نرم افزار آموزش الکترونیکی Moodle

جالب است بدانید با نوآوری‌ های مختلفی که در شبکه‌ های ارتباطی در سرتاسر دنیا وجود دارند، روش ‌های سنتی تدریس، آموزش و انتقال دانش در مدارس و دانشگاه ها یا موسسات آموزش عالی تا حد قابل ‌توجهی تحت ‌تاثیر قرار گرفته اند. در حال حاضر، تخمین زده می ‌شود که صنعت آموزش آنلاین در حدود ۳۸ میلیارد یورو ارزش دارد !! فقط در کشور آمریکا ، ۳.۵ میلیون دانشجو در دوره‌ های آنلاین آموزشی ثبت‌ نام کرده‌ اند.

دانشگاه‌ هایی که مدارک آنلاین ارائه می ‌کنند اغلب از سیستم‌ های مدیریت آموزش استفاده می ‌کنند تا به دانش آموزان کمک کنند تا مطالب آموزشی خود را پیگیری کرده و پیشرفت یادگیری خود را دنبال کنند. Moodle یکی از سیستم‌ های مدیریت آموزش محبوب در این زمینه است.

در موسسات آموزشی ارتباط با دانش آموز یا دانشجو بسیار ضروری است ما در وبینه پیشنهاد میکنیم که از نرم افزار تحت وب تیکتینگ سپهر گستر استفاه کنید این نرم افزار به صورت یک وب سایت در کنار سایت شما اجرا میشود و دسترسی ها خوبی را به دانش آموزان و دانشجویان میدهد ارتباط از طریق تیکت هزینه ها را بسیار کاهش میدهد و دقت گفتگو و نرخ تبدیل مشکلات و سوالات پاسخ نداده را بسیار بالا می برد. 

admin ticket

ما در وبینه راهکارهایی داریم که اصولا برای سیستم آموزش مدرن میتواند کارآمد باشد همانطور که در نرم افزار تیکت کاربران میتوانند با واحد های آموزش مختلف ارتباط برقرار کنند این امکان ایجاد شده که هر دانش آموز با معلم خود و معلم با دانش آموزان خود ارتباط داشته باشد . در بخش پایگاه دانش به صورت گسترده میتوان اطلاعات عمومی را منتشر کرد که از ایجاد تیکت ها با موضوعات تکراری خوداری شود.

بخش هایی که در سیستم تیکت برای مدارس و دانشگاها کارایی دارد 

- ارتباط دوطرفه و امن

- دسترسی ساده و سریع حتی با اپ اندروید

- رابط کاربری ساده و قابلیت استفاده سریع برای کارشناسان و معلمان

- امکان استخراج انواع گزارشها از عملکرد و پیشرفت

profile ticket

سیستم‌ مدیریت آموزش

به منظور کمک به موسسات آموزشی عالی مختلف در گسترش دانش و اطلاعات و نیز تعامل با دانش آموزان استفاده می شود. این سیستم ها ابزارهایی هستند که گزینه‌ های مدیریت دوره های آموزشی را به صورت گسترده فراهم می ‌کنند و به عنوان سیستم‌ های مدیریت آموزش یا LMS شناخته می‌ شوند.

ابزارهای نرم ‌افزاری مختلفی وجود دارند که در بازار در دسترس عموم قرار دارند و نقش بسیار مهمی در گسترش آموزش آنلاین ایفا می ‌کنند و بدین ترتیب به دانش آموزان در رسیدن به درجات تحصیلی بالا به صورت آنلاین کمک می‌ کنند.

نرم-افزار-آموزش-الکترونیک

Moodle چیست؟

Moodle یک نرم‌ افزار تحت وب آزاد و یک سیستم مدیریت آموزش است که یک پلتفرم برای یادگیری الکترونیکی ارائه و به اساتید، معلمان و مربیان مختلف کمک می ‌کند تا به طور قابل ‌توجهی در تدریس دروس مختلف، ساختارها و برنامه ‌های درسی مختلف، تعامل با دانشجویان آنلاین با کمترین مشکلی مواجه نشوند. این نرم افزار از امکانات داخلی نرم افزار help desk نیز بهره میبرد . نرم افزار Moodle اولین بار توسط Martin Dougiamas طراحی شده و از ابتدای تاسیس آن، دستور کار اولیه آن، کمک به سیستم آموزش الکترونیکی و تسهیل تدریس آنلاین و دستیابی به تحصیلات آنلاین بوده‌ است.

Moodle در واقع نماد محیط یادگیری پویا شی گرا مدولار است و آمار نشان می ‌دهد که حدود ۱۴ میلیون مصرف‌ کننده در حدود ۱.۴ میلیون دوره آموزشی در این سیستم مدیریت آموزشی شرکت کرده اند.

آیا Moodle منبع باز است؟

پاسخ این سوال کوتاه و ساده است، بله Moodle منبع باز یا متن باز است. در همان ابتدا طراحی به عنوان یک پلتفرم منبع باز توسعه داده شده و Moodle LMS تا به امروز همچنان منبع باز باقی مانده است. با این حال، Moodle Workplace از نظر فنی منبع باز نیست، همانطور که در وب سایت Moodle توضیح داده شده است: Moodle Workplace منبع باز نیست و تحت یک مجوز دوگانه فعالیت می کند: این مکان بر اساس سیستم LMS منبع باز ما ساخته شده است اما فقط از طریق شرکای Premium ما قابل دسترسی است. بنابراین، دانلود Moodle Workplace بدون پشتیبانی یک شریک برتر امکان پذیر نیست.

سازگاری سیستم‌ ها با Moodle

در حالی که Moodle ویژگی های مشترک خاصی را تقریبا در تمام ابزارهای آموزشی مشابه ارائه می دهد، همچنین برخی از گزینه های پلاگین خاصی را برای کاربران فراهم می کند. به عنوان یک پلتفرم آموزش الکترونیکی، ویژگی های آن عبارتند از


•    بلاگ مقالات و اخبار
•    چت آنلاین با دانش آموز
•    فعالیت ‌های پایگاه ‌داده یا دانش نامه
•    واژه نامه ها
•    سیستم‌ های پشتیبانی قابل اجرا به چندین زبان
•    مدیریت محتوا
•    بررسی و ارزیابی منظم

 

امکانات زیرساخت های موجود توسط Moodle آن را قادر می سازد تا از بسیاری از گزینه های گرافیکی مانند تم های گرافیکی و فیلترهای محتوا، ثبت نام و فرآینده احراز هویت و همچنین الگوهای منبع و پرسش پشتیبانی کند.

هر سیستم اجرایی که استفاده از زبان برنامه نویسی PHP را پشتیبانی می ‌کند اجازه استفاده از یک پلتفرم آموزش الکترونیکی مانند Moodle و برخی از سیستم‌ هایی را می‌ دهد که Moodle می ‌تواند بدون هر تغییر شامل Mac OS X ، ویندوز، لینوکس، یونیکس، NetWare و غیره اجرا شود.

 

اپلیکیشن تلفن همراه Moodle چیست؟

ویژگی دیگر که موجب محبوبیت Moodle  شده است، اپلیکیشن تلفن همراه آن است، که به کاربران اجازه می ‌دهد به دوره‌ های آموزشی خود از راه دور نیز دسترسی داشته باشند. در هر دو فروشگاه  IOS و آندروید مارکت موجود است و دارای طیفی از ویژگی‌ هایی است که قطعا برای کاربران Moodle جذاب خواهند بود.

هنگام تصمیم گیری برای پیاده سازی اپلیکیشن موبایل، گزینه های مختلفی در دسترس است. می ‌توانید از نسخه رایگان استفاده کنید یا نسخه‌ های پریمیوم را انتخاب کنید که در آن کاربران شما می ‌توانند به مجموعه‌ ای از ویژگی ‌های پیشرفته دسترسی داشته باشند و نرم افزار می ‌تواند کاملاً با لوگو، رنگ ‌ها و حتی فونت‌ های انتخابی شما سفارشی سازی شود.

نرم-افزار-آموزش-الکترونیک

 

برخی از مزایای کلیدی وب اپلیکیشن Moodle

 
در دسترس بودن آفلاین

کاربر هر زمانی که آفلاین است می تواند به همه منابع آموزشی خود دسترسی داشته باشد و هر زمان که امکان دسترسی آنلاین برای وی فراهم شود، نرم افزار خود را همگام سازی خواهد کرد.

دسترسی به تقویم

دسترسی سریع و آسان به تقویم در هر زمان به کاربر امکان می دهد به راحتی وضعیت فعالیت ها یا رویدادهای فردی و گروهی خود را بررسی کند.

پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن را مستقیماً می توان برای همه کاربری ارسال کرد، پیام‌ های خصوصی، پست‌ های انجمن و موارد ارسالی از این قاعده مستثنا نیستند.

برندسازی فردی

نرم افزار موبایل شخصی هر کاربر دارای برند، تصاویر و طرح رنگ دلخواه آنها خواهد بود که کاملاً با پلتفرم Moodle آنها مطابقت دارد.

Cross-platform

برنامه سفارشی سازمان از طریق فروشگاه‌ های برنامه IOS و Android، با یک ورود به سیستم با استفاده از اعتبار Moodle در دسترس خواهد بود.

مطابقت با GDPR

میزبانی مدیریت شده با استفاده از زیرساخت ابری درجه سازمانی تضمین می کند که نرم افزار و هر داده ذخیره شده و منتقل شده با GDPR مطابقت دارد.

تجزیه و تحلیل زبان آموزان

تجزیه و تحلیل عمیق یادگیری تلفن همراه به کاربر یک نمای کلی در سطح بالا از تعامل، دستیابی و استفاده فراگیران از نرم افزار می دهد.

یادگیری 24 ساعته

با عملکرد آفلاین و آنلاین، نرم افزار تلفن همراه به دانش آموزان اجازه می دهد تا در هر زمان که نیاز دارند و در هر کجا که هستند به منابع و فعالیت ها دسترسی داشته باشند.

 

مزایای Moodle برای موسسات آموزشی و مدارس

 

اولین سیستم مدیریت آموزش است که در سال ۲۰۰۲ به صورت گسترده روانه بازار شده و در دسترس مردم قرار گرفته است. از آن زمان، Moodle بهترین جایگزین برای ده ها نرم افزار LMS تجاری است.  در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون معلم، استاد و مربی از این نرم افزار آموزش الکترونیک استفاده می کنند. شما می ‌توانید یکی از آنها باشید. در ادامه با چند ویژگی و مزیت اصلی آن آشنا خواهید شد:

1. قابلیت تنظیم ساده

سیستم‌ های مدیریت آموزش الکترونیکی Moodle قابل تنظیم هستند. به عنوان یک نرم افزار منبع باز، Moodle به طور مداوم و پی در پی همه ساله شاهد به روز رسانی و پیشرفت های چشمگیر است. با پیشرفت های خوبی که در آخرین نسخه از آن ارائه شده و بازخوردهای مثبتی که از جامعه توسعه دهندگان ان دریافت می شود، می توان به این نکته مهم پی برد.

از آنجا که آموزش و پرورش و نیازمندی‌ های توسعه در مقابل اهداف سازمانی تغییر می‌ یابند، Moodle به شما اجازه می ‌دهد تا نرم افزار را به صورت دلخواه درآورده و تغییر دهید. پلاگین های مورد نیاز Moodle ، تم ‌ها و یا هر چیز دیگر را اضافه و به این ترتیب LMS کامل و مورد نیاز خود را دریافت کنید.

علاوه بر این، مزیت بزرگ دیگر آن این است که شما برای آنچه که دریافت می کنید هزینه پرداخت می کنید. سایر LMS ها به عنوان نرم افزار آموزش الکترونیک FLEDGED استفاده می شوند. این امر به این معناست که ممکن است ویژگی های بسیاری را پیدا کنید که ممکن است از آن استفاده نکنید، با این حال، هنگامی که شما آن LMS را خریداری می کنید، پول زیادی برای آن پرداخت می کنید.

2. زبان PHP ساده است اما قدرتمند 

اگر Moodle با زبان برنامه‌ نویسی PHP نوشته می ‌شود، برای شما و من چه سودی دارد؟ خب، شهرت PHP بخاطر استقرار و اجرای آسان آن است. این بدان معنی است که زبان راه کاملی برای قابلیت های بی پایان و توسعه توانایی ها را در آینده هموار می‌ کند. در نتیجه به روز رسانی مستمر Moodle در شکل نسخه‌ های جدید آن امکان پذیر خواهد بود. بنابراین، در زمان استفاده از تکنولوژی برای آموزش و پرورش و نیازمندی ‌های توسعه از رقبای خود عقب نخواهید ماند.

علاوه بر این، انعطاف‌ پذیری آن برای اجرا در هر پلتفرم مانند لینوکس، یونیکس، ویندوز، macOS، و حتی در Ubuntu ، PHP را به انتخابی درست برای نوشتن نرم افزار Moodle تبدیل کرده است. در کل، نوشتن نرم افزار Moodle در PHP، Moodle LMS  را از هر پلتفرمی مستقل کرده است، درست مانند زبان نرم افزاری که با آن طراحی شده است.

3. پلاگین ها

احتمال این که هیچ LMS دیگری به جز Moodle این پلاگین ها را نداشته باشد، بسیار زیاد است. دایرکتوری پلاگین های Moodle  به ما نشان می دهند که حدود 1601 پلاگین وجود دارد و آنها ۳۶۶.۶ K بار دانلود شده اند. این افزونه ها به شما انعطاف پذیری زیادی ارائه می دهند، هر زمان که میخواهید LMS خود را ارتقا دهید، می توانید آنها را اضافه کنید. در غیر این صورت، می توانید از آنها کاملا صرف نظر کنید. جالب نیست؟ علاوه بر این، برخی از افزونه هایی که به Moodle اضافه شده اند، به صورت تجاری در دسترس هستند. پلاگین هایی مانند - Edwiser Remui، H5P، Congrea، Poodll، LearnerScript و غیره، چیزی از پلاگین عالی بودن کم ندارند. 

4. جامعه متخصص جهانی

از آنجا که Moodle دارای یک شبکه قوی از 88 شرکا و صدها میلیون کاربر، توسعه دهنده، مدیران، معلمان، و غیره در سراسر جهان است، نمی توان گفت که هیچ LMS دیگری مانند  Moodle LMS از چنین شبکه حرفه ای و متعهدی برخوردار است. همچنین، Moodle HQ در سراسر جهان Moodlemots را اچرا می کند تا جامعه متخصص در این زمینه را تقویت کرده تا بتوانند در مورد هر مشکلی به بحث نشسته و آنها را حل کنند. 

5. ابزار تجزیه و تحلیل

ممکن است این نقل قول معروف از پیتر دراکر را شنیده باشید " آنچه قابل اندازه گیری است را می توان مدیریت کرد." اگر آموزش شما در  Moodle در جهت افزایش خروجی آموزش، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل نشود می توان گفت هیچ نتیجه مثبتی عاید شما نخواهد شد. این ویژگی Moodle نقش سازنده و مهمی را برای سازمان ها و افرادی که قصد دارند به طور مرتب دوره های آموزشی خود را روی نمودار بیاورند، خواهد داشت. 

برای این منظور و گرفتن تجزیه و تحلیل آموزش، شما بیشتر یا کمتر از دوجین ابزار تجزیه و تحلیل و گزارش دهی در Moodle LMS  خواهید یافت. بعضی از آنها مانند LearnerScript ، متعلق به خانواده Moodle هستند.

6. سیستم بازخورد

سیستم بازخورد در Moodle بخش و جزئی از LMS است. این امر به درک این مساله کمک می ‌کند که چگونه دوره آموزشی شما، مربیان، معلمان، روش‌ های آموزشی و پروروشی انجام می ‌شوند، که در غیر این صورت امکان آن وجود نخواهد داشت.

اولین دیدگاه را شما ثبت کنید