاده می‌شود. این زبان برنامه نویسی قدرتمند در سال 1993 ساخته شد و به دلیل اینکه چندین CMS بزرگ و فریم ورک مشهور در دنیا با این زبان ساخته شده است، همچنان جزو پر طرفدار ترینها در دنیا به حساب می‌آید. به طور مثال وردپرس، دروپال، مجنتو ، لاراول و دهها مورد دیگر محصولاتی هستند که با زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده است. مهم‌ترین ویژگی این زبان که باعث کاربرد فراوان آن شده است، رایگان بودن آن هست.  گستردگی استفاده از زبان برنامه‌نویسی به حدی است که امروزه حدود ۸۳٪ از کل خدمات وب با PHP نوشته می‌شود. 

طراحی سایت با زبان برنامه نویسی Python

پایتون یک زبان مفسری متن باز است که با داشتن کتابخانه‌های قدرتمند و حرفه‌ای در زمینه‌های طراحی وب و امنیت سایبری، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، رباتیک و... به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سراسر دنیا تبدیل شده است. فریم‌ورک‌های Django، Flask، Bottle، Pyramid، Web2py و Cherrypy از جمله فریم‌ورک‌های محبوب پایتون در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب هستند. البته هدف زبان برنامه نویسی پایتون وب نبود و با گذشت زمان توانسته است فریم ورک های خوبی مانند Django را عرضه و پشتیبانی کند. البته با روی کار آمدن هوش مصنوعی و قوی شدن آن زبان پایتون نیز به این جایگاه رسیده است که پروژه های مبتنی بر هوش مصنوعی را هندل کند نه اینکه صرفا برای طراحی سایت در سمت سرور مورد استفاده قرار گیرد. 

طراحی سایت با از زبان برنامه نویسی Java

جاوا در سال 1991 توسط شرکت Oracle عرضه شد و امروزه یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. حتی اگر توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس هم نباشید به احتمال زیاد بارها نام جاوا را شنیده‌اید. امروزه بیش از 9 میلیون توسعه‌دهنده و 7 میلیارد دستگاه از جاوا استفاده می‌کنند. ایده طراحی سایت با جاوا هم قدیمی است ولی نتوانست بر PHP پیروز شود دلیل آن هم روال ها و پیچیدگی های فراوانی بود که JAVA به نسبت PHP دارد. همین موضوع کافی است که صرفا در برخی از پروژه های خاص مورد استفاده قرار بگیرد. این زبان برنامه نویسی فریم ورک وب خود را با عنوان Spring معرفی کرد.

انواع طراحی و ساخت سایت با برنامه نویسی

با توجه به مطالبی که گفتیم، زبان‌های مختلفی برای برنامه نویسی سایت وجود دارد. اما منظور ما از انواع طراحی و ساخت سایت با برنامه‌نویسی، زبان‌های مختلف آن نیست. بلکه روش‌‌های مختلفی برای استفاده از برنامه‌نویسی در طراحی سایت هست. این روش‌های به شرح زیر هست:
1. روش اول که طراحی و ساخت سایت به طور کامل با برنامه‌نویسی هست. این سایتها تماما توسط کدنویسی پیاده‌سازی می‌شوند. خب این کار نیاز به برنامه‌نویسی سایت دارد و زمان بیشتری می‌طلبد. طراحی سایت با لاراول هم زیرمجموعه همین روش است.
2. روش دوم استفاده از پلتفرم‌های اختصاصی مانند سیستم مدیریت محتوای سپهر گستر هست. این CMS ها به صورت اختصاصی نوشته شده‌اند و سرعت بالاتری نسبت به پلتفرم‌های دیگه دارند و البته قابلیت تغییر و توسعه بهتری دارند. برای دریافت اطلاعات و شرایط این CMS سپهر گستر می‌توانید با کارشناسان وبینه تماس بگیرید. 
3. آخرین روش هم استفاده از پلتفرم‌های معمول مانند همان وردپرس اما نه به تنهایی بلکه در کنار برنامه‌نویسی هست. در واقع در این حالت شما از همان سیستم مدیریت محتوای رایج استفاده می‌کنید اما قسمت‌های موردنیازتان را به صورت اختصاصی با کدنویسی شخصی سازی می‌کنید مانند طراحی قالب وردپرس به صورت کاملا اختصاصی ۱۰۰ درصد برنامه نویسی شده. خب این کار هم هزینه کمتری و زمان کمتری نیاز دارد. اما مشکلات و محدودیت‌های استفاده کامل از وردپرس را ندارد. در این حالت شما حتی می‌توانید افزونه‌ها را براساس نیاز خود تغییر دهید. 

قیمت طراحی سایت با برنامه نویسی چگونه است؟

به طور کلی هزینه طراحی سایت با برنامه نویسی بیشتر از سایتهای با قالب‌های و پلتفرم‌های آماده است. اما قیمت این نوع طراحی سایت به میزانی که با توجه به روش‌هایی که بیان کردیم، برنامه نویسی در کار دخیل شود بیشتر می‌شود. اما مهم‌ترین عامل موثر در قیمت طراحی سایت با برنامه نویسی گستردگی و حجم سایت، قابلیت‌ها و امکانات موردنیاز سایت هست. 

طراحی سایت با برنامه نویسی پیشنهاد خوبی هست یا خیر؟

این پرسش خوبی نیست. زیرا نمی توان برای همه سایت‌ها یک نسخه پیچید. هر سایتی با توجه به نیاز کارفرما و شرایط بودجه و...که دارد، باید بهترین روش را انتخاب کند. به طور مثال اگر هدف شما از راه‌اندازی سایت تنها داشتن فضایی برای ارائه محصولاتتان هست، نیاز به طراحی سایت با برنامه نویسی ندارید، اما اگر برنامه‌های زیادی برای گسترش و توسعه سایت دارید چه بهتر که از همین اول با کدنویسی سایت خود را راه‌اندازی کنید. 

کدام زبان برنامه نویسی برای سایت من مناسب است؟

همانطور که در بالا ذکر شده زبان های برنامه نویسی متعددی وجود دارد اما با توجه به آمارها بیشترین سهم زبان برنامه نویسی وب به زبان PHP مربوط است البته میتوان با زبان PHP نرم افزارهای تحت وب و متعددی را هم ساخت.

جمع بندی:

تمامی خدمات طراحی سایت با برنامه‌نویسی، بدون برنامه نویسی یا به صورت ترکیبی توسط برنامه‌نویسان و طراحان سایت تیم وبینه به بهترین شکل انجام می‌شود. نمونه‌ سایتهای طراحی شده این مجموعه نشان از حسن انجام کار این مجموعه هست. برای اطلاع از شرایط طراحی سایت و به طور کلی دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. 

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید