چرا کاربران به سرعت سایت شما را ترک می‌کنند؟

 صفحه نمایشی در حال نشان دادن یک وب سایت و زمانسجی در مقابل آن

یکی از اساسی ترین اصول سئو ترافیک سایت است. ترافیک سایت به زبان ساده مدت زمانی ست که بازدیدکننده یا کاربر صرف خواندن محتوای سایت شما می‌کند.
این مدت زمان تعیین می‌کند کاربر چه میزان از مقاله شما رضایت داشته و مطلب تا چه حد پاسخگوی نیاز کاربر بوده است.
اگر شما مقاله‌ای را با هزار کلمه در سایت خود قرار داده باشید، گوگل به طور تخمینی مدت زمان لازم برای مطالعه مقاله را محاسبه می‌کند. فرض کنید این مدت زمان چیزی حدود8 دقیقه است. حال اگر کاربری تنها 2 دقیقه را صرف مطالعه مطلب شما کند و از سایت خارج شود، موتور جستجوگر متوجه این موضوع خواهد شد که مقاله شما برای مخاطب کافی نبوده است. گوگل رفتار کاربر را در زمان ورود به سایت شما، از طریق الگوریتم rank brain (رنک برین) تجزیه و تحلیل می‌کند.
این عمل باعث افزایش Bouns Rate یا نرخ پرش شما خواهد شد و سایت شما به مرور با افت رتبه در صفحه‌ی نتایج گوگل مواجه می‌شود.
در این جا سوال اصلی مطرح می‌شود:

چرا کاربران سایت ما را به سرعت ترک می‌کنند؟

در این مقاله قصد داریم سوال بالا را به طور کامل و با زبانی ساده پاسخ دهیم. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید!
1.سرعت پایین سایت
جالب است بدانید طبق تحقیقات صورت گرفته توسط kissmetrics چهل و هفت درصد بازدید کنندگان از سایت انتظار دارند وب سایت شما در 2 ثانیه اول و کمتر بارگذاری شود. درصورتی که بارگذاری بیش از 3 ثانیه طول بکشد آنها سایت شما را ترک خواهند کرد!
علت پایین بودن سرعت بارگذاری سایت را پیدا کنید و آن را رفع کنید. در غیر اینصورت کاربران بسیاری را از دست خواهید داد و در صفحه نتایج گوگل با افت رتبه مواجه خواهید شد.

سرعت آپلود شدن وب سایت

2.تبلیغات
اگر قصد استفاده از تبلیغات را در سایتان دارید از تبلیغات هدفمند استفاده کنید. به این معنا که توجه داشته باشید تبلیغات با حوزه ی محتوای سایت شما مرتبط باشد.
هم چنین از تبلیغات به میزان درست و متعارف استفاده کنید.
تبلیغات بیش از حد کاربر را آزار میدهد و ممکن است منجر به ترک وبسایت شما شود.
استفاده از تبلیغات به دوشکل بنر یا متن و تبلیغات پاپ آپ رایج است.
اگر قصد استفاده از تبلیغات بنری یا متنی را دارید از سایزهای متناسب با طول و عرض محتوای خود استفاده کنید.
از بنرهای بیش از اندازه بزرگ و یا متن های بسیار طولانی استفاده نکنید؛ زیرا محتوای سایت شما کم اهمیت جلوه می‌کند. از قسمت بالای سایت تنها برای معرفی وبسایت و خدمات و محصولات خودتان استفاده کنید و تبلیغات را تا حد ممکن در ستون های اطراف و قسمت انتهایی  صفحه قرار دهید.
نوع دوم تبلیغات، تبلیغات به صورت پاپ آپ می‌باشند که استفاده بیش از اندازه آن برای کاربر آزار دهنده خواهد بود. پاپ آپ ها به طور کلی دو نوع اند. نوع اول به شکل باز شدن یک صفحه مجزا و نوع دوم به صورت لایت باکس. اگر می خواهید از این نوع تبلیغات استفاده کنید به این نکات توجه کنید؛ اول اینکه کاربر نباید بلافاصله پس از ورود به سایت شما با پاپ آپ ها مواجه شود . این کار مخاطب را دلسرد می‌کند؛ و نکته دوم اینکه هر پاپ آپ بیش از یکبار به نمایش در نیاید .
 به طور کلی برای حفظ رضایت کاربر از پاپ آپ های بسیار محدودی در سایت خود استفاده کنید.

3.طراحی جدید و به روز
روشن است سایت هایی که از طراحی جذاب تر و کاربردی تری نسبت به سایت های دیگر برخوردارند کاربرانی بیشتری را جذب خود می‌کنند. طراحی های قدیمی انگیزه کاربر برای بازدید از سایت شما را به شدت کاهش می‌دهند.
در یک مقاله ی معتبر با نام Social Triggers یا محرک های اجتماعی تاثیرات طراحی سایت بر اعتماد ادراکی مشتریان برسی می‌شود. در این مقاله پژوهشگری با نام الیزابت سایلنز از بازدیدکنندگان میخواهد تا از سایت هایی با موضوع فشار خون بازدید کنند. نتیجه این مقاله نشان می دهد 94 درصد از افرادی که از سایت ها رضایت نداشتند علت نارضایتی خود را تنها طراحی و عدم دسترسی آسان کاربر اعلام کردند.

طراحی جدید و به روز وب سایت توسط طراحان

4. محتوای روان و با کیفیت
محتوا در جلب نظر مخاطب همواره حرف اول را میزند. محتوای با کیفیت بیشتر از هرچیزی می تواند مخاطب شما را درگیر کند.
 ادبیات محتوای شما باید استاندارد باشد. این استاندارد با توجه به حوزه ای که محتوایتان در آن تولید می شود بستگی دارد. برای مثال ادبیات یک محتوای هنری با ادبیات یک محتوای فلسفی یکسان نیست. از طرفی باید مشخص کنید مخاطبان شما حدودا شامل کدام رنج سنی میشوند. ادبیات گفتگو با یک جوان و یک میانسال متفاوت است. البته ممکن است مخاطب شما از هر رنج سنی باشد که در اینصورت ادبیات مقاله شما باید به نجوی باشد که همه افراد بتوانند آن را درک کنند.
فراموش نکنید تنها محتوای خوب و روان کافی نیست. محتوای شما باید به راحتی خوانده شود. رنگ، اندازه ، رنگ پس زمینه و فونتی که استفاده می کنید نباید به گونه ای باشد که خواندن را برای کاربر دشوار سازد.
ترجیحا برای سرفصل ها و تیتر های اصلی از فونت px22 و بزرگتر و برای بدنه و متن اصلی از فونتpx14  وبزرگتر استفاده کنید.

5.پخش خودکار موسیقی و ویدئو
ممکن است برای شما اتفاق افتاده باشد که سر کلاس یا وقتی همه خوابند وبسایتی را باز کنید و یک موسیقی یا ویدئو به طور خودکار پلی شود.
اولین کاری که انجام میدهید این است که از سایت خارج می‌شوید!
گاهی نیز با حجم ترافیک محدودتان وارد سایتی میشوید که به محض ورودتان به طور خودکار شروع به پخش موسیقی یا ویدئو می‌کند. در این حالت نیز با عصبانیت صفحه سایت را می بندید و به سایت دیگری مراجعه میکنید.
با توجه به آنچه گفته شد به هیچ وجه از پخش خودکار مولتی مدیا استفاده نکنید زیرا کاربران شما را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.
اما اگر به هر دلیل قصد استفاده از مولتی مدیا را دارید به دو نکته زیر دقت کنید:
1.حجم مولتی مدیا در حدی باشد که اکثر کاربران بتوانند آن را به راحتی مشاهده کنند.
2. برای ویدئو یا موسیقی مورد نظر حتما دکمه پخش و توقف را منظور کنید تا کاربر بتواند به راحتی و بدون خروج از سایت آن را متوقف کند.

6.نمایش مناسب در موبایل
تعداد فراوانی از مخاطبان شما با استفاده از تلفن همراهشان از سایت شما بازدید میکنند. در نتیجه توجه به این نکته ضروری ست که سایت شما باید قابلیت نمایش با ابعاد مناسب را در موبایل وتبلت نیز داشته باشد. درنتیجه استاندارد های ریسپانسیو حتما باید رعایت شود.
به این منظور شما میتوانید از متا تگ view port  استفاده کنید که در نتیجه آن وبسایت شما با انواع گوشی و تبلت سازگار می‌شود.

نمایش وب سایت در هر اندازه صفحه نمایش موبایل

7.دسترسی آسان
برای همه ی ما بارها پیش آمده است که برای دسترسی به مطلبی در یک سایت مدت زمان زیادی را صرف کرده ایم. با توجه به حجم اطلاعاتی که سایت های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهند کاربر مدت زمان زیادی را صرف پیدا کردن مطلب مورد نظرش در وبسایت شما نخواهد کرد. 
وجه تمایز شما با وبسایت های دیگر در این مورد دسترسی آسان و منوی کاربردی شما خواهد بود. همچنین با ایجاد امکان جستجو مخاطب به راحتی می تواند با جستجوی عنوان مورد نظرش به محتوای مرتبط با آن موضوع دسترسی پیدا کند.
قانون طلایی این بخش راحتی حرکت در سایت یا Navigation است .این قانون می گوید: تصور کنید خودتان یک کاربر معمولی هستید و میخواهید از سایت استفاده کنید. با تنظیم مجدد وبسایتتان بر اساس Navigation تعداد کاربرانتان به سرعت رشد خواهد کرد.
هم چنین به شما پیشنهاد می کنیم اگر مطالب سایت شما زیاد است از قابلیت برد کرامپ استفاده کنید.

8.ثبت نام
قابلیت ثبت نام در سایت می‌تواند به شما امکان دسترسی به اطلاعاتی نظیر ایمیل یا شماره همراه مخاطب را بدهد و به تعامل شما با مخاطب کمک کند. نکته حائز اهمیت اینجاست که ثبت نام نباید از روی اجبار صورت بگیرد. برای مثال پیغام های مداوم شما به کاربر برای اجبار او به ثبت نام کاربر را کلافه کرده و منجر به خروج او از وبسایت شما می شود. 
شما میتوانید با ارائه امکانات بیشتر به کاربرانی که ثبت نام می کنند مخاطبانتان را به ثبت نام در سایت تشویق کنید.

9. دکمه های فراخون
محتوای شما باید مخاطب را پای‌بند کند. برای تحقق این امر باید بتوانید از دکمه های فراخون یا Call-to-action کمک بگیرید. این دکمه های فراخون با تهییج مخاطب اورا تشویق می کند تا محتوای شما را تا انتها دنبال کند.
جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که در چند دهه اخیر صورت گرفته است بیش از 80 درصد از کسب و کارهای کوچک در Call-to-action سایت های خود ضعف دارند و بسیاری از مشتریان خود را بر سر همین مسئله از دست می‌دهند.

دکمه های فراخوان

10. به روز رسانی یا آپدیت
سایتتان را به روز رسانی کنید!
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارتباطات هرروز شاهد تغییرات و دستاورد های بزرگی در حوزه های مختلف هستیم. با توجه به این موضوع محتوا، خدمات و محصولاتی که در سایت ارائه می‌کنید نیاز به به روز رسانی مداوم دارند. پس با توجه به موضوع محتوای سایتتان آن را هر چند وقت یکبار به روز رسانی کنید.

11. استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی 
برای نمایش فیلم یا پخش موسیقی از ابزار جدید و پیشرفته مثل  HTML5استفاده کنید. همچنین برای نمایش انیمیشن از J QUERY بهره بگیرید.
استفاده از ابزار flash player در طراحی سایت مدت هاست که منسوخ شده است و توسط طراحان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

استفاده از تکنولوژی جدید مانند HTML5

12. برند وبسایت شما!
همانگونه که وجود یک برند و نام تجاری در کسب و کار احتمال موفقیت را چند برابر می‌کند در خصوص وبسایت نیز چنین امری صادق است.
به مرور با رعایت نکات  ذکر شده در همین مقاله وسایر مقالات مرتبط با طراحی وبسایت و تولید محتوا می‌توانید به یک برند در حوزه ی فعالیتتان شناخته شوید.
با تحقق این امر اعتماد مخاطبان به شما جلب می‌شود و  تعداد کاربران ورودی سایتتان روزبه روز بیشتر و بیشتر خواهند شد. 

13.استفاده از تکنولوژی exit intent
با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید کاربر را در لحظات آخر از خروجش منصرف کنید. برای مثال می‌توانید با ارائه پیشنهادات و تخیفات ویژه او را مجدد به سایت برگردانید و از این طریق Dwell Time  خود را افزایش دهید.
با رعایت نکات بالا و بهره گیری از محتوای مناسب و ارزشمند، پادکست، تصاویر و سایر جلوه‌های بصری و شنیداری موفق خواهید شد مدت زمان حضور مخاطب در وبسایتتان را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

تکنولوژی exit intent
 

شیرینآبان 20، 1398

ممنون مفید بود