بهینه سازی محتوا وب سایت اولین قدم در تولید محتوای با کیفیت و کاربر پسند است. بهینه‌ سازی محتوا بخشی از هر استراتژی بازاریابی محتوای موفق است. زمانی که شما به طور صحیح بهینه‌ سازی را انجام می دهید، کل عملکرد بازاریابی محتوای شما به درستی اعمال خواهد شد. تمام انواع بازاریابی محتوا، از مقالات متنی (مانند همین مقاله) تا کمپین های بازاریابی محتوای ویدیویی می‌توانند و باید بهینه‌ سازی شوند.

مهم نیست که آیا شما محتوای خود را برای شناخت برند یا بازاریابی عملکرد KPI ها ایجاد می کنید، راه های متعددی برای انجام بهینه سازی محتوا وجود دارد. مهمترین آنها بهینه سازی موتورهای جستجو است که تحت عنوان SEO نیز شناخته می شود.

بهینه سازی محتوا چیست؟

بهینه‌ سازی محتوا عبارت است از فرآیند حصول اطمینان از این که محتوا نوشته شده، منتشر شده و از لحاظ فنی ساخته شده ‌است تا به دست تعداد زیادی از مخاطبان برسد. این فرآیند شامل گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط، meta و عناوین، پیوندها، headers و sub، سرعت سایت، فراخوان به عمل (CTAs)، اندازه تصویر و موارد دیگر می شود.

اهمیت بهینه سازی محتوا

بهینه‌ سازی محتوا به این دلیل مهم است که بدون آن، بعید است که محتوای شما توسط مخاطبان رویت شود. پرس و جوهای مبتنی بر جستجو تنها روشی نیستند که افراد محتوای شما را پیدا می کنند، اما یکی از قوی ‌ترین روش هایی هستند که مردم می‌توانند محتوای شما را بدون ارسال مستقیم، مثل فعالیت شما در رسانه ‌های اجتماعی و یا با تبلیغات پیدا کنند. زمانی که محتوای خود را برای موتورهای جستجو، افراد و مشتریان احتمالی بهینه می ‌کنید، به آنها این فرصت را می دهید که به راحتی محتوای شما را بیابند.

چند دلیل برای بهینه سازی محتوا:
•    رتبه بندی در صفحه نتایج موتور جستجو (SERPs)
•    کسب لینک ها
•    آموزش به مخاطب
•    تعامل اجتماعی
•    افزایش سرنخ
•    افزایش قیف فروش (مشتری راغب)

محتوا برای خوانندگان و بهینه سازی محتوا برای ماشین ها است. زمانی که در حال ایجاد محتوای جدید هستید باید مخاطبان اولویت اول و ارائه مفیدترین و جدیدترین اطلاعات به آنها از مهم ترین دغدغه های شما باشد.

SEO (بهینه‌ سازی موتور جستجو) یکی از استراتژی ‌های بازاریابی است که برای کمک به مخاطب برای یافتن شما به صورت آنلاین طراحی شده ‌است. متاسفانه، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که داشتن یک وب سایت ساده است و برخی دیگر که با سختی و مراحل طراحی سایت آشنا هستند، هنوز از تمام تکنیک ها و پتانسیل خود برای موفقیت سایت استفاده نمی کنند. حتی در سال گذشته (2021)، 70 درصد از شرکت های کوچک و متوسط از SEO برای سایت خود استفاده نکرده اند.

 

بهینه سازی محتوا

برای اینکه بیشتر از SEOاستفاده کنید، باید تحقیقات درستی انجام دهید و با مهم تکنیک ها آشنا شوید:

1. شروع با محتوای عالی 

محتوای مرتبط، به موقع و ارزشمند برای بهینه سازی سایت شما ضروری است. یک وب سایت بدون این مولفه ها ممکن است در ابتدا نتواند ترافیک کافی به دست آورد، در نتیجه کاربران به سایت برنمی گردند و تبدیل به مشتری بالقوه نمی شوند.

هنگام ایجاد محتوا برای وب سایت خود، دسته بندی های اصلی محتوای سایت را در نظر بگیرید و مقالات یا محتوای مرتبط با آن تولید کنید. همانطور که محتوای بیشتری ایجاد می کنید، اطمینان حاصل کنید که آن را به یک محتوای دیگر لینک می زنید، اینگونه کاربر را تشویق می کنید تا بیش از یک مقاله یا محتوا را در سایت شما ببیند و بخواند. اگر نمی دانید چه محتوایی تولید کنید، از کابران سایت خود کمک بگیرید و آنچه را که آنها از شما انتظار دارند را دریابید. از منابع دیجیتال زیادی که برای تولید محتوا ایده های مختلفی دارند کمک بگیرید.

به یاد داشته باشید که محتوا باید برای مخاطبان تولید شود نه برای گوگل. شرکت ها اغلب این اشتباه را مرتکب می شوند و تولید محتوا برای موتورهای جستجو را به جای مخاطبان هدف خود در اولویت قرار می دهند. هنگامی که شما برای مخاطبان محتوا تولید می کنید و به انتظارات آنها پاسخ می دهید، گوگل به آن پی برده و رتبه خوبی به شما خواهد داد.

2. ایجاد سایت کاربر پسند

هنگامی که محتوای شما یک مشتری بالقوه را به وب سایت برمی گرداند، ارائه یک تجربه کاربرپسند برای حفظ و تبدیل وی به یک مشتری وفادار بسیار ضروری است. یک سایت کاربر پسند شامل بسیاری از نشانه های بصری، ارائه ناوبری واضح است که در تمامی دستگاه ها به خوبی اجرا می شود.

هنگامی که سایت شما کاربر پسند است، به احتمال زیاد بازدید کنندگان مدت زمان بیشتری را صرف استفاده از سایت شما می کنند، که همین امر به نوبه خود به موتورهای جستجو نشان می دهد کاربران سایت مورد نظر خود را پیدا کرده اند. این " مدت زمان " حضور کاربران در تعیین نتایج موتور جستجو بسیار حیاتی است.

یک کاربر به احتمال زیاد زمانی که با یک سایت کاربر پسند آشنا می شود به طور مداوم به سایت بر می گردد. به یاد داشته باشید که سایت های موبایل دوستانه و موبایل پاسخگو مشابه هم نیستند. با توجه به درصد بالایی از افراد که از تلفن همراه خود برا سر زدن به سایت ها استفاده می کنند، داشتن یک سایت موبایل دوستانه بسیار ضروری است.

اگر مطمئن نیستید که وب سایت شما موبایل دوستانه است یا نه، می توانید از سایت تست تلفن همراه Google استفاده کنید تا پاسخ را ببینید.

3. کلمات کلیدی 

کلمات کلیدی برای بهینه سازی محتوا ضروری هستند، آنها اغلب بیش ازحد، به اشتباه یا اصلا مورد استفاده قرار نمی گیرند. کلمات کلیدی عبارتند از کلمات یا عبارات مربوط به محتوا در سایت شما که گوگل تصمیم می گیرد در حین جست و جوی کاربران آنها را نمایش دهد. سپس، بر اساس کلمات کلیدی و سایر عوامل SEO ، نتایج مربوطه به کاربران در صفحه نتایج موتور جستجو نشان داده خواهد شد.

یک راه ساده برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی شما مشاهده جستجوی " کاربران " است که به دنبال " نتایج موتور جستجوی شما" می‌گردند. با انتخاب عباراتی که می‌ دانید وب سایت شما را در نتایج جستجو نشان می دهند، شروع کنید. 

این پیشنهادها برای جستجو کلمات کلیدی مهمی هستند و به شما در تولید محتوای جدید وب سایت کمک می‌کنند. منابع مهم دیگر برای تحقیق درباره کلید واژه ها YouTube یا Pinterest هستند. هر دو این پلتفرم ها موتورهای جستجوی بیشتری نسبت به رسانه‌های اجتماعی دارند. برای استفاده از این آنها در جهت تحقیقات کلید واژه، شروع به تایپ کلمات در قسمت جستجو کرده و پیشنهادها را کامل مرور کنید.
هنگامی که یک لیست از کلمات کلیدی تهیه کردید، آنها را به طرق مختلف وارد سایت خود کنید. عنوان ها، توضیحات متا برای صفحات و عناوین مقاله ها بهترین مکان ها برای استفاده از کلمات کلیدی هستند. مراقب باشید که از یک رشته کلمات کلیدی در این موقعیت ها استفاده نکنید زیرا به بازدید سایت شما کمکی نخواهند کرد و گوگل این حقه را تشخیص داده و به سایت شما رتبه خوبی نخواهد داد.

بهینه-سازی-محتوا-وب-سایت

4. تکمیل فراداده سایت

یکی از بخش‌های مهم بهینه‌ سازی SEO، فراداده است. اینکه به هر صفحه از وب سایت خود بروید و فراداده ها را برای عنوان‌ها و توصیفات کامل کنید، کار سختی به نظر می رسد. با این حال، یک گام مهم در حصول اطمینان از این است که موتورهای جستجو محتوای وب سایت شما را درک می ‌کنند و می‌ دانند چه موقع آن را در نتایج جستجو نشان دهند.

به محدودیت‌ها توجه کنید. گوگل تعداد خاصی از کاراکترها را برای توصیفات meta در عناوین و توصیفات صفحه ترجیح می‌دهد. زمانی که از این تعداد تجاوز کنید، ممکن است متن خسته کننده و خواندن آن دشوار باشد.

از کلمات کلیدی استراتژیک استفاده کنید. خوب نیست که از کلمات کلیدی در متاداده استفاده کنید، اما آنها را در عناوین خود به کار بگیرید. 
توضیحات سایت واید خود را فراموش نکنید. اگر تا به حال به نتایج موتور جستجو توجه کرده باشید، در هر صفحه دو خط متن زیر هر صفحه وجود دارد. این متن برای پلتفرم وب سایت شما قابل تنظیم است. این متن باید به جستجوگر کمک کند تا تصمیم ‌گیری کند که آیا بر روی لینک شما کلیک شود یا خیر. در صورت امکان از فراخوان به عمل مختصر اما مرتبط استفاده کنید.

5. بهینه سازی و نام عکس ها

صرف زمان برای بهینه ‌سازی و نام گذاری عکس‌ ها قبل از آپلود آنها در وب سایت، دارای پتانسیل بهبود رتبه بندیSEO  است. بسیاری از طراحان وب سایت ها و سیستم عامل ها اجازه می دهند تا اندازه فایل های بزرگ ها را به کمتر از 500 مگابایت برسانید تا زمان بارگذاری سریع صفحه را بهینه سازی و کیفیت زیادی را برای کاربران فراهم کنید.

چند روش وجود دارد که می توانید به دنبال آن به بهینه سازی عکس های خود کمک کنید:

قبل از اینکه آنها را در وب سایت خود آپلود کنید، توصیفاتی برای عکس های خود بنویسید. همچنین یک یا دو کلمه کلیدی در نام عکس ها قرار دهید. نامگذاری عکس‌ های شما در درجه اول باید به بازدیدکنندگان وب سایت شما اطلاعاتی بدهند، همچنین به گوگل نیز می‌گویند که تصاویر شما در چه موردی است.

از عکس‌هایی که بر روی آنها متن دارند، استفاده نکنید. در حالی که این نوع تصاویر برای رسانه‌های اجتماعی عالی هستند، موتورهای جستجو نمی‌توانند متن را بخوانند، و شما به طور بالقوه برخی از قدرت SEO را با استفاده از این روش از دست خواهید داد.

هر زمان که می‌توانید از کپشن برای عکس ها استفاده کنید. کپشن عکس ها برای بازدید کننده وب سایت مفید هستند و به شما این امکان را می‌ دهند تا پیام تصاویر را فراتر از نام عکس به مخاطب برسانید. به علاوه، آنها یک فرصت دیگر برای کار بر روی کلمات کلیدی شما هستند.

6. درک انواع SEO 

بی‌توجهی به فرصت‌های دیگر SEO در صفحات خارجی و داخلی، یک اشتباه رایج است که برخی افراد آن را انجام می دهند. در ادامه با انواع SEO  آشنا خواهید شد.

سئو خارجی یا Off-Page 

SEO خارجی شامل تلاش‌های SEO است که در خارج از وب سایت شما رخ می‌دهند. یکی از تکنیک‌های اصلی صفحه خارجی SEO، بک لینک است، از منابع مرتبط دیگر به سایت شما لینک زده می شود. با بک لینک ها ارتباط و قدرت، بیشترین اهمیت را دارند. اگر شما برای باشگاه ورزشی خود سایتی دارید و سوپرمارکت شهر به وب سایت شما لینک دارد، اصلا مفید نخواهد بود. این کار ممکن است حتی به رتبه موتور جستجوی شما آسیب برساند. با این حال، اگر به طور مثال فروشگاه لوازم ورزشی شهر به سایت شما لینک دارد، این یک بک لینک مرتبط است. 

استفاده از بک لینک های با کیفیت بالا در پروسه بهینه ‌سازی SEO مفید است، اما همچنین می‌تواند وقت گیر و پر ریسک باشد. استراتژی SEO هرگز نباید بر بک لینک ها متکی باشد چون شما به طور مستقیم تا زمانی که این لینک ها وجود دارند کنترلی روی آنها نخواهید داشت.

SEO تکنیکال

 SEOتکنیکال کار بهینه ‌سازی در کد سایت یا موتور بک اند است. سازندگان وب سایت زمان زیادی را صرف حصول اطمینان از عملکرد سایت می‌کنند و این مکانیسم‌های بک اند به همان اندازه برای گوگل حیاتی هستند.

 SEO محلی

SEO  محلی اطلاعات مبتنی بر مکان است که نتایج را بر اساس موقعیت مکانی کاربر یا جستجوی مرتبط به مکان شما نشان می دهد. با استفاده از SEO محلی، شرکت شما می تواند در Google Maps یا سایر دایرکتوری های مبتنی بر مکان ظاهر شود.

بهینه سازی SEO محلی باید بخش مهمی از استراتژی بازاریابی دیجیتال شما برای موسسات محلی یا منطقه ای باشد. کسب موفقیت سریع برای ایجاد یک موقعیت  SEO محلی، ایجاد یک پروفایل تجاری گوگل است. پروفایل تجاری گوگل یک باکس با اطلاعات پایه ‌ای شرکت است که در سمت راست نتایج موتور جستجو ظاهر می ‌شود. متاسفانه، بسیاری از شرکت ها به ایجاد یا تکمیل پروفایل خود بی ‌توجهی می‌کنند، و گوگل از این اطلاعات استفاده می ‌کند که می‌تواند از وب به جای آن استفاده کند. این‌ اطلاعات اغلب نادرست و غیر حرفه‌ای هستند.

اگر پروفایل تجاری گوگل خود را ایجاد نکرده اید، باید با یک حساب Gmail شروع کنید. سپس، نام شرکت خود را در صفحه وب Google Business جستجو کنید. بعد، مراحل تکمیلی را برای ثبت شرکت خود انجام دهید. هنگامی که گوگل مالکیت شما را تایید کند، می توانید مشخصات خود را با اضافه کردن عکس ها، جزئیات کسب و کار و ساعت کار، آدرس وب سایت و سایر اطلاعات برای خدمت رسانی به مخاطبان هدف خود، کامل کنید.

بهینه-سازی-محتوا-وب-سایت

7. نظارت، اندازه گیری، و بازسازی 

اغلب افراد به اشتباه معتقدند که می‌توانند یک وب سایت با SEO خوب ایجاد کنند، آن را تنظیم کنند، و سپس آن را به دست فراموشی بسپارند. این طرز تفکر درست نیست. حتی بهترین وب سایت‌ها در نهایت در رتبه بندی گوگل شروع به افت می کنند اگر مداوم به روز نشوند. اول و مهمتر از همه، با استفاده از یک استراتژی بازاریابی محتوا و سیستم تقویم نشان دهید که ایجاد محتوای جدید یک اولویت برای کسب و کار شما است. هنگامی که کسب و کار به خوبی پیش می رود و حجم کاری نیز سنگین است، باز هم اینکار را نادیده نگیرید. زمانی که فروش کاهش می یاید دیگر به کارگیری این استراتژی برای فرار از موقعیت بی فایده خواهد بود.

یک کاتالوگ محتوا از محتوای وب سایت خود را با استفاده از یک سیستم صفحه گسترده ساده ایجاد کنید. تمام صفحات وب سایت، URL ، موضوع یا کلمه کلیدی برای هر صفحه را وارد کنید. اگر کسب و کار شما دارای وبلاگ است، هر وبلاگ را در فهرست محتوای خود نیز قرار دهید.

این کاتالوگ به یک نقطه مرجع برای مشاوره قبل از نوشتن محتوای جدید یا دسترسی به backlinkها تبدیل می‌شود. همچنین برای صفحات داخلی مرتبط، اضافه کردن لینک به وبلاگ خود یا محتوای صفحه مربوط به مطالعه، که اغلب در پایان مقاله دیده می‌شوند، بسیار مفید است.

به روز رسانی هفتگی محتوا

هدف این است که اگر می ‌توانید هر هفته یا هر دو هفته یکبار محتوای جدید در سایت خود قرار دهید. اگر این هدف برای شما بلند پروازانه است، دو بار در ماه اینکار را انجام دهید. برای اینکه سئو سایت شما را بهینه سازی کند، بسیار مهم است که محتوای خود را به روز رسانی کنید. بنابراین حتی اگر یک صفحه یا محتوای قبلی در گذشته عملکرد خوبی داشته است، تضمینی وجود ندارد که به همین رویه ادامه دهد.

نظارت و اندازه گیری عملکرد ماهانه

هر ماه از ابزاری مانند Ahref برای نظارت بر عملکرد SEO استفاده کنید. کلمات کلیدی، صفحات رتبه ‌بندی بالا و نرخ ‌های تبدیل را همیشه پیگیری کنید. سپس، زمانی را صرف تحقیق درباره محتوای تولید شده و موفق رقبای خود کنید. محتوایی که در حال حاضر در میان رقبای شما پوشش داده نشده را شناسایی و پست ‌های وبلاگ ایجاد کرده تا اطلاعات کافی در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

ارزیابی استراتژی ها

بهینه‌ سازی SEO همیشه موفقیت سریع در پی ندارد و گاهی اوقات می ‌تواند ماه ‌ها طول بکشد تا به نتایج مطلوب دست یابید. اگر محتوای تولید شده توسط شما در نتایج موتور جستجو به خوبی عمل نکنند باید استراتژی‌ های خود را به صورت فصلی ارزیابی کنید.
در صورت نیاز، کلمات کلیدی جدید را تست کنید و یا به پست های خود اضافه کنید. همچنین باید گزینه های فراخوان به عمل خود را امتحان کنید تا بتوانید نرخ تبدیل را افزایش دهید.

استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را سالانه بازبینی کنید و برنامه های بلند مدت برای بهینه سازی سئو بچینید. سرمایه گذاری روی ابزار بهینه سازی یا آموزش مناسب می تواند تفاوت بزرگی در چگونگی رتبه بندی سایت شما ایجاد کند.

بهینه‌سازی SEO سحر و جادو نیست و در آن هیچ حقه یا اسراری وجود ندارد. در عوض، بهترین نتایج زمانی ایجاد می‌شوند که شما قصد خدمت رسانی به خوانندگان و مشتریان احتمالی خود را با محتوای عملی و مرتبط داشته باشید که به تصمیم ‌گیری آنها کمک می ‌کند.
SEO یک کار شبانه یا لحظه ای نیست. ابتدا، مدتی را صرف مرور وب سایت خود کنید و لیستی از کارهایی که در  90 روز آینده می توانید انجام دهید، تهیه کنید و سپس با توجه به لیست قدم بردارید. سپس اولویت در بروز رسانی محتوا، نظارت و ارزیابی نتایج را در صورت لزوم انجام دهید.

تولید محتوا کلید موفقیت در رقابت در همه زمینه های تجارت الکترونیک می باشد، محتوای وب سایت خود را پایش کنید و بررسی کنید که آیا محتوایی که در وب سایت درج شده است همان چیزی است که شخصی در هنگام جستجو بتواند آن را پیدا کند و از خدمات شما استفاده کند. اگر دقیقا نیاز کاربر را برطرف کنید شما در مسیر پیروزی و پیشرفت هستید، قرار گرفتن وب سایت ها از نظر موتورهای جستجو در صفحات اول کاری زمان بر و طاقت فرسا است، باید همیشه با تولید محتوای جدید و تازه کاربران وفادار خود را حفظ کنید. محقق باشید و مقالات خارجی را بخوانید، اگر قرار است در زمینه آموزش کار کنید از تکرار و کپی مقالات سایر وب سایت ها خودداری کنید چرا که زحمت بی فایده می کشید، اگر یک نفر تشخیص بدهد محتوا سایت شما کپی و تکراری است شاید برای همیشه از سر زدن به صفحات شما خودداری کند و اعتماد دیگران از شما سلب شود. تلاش و دقت در محتوای وب سایت خود را هیچ گاه رها نکنید .

 

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید