آموزش کاهش نرخ پرش

نرخ پرش یکی از آمارهایی است که میتوان از منابعی مثل alexa یا google analytic بدست آورد . این آمار شامل درصدی از ۰ تا ۱۰۰ است و مقدار ۱۰۰ بالاترین میزان نرخ پرش را نشان میدهد . اگر سایت شما درصد بالایی از نرخ پرش را دارد نگران نباشید شما میتوانید درصد نرخ پرش را کمتر کنید ...

نرخ پرش


سوالی که وجود دارد این است که آیا نرخ پرش به دلیل بی مصرف بودن محتوای سایت برای بازدید کننده است ؟ و اگر اینطور است راه حل اساسی آن چیست ؟ پاسخ بلی نزدیک ترین پاسخ به این سوال است ، اما همه مشکل تنها به بی مصرف بودن کیفیت محتوا ختم نمیشود . با بررسی کلیدواژه های اصلی که در جستجو استفاه میشود میتوان صفحاتی که بیشترین بازدید را دارند را بدست آورد و روی توسعه و تکمیل آنها کار کرد . به طور مثال اگر سایت شما در پاسخ یک سوال در رتبه اول است و حجم زیادی از ورودی در روز را به همین صفحه اختصاص یافته است اما با ورود کاربر و مشاهده جواب آن دیگر نیازی به ادامه مطلب ندارد آنگاه با بستن سایت در کمتر از ۱ دقیقه از سایت خارج میشود ... این صفحات همان صفحاتی هستند که باید روی آنها بیشتر و تخصصی تر کار شود .


حال روش کاهش نرخ پرش با کار کردن روی یک صفحه به چه صورت باید انجام شود ؟ 
اولین قدیم بلند کردن محتوا به صورتی که برای کاربر جذاب باشد است ، اگر محتوای شما آبکی باشد و شما تلاش کرده باشید تنها برای موتورهای جستجو مطالب بنویسید نه اینکه برای انسان اینجا ضرر میکنید اما اگر محتوای شما کاربردی و برای مخاطب جذاب باشد میتوانید با بلند تر کردن مطلب و رساندن تعداد کلمات به حداقل ۱۰۰۰ کلمه زمان خروج سایت از کاربر را بسیار کاهش داد، در این میان میتوانید از تصاویر ، ویدیو و اینفوگرافی ها برای درگیر کردن مخاطب با محتوا استفاده کنید . در واقع میتوان دلیل دوم بالا بودن نرخ پرش را صفحات پربازدیدی در نظر گرفت که طول مطلب بسیار کوتاه بوده کاربر با خواندن آن سریعا سایت را ترک میکند .

آیا نرخ پرش برای وب سایت شما مضر است ؟ 
نرخ پرش همیشه به معنی بد بودن نیست قطعا به نوع و هدف وب سایت برمیگردد اگر سایت شما یک سایت در زمینه فروش قطعات صنعتی است و بعد از اینکه کاربر شما را در نتایج گوگل پیدا کرد و در نهایت منجر به ارتباط با شما شد دیگر نیازی به معطل کردن کاربر در سایت نیست ! اما اگر سایت شما از نوع نشریه آنلاین باشد قضیه کاملا برعکس است اینجا معنی بدی را میدهد یعنی سایت شما به برای مخاطبان چندان دلچسب نیست.

آیا نرخ پرش میتواند روی SEO سایت تاثیر منفی یا مثبت بگذارد؟
نرخ پرش یا (bounce rate) یکی از معیارهای موتورهای جستجو است این معیار کمک میکند که میزان محبوبیت محتوا در مقابل سایر سایت ها مورد بررسی قرار بگیرد و سایتی که به طور میانگین درصد نرخ پرش کمتری داشته است در رتبه بالاتر قرار خواهد گرفت . اینجا اگر هدف سایت شما افزایش رتبه در گوگل است بسیار باید روی فاکتور نرخ پرش زمان و هزینه کرد..

به طور خلاصه میتوان به دلایلی که باعث میشود نرخ پرش کاهش پیدا کند میتوان به موارد زیر اشاره کرد

۱- از صفحات فرود با گرافیک جذاب و ساده استفاده کنید
۲- لینک های خارجی را در صفحه جدید یا _blank باز شود
۳- اگر سرعت سایت پایین است اقدام به افزایش سرعت سایت کنید
۴- محتوای خود را طولانی تر کنید طولانی شدن مطلب خود دلیلی بر خروج کاربر است ، چون کاربران علاقه دارند سریعا به آخر مطلب برسند...
۵- اگر بتوانید کاری کنید که کاربر حداقل ۱۰ دقیقه در سایت بماند خیلی خوب است ، این کار را با نمایش ویدیو در سایت و تصاویر اینفوگرافی افزایش دهید
۶- واکنش گرایی در موبایل را باید حتما بررسی کنید اگر محتوای شما بسیار ریز یا ناخوانا باشد و مطلب در موبایل به صورت اسکرول چپ و راست باشد کاربران ترجیح میدهند که مطلب را در سایتی بخوانند که در اصول طراحی سایت را به درستی رعایت کرده باشد
7- تبلیغات را از سایت های خود حذف کنید یا اینکه آنها را به نحو درست نمایش دهید ! pop up های تبلیغاتی خیلی برای مخاطب جالب نیست بر اساس آماری تنها ۱۴ درصد از کاربران ترجیح میدهند که از طریق pop up جواب سوالات را بدهند بهتر است آنها در خبرنامه ایمیلی عضو شوند و بعد در زمان مناسب با آنها از طریق ایمیل گفتگو و تبلیغات کرد

نرخ تبدیل و تاثیرعکس در نرخ پرش 
نرخ تبدیل یا (Conversion Rate) یعنی با توجه به ضریب تعداد کاربران و میزان حضور در سایت نرخ تبدیل بالاتر میرود . آمارها نشان میدهد که سایت هایی که بیش از ۴۰ صفحه فرورد دارند ۱۲ برابر بیشتر از سایت هایی که حداکثر ۵ صفحه فرورد دارند مشتری جذب میکنند، طراحی صفحه فرود را میتوان در وردپرس با استفاده از پلاگین هایی مثل  visual composer یا اگر از سیستم های مدیریت محتوا ایرانی مثل webine cms استفاده میکنید میتوانید با صفحه ساز داینامیک صفحه فرود دلخواه را به صورت رسپانسیو طراحی کنید.

Conversion Rate

با ترفندهایی call to action متقاعد کننده ای ایجاد کنید
هر سایتی هدفی دارد خصوصا سایت های تجاری یا فروشگاهی این سایت ها با صرف هزینه های گزاف بابت تولید محتوا و .. در نتیجه میخواهند فرصت را به مشتری تبدیل کنند یکی از ابزارهایی که این کار را انجام میدهد Call to action است یعنی اقدام به عمل ، کاری که اگر قرار باشد هر بازدید کننده آن را انجام دهد ؟ مثلا عضویت در خبرنامه، دانلود کاتالوگ یا ثبت سفارش است .. برای این کار باید در هنگام طراحی سایت به این نکات دقت کرد استفاده از رنگ های سبز و قرمز تاثیر بهتری در موفقیت call to action دارد.

call to action

همه کارهای فوق در نهایت باعث تبدیل فرصت ها به مشتری در وب سایت شما و افزایش رتبه seo سایت خواهد شد
 




    مطالبی که به شما پیشنهاد میشود
    عضویت در خبرنامه
    صرفا جهت اطلاع رسانی و مقالات جدید