کاربرد CRM در کسب و کارهای کوچک و نحوه انتخاب آن

کسب و کارهای کوچک یکی از مصرف کنندگان اصلی نرم افزارهای CRM هستند. آنها برای توسعه کسب و کار و مکانیزه کردن فرآیندهای بازاریابی ترجیح می‌دهند که از نرم افزارهای هوشمند و تحت وب برای مدیریت فرصت ها و مشتریان خود استفاده کنند زیرا آنها به درستی دریافته اند که چرا CRM خوب است.
متاسفانه اکثر کارمندان شرکت ها ترجیح می‌دهند که crm را به کار نگیرند. آنها با نگاه سنتی به فروش و تبلیغات هر روز سر کار می‌آیند و پایان کار سررسید یا فایل اکسل با انبوهی از شماره تلفن ها و یادداشتهای خط خورده دارند که دوست ندارند از آنها دل بکنند. آمارهایی که از شرکتهای تولید کننده نرم افزارهای ارتباط با مشتری منتشر می شود گواهی بر آن دارد که در سال اول شاید بیش از ۵۰ درصد از مشتریان تصمیم دارند نرم افزار خریداری شده را برای همیشه کنار بگذارند یا اینکه با شرکت دیگری وارد مذاکره می‌شوند. همین موضوع دال بر آن است که استفاده از نرم افزار CRM تحت وب باید بسیار آسان و سریع باشد. دلیل شرکت هایی که در این امر موفق بوده اند را در می توان در سادگی محصول آنها یافت. با یکپارچه بودن نرم افزار و هماهنگی با نرم افزار های کاربردی مانند اکسل در ورود و خروج اطلاعات می توان یک نرم افزار crm خوب را انتخاب کرد.

مدیریت ارتباط با مشتریان توسط چندین کارمند و اپراتور

آمارها نشان داده که استفاده اصولی و صحیح از نرم افزار CRM می تواند تا ۲۹ درصد فروش را افزایش دهد. این را باید در نظر داشته باشید که ارزش هر نرم افزار به بانک اطلاعاتی آن است. اگر بانک اطلاعاتی آن با اطلاعات مفیدی از مشتریان و وقایع رخ داده ثبت شده باشد می توان به این نکته پی برد که گزارش هایی را از این نرم افزار می توان تهیه کرد که در فروش و مدیریت بسیار مفید و تاثیرگذار خواهد بود. اما باید درباره اینکه چگونه می توانیم انتخاب درستی در crm داشته باشیم که همه کارکنان شرکت با رغبت از آن استفاده کنند به چند نکته توجه کرد.
نباید گول بزرگی نرم افزارهای شرکت هایی که ادعای قوی بودن دارند را بخورید. قوی بودن یک نرم افزار یا یک ابزار گزارش ساز خوب است و اصلا چیز بدی نیست اما این ویژگی برای نرم افزاری که قرار است مانند ابزاری مانند تلفن همراه مورد استفاده عموم با سطح دانش متوسط و پایین قرار بگیرد بسیار متفاوت تر از یک نرم افزار مالی یا حسابداری بسیار پیچیده و گسترده است.
در انتخاب CRM سادگی را در اولویت اول قرار دهید. ما در crm کسب و کارهای کوچک تنها به ذخیره اطلاعات سرنخ ها، فرصت ها و فعالیت هایی که روی آنها انجام می دهیم توجه ویژه داریم. از نرم افزار توقع داریم که ما را در انتخاب و تصمیم گیری بهتر برای زدن فرصت های قوی راهنمایی کند. از CRM این خواسته را داریم که گزارشی ساده در خصوص فرصت‌های هفته آینده یا ماه جاری به ما بدهد. شاید همین امکانات کم برای اکثر کسب و کارهای نوپا و کوچک کافی باشد. قطعا این چند ویژگی در همه نرم افزارهای crm وجود دارد و برای یافتن آنها در کمتر از چند دقیقه و با مشاوره ای بسیار کوتاه توسط فروشنده می توان با وجود آنها پی برد.
 رابط کاربری ساده و انعطاف پذیری در انواع دستگاه ها و موبایل ها نیز در انتخاب نرم افزار حائز اهمیت می باشد.
یکی از مهمترین دلایل موفقیت نرم افزارهای رایانه ای ساده بودن کار با آن است. در دسترس بودن همه چیز و ورود به بخش های مختلف آن در کمترین زمان ممکن.
مرتب آموزش دهید. این هدف و شعار یک مدیر حرفه ای است مخصوصا در واحد فروش که ممکن است فروش را افراد تازه کار انجام دهند. در مواجهه با چالش‌های جدید حتما راه حل های ساده پیدا کنید. پس با آموزش کارکنان همیشه آنان را به استفاده از ‏crm تشویق کنید.
به پرسنل شرکت بگویید کاری که در CRM ثبت نشده انگار هیچ وقت اتفاق نیفتاده و این واقعیتی است غیر قابل انکار. حتی یک تماس تلفنی و ثبت رخداد مربوط به آن می تواند یک سر نخ را به مشتری تبدیل کند که در آینده تعداد زیادتری از فرصت های فروش شما را محقق کند پس در ثبت اطلاعات همیشه توجه ویژه داشته باشید. شاید در ابتدای کار کمی زمانبر باشد اما با گذشت یک ماه کسانی که فکر می کردند که وقت شان گرفته می شود امروز می گویند بدون crm نمی توانند کار کنند.

آمارها در نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان

گزارش ها مرکز تصمیم گیری در CRM شما هستند جایی که به شما نتیجه ثبت اطلاعات گسترده را می دهد؛ اطلاعاتی که می تواند هفته پیش رو را برای شما پرکار کند، به مدیران فروش خبر دهد که خود را برای مذاکرات پیچیده و یا تماس های تلفنی متعدد و به موقع آماده کنند. گزارش از فروش خام در هفته پیش یا ماه گذشته، فرصت های بسیار با ارزش و نمایش کارکنانی که در ماه گذشته هدف فروش خود را زده اند که موجب ارتقای شغلی و دریافت پاداش برای آنها می شود و همچنین انگیزه رقابتی بین اعضای فروش ایجاد می کند. همه ی اینها از دیگر مزیت های استفاده crm در کسب و کارهای کوچک است.
اطلاعات گذشته را در فایل اکسل ذخیره کرده اید و می خواهید آن را به نرم افزار CRM منتقل کنید. اینکه چگونه باید ستون ها را مشخص کنید و چجور اطلاعاتی را تنظیم نمایید باید بسیار ساده باشد. اگر لیستی از مشتریان را دارید که شامل نام و موبایل آنها میشود باید بتوان خیلی ساده در فهرست مخاطبان وارد کرد. اگر crm شما به تلفن ویپ متصل است با تماس گرفتن آن مخاطب قدیمی مشخصات و سوابق آن را مشاهده کنید و مشتری نیز از این توجه شگفت زده خواهد شد. در این موقع تفاوت بین فرصت های قوی و ضعیف در نگاه اپراتور شما متفاوت خواهد بود.
 هنگامی که یک مشتری خوب با خطوط تلفن شما تماس می گیرد شاید شما تشخیص ندهید که با چه کسی گفتگو می کنید. شاید یکی از مهم‌ ترین کسانی باشد که در ۶ ماه گذشته با او در مورد یک پروژه صحبت کرده اید. این اطلاعات تاریخچه در سریعترین زمان ممکن به شما ارائه می شود و به شما در تصمیم گیری هایتان بسیار کمک می کند.
اگر در کسب و کار شما از روش های مدرن ارتباط با مشتریان استفاده نمی شود قطعا کمبود آن در شرکت شما دیده می شود. چه زمانی؟ هنگامی که فراموش می کنید با چه کسی صحبت کرده اید و امروز قرار بود چه کارهایی را انجام دهید که فراموش شدند، تماس های ساده ای که بدون هیچگونه ثبت از بین رفت یا اگر هم ثبت شد لابه لای کاغذهایی یادداشت شد که شاید هیچ وقت دیگر سراغ آن را نگیرید.
 خوشبختانه سرعت بالای تجزیه و تحلیل اطلاعات در رایانه ها به قدری بالاست که میلیونها مخاطب را میتوان در کسری از ثانیه جستجو کرد و اگر هوش مجازی در تجزیه و تحلیل اطلاعات وجود داشته باشد به شما می گوید که وقت آن رسیده با تعدادی از این شماره ها برای پیگیری تماس بگیرید شاید که مشتریان آینده شما از بین آنها پیدا شود.

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید